HET MX-12 Instellingen-topic

hey iedereen.. ik heb sinds gisteren mijn mx 12 van bij de dealer gehaald en zit nu toch aardig met mn handen in het haar :s:s

ik laad de baterij op (kreeg na de 5 eerste minuten dat vervelende gepiep) dus ik steek de baterij in de lader (een lader die de dealer mij gaf van protech tx-rx lader denk ik *-) je weet wel zo 1 met 2 stekkers..

ik laat mijn zender op.. (gewoon door hem langs de zijkant in te pluggen), k trek hem uit.. en na een half uur hoor ik alweer dat gepiep..

is dit normaal? :s:s ik d8 dat ik met mn zender makkelijk de ganse middag kon door komen.. als hij dit blijft doen kan maar 1 keer vliegen 8O

hij is nu ng een keer aan het laden en ik denk dat ik hem nu tch ff langer ga laten insteken.. maar de vorige keer was hij echt al 95% vol toen ik hem uittrok (las ik af op dat streepje als ik hem aanzet) ..

flipt mn zender nu of is het mn eigen fout? moet ik mss w88 tt die lader uitvalt als die uitvalt :s:s want dat weet ik namelijk niet.. (de reden hiervan is dat ik die lader helemaal niet ken.. + er zit nx vn handleiding bij (eig ook niet nodig k moet hem gwn insteken en dn gaat dat ledje branden))

wouter

Waarschijnlijk heb je de zender veel te kort geladen. Zulke laders werken vaak met hele lage laadstromen waarbij je de zender een uur of 20 aan de lader moet laten hangen om hem vol te laten laden. Kun je op de lader misschien ergens een laadstroom vinden (waarschijnlijk tussen 50 en 150 mA)? De originele batterij is 1700 mAh, dus bij een laadstroom van bijv 100 mA zou je de zender minimaal 1700/100 = 17 uur aan de lader moeten laten hangen.
De spanning is ook na kort laden even hoog, maar stort heel snel weer in als de accu maar een klein beetje energie toegediend heeft gekregen van de lader. Gewoon je zender een dag aan de lader hangen en kijken wat hij dan doet. Als het dan nog steeds heel snel over is is je accu niet lekker.

ja dat was het idd :p

gisteren iemand langs geweest die mij heeft geholpen met de zender af te stellen enzo..
1700mAh/150mA=11,333333333333333333333333333333...h :p

dus s morgens insteke en s avonds uithalen.. ^^

toch bedankt voor de reactie..

XXL66 zei:
hallo,
ik ben als (her)beginner (na 20-25jaar) bezig met een eerste Tigermoth projectje. Ik zou graag de MX-12 zender los kopen en deze ontvanger
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3182 bestellen ?

Gaat dit werken ? in de veronderstelling dat ik een graupner kristal bijkoop voor de ontvanger ...

Als ik het goed heb is er een herlaadbare accu bij de zender, is er ook een lader bij of moet ik die apart kopen ? En kan ik diezelfde lader dan ook gebruiken voor de LiPo's ? Welke lader bevelen jullie aan ?

thx

Hoi XXL66,

zender is een prima keuze, ontvanger kan van alles zijn.

Ik heb een en ander in China beteld, paar goedkope ontvangertjes die prima werken en lekker licht zijn zijn die van Corona, klik hier. LET OP ! moet wel een mini-crystal meebestellen (UM5). Die bestel ik vaak op Himodel.com of RCtechnics.eu

Die ontvanger heb dus ondertussen besteld bij aircraft-world. Zou een plaatselijke RCboer ook zo'n mini kristal hebben ? Moet ik daar verder nog op iets letten?

Nog een vraag betreft 35/40 Mhz, is dat louter ifv kristal of is een 35mhz zender ook verschillende tov 40Mhz ? electronica/software ?

XXL66 zei:
Die ontvanger heb dus ondertussen besteld bij aircraft-world. Zou een plaatselijke RCboer ook zo'n mini kristal hebben ? Moet ik daar verder nog op iets letten?

Nog een vraag betreft 35/40 Mhz, is dat louter ifv kristal of is een 35mhz zender ook verschillende tov 40Mhz ? electronica/software ?

Er is inderdaad ook een verschil in elktronica, in de duurdere zenders heb je daarom zender modules. Dan kan switchen tussen verschillende banden? niet mogelijk met de MX-12

Grtz Matanza

XXL66 zei:

Hoi,

zo'n mini-crystal kan je gewoon bij een lokale hobbywinkel kopen of op rctechnics.eu (NL internetwinkel). Zij leveren erg snel, over het algemeen heb je een dag na je betaling de spullen in huis. Als je nog spullen voor de minimoth moet bestellen, kan je net zo goed in China bestellen. Bestel je gelijk de crystallen mee, Himodel verkoopt die single conversion crystallen voor maar $ 2,50 :D .

Wat die zender betreft, waarom zou je voor 40 Mhz kiezen :?: Heb je daar een speciale reden voor :?: 35 Mhz is ALLEEN voor vliegtuigen gereserveerd, je mag wel vliegen met 40 Mhz maar je loopt het risico dat iemand met een auto / boot / of wat allemaal nog meer, jouw zender stoort met een crash als gevolg :evil:

Succes !

Even heel ander vraagje als het mag:

Niet dat ik er wakker van lig, maar ik vraag me eigenlijk al een poosje af waar die 125% vandaan komt. Als ik een niet-computer zender gebruik ipv de mx-12 is dan de volle uitslag gelijk aan wat op de MX-12 125% is? Lijkt mij wel eigenlijk, of heb ik het mis? Waarom noemen ze dat dan niet gewoon 100%, dan staat de standaard instelling op 100/125 = 80%?

Dirk

Weet iemand de instellingen voor de Protech Helixx???
De MX-12 is mode 2.
Of staat het al ergens beschreven?
Hartelijk dank.

drik, leuk idee... zet me aan het denken idd. Maar het lijkt me dat 100% gewoon 100% is. Dus dat een "normale" zender diezelfde uitslag zou hebben. Ik kan eens proberen het te meten.. maar misschien dat er ook tussen verschillende zenders verschillende uitslagen zitten...

125% lijkt me toch echt 25% meer als de standaarduitslag van een zender... Anders is het vrij nutteloos lijkt me.

Ik vind het trouwens vaak nog steeds verwarrend van de MX-12 dat je op meerdere punten dezelfde dingen kan verstellen. Je kan bijvoorbeeld de dual rate op 125% zetten, maar ook bij de boven/onder uitslagen... Maar goed. met beetje logica is het meestal goed te doen :).

Bierton,
Watvoor heli is de Helixx? een soort Lama? heeft ie een swashplate met 2 servo's?
Dan lijkt het me dat je in het hoofdmenu "heli" moet instellen en bij "swashplate" moet je 1 of 2 servo's doen (90 of 180) dacht ik.

sietse zei:
drik, leuk idee... zet me aan het denken idd. Maar het lijkt me dat 100% gewoon 100% is. Dus dat een "normale" zender diezelfde uitslag zou hebben. Ik kan eens proberen het te meten.. maar misschien dat er ook tussen verschillende zenders verschillende uitslagen zitten...

125% lijkt me toch echt 25% meer als de standaarduitslag van een zender... Anders is het vrij nutteloos lijkt me.

Het blijft eigenlijk vreemd vind ik, hoe het ook zit, want je zou met een zender eigenlijk altijd de volle uitslag van een servo willen benutten en de uitslag van de roeren vooral mechanisch instellen, want dan bereik je de hoogste nauwkeurigheid bij het besturen. Ben benieuwd als je wat kan testen.....

Dirk

Hoi Dirk,

Wel een goede vraag eigenlijk, nooit bij stilgestaan. Ik denk zel dat die 125 % echt + 25% is, want anders heeft die functie geen zin ?

ik heb naast de mx12 ook nog een andere zender liggen, zal eens kijken ...
Je hoort (leest) het nog wel !

Misschien dat ik wel een idee heb: zou het zo zijn dat je bij een servo eigenlijk niet verder moet gaan dan ongeveer 90 graden omdat ie bij een grotere hoek niet meer zo lineair is (draait cirkeltje). En dat dát dan bij de MX12 ingesteld is als 100% en bij een eenvoudige zender als maximale uitslag. En dat je die 125% dus eigenlijk niet moet gebruiken, tenzij je het echt nodig hebt. Je kunt dat niet-lineaire effect trouwens wel weer compenseren met expo toch? Zou het zoiets kunnen wezen?

Dirk

Ander idee: als je uitslag al meteen 100% van de maximale fysieke uitslag is heb je geen mogelijkheid meer om met de sub-trim je nulpunt wat aan te passen met behoud van de volle uitslagen. Nu kun je het nulpunt een stukje verleggen en toch de normale 100%-uitslagen nog halen naar beide kanten.
Als een zender normaal gesproken bij volle knuppeluitslag meteen de fysieke grens van de servo opzoekt betekent dat dat zelfs het aftrimmen van je model al een beperking van de uitslag naar een kant veroorzaakt.

sietse zei:
Bierton,
Watvoor heli is de Helixx? een soort Lama? heeft ie een swashplate met 2 servo's?
Dan lijkt het me dat je in het hoofdmenu "heli" moet instellen en bij "swashplate" moet je 1 of 2 servo's doen (90 of 180) dacht ik.

Een coax helietje "Protech Helixx" http://www.rcfun.nl/index.php?cPath=132_305&sid=30cfdceb52c37d0f71f1d7dda629c947
T0508-d30_680_370_stamp.jpg

Hopelijk heb je hier genoeg aan, Oja ik vlieg mode 2 .
Links- rechts en voor-achter doet het wel maar gas en staartprop niet.
alvast bedankt.

Staart kan je misschien oplossen door een heli model aan te maken en een waarde voor revo-mix op te geven. Maar ja, een beetje gas op de hoofdmotor is ook wel handig...

Heeft deze heli eigenlijk wel een aparte staartprop of wordt de yaw-besturing gedaan door differentieelaansturing van de 2 hoofdmotoren? Of is er maar één hoofdmotor?

snap hoe hij stuurt.
Als je geluk heb zou hij gewoon moeten doen door richting op kanaal 4 te zetten en gas op 1. En dan helimode kiezen. Als links/rechts voor/achter werkt (de 2 servo's), dan is de swashplate keuze in ieder geval goed. Enige wat nog een eventueel onoverkomelijk probleem zou kunnen zijn (maar lijkt me gek) is dat de mixer van de 2 rotors niet in het boardje zit, maar in de zender... (of in ieder geval de aansturing zegmaar.). dan wordt het erg lastig. Heb hier zelf niet zo'n ding, dus kan niet ff gaan klooien.. sorry

Help, kom er niet uit.
Ik heb een mx 12 met een 4 kanaals pico ontvanger.
Ben nu bezig met een aerocat, maar krijg mijn zender niet ingesteld op ailerons en hoogteroer.
Topic al doorgenomen en zelf al aan het prullen geweest, maar voor mij is het grotendeels allemaal abracadabra.
Mischien toch beter originele ontvanger gebruiken.
Of iemand die mij kan helpen???

Gr, Moelie.

1 of 2 servo's voor aileron?
Als je 1 servo voor aileron heb, of 2 servo's met een Y-kabeltje, is het erg makkelijk... aileron op kanaal 2 en hoogteroerservo op kanaal 3...

Wat lukt er dan precies niet? kan je het wat beter omschrijven?

Back