Hoi heren,
Dat verhaal van die oplossing van het pendule-effect snap ik niet helemaal. Het pendule-effect ontstaat volgens mij door de speling op de swashplate; Danny en ik hebben dit opgelost dmv een veertje onder de swashplate. Op het slechte fotootje, wordt het mij niet duidelijk wat er gebeurt; draadjes (teflon) rond je rotorkop.... en wat doet dat dan???
Paul
Ik heb een andere mening : De heli hangt aan de rotorbladen in de lucht. De rotorbladen vormen, samen met de paddles voor een gyroscopisch effect , net als een fietswiel dat je met beide handen aan de as-uiteinden vasthoudt.
De bladen zitten vast in de bladhouders, die uit een gedeelte bestaat, ik noem het maar even de "centrale bladhouder". Deze bladhouder kan gedeeltelijk roteren maar ook op en neer bewegen. En deze op en neer gaande beweging wordt gedeeltelijk gedempt door een stukje rubber , maar heeft ook erg veel speling.
Als de helicopter nu in de lucht hangt willen de bladen en paddles in een vlak blijven draaien door het gyroscopische effect.
Echter , de heli die eronder hangt kan redelijk vrij bewegen, zonder dat het roterende vlak dat bestaat uit de bladen + paddels daar DIRECT invloed van odnervindt.
Er zit een soort vertraging/demping in dit geheel. Dat zorgt nu juist voor de stabiliteit.
Als je die demping weghaalt en/of de beweging begrenst zal de heli veel gevoeliger worden voor stuurbewegingen. Ook zal de heli dan minder "na-ijlen" als je de heli vanuit voorwaartse vlucht weer laat hooveren.
En dat kun je dus doen door bijvoorbeeld de beweging van de centrale bladhouder te beperken door de ruimte tussen centrale bladhouder en het middenstuk op te vullen met (niet al te stug) materiaal.
Bij cp heli's vind er ook demping plaats, dat doen rubber ringen IN de beide bladhouders. Als je die vervangt door zachter rubber, zal de heli feller reageren op stuurbewegingen . Dit doen de die-hard 3D vliegers veel. Zij willen een snel reagerende en heel precies te besturen heli hebben.