Marc Bolier zei:
Plaatjes:
Vleugelondersteuning aan de voorkant: 2 stukjes tripex die voorkomen dat de vleugel kan gaan schuiven. Bovenop de stukjes heb ik later weer langere plankjes gelijmd om de lipo's op te leggen.
Als de vleugel strak tegen het rompspant zit kan ie geen kant op. Hoe zit ie origineel aan de voorkant gefixeerd? korte vleugelpen die in een gat in het rompspant valt? zoals je het nu hebt gedaan lijkt me nogal overdone. Lipo zou ik los met wat piepschuim in de neus proppen, vleugel er tegenaan, en het kan geen kant op.
Zo komt het geheel er dus in. Er zijn ook 2 stukjes hout op het spant gelijmt voor stevigheid.
die twee stukjes hout voor de "stevigheid" voegen niets toe, behalve gewicht dan uiteraard

ze zitten gelijmd aan het spant maar zijn verder niet met de constructie verbonden, en voegen daarom nauwlijks iets toe aan de stevigheid. Omdat het maar kleine stukjes zijn, wordt het spant er ook niet stijver van.
Bovenkant, met plankjes voor de lipo's.
Zoals ik al heb aangegeven, zware oplossing om je lipo op te bergen.
Een paar stangtjes zorgen voor de borging aan de voorkant.
Borging van wat? Als je vleugel al met die houtjes (of duveltjes) vast zit, is dit overdone. Ik zou in plaatst van de metalen staafjes twee dunne stukjes koolstof nemen of gewoon wat klitteband om die kap op zijn plek te houden. Die kap hoeft namelijk alleen zichzelf vast te houden als de vleugel al op een andere manier is gefixeerd.
De achterkant is wat lastiger. De 2 stangetjes die je ziet kunnen eruit om de vleugel van de romp te halen. Een druppeltje lijm zorgt ervoor dat ze niet van achteren naar binnen kunnen schieten. Het doel van deze constructie is een hefboom die ervoor zorgt dat de schroeven die de vleugel vasthouden in het plaatje aan de achterkant niet teveel belast worden. Een druppel CA versterkt de schroefgaten nog wat ekstra.
Die twee stangetjes kunnen volgens mij ook wel weg, die doen ook niets. Als je de vleugel normaal vast draait met de bout, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat die twee stangetjes nog wat toevoegen aan het opvangen van de krachten tijdens het vliegen. De vleugel zit door de kracht van de bout met de bovenkant van de vleugel tegen de romp geklemd, de romp zorgt dus dat de vleugel niet gaat wiebelen. De stangetjes aan de onderkant nemen nauwlijks krachten op en hangen daar maar wat doelloos.
Maak je geen zorgen over dat die bout en dat plankje niet sterk genoeg zouden zijn, ervaring leert dat dit een heel solide constructie is die al zo lang als de modelvliegerij bestaat wordt toegepast. Ik heb nog nooit gezien dat dit kapot ging. Vaak is het juist te sterk dat bij een wat onfortuinlijke landing de vleugel er niet afspringt (nauwlijks schade), maar vast blijft zitten en er vlak naast afbreekt! (VEEL schade).
Het schroefgat met CA fixeren is wel slim om te doen, dit maakt de kans dat het schroefdraad kapot gaat met monteren/demonteren een stuk kleiner. Als je dan in plaats van een metalen bout een nylon bout toepast, is de kans dat het schroefdraad kapot gaat zo goed als nul. Bovendien een stukje lichter.
Tenslotte de gepimpte Tuc. Na een zeer harde crash (tips kapot, stabilo eraf, stuurhevel gebroken, romp heel!) heeft hij nieuwe Depron vleugels (vanaf einde rolroer). I.p.v bespannen heb ik er Mylar tape op gedaan. Ik heb er nog niet opnieuw mee gevlogen....hopelijk vrijdag weer.
leuk kistje om te zien! Vliegt ook vast heel goed!
Ook de groeten!
Marco