HET MX-12 Instellingen-topic

Nieuwe vraag :? .........Zoals ik hierboven al vertelde heb ik voor mijn hoogteroer aansturing twee servo's, waarvan er eentje op GEAR zit. Door deze 100% mee te mixen met elevator werkt alles prima....echter....wanneer ik mijn hoogteroer trim gaat er slechts 1 hoogteroer helft mee.......Dat is niet echt de bedoeling :( .......Een clubgenoot dacht dit te verhelpen zou zijn door de mix elevator-> gear ook andersom, dus gear-elevator hetzelfde in te stellen maar dit werkt ook niet....Weet iemand of dit kan? Of ligt dit aan het feit dat Gear geen stuurfunctie is?

Ik vrees dat dit een probleem zal blijven. Had ik ook niet voorzien, weer wat geleerd. Dan toch maar een servo splitter kabel gebruiken misschien?

Ik heb nog een Y-kabeltje liggen maar had gehoopt dat het anders kon.......Met een Ykabel heb ik dan ook het probleem dat ik die servo moet reversen toch?

Dat ligt eraan hoe de servo's gemonteerd zijn. Als ze beide hetzelfde liggen is het geen probleem, als ze in spiegelbeeld gemonteerd zijn (meest waarschijnlijk) dan moet het signaal inderdaad gereversed worden voor een van de servo's. Daar heb je geloof ik aparte kastjes/kabeltjes voor, maar ik weet er het fijne niet van.

echter....wanneer ik mijn hoogteroer trim gaat er slechts 1 hoogteroer helft mee.......Dat is niet echt de bedoeling
Kijk eens aandachtig in de manual van je MX-12. Er zit verschil tussen de mixers. Ik geloof dat Mixer 4 over een stuurfunctie gaat, i.p.v. aparte kanalen, maar precies weet ik dat niet.

Er is ook zoiets voor ailerons. Als die ieder een servo hebben kun je tóch de trim voor beide servo's voor elkaar krijgen.
Ik zou zeggen, experimenteer nog eens verder. Het moet lukken zonder Y-kabel (volgens mij :? )

Leon

Zelf maar effe in de manual gekeken, en ja hoor :yes:

De mx-12 biedt 4 programmeerbare mixers, die voor een willekeurig aantal taken kunnen worden ingezet. Elk willekeurig kanaal kan aan een ander kanaal worden bijgemixt. Een dergelijke mixer kan voortdurend actief zijn of met een aantal schakelaars tijdens het vliegen aan – of uitgeschakeld worden.

Voor de standaardmixers 1-3 geldt, dat de digitale trimming voor het Master-kanaal alleen het Master-kanaal betreft en niet het Slave-kanaal.

Mixer nr. 4 hoort niet tot de “Trim Include”- mixers. Deze wordt altijd gebruikt, wanneer bij een wijziging van de trimpositie van het Master-kanaal ook die van het Slave-kanaal veranderd moet worden, b.v. wanneer er 2 hoogte- of richtingsroerservo’s worden gebruikt en met twee verschillende kanalen van het systeem zijn verbonden, in plaats van twee servo’s, die via een V-kabel zijn verbonden.

Nou, als dat het gewenste antwoord niet is.

Leon

Ok, volgende "probleem" :P

Ik heb een space scooter, en ik heb een extra vleugel hiervoor beschikbaar, nu wil ik aan deze vleugel 2 projectielen hangen, en deze kunnen droppen door middel van het intrekken van een staafje.

Nu is mijn vraag:

Is het mogelijk met 1 servo, om 2 apparte projectielen te laten vallen, maar dan ook 1 voor 1!
Dus aan elke vleugelkant hangt 1 projectiel, en ik wil er 1 kunnen laten vallen, en later nog 1.

Ik zat te denken aan het volgende:

1 servo in de vleugel lijmen en op 1 vrij kanaal aansluiten. Dan wil ik op mijn zender 2 schakelaars zo programmeren:
- alle 2 de schakelaars op 0: servo centraal
- schakelaar 1 op I: servo naar de ene kant
- schakelaar 2 op I: servo naar de andere kant.

Ik denk dat het wel noodzakelijk is om de schakelaars na gebruik eerst op 0 te zetten, maar dit is wat ik zou willen...
Is dit mogelijk?

Hey,

Ik las op pagina 6 dat mensen problemen hebben met hun MX12 opladen (gesprongen zekeringen en al); ik laad gewoon via de zender op 1,5A zonder problemen.. Heb ik nu mazzel of sloop ik zo mijn zender?

Badbert,
Ik denk dat je op de manier als de 2 staps rolroeren/flaps voor een DLG die hier ook staat best een eind kan komen. Heb jouw idee nog niet precies getest, maar moet lukken lijkt me.

Sadkingbilly,
lijkt me dat het gewoon kan. Ik laad hem met 750ma. ook met 1200 geprobeert. Werkt bij mij. Als het bij jou ook werkt, lijkt me dat de zekering op meer dan 1.5 amp zit in ieder geval. :).

Ik laad hem op aanraden van Jan(corien) op 185mA met de accu buiten het huis.....Jan krijgt nog wel eens zenders met laadschade die een stuk minder had geweest als de accu buiten de zender geladen werd.

ssassen zei:
Laden van je accu kun je het best op 10% van de capaciteit doen......1700 --> 170mA

Inderdaad, ik snap niet waarom je in godsnaam met 1.5A gaat laden als je niet eens weet of de accu geschikt is voor snelladen? Gezien 't feit dat 't een NiMH zenderaccu is, dus geen racingpack, denk ik dat je je levensduur aardig bekort met dergelijke hoge laadstromen, daar is de accu mi. namelijk niet geschikt voor.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wie zegt dat ik dat niet weet? Op het pack staat "geschikt voor snelladen (in het duits dan), max. laadcapaciteit 2A"
Ik denk dus dat ik de levensduur helemaal niet bekort maar heel netjes (op 3/4 C) laad. Het is overigens een 1700MAh accu.

Laden op 10% van je accu is alleen interessant om de levensduur lang te houden (meer dan 1000x laden tegenover ongeveer 750x op 1C) dus natuurlijk bekort je je acculevensduur maar ik heb persoonlijk geen zin om iedere keer 10 uur op het laden van een accu te wachten. Ik laad al mijn accu's met 1C (dus de laadcapaciteit in één uur).

Mijn vraag ging ook over wat de zender ervan vond, niet of het goed voor de accu is..

RTFM (read The Fucking Manual).....daar staat in dat je met MAX 500mA mag laden.(natuurlijk is hier een veiligheidsmarge in opgenomen)
Mischien heeft Jan(Corien) wel een leuke foto van hoe je zender er na een klein probleem tijdens het laden uitziet.

Doe wat je niet laten kunt......Maar val ons hier niet mee lastig. :bye:

Leuk zo'n foto. Zou ik dan misschien een andere accu hebben? Wie weet..

Ik ben niet blond en ik kan prima lezen (zelfs in het duits), de vorige eigenaar van mijn zender heeft er gewoon een zwaardere - niet graupner - accu in gekocht. Omdat ik de *f!@#* manual er niet bij gekregen heb kan ik niet opzoeken hoeveel A ik kan gebruiken *met de accu IN de zender*. Dat was dus ook mijn vraag. De accu zelf kan het prima hebben.

Ik laad ALTIJD met 1 a, nog geen enkel probleem gehad... accu is nog net zo goed.

Leg wel altijd de accu BUITEN de zender...

hallo,
ik ben als (her)beginner (na 20-25jaar) bezig met een eerste Tigermoth projectje. Ik zou graag de MX-12 zender los kopen en deze ontvanger
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3182 bestellen ?

Gaat dit werken ? in de veronderstelling dat ik een graupner kristal bijkoop voor de ontvanger ...

Als ik het goed heb is er een herlaadbare accu bij de zender, is er ook een lader bij of moet ik die apart kopen ? En kan ik diezelfde lader dan ook gebruiken voor de LiPo's ? Welke lader bevelen jullie aan ?

thx

Mits je een 40 MHz zender hebt gaat deze ontvanger vast wel werken. Kristal in de ontvanger hoeft niet eens Graupner te zijn, ik heb met goedkope kristallen in diverse ontvangers nog nooit problemen gehad. In de zender wel een Graupner kristal gebruiken.

Bij de zender zit wel een accu (NiMh 1700 mAh), geen lader. Je kunt kiezen om een goedkoop zender- en ontvangeraccu-ladertje te kopen voor <20 euro, of meteen een goede lader waarmee je alles (ook lipo's) kunt laden. Voor een uitgebreide lader ben je wel >60 euro kwijt. Goedkope optie is het bovengenoemde goedkope NiMh ladertje (hebben geen automatische afslag!) i.c.m. een goedkope lipo lader (vanaf ca 20 euro).
Zelf heb ik een Ultramat10 gekocht, geen spijt van!

Verdikke, daar had ik niet dadelijk op gelet, het is 40Mhz. Is het een probleem dat ik toch wil vliegen op 40Mhz, hoe zit dat in België ? Vliegt men daar op 35Mhz of 40 Mhz of maakt dat niet zoveel uit ?

In belgie word er normaal gevlogen op 35 ...
maar 40 gaat ook wel. een vierde tot de helft van onze club vliegt op 4O mhz (ik ook trouwens).
je moet gewoon beter opletten bij het wild vliegen dat je niet in de buurt van auto- of botenclubs (of een andere wild rijder of vaarder) zit.

Grtz Matanza

Back