HET MX-12 Instellingen-topic

In dat opstartmenu (dus waar je ook de stickmode kon wijzigen), staat hij daar wel op heli?

Vervolg.....:)

Daarna moet je kijken of je swash de goede kant op gaat. In jouw geval is dat dus blijkbaar niet het geval.
Even voor de duidelijkheid...ik weet niet hoe bij de e-sky belt cp de servo's horen te zitten.
Bij de trex zijn de voorste 2 servo's de aileron en pitch servo's en de achterse is altijd de elevator servo. aileron en pitch servo mag je wisselen van plek...de elevator niet.
Als dat bij de belt cp ook zo het geval is moet je ook even checken of je jouw elevator servo dan niet als pitch servo gebruikt ?

Maargoed. Als de servo's correct zijn aangesloten dan moeten de cyclic bewegingen de juiste servo's aansturen. Het enigste wat er dan nog aan kan mankeren is dat als je links stuurt dat de swash naar rechts gaat en zelfde bij nick vooruit dat de swash naar achteren kantelt....dan ook in de swash menu op je zender de + waarde naar - zetten of omgekeerd als het al een - waarde was.

Maar check je servo layout...ik betwijfel of je de juiste servo op het juiste kanaal hebt zitten....

hoi

Ik heb een vraag. ik hier op het forum een 2e hands mx12 gekocht en hij werkt erg goed!! Maar er zat ook een usb kabeltje bij voor de computer maar mijn pc herkent het niet. moet ik hier nog extra software voor downloaden.

Jan-Willem

Dat is inderdaad vreemd. Je zou de vorige eigenaar een berichtje kunnen sturen hoe hij dat gedaan heeft.. Voor zover ik weet, zodra je een USB stekker in één van de aansluitingen van de PC steekt ziet de pc automatisch dat er een nieuw apperaat aangesloten is..

En hij hoeft ook niet noodzakelijkerwijs bij spelbesturingen te staan (weet je PC veel dat het een dongle is voor een zender tenslotte!), ik zou eens kijken bij USB apparaten..

fms, maar de hele pc herkent m niet. ik zie hem dus ook niet staan bij spel besturingen :s

Jan-Willem

Wat voor een USB kabeltje is dat..
Zit daar een lampje op wat knipperd??

Je moet naar de game controller gaan in de configuratie scherm van XP of Vista..
Daar waar dus de joystick's en gamepads en de instellingen daar van staan..
De Mx12 heeft geen besturing voor PC's aleen een PPM uitgang aan de achterkant (3mm jack plug) en die PPM signalen kunnen door een sim kabel op de computer aangesloten worden..
Mijn MX12 sluit ik met een walkera sim kabel aan.
Op de USB stekker zit een rood lampje die niet altijd gaat knipperen.. Alleen als de usb driver (standaard in XP en Vista dus geen losse driver nodig) goed herkend wordt gaat die rode led knipperen..

Als de rode led knipperd zie je een device in de gamecontoller die je kunt selecteren en kalibreren.. Als dat alles werkt dan kun je de sim software als FMS, Heli-x of Helisimrc kunt opstarten en dan de joystrick selecteren..

Kom je er niet uit maak dan eens effe een fototje van die kabel en geef wat meer gegevens..
Misschien toch een driver downloaden voor die kabel..

Benno

hoi

Als ik alleen het kabeltje in de pc doe dan zet de pc dat de alles is geïnstalleerd maar als ik dan het kabeltje dan in mn zender doe dan zegt de pc dat 1 van de aangesloten usb apparaten storing heeft veroorzaakt.....Windows herkent het apparaat niet meer...
Ik zal zo een foto van de dongle plaatsen.

Jan-Willem
edit: het foto toestel is leeg dus de foto's komen morgen

Ai, die foutmelding ken ik... Dat heb ik met één van mijn harde schijven (extern).. Als het dezelfde fout is kun je rustig fluiten naar gebruik van de dongle, ik ben al vier maanden aan het proberen mijn HDD weer werkend te krijgen (en het ligt niet aan de schijf want die doet het op vier andere pc's wel gewoon)

Dus probeer het eens op een andere pc...

Nog even dit..
Ik heb op mijn MX12 verschillende modellen ingesteld..
Voor mijn Heli moet ik natuurlijk 6 kanalen ingesteld hebben waarbij 3 kanalen gemixed zijn (CCPM)...

Voor mijn vlieg sim heb ik echter maar 4 kanalen ingesteld dus met een 90 graden swash..
Misschien moet je dus even een vliegtuigje instellen op een ander model geheugen..
Verder is er een optie tussen DCS en Tainer..
Je moet geloof ik wel de DCS optie kiezen anders kan er wel eens wat verkeerds uit die poort komen..

Ga er van uit dat je wel de manual hebt.. Anders effe downloaden..
Benno

hoi

Ik heb net even de pc van mn ouders gebruikt en idd daar werkte hij direct... toen zat ik even te spelen en ineens reageerde hij niet meer en gaf nu de zelfde melding als op mn eigen pc.... hoe kan dit?

Jan-Willem

flaps + curve

hallo, ik heb net een mx12 en voor de eerste keer een vlieger met flaps (de kyosho kawasaki ki-61 hien)
ik weet niet goed hoe ik de flaps moet instellen met de zender en als deze naar beneden zijn voor de landing, hoeveel moet ik mijn elevator omhoog zetten om een mooie lijn te bewaren (ik veronderstel dat ik de flaps met de elevator moet mixen?)

een andere vraag betreft die curve die je van lineair naar gebogen kan brengen, heb ik het goed als ik deze ombuig omdat de laatste uitslag van mijn gasservo eigenlijk niks meer opbrengt? (enkel het staafje naar de motor buigt nog, de carburator staat helemaal open aan 3/4 gas open)

alvast bedankt....

Ik heb geen MX12 meer bij de hand, dus ik weet het niet exact, maar nog wel zo ongeveer.
Allereerst moet je in het modelmenu zorgen dat de optie "flaperon" aan staat. Vervolgens komt er in het gewone menu een menu waarmee je de flapuitslag in kunt stellen. Daar kun je tevens een mee te mixen hoeveelheid hoogteroer opgeven.
De gascurve kun je niet gekromd maken. Ik zou de uitslag op kanaal 1 naar boven verkleinen totdat "knuppel bovenin" overeen komt met vol gas.

de vraag is natuurlijk hoeveel uitslag je de elevator geeft ten opzichte van je flaps...

nog een klein vraagje: kan ik met één zenderkristal, twee ontvangerkristallen bedienen, zodat ik niet telkens de ontvangerkristal moet wisselen van vlieger...?

Hoeveel elevator je mee moet mixen moet je vliegend proberen, is afhankelijk van hoe je vliegtuig reageert op de flaps. Hij zal zijn neus omhoog doen als je flaps zet, wat je weghaalt met een beetje down. Maar hoeveel?

Je laatse vraag weet ik niet of ik die goed begrijp. Ik heb één zendkristal en in al mijn ontvangers een ontvangerkristal. als het maar het juiste type is voor de ontvanger en dezelfde frequentie is.

Als je slechts één zenderkristal hebt en 2 ontvangerkristallen van dezelfde frequentie als het zenderkristal (zelfde nummer erop), dan kan je 2 ontvangers gebruiken met die 2 kristallen. Beide zul je goed kunnen bedienen. Zelfs tegelijkertijd (dat neemt wel bepaalde uitdagingen met zich mee ;)). In je MX12 kan je 10 verschillende modellen programmeren, hiervoor kun je gerust 10 ontvangers en 10 kristallen gebruiken. Kristallen zijn alleen aan elkaar gekoppeld door de frequentie, niet met een code oid.

de praktijk zal dus moeten uitwijzen wat de beste verhouding is flaps-elevator...?

je hebt het goed begrepen hoor, ik moet dus op zoek gaan naar een 2de ontvangerkristal voor mijn 2de vlieger die 'past' bij mijn enige zenderkristal...

Back