Peter, ben je er uit met het afstellen van de speling?
Indien jouw Vario vergelijkbaar is met een HBM 250, dan heb ik een goed en slecht bericht.
Te beginnen bij het slechte
Op mijn HBM 250 kan ik de speling in de lengte verstelling niet aanpassen.
Het handwiel drijft over een tussenas een tandwiel aan, dat ingrijpt in de tandkrans aan de voorkant van het bed, op de foto pos, 103 en 104:
Daar je altijd speling moet hebben op tandwielen, moet je accepteren, dat er een "vrije" slag is op de lengte verstelling.
Het goede bericht.
Het dwarssupport, hier kan je de speling op de draadspindel instellen.
In een eerder bericht had ik het over de spindelmoer pos. 540, met een zaagsnede en dat je met kleine stelschroeven pos. 541, de speling kon instellen.
Door het indraaien van de stelschroeven wordt de speling verkleind.
Wat ik in het het eerdere bericht verkeerd had geschreven is, dat je rechtsom moet draaien om het support vrij te krijgen.
Bedenk wel, dat als je hieraan begint, dat er een probleem kan ontstaan.
Bij het uitschuiven van de bovenkant van het dwarssupport heb je bijna 100% kans, dat de lineal voor het afstelling van de speling, pos. 515 eruit valt.
Voor je deze weer op zijn plaats hebt, dan ben je waarschijnlijk enkele hoofdstukken uit de bijbel verder.
Je kan ook kiezen om schroef 501 eruit te halen, en dan maar proberen, aandraaien van de stelschroeven 541, net zolang dat je tevreden bent met de speling.
Voor mij, maar dit is mijn opinie, veel werk voor weinig resultaat.
Je zet de beitel tegen het werkstuk, druk de speling eruit en begin met de bewerking.
Voor mij is het een zorg, dat ik bij terugdraaien van de handwielen even iets meer moet terugdraaien.
Bij aanzetten van de nieuwe snede, daar je de speling eruit gedrukt hebt, is de spaanafname correct met de stand van de nonius.
Aanvulling, de tekeningen komen niet uit het Nederlandse handboek, daar deze niet duidelijk genoeg waren.
Lang verhaal, maar bedenk dat verspanende machines speling nodig hebben op de verstelinrichtingen.
Altijd in één bewerkingsrichting werken.
Groet, Henk.
Daar de foto's klein zijn, zijn deze ook in .pdf format bijgevoegd.