HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Dus als ik ervoor kan zorgen dat de deflectie zowel op als neer identiek is, krijg je mooie barrelrolls? Mits je het hoogteroer en de rudder goed beheerst dan, anders komt ie in n boogje naar beneden. :P

nee als je de ailerons goed monteerd en identiek maakt zal ie zowat axiaal rollen bij een symetrisch profiel, is dat niet in orde of heb je een asymetrisch profiel, dan moet je knutselen aan de aansturing of electronisch diff mixen

als je een barrelroll wilt kan je die zelf sturen, ongewenst is dat ie dat doet als je een axiale rol wilt :)

Freakazoid zei:
Als et even kan wil ik ongelimiteerd vertikaal namenlijk.

Dan heb je nog iets meer nodig.
300 watt/kg ingangsvermogen meestal. Ofwel duidelijk meer trekkracht dan het eigen gewicht.
Vegeet niet dat je ook snelheid in stijgen om kan zetten. Je hebt met beschreven combi mischien niet unlimitied, maar toch een flink eind vertikaal voor de snelheid eruit loopt.

Freakazoid zei:
Propspeed, tussen de 70 a 71km\u. met lipo. Wat houd dat in kwa werkelijke airspeed? Of als een leek et zegt "hoe snel kan ie?".
Als je vemogen genoeg hebt om de weerstand te overwinnen hou je 10% slip. In een duikvlucht kan het nog iets harder.

Freakazoid zei:
Met een enkele servo differentieren heb ik al eens toegepast op mijn space scooter (Met dank aan Theo!), maar wel op een andere manier:
Die scooter is een hoogdekker en de servo zit onder de vleugel? Dan moet je de stangen dus langer maken dan de scharnier lijn. Dat doe je dus met die 45 graden truuk.

Freakazoid zei:
Als et even kan wil ik ongelimiteerd vertikaal namenlijk.

Dan heb je nog iets meer nodig.
300 watt/kg ingangsvermogen meestal. Ofwel duidelijk meer trekkracht dan het eigen gewicht.
Vegeet niet dat je ook snelheid in stijgen om kan zetten. Je hebt met beschreven combi mischien niet unlimitied, maar toch een flink eind vertikaal voor de snelheid eruit loopt.

Freakazoid zei:
Propspeed, tussen de 70 a 71km\u. met lipo. Wat houd dat in kwa werkelijke airspeed? Of als een leek et zegt "hoe snel kan ie?".
Als je vemogen genoeg hebt om de weerstand te overwinnen hou je 10% slip. In een duikvlucht kan het nog iets harder.

Freakazoid zei:
Met een enkele servo differentieren heb ik al eens toegepast op mijn space scooter (Met dank aan Theo!), maar wel op een andere manier:
Die scooter is een hoogdekker en de servo zit onder de vleugel? Dan moet je de stangen dus langer maken dan de scharnier lijn. Dat doe je dus met die 45 graden truuk.

Als ie eenmaal opgang is, gaat dat snel genoeg om zo hoog op te schieten dattie nog net goed tezien is? Hoger dan dat is uitteraard onzinnig. :P

Met slip weet ik niet goed wat je bedoelt. :oops: Rechte vlucht is 7km\u.? Of uiteindelijke snelheid is propspeed - 10% ?

En wat ik met die ailerons moet doen zal pas duidelijk zijn als ik weet wat voor type vleugel dr onder zit, dus dat komt nog wel n keer. :)

Ik heb meer fotos gevonden van de super tucano, en nu snap ik helemaal al niks meer van hoe de wing eronder gebouwd moet worden.

P5060061%20(Small)%20(2).JPG

Zoals je ziet gaat dit toestel vreemd genoeg langs de bovenkant open, en is de bodem helemaal dicht. Wel zitten er gaten in de zijkant, waar schijnbaar de wing in geschoven moet worden. Hoe zit et dan met de aileron servo? :? Zit die wing dan permanent vast ofzo? Als dat zo is, vind ik et best onhandig. Dat wordt dan wel een HELE grote flightcase. :roll:

Waar ik straks met de accu moet blijven is me overgens ook een raadsel. En met een 2200mAh accu kom ik denk ik ook niet ver. Die zou een levensduur hebben van 6 a 7 minuten, en dat vind ik erg krap aan.

De vleugel zal niet afneembaar zijn.
Constructie lijkt op de kleine tucano.
Vleugel aan elkaar plakken, servo hokje uitsnijden vervolgens onder op de romp plakken en de afdekking daar weer overheen plakken.
(Wat dus onder die gaten voor de vleugel zit is de afdekking die er af los bij zit)

Dus toch meer gedoe dan ik dacht. :P Nouja, et zal allemaal wel niet zo moeilijk zijn als et lijkt, toch? Kan ik naderhand die aileron servo nog loshalen?

Dat et permanent vast zit valt wel n beetje tegen vind ik. Nu moettie in opgebouwde staat door et krappe trapgat heen. :lol: Dat wordt knutselen met noppenschuim en triplex. Je moet er wat voor over hebben om met iets moois te vliegen. :P

Maar de accu weet ik nog niet helemaal. volgens mij is 2200mAh. niet echt veel, en hoe zou je zoiets vast moeten zetten? Met 3s2p als zadelpacks links en rechts van de servo aan de romp doen met klitteband? of aan de onderkant van de cockpit deksel?

wilco1985 zei:
Freakazoid zei:
Dus toch meer gedoe dan ik dacht.
Valt mee, ding heb je in twee avondjes vliegklaar
Ook als je niks anders gewend bent dan EPP ARF's zoals een zagi geval en een multiplex spacescooter en picojet? :P Ach et zijn 3 of 4 lijmnaadjes, dat moet me toch wel lukken denk ik, gewoon goed de afstand tussen wingtips en staartvlakken meten, en lekker langsame epox gebruiken. Als zelfs dat me niet lukt, kan ik maar beter met de hobby stoppen. :lol:

wilco1985 zei:
Freakazoid zei:
Dat et permanent vast zit valt wel n beetje tegen vind ik.
kun je zelf natuurlijk veranderen
Alles kan, koffie kan, thee kan. :P Maar dan moet je denk ik toch wel al iets langer "in de houtbouw" zitten denk ik. Maar gelukkig is et geen levensgroot 1:2 model of zoiets, en ik heb ook nog een 120cm grote zagiwing waar et ook prima mee lukt, dus dit moet nog handelbaar zijn denk ik. Maar toch maak ik dr effetjes een vervoer en opberg doosje voor. "just in case" ;)

Ik hoop maar dat de mijne fatsoenlijker gecovered wordt als dit:
http://static.rcgroups.com/forums/a...?ESAQEwNjZwphFyOUBmHmZGD8AQgcoJSaMFHlEzcjMJp=
Moet je die bellen zien. :? En ik heb geen cover strijkijzer..

En als je dr een rudder op wilt moet je die eerst nog los gaan snijden, kun je ook nog zelf scharnieren in gaan lijmen. :roll:

Je moet ook nog overal allerlij stukjes hout voor maken en inlijmen om et goed te krijgen, anders scheurd de buikplaat en past de canopy niet.. Moet ik ook nog es hout gaan kopen.

Ik ben pas halverwegen et draadje op RC groups, en dr is al wat ellende bovenwater gekomen waar ik eigenlijk niet blij mee ben... Maar hij schijnt wel een ontzettend scheurijzer te zijn die in de gekste situaties nog et hoofd koel houd.. Ik zit met een dilema. :P Zal ik me dr aan wagen, ookal heb ik echt helemaal NUL kennis van houtbouw, of zal ik zoeken naar iets meer ARF?

Freakazoid, jongen, gewoon kopen en eens rustig voor gaan zitten.
En op rc-groups komt altijd wel een probleem bovendrijven,
ongeacht de kwaliteit van een kit.
En als je 'm dan niet meer wil neem ik 'm over voor de helft van de prijs ..
:evil: :evil: :lol: :lol:

Haha, gaan we snugger doen? :P

Maar je hebt gelijk, bij ALLE vliegtuigen kom je meer negatief tegen dan positief. Dat komt omdat mensen liever op et forum ergens over klagen dan iets op te hemelen. :P

Maar ik heb helemaal geen bouw gereedschap. Ik ben gewapend met een enigzins luxe dremel clone, een gruizig breekstanleymesje, cyanoacrylaat medium dik, en z-poxy 5minute epox. Daar moet ik et mee doen, en de rest moet ik gaan improviseren.

Zo heb ik al eens een vliegtuig gehad met bellen onder zn cover, en dat heb ik geprobeerd heel voorzichtig met een aansteker een paar CM ervandaan strak te trekken, en dat is grotendeels gelukt, maar toch een gaatje. Dat was maar een prul vliegtuig van 35 euro, maar dat wil ik niet bij mijn splinternieuwe tuc natuurlijk. Met moeders strijkijzer zou mischien kunnen, maar das volgens mij net zo riskant als een aanstekertje.

En dat hout, moet ik eerst weer ergens gaan kopen, en dan bewerken met mijn dremel. :? Ik weet niet of dat wel goed zal gaan.

De rudder wil ik dr toch wel graag in hebben, voor dat beetje extra controle, dat geeft extra mogenlijkheden bij de kunstvlucht, en et land net iets lekkerder vind ik. Maar hoe moet ik dat straks vastzetten? Net als bij de schuim kisten gewoon een reep tape erop?

Ik hebn gelukkig wel al heel gedetaileerde instellingen gevonden (throws, exp, aileron differentieel), dus dat zou me al een eindje de goede richting in helpen.

Die mensen hebben daar ook spoilerons erop zitten, dus ik vermoed dat ik toch maar ga proberen ook spoilerons erop te zetten. Al is et maar om 3mm up deflectie erop te kunnen zetten, dan heb ik nog ruim 7mm travel op de ailerons, dat moet nog te besturen zijn dan, toch?

En wat denken jullie van dat landings gestel? Lijkt dat nou zo klein, of kun je daar echt mee int gras landen? Echt lelijk vind ik et eigenlijk ook niet, dus ik vind et eventueel prima. :P

Toch is het opgooien weer een probleempje denk ik. De cockpit zit vast met een pin en een magneetje, dus hoe kun je em dan onderhands opgooien? Dan trek je et luikje dr toch vanaf? Enne, wat bedoelen die amerikanen nou met ROG? Rollende start?

Het ergste is dat ik opzie tegen die "achteraf" ellende, maar als ik dan et plaatje weer zie van wat ik wil kopen, dan kan et me eigenlijk niks meer schelen. :P

Tucano.jpg

Freakazoid zei:
Haha, gaan we snugger doen? :P

Maar ik heb helemaal geen bouw gereedschap. Ik ben gewapend met een enigzins luxe dremel clone, een gruizig breekstanleymesje, cyanoacrylaat medium dik, en z-poxy 5minute epox. Daar moet ik et mee doen, en de rest moet ik gaan improviseren.

ik doe al jaren met niks meer dan dat...en meer heb je niet nodig lijkt mij.
ik heb zelfs nog nooit epoxy gebruikt...ik heb wel een ijzerzaag..waar ik alles! mee zaag..dus geen reden tot klagen..whaha

Hmm, verrek ja, een ijzerzaag, die heeft lekkere fijne tandjes voor plywood. :P Bedankt voor de tip. :) Ze zeggen trouwens dat ik diverse dingen moet inlijmen en/of opvullen (magneetje voor et luikje, bellypan voor de wing) met lichte plywood, maar kan ik dat ook met doodgewone balsa doen? Daar heb ik nog et een en ander van liggen namenlijk.

Die covering ga ik mischien even door iemand laten doen die al eerder met dat bijltje gehakt heeft. :P Of mischien eens goed de forums lezen hoe je dat met improviseren kunt doen. ;)

Freakazoid,

Gewoon je moeders strijkijzer, dat lukt prima.
Volgens mij hebben de meeste modelbouwers geen speciaal
folie-ijzertje.
En de handigste mensen doen het met het simpelste/minste
gereedschappen.

KOPEN !!!!

P.s. wat voor informatie heb je op internet gevonden ?
Geef de linkjes eens op, ik wil ook een tucano !!

Hihi, nou op de site van RBC kits staat et een en ander, maar niet zoveel: http://www.rbckits.com/Tucano 1000.htm

Van die RC-groups draad ben ik ook enorm veel teweten gekomen wat de kwaaltjes zijn, en hoe et spulletje binnen komt (soms zelfs gewoon ZONDER handleiding!), maar ook hoe mensen er compleet verlieft op zijn kwa vlieg gedrag, en hoe je em et beste kunt afstellen: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=387480&highlight=tucano+

Verder koop ik hem bij rc technics, want daar is hij tot nu toe nog veruit de goedkoopste: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=24_42_44&products_id=460

Hij is in zwart/geel of rood/wit te krijgen, en je krijgt er een stickervel bij met 3 verschillende themas. Britse stip, Een of andere ster, En een vogeltje dat op een toekan lijkt (wordt de naam "tucano" meteen iets duidelijker).

Ikzelf zie meer in de rood/witte versie. Lekker fel dus goed te zien, hoog in de lucht.

Het strijk ijzer van mijn moeder heeft een of ander raar plastic voetje wat eroverheen geschoven kan worden voor delicate kleding, mischien is dat iets?

Ik vlieg zelf ook met de 1 mtr Tucano (Rood / Wit), ik heb er een richtingsroer aangemaakt en je kunt er meskant rondjes mee vliegen. :)

Verder heb ik een Typhoon 15/10 op 3s met 9x6 E-Prop, dit trekt circa 20-24 ampere en gaat vertikaal door, met een vlieggewicht 760 gram. :P

Ik heb een bouwbeschrijving (pdf) van de Tucano maar die is helaas 30 MB groot, dus ik zou niet weten hoe/waar ik die online moet zetten.

Succes,
Emile 8)

Back