HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Tsja, voor die 80 piek kan et nooit een grote bult zijn die je oploopt he. :P Als et niks is haal ik mijn spul dr uit en verkoop ik em door. Maar een kist als deze houd je bij je puur omdat ie dr zo lekker sporty uit ziet. :)

Tucano_0341x1.jpg

Maar voor ik beslis wil ik wel even zeker weten of de wing lekker stevig gelamineerd is, of dat het een enge ribben wing is. ;)

Hoe laat je zon toestel eigenlijk op? Kun je zon joekel nog gewoon onderhands opgooien, of moet dat met akelige bungee toestanden?

Maarja, mijn huidige boeiendste vliegtuig is een 70cm. "pylon racer" op een 6v sp300 motortje. :P Dus een verbetering zal et zoiso zijn.

Ik gooi hem gewoon onderhands weg.
Denk dat ik de grote ook ga bestellen.
Leuke kist voor een nette prijs en ook nog eens makkelijk mee te nemen

Maar vergeet niet dat de jouwe 30cm kleiner is he Wilco. :) En ik geloof dat de grotere ook even zwaar is als et kleintje. :P
Dus mischien vliegt ie met heel andere vlieg eigenschappen.

Met de drivetrain hebben ze het over de Typhoon 29 OF de 15. Maakt het veel uit welke ik neem?

Ik denk dat ik dr wel even ergens een mooie wingbag voor ga kopen. :)
Of een of andere flightbox waar ie met romp enal in past.
Want ik ben al een wing kwijt geraakt omdat mijn fieldbox er overheen geschoven is in mijn kofferbak. :mad:

En kwa ailerons, Het is moeilijk te zien, maar:
artikel699_voll_2.jpg

Hoe monteer je die? Ik zie helemaal geen servo bay ofzo erbij zitten? Of zit er een bakje onder et stickervel?
En bovendien, passen er mischien 2 servos in met de flank tegen elkaar, ieder een eigen aileron aansturend?
Dan kan ik namenlijk wel spoilerons in mijn zender programmeren om af te remmen. :P
De rudder/elevator/accu/ontvanger zullen dan wel in de romp zitten neem ik aan.

Ik heb nog wel een ontvanger liggen, maar ik twijfel eraan om em te gebruiken.
Het is namenlijk een Jeti REX5, en daar heb ik hier al klachten over gehoord (ookal heb ik dr zelf nog geen enkel probleem mee gehad).

Ook heb ik nog 2 packs van 3 cell 1100mAh. 15~20C lipo liggen. Is dat enigzins nuttig, of telicht?

Freakazoid zei:
...Hoe laat je zon toestel eigenlijk op? Kun je zon joekel nog gewoon onderhands opgooien, of moet dat met akelige bungee toestanden?
.

Tipslingeren lijkt mij het handigste, maar dat ziet er nogal eng uit als je het niet gewend ben.

Graag complete type noemen als je het over een motor hebt.
Al eerder geschreven dat een T15/10 prima kan.
Met 3s lipo 15-20A afhankelijk van prop.
Met T29/12/10 kan je nog hoger gaan in stroom, maar dat heeft dit kistje niet nodig.

over de bouw.................er zit gewoon een boekje bij met daarin hoe je hem in elkaar zet :wink:

Wel voor de duidelijkheid, we hebben et over de GROTE tucano he. :P die van 100cm spanne. Niet het kleine broertje van 70cm.

En dat er n boekje bij zal zitten snap ik ook nog wel hoor. ;) Alleen weet ik uit ervaring dat die kunnen soms behoorlijk vaag en krom kunnen zijn. En ik zit te denken aan eventueel een onafhankelijke aileron aansturing. Ik weet niet of dat standaard al zo zal zijn, of dat ik dr zelf iets op moet verzinnen, want fototjes zijn ontzettend schaars.

En welke motor in de 29 klasse wordt niet vermeld. :? Handig.
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?products_id=460

En tip slingeren heb ik al eens met mijn flying wing geprobeerd. :P
Dat durf ik niet nog eens, en zeker niet met iets wat makkelijk breekt. :lol:

Mischien is het leuk om eens et filmpje te bekijken van een RBC kits LA5, gemotoriseerd met een T15 motor: Videotje.
Deze kist is ook 100cm spanne, maar wel loodzwaar (1250gram) vergeleken met de supertucano die binnen komt met 1000gr. max.. Hij heeft wel vinger gaten voor een bovenhandse worp, maar hij ziet er bij het loskomen niet echt uit offie er moeite mee heeft om weg te komen, toch?

Kistje zit qua gewicht en vleugelbelasting in de buurt van een Twinjet, moet dus goed te starten zijn bovenhands met een brushless aandrijving....

Bovenhands wel, Dan heb je wat hoogte en kun je dr volgens mij iets meer snelheid in zetten, maar volgens mij heeft dit toestel geen vinger gaten. En om zomaar een gat erin te gaan zitten prikken zie ik eigenlijk ook niet zo zitten. :)

Ja straks sta ik met een mooie blinkende kist, en tsja, dan moet ie op een of andere manier toch omhoog he. :lol: En dan? ;)
Maarja, daar zal wel een correcte manier voor zijn, die int boekje staat ofzo. :)

Maar wat vinden jullie van het idee om hier die Jeti REX5 plus ontvanger in te stoppen? Ik vind het antennetje akelig kort, en mensen klagen over storingen. :? Zijn dit eigenlijk indoor ontvangers ofzoiets?

De Jeti-rex5 werkt bij mij zeer goed, nooit storingen...

Kun je het toestel niet voorzien van een (licht) landingsgestel ?

Ik vlieg al 2 jaar met de rexjes, en dat heeft altijd loepzuiver gewerkt. Maarja, met zon 1 meter toestel ga ik wel een stukje hoger zitten straks, dus de afstand is groter dan ik ooit geprobeerd heb met die ontvanger. En et is ook maar single conversion. Ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik bovenin ben met mijn 250 euro kostende splinternieuwe kist, en ineens *klik* buiten bereik. :P Heb jij ze al eens getest op grote hoogte?

Je bedoelt zon U bocht met wieltjes die je dr onder schroeft? Das denk ik best moeilijk omdat je niet weet waar de graat van de wing zit, om die schroef erin te draaien. Bovendien ziet et er niet zo mooi uit met zon sportieve low-wing.

Ik heb dat postje geprobeerd te vertalen. Oei, dat komt er krom uit. :P Wat ik eruit op kan maken is dattie op een 15 motortje FLUITEND voorbij komt (LEKKER!), en dat ie erg moeilijk start. En SAL werkt niet (wat dat ook wezen mag). En hij heeft zn vingers zeer gedaan? :P Kan iemand dat mischien even voor me vertalen in normaal nederlands pls? :) Ik ben echt slecht met duits.

Enne, ik heb hier aluminium en veerplaat liggen, en toevallig ook nog een set superlichte 26mm bandjes. Ik zal eens wat maken en het eronder houden om te kijken of dat niet te lelijk wordt. :P

En die Filmpjes zijn wel lekker. :D Maar wat draait ie raar? Is dat hoe een roll eruit ziet met een low wing? :? Of is dat een combinatie van rudder/elevator en aileron? De snelheid is trouwens prima in dat filmpje. :P Et klimmen is ook gewoon ongehinderd vertikaal zie ik. Dus als ik mijn tucano lekker licht houd moet dat ook zeker kunnen.

Het duits is minstens zo crappy
"nach einigen Flügen bin ich immer noch begeistert! Es PFEIFT beim Überflug!
Nur die Starts sind etwas tricky: man weiß nicht so richtig, wie man den Tiefdecker werfen soll, das Problem ist, bei Vollgas reißts den Flieger aus den ohnehin schon spitzen Fingern, bei wenig Gas ist ne Graslandung vorprogrammiert.
Hab deshalb mal etwas rumprobiert: SAL funktioniert (bei mir nicht), die "Eimerausschüttmethode" klappt nicht.
Deshalb würde ich den Vogel gern mit ner Hochstarteinrichtung rausschießen.
Gibt es da geeignete Konzepte?"

"na [meer dan een] paar vluchten ben ik nog steeds erg onder de indruk! Het fluit bij het voorbijvliegen.
Alleen de starts zijn een beetje tricky: Het is niet helemaal duidelijk hoe je een laagdekker moet gooien, het probleem is, bij volgas trekt het vliegtuig uit je vingers (sowieso alleen vingertoppen), bij weinig gas heb je het recept voor doorzakken in het gras.

Daarom heb ik maar wat uitgeprobeert. SAL (Side Arm Lauch) werkt niet (bij mij) en de "emmerleegschutmethode" gaat niet.
Daarom zou ik de vogel graag met een katapult afschieten.
Zijn er verder nog manieren die werken.

Ah, dank je wel Harold!

De SAL leek mij eigenlijk ook al niet zo handig, daar is de spanne tegroot voor denk ik? En je knijpt er volgens mij ook zo een deuk in als je niet uit kijkt.

Emmerleegschudmethode.. Ik zou niet graag scrabbelen met RC piloten. :lol: 10x woord waarde. Maar wat betekend dit eigenlijk? Kop en kont pakken en gooien, terwijl er iemand anders stuurd?

En dattie zich met volgas gewoon domweg uit je handen trekt... dat zegt veel over wat voor kracht erbij komt kijken. :P Stoer.

Zomaar een gekke suggestie he, maar ik gooi er maar in de groep. Als je em nou eens zon 70' omhoog richt, volgas geeft, en em een klein zetje geeft? Moet ie dan niet gewoon weg klimmen omdattie ruim zijn eigen gewicht kan tillen? Ja je hoort et, ik heb nog nooit met brushless temaken gehad, dus ik weet niet wat er allemaal kan met zon brullende Typhoon. ;)

Met een bungee afschieten vind ik een beetje eng, dat heb ik ze in vlissingen zien doen met die snipers en pirhanas enzo, dan moet je geen foutjes maken tijdens de start, want in 0.10 seconden zittie al tot aan zn wing in de grond volgens mij. :P

Wat ik altijd met mijn 120cm wing doe, is 2 vingers op de trailing edge, en een gebogen duim op zn buik. Dat is met die tucano denk ik niet mogenlijk? Want dan zet je em af op de ailerons denk ik. Verder kun je em mischien bovenhands OP ZN KOP lanceren, maar daar moet je wel de reflex voor hebben dat onder boven is. :P

waarom niet boven vasthouden en hard 45 graden omhoog gooien? Vermogen genoeg om lekker snel door te trekken :) Zo gooi ik wl meer laagdekkers....

Ik was ook in de veronderstelling dat als zon ding meer dan zijn eigen gewicht in stuwkracht heeft, je hem in theorie zelfs gewoon recht omhoog kunt richten, en dan met volgas los kunt laten. :P Maar zo makkelijk is het schijnbaar dus niet. ;)

Maar dat komt wel goed denk ik. :P

Die accu van 1100mAh. is denk ik teweinig, toch? Ik heb dr wel 2 van. Dus mischien 3s2p 2200mAh? Of is dat niet aan te raden zonder dure computer lader met zon cell check stekker ding?

Back