Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zometeen maar eens op de fiets naar het centrum, kijken wat voor houtafmetingen ze hebben.
Het is makkelijker om je maten daar op aan te passen dan zelf passend hout te gaan maken.

Zometeen maar eens op de fiets naar het centrum, kijken wat voor houtafmetingen ze hebben.
Het is makkelijker om je maten daar op aan te passen dan zelf passend hout te gaan maken.

Moet in een later stadium wellicht ook houten latjes aanschaffen, op de dekken van de Resolve zijn die latjes voor geëtst , heb geen idee hoe dat eruit gaat zien na het afwerken-lakken, bedoeling is notenhout.

SAM_0304.jpg

Heb eens zitten zoeken naar fineermateriaal 0,6 mm dik, verkrijgbaar in vellen, latjes snijden lijkt me een lastige en tijdrovende klus, heb er geen ervaring mee.
Kwam ook rand/bandfineer tegen in rollen van 25 m , al dan niet voorzien van smeltlijm , dat materiaal is echter 24 mm. breed en zou dus ook gesneden moeten worden, is niet duur met ongeveer € 15 per rol.

randfineer1_small1.jpg

Iemand ervaring met boven genoemd materiaal ???

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met boven genoemd materiaal ???

Nee, maar op breedte snijden van fineer is 1 brok ellende zonder speciaal gereedschap. Je blijft nog veel erger dan bij dikker materiaal in de nerf "hangen", waardoor je rafelige randen krijgt.
Ik heb Walter indertijd nog wat latjes gestuurd, dat was 0,6 mm tanganyika van 3 of 4 mm. Hij vond dat mooier dan die voorgedrukte/gelaserde platen. Hoewel het mij lijkt dat je dat met de juiste beits en het nodige lichte schuurwerk ook mooi moet kunnen krijgen.

@Harm
In mahonie hadden ze aan de Voorstraat niets, wel redelijk wat noten. Maar ik weet niet of daar ook fineer bij zat. Bij Quartel zie ik het wel staan, maar ik heb daar in de winkel niet op gelet.

Nee, maar op breedte snijden van fineer is 1 brok ellende zonder speciaal gereedschap. Je blijft nog veel erger dan bij dikker materiaal in de nerf "hangen", waardoor je rafelige randen krijgt.
Ik heb Walter indertijd nog wat latjes gestuurd, dat was 0,6 mm tanganyika van 3 of 4 mm. Hij vond dat mooier dan die voorgedrukte/gelaserde platen. Hoewel het mij lijkt dat je dat met de juiste beits en het nodige lichte schuurwerk ook mooi moet kunnen krijgen.

Dat beeld had ik al ongeveer voor ogen en het zijn héééél wat latjes , wellicht is het verstandiger toch maar te schuren en lakken en iets van een verouderings proces te imiteren.
Mocht me dat niet aanstaan dan kan ik altijd nog proberen noten latjes van 3 of 4mm te bemachtigen.

Mocht me dat niet aanstaan dan kan ik altijd nog proberen noten latjes van 3 of 4mm te bemachtigen.

Bij Quartel hebben ze ook wel het een en ander, maar de website zit zo beroerd in elkaar dat je het bijna niet kan vinden. Bij K hebben ze een mooi assortiment:D.

In mahonie hadden ze aan de Voorstraat niets

Klopt en het noten van 0.6 dik moet je per latje uitmeten
dikte zit tussen 0.44 en 0.56mm

Breedtes heb ik maar ruimer genomen, zie wel hoe ik dat kan pasmaken.
Dat moest met de 5 mm latten tenslotte ook aan de voor en achtersteven.
Want zoals er hier een huid wordt dichtgeplakt met latten die halverwege tot een mespunt uitlopen gaat hem niet worden met overnaadsbouwen.
Ben bang dat ik S vormige planken moet maken om te sterke dwarse buigen te voorkomen.

ze hebben 3,5,8,10 mm breed.
noten, vuren, beuken, linde en balsa, waarbij alleen het noten dun is.

Hele schappelijke prijs.
4 x 1m 10 breed
3 x 1m 8 breed
2 x 1m 5 breed voor €8.35

Bij Quartel hebben ze ook wel het een en ander, maar de website zit zo beroerd in elkaar dat je het bijna niet kan vinden. Bij K hebben ze een mooi assortiment:D.

Heb uiteindelijk bij Q latjes gevonden maar geen notenhout.
K is even uit roulatie hier wegens ....., juist !!!

Klopt en het noten van 0.6 dik moet je per latje uitmeten
dikte zit tussen 0.44 en 0.56mm

Klinkt goed Harm, begrijp ik dus ook in 3mm breed ? , de dikte variatie moet te overbruggen zijn met wat schuurwerk lijkt me , kan bovendien bijdragen aan een iets verouderd beeld hoop ik.

goedemorgen heren van 't goede leven. wat weertje hadden we toch, ik kwam van een hittegolf in Istanbul naar nog heter weer hier .....

ik kwam van een hittegolf in Istanbul naar nog heter weer hier .....

Wij gaan (of moet ik ondertussen gingen zeggen:() altijd in voor- en najaar naar Turkije (meestal Antalya). Dan is het tenminste nog te doen (hoewel we het eind september vorig jaar ook afschuwelijk warm hebben gehad). Gelukkig kunnen wij het hoogseizoen vermijden:D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back