HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Hoi Emile! Ik ben blij eens iemand te ontmoeten die heeft wat mij tewachten staat, dus ik hoop dat ik je wat vraagjes mag stellen. :)

Hoelang vlieg je met welke accu? Hoe was het gesteld met jouw covering? Heb jij nog wat dingetjes aangepast die niet in de handleiding staan? Hoe lanceer je em? Hoe vind je de kwaliteit van de kit? Hoe vind je et vlieg gedrag? Hoe heb je de rudder eraan geknutseld? Met welke onderdelen vlieg je nogmeer (servos, etz.)? Heb jij je ailerons gedifferentieerd voor mooie rolls? Heb jij spoilerons toegepast en werkt dat goed? Hoe houd de buikplaat et met et landen, krasjes enzo?

Zo... dat is wel weer even genoeg. ;)

Die handleiding, heb je mischien MSN? Dan kun je et eventueel daar even doorheen sturen, dan zorg ik wel dattie online komt te staan voor eventueel andere geintereseerde. :)

Hoelang vlieg je met welke accu?
PolyQuest 2600 (8C) vliegduur circa 15 minuten.

Hoe was het gesteld met jouw covering?
Ik heb de randen eerst goed vastgezet met en daarna de rimpels eruit gestreken. De cover zit er inderdaad losjes op, dus effe wat aandacht aan besteden. Ik zou wachten met de stickers tot circa 20 vluchten, je moet af en toe nog wat na strijken om de laatste plooien eruit te strijken.

Heb jij nog wat dingetjes aangepast die niet in de handleiding staan?
Ja, ik heb 2mm staaldraad in een U gebogen en in het hoogteroer gelijmd, om torsie op te lossen. Verder heb ik de hevel van het hoogteroer 2x zo lang gemaakt, omdat de uitslagen anders te fel zijn. Terug regelen op de zender is namelijk het laatste wat ik wil. De rolroer aansturing heeft bij mij wel veel speling, misschien dat ik de cover daarom nog een keer lostrek en de gebogen stuurstangen er opnieuw inlijm.

Hoe lanceer je em?
Ik heb een knopje op mijn zender die automatisch circa 2mm hoog geeft en hierdoor kan ik hem onderhands met 3/4 gas weggooien en klimt ie automatisch onder een hoek weg, zonder dat ik mijn hoogteroerknuppel hoef te bedienen. Naderhand natuurlijk wel het knopje weer uitzetten anders vliegt het #$#(#$.

Hoe vind je de kwaliteit van de kit?
Superb!

Hoe vind je het vlieg gedrag?
Precies wat ik zocht, hij is niet te vergelijken met de kleine Tucano die meer in de categorie "Hotliner" thuis hoort. Je kunt er heerlijke rollende cirkels, loopings, mesvluchten etc mee maken. :P

Hoe heb je de rudder eraan geknutseld?
Euh, gewoon mes erin en folie iets terug trekken, balsa 3mm inkorten, afschuinen en netjes weer dichtfolien.

Met welke onderdelen vlieg je nog meer (servos, etz.)?
Ik heb op hoogte en rol een 9 gram servo en op rol heb ik een 18 grams servo gebruikt, maar 9 gram is ook voldoende denk ik.

Heb jij je ailerons gedifferentieerd voor mooie rolls?
Indien je de rolroeren met 1 servo aanstuurt zal hij automatisch al iets gedifferentieerd worden en daarmee rolt ie strak genoeg.

Heb jij spoilerons toegepast en werkt dat goed?
Nee

Hoe houd de buikplaat et met et landen, krasjes enzo?
Op Oracover krasjes?

Die handleiding, heb je mischien MSN?
Ik stuur je wel een Prive Bericht, misschien morgen pas ...

Succes,
Emile 8)

15 minuten op 2600 is best lekker!

Dat met die stickers even wachten is een goede tip, zal ik aan denken.

En een draad in et hoogteroer? Is et ZO erg? :D En de felheid vind ik niet zo erg om terug te regelen, maar ik weet al wel dattie bij de servo dicht op de as gaat en bij et hoogteroer zo ver mogenlijk er vandaan. :P De rolroeren veel speling? Hoe kan dat? Heeft de draad ergens losgelaten?

Oplaten met 3/4e throttle en met 2mm up. Check. :) Zon knopje heb ik dr bij mij ook op zitten. Maar hoe houd je em vast? De cockpit zit toch los?

En et vlieg gedrag is dus lekker sportief, precies waar ik van houd. :P

En de rudder, bedoel je dat je die op de platte kant moet open pellen, een strook hout los snijden en inkorten, afvlakken, en de folie er terug op lakken?

Die 9 grams servos, zijn dat toevallig die blauwe van tower pro? :P Ik ga denk ik toch 2 aileron servos gebruiken, om mee te experimenteren. Dus in principe toch een 18grams servo. :P

Met krasjes bedoel ik of de wings mischien lelijk worden van et landen zonder wielen.

En die handleiding komt goed. :)

Nog 1 vraagje: Al eens problemen gehad met de propellor die blijft steken in et gras bij een landing?

De rolroeren veel speling? Hoe kan dat? Heeft de draad ergens losgelaten?
De buisjes waar de rolroeren aansturingen in scharnieren hebben denk ik teveel speling, als die buisjes er uberhaupt in zitten? Wanneer ik stuur zie ik onderin de vleugel hoe de stuurstang in de vleugel op en neer gaat ... speling

Maar hoe houd je em vast? De cockpit zit toch los?
Ik pak hem voor de cockpit vast, voor het zwaartepunt en gooi hem dan onder een hoek van 30 graden weg. Overigens werkt de cockpitsluiting (=magneet) zo goed dat ik de Tucano aan de cockpit kan op tillen, MET accu erin.

En de rudder, bedoel je dat je die op de platte kant moet open pellen, een strook hout los snijden en inkorten, afvlakken, en de folie er terug op lakken?
Yep yup ... zoiets

Die 9 grams servos, zijn dat toevallig die blauwe van tower pro?
Nee, het zijn zwarte van Het-RC (oude uitvoering) die nog speling had, desalniettemin vliegt de Tucano met al die speling superb. :lol:

Met krasjes bedoel ik of de wings mischien lelijk worden van et landen zonder wielen.
Als je op asfalt landt zal ie wel beschadigen ja, maar ik vlieg op een biljardlaken ... :wink:

Nog 1 vraagje: Al eens problemen gehad met de propellor die blijft steken in et gras bij een landing?
De Tucano kan super langzaam landen er gaat dus echt niets kapot, tot dusver nog geen prop kapot gehad, enkel 1x dat de motoras iest naar achter was geschoten ... effe aan propellor trekken en weer doorvliegen. :P

Succes,
Emile 8)

Hmm, dat er zoveel speling in zit vind ik maar slordig van HET. Weet je zeker dat et geen productie foutje is? Want zeker met zon sportief kistje vind ik et maar raar dat dat allemaal zo losjes zit. Maar et rammeld of flutterd niet of zoiets raars?

En zon 700 gram optillen aan een cockpitje waar 1 simpel magneetje de boel bij elkaar houd, das wel netjes, en een hele geruststelling. Stel je voor dattie dr in een negatieve looping alles uit gooit, 8O brrr.

En je rudder scharnierd puur en alleen op de cover folie? Wat is dat toch een raar spul. :P

En speling op een servo, dat heb ik nog nooit merkbaar meegemaakt. Zelfs niet met servos van 5 euro (conrad). Wel dat ze zo houterig zijn dat je de tikjes gewoon kunt tellen. :D

Landen op steen is kaasschaven inderdaad, dat heb ik ook es 1 keer gedaan met mijn space scooter, een mooi wit remspoor. Maar bij een beetje dik gras met hier en daar een taaie spriet daar kan ie wel tegen? Ja je hoord et, ik ben normaal een EPP vlieger, dus ik heb er geen benul van hoe zacht of stevig zon oracover schoonheid is. :)

En in tegenstelling tot et kleintje kan je met deze de snelheid er redelijk uit melken, en dat lukt je ook zonder spoilerons gewoon goed? Das lekker. Maar de as naarbinnen klappen? Ik wilde bijna roepen "En je borsteltjes dan?" :lol:. Maar dat zal dan wel gewoon moeten kunnen met motors van 50 euro. :roll: :lol:

Maar ik ga em gewoon kopen, ik zie wel waar et schip strand. :P Ik moet nog 50 euro en dan kan ik em bestellen.

Hmm, dat er zoveel speling in zit vind ik maar slordig van HET. Weet je zeker dat et geen productie foutje is?
1 kant heeft het erger dan de andere, het kan zijn dat ik een maandagmorgen Tucano heb.

Maar et rammeld of flutterd niet of zoiets raars?
Nee, ik heb ook geen last van variabele middenstelling, na een linkse of rechtse rol vliegt ie gewoon weer uitgetrimd door.

En je rudder scharnierd puur en alleen op de cover folie? Wat is dat toch een raar spul. :P
Nee, ik heb als scharnier de meegeleverde scharnieren gebruikt, de extra scharnieren zitten er reeds bij, evenals de stuurhevel en stuurstang.

Maar bij een beetje dik gras met hier en daar een taaie spriet daar kan ie wel tegen?
Ja hoor, het is een degelijk vliegtuigje.

En in tegenstelling tot et kleintje kan je met deze de snelheid er redelijk uit melken, en dat lukt je ook zonder spoilerons gewoon goed?
De kleine Tucano kan ook superlangzaam, tenzij je hem natuurlijk LOODzwaar maakt. Een clublid heeft hem vliegklaar met richtingsroer op 310 gram, hij vliegt de kleine Tucano met een Typhoon 6/3D en ik geloof een 6x3 klapprop. Ik zelf vloog de kleine Tucano met een Typhoon 6/15 en 5,5x5,5 camspeed prop op 3s met een vlieggewicht van ca 380 gram.

Das lekker. Maar de as naarbinnen klappen?
Er zit geen borgring op de Het-RC motors dus ruimte tussen spinner en romp kan ie naar binnen schieten, er gaat echter niks kapot hoor, hij is "goed" gelagerd.

Grtz,
Emile

Gewoon een kwestie van te brede geleidings buizen voor de ailerons ofzo. Mischien was een maatje kleiner toevallig net op bij die mensen. Maar als et niet hinderlijk is, wat maakt t uit. :P

Oh, de rudder kermis zit er al bij? Bijzonder netjes van ze, scheeld toch weer een roze flapje. :P

Hij is gemaakt van gelamineerde foam, dus et kan tegen een stootje, maar een lelijke haal in de covering zou doodzonde zijn. Dus toch maar even langs et veldje wandelen waar je wil gaan landen lijkt me geen overbodige luxe. :P

En de kleine tucano kan goed vliegen op een 6/3D motor? Dat zal mijn belgische vliegkameraad leuk vinden om te horen, die heeft die motor liggen en hij weet niet wat ie dr mee moet doen, en hij heeft ook zon enorme zin in zon sport vliegtuigje. :P

En ik blijf et vreemd spul vinden, die brushless. :P

Ik heb trouwens nog een leuk plannetje voor wat heftige videobeelden. :P Die cockpit leent zich uitstekend voor een klein cmos cammetje helemaal achterin, en de 800mW zender kan ik met klitteband aan de onderkant hangen zodat et verwijderbaar blijft. Maar et moet toch best pittige beelden geven in zon vlotte stunt kist. :P Issie mischien niet zo fel meer horizontaal, de duiken zullen deste sneller zijn. :)

Ik heb de handleiding hier nu op schijf staan. :P Zijn er geintereseerde?

Bovendien heb ik inmiddels weer wat vraagjes. :P

Ik dacht een mooie ontvanger te hebben aan die jeti REX5, maar met 5 kanalen wil mijn zender geen flaperon mixen. Het moet perse kanaal 1 en 6 zijn. Dus daarom vraag ik me nu af, welke betaalbare 6kanaals ontvanger moet ik nu kopen? Let wel, het moet 40Mhz zijn!

Ik heb ook in de handleiding gezien dat er et een en ander geschilderd moet worden. Weet iemand de kleur rood die ik moet kopen voor de rood/witte tucano?

En ik zag ook al dat je nog wat cover strepen moet zetten op de cowl.. Kan ik dat ook met een normale strijkbout doen?

De battery tray moet je dr ook gewoon maar in proppen, zonder info hoever enzo. En ze hebben et ook over et maken van een of andere electronica tray, inclusief een papiere uitvouwsel. Waar is dat goed voor? Et zit toch allemaal al in die romp kant en klaar, om je spul in te monteren?

Enne, hoe meet je de CG? Ik heb eens gelezen dat je bij zon laagdekker de boel op zn kop moest houden.

Meer vragen komen ongetwijfeld nog als ik em binnen heb. :P

Hoi Freak,

Ik heb hem met een 4-kanaals ontvanger en 2 aileron servo's uitgerust. Met alle 3 de mixers op mijn Fx-18 kon ik differentieel & flaperons mixen op kanaal 1 (rol) en 4 (richting, nu rol#2) . Helaas is het dus wel zo dat als ik mijn richting beweeg er dus 1 roloer meegaat.
Ik heb eigenlijk de flaps nog nooit geprobeerd want hij land zo ook wel lekker.

De vleugels heb ik niet verlijmd, maar zijn met 2 schoeven afneembaar. Leek me wel handig en heb ze er ook al een paar keer afgehad voor wat onderhoud (andere motor).

Als je interesse hebt kan ik wel wat foto's oploaden.

Voor de GC heb ik aan de onderkant 2 strookjes plakband geplakt. 1 op 42 mm en 1 op 48mm. Gewoon op de wijsvinger balanceren en als de balans in het midden ligt (dus zo'n, 45mm) vliegt hij lekker.

Groeten,
Marc

Ik zit met een futaba field force 6, Et zal vast wel mogenlijk zijn op een of andere manier om die 2 aileron servos te mixen, maar hoe ik ze dan onder de flaperon switch kan zetten, al sla je me dood. :P

Fotos? Ja graag. :)

Je hebt 2 programmeerbare mixers. Je kunt dus kanaal 5 slave van kanaal 6 maken. en ook van kanaal 1, maar ik meen me te herinneren dat de zender bepaalde dingen (en dat zou de flaperon functie kunnen zijn) weer niet mee mixt. Ik heb uiteindelijk maar een FF9 gekocht. Heeft ook véél meer modelgeheugens :D

Mja, ik zit ook met die geheugen limit. :P Ik zal ooit nog wel eens voor n andere zender gaan kijken (ongelukjes gebeuren nou eenmaal), maar nu moet ik t even hier mee doen. :P

Plaatjes:

Vleugelondersteuning aan de voorkant: 2 stukjes tripex die voorkomen dat de vleugel kan gaan schuiven. Bovenop de stukjes heb ik later weer langere plankjes gelijmd om de lipo's op te leggen.
displayimage.php

Zo komt het geheel er dus in. Er zijn ook 2 stukjes hout op het spant gelijmt voor stevigheid.
displayimage.php

Bovenkant, met plankjes voor de lipo's.
displayimage.php

Een paar stangtjes zorgen voor de borging aan de voorkant.
displayimage.php

De achterkant is wat lastiger. De 2 stangetjes die je ziet kunnen eruit om de vleugel van de romp te halen. Een druppeltje lijm zorgt ervoor dat ze niet van achteren naar binnen kunnen schieten. Het doel van deze constructie is een hefboom die ervoor zorgt dat de schroeven die de vleugel vasthouden in het plaatje aan de achterkant niet teveel belast worden. Een druppel CA versterkt de schroefgaten nog wat ekstra.
displayimage.php

Tenslotte de gepimpte Tuc. Na een zeer harde crash (tips kapot, stabilo eraf, stuurhevel gebroken, romp heel!) heeft hij nieuwe Depron vleugels (vanaf einde rolroer). I.p.v bespannen heb ik er Mylar tape op gedaan. Ik heb er nog niet opnieuw mee gevlogen....hopelijk vrijdag weer.
normal_2005_10_25%25_IMG_0914.JPG

Groeten,
Marc

Nou, met je creativiteit is niks mis. Goed bedacht met die staafjes. En al dat zilver is nog best geinig ook. :P

Weet iemand toevallig wat je allemaal nog nodig hebt om de cockpit af te maken? (dashboard afbeeldingen, iets van stoeltjes, en nog verf?)

Heheh, nou dan breng ik die 3 zits "bjorn" maar terug naar de ikea. :lol:

Maar 3 stukjes balsa, en n beetje verf, die 5 gram extra zal et toch niet maken? :P

Marc Bolier zei:
Plaatjes:

Vleugelondersteuning aan de voorkant: 2 stukjes tripex die voorkomen dat de vleugel kan gaan schuiven. Bovenop de stukjes heb ik later weer langere plankjes gelijmd om de lipo's op te leggen.
displayimage.php

Als de vleugel strak tegen het rompspant zit kan ie geen kant op. Hoe zit ie origineel aan de voorkant gefixeerd? korte vleugelpen die in een gat in het rompspant valt? zoals je het nu hebt gedaan lijkt me nogal overdone. Lipo zou ik los met wat piepschuim in de neus proppen, vleugel er tegenaan, en het kan geen kant op.

Zo komt het geheel er dus in. Er zijn ook 2 stukjes hout op het spant gelijmt voor stevigheid.
displayimage.php

die twee stukjes hout voor de "stevigheid" voegen niets toe, behalve gewicht dan uiteraard :-) ze zitten gelijmd aan het spant maar zijn verder niet met de constructie verbonden, en voegen daarom nauwlijks iets toe aan de stevigheid. Omdat het maar kleine stukjes zijn, wordt het spant er ook niet stijver van.

Bovenkant, met plankjes voor de lipo's.
displayimage.php

Zoals ik al heb aangegeven, zware oplossing om je lipo op te bergen.

Een paar stangtjes zorgen voor de borging aan de voorkant.
displayimage.php

Borging van wat? Als je vleugel al met die houtjes (of duveltjes) vast zit, is dit overdone. Ik zou in plaatst van de metalen staafjes twee dunne stukjes koolstof nemen of gewoon wat klitteband om die kap op zijn plek te houden. Die kap hoeft namelijk alleen zichzelf vast te houden als de vleugel al op een andere manier is gefixeerd.

De achterkant is wat lastiger. De 2 stangetjes die je ziet kunnen eruit om de vleugel van de romp te halen. Een druppeltje lijm zorgt ervoor dat ze niet van achteren naar binnen kunnen schieten. Het doel van deze constructie is een hefboom die ervoor zorgt dat de schroeven die de vleugel vasthouden in het plaatje aan de achterkant niet teveel belast worden. Een druppel CA versterkt de schroefgaten nog wat ekstra.
displayimage.php

Die twee stangetjes kunnen volgens mij ook wel weg, die doen ook niets. Als je de vleugel normaal vast draait met de bout, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat die twee stangetjes nog wat toevoegen aan het opvangen van de krachten tijdens het vliegen. De vleugel zit door de kracht van de bout met de bovenkant van de vleugel tegen de romp geklemd, de romp zorgt dus dat de vleugel niet gaat wiebelen. De stangetjes aan de onderkant nemen nauwlijks krachten op en hangen daar maar wat doelloos.

Maak je geen zorgen over dat die bout en dat plankje niet sterk genoeg zouden zijn, ervaring leert dat dit een heel solide constructie is die al zo lang als de modelvliegerij bestaat wordt toegepast. Ik heb nog nooit gezien dat dit kapot ging. Vaak is het juist te sterk dat bij een wat onfortuinlijke landing de vleugel er niet afspringt (nauwlijks schade), maar vast blijft zitten en er vlak naast afbreekt! (VEEL schade).

Het schroefgat met CA fixeren is wel slim om te doen, dit maakt de kans dat het schroefdraad kapot gaat met monteren/demonteren een stuk kleiner. Als je dan in plaats van een metalen bout een nylon bout toepast, is de kans dat het schroefdraad kapot gaat zo goed als nul. Bovendien een stukje lichter.

Tenslotte de gepimpte Tuc. Na een zeer harde crash (tips kapot, stabilo eraf, stuurhevel gebroken, romp heel!) heeft hij nieuwe Depron vleugels (vanaf einde rolroer). I.p.v bespannen heb ik er Mylar tape op gedaan. Ik heb er nog niet opnieuw mee gevlogen....hopelijk vrijdag weer.
normal_2005_10_25%25_IMG_0914.JPG

leuk kistje om te zien! Vliegt ook vast heel goed!

Groeten,
Marc

Ook de groeten!

Marco

Back