het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ja, ik ben ook benieuwd naar je antwoord Increddie.

Ja, een andere heli kopen..... maar wat dan???

Ik vind het super om op elk tijdstip van de dag, bij elk weertype te kunnen vliegen, nl in m'n woonkamer, gewoon effe 2 lipo'tjes, gedurende 20 minuutjes en dan de volgende dag weer.

Dat kan dus met coaxialen (ik heb een lama v4), maar dat vind ik eigenlijk geen heli-vliegen.

Vandaar dus mijn keuze voor de 4#3B, die is goed in een woonkamer te vliegen. Een stapje groter, dan kom je op bv de HB fp, maar daar vlieg je volgens mij de scheuren in je lederen bankstel mee als het een keer fout gaat.....

Dus..... suggesties ???

Groeten,

Paul

Hoi Paul,

Je bankstel wegdoen?
Grapje, ik weet hoe leuk het is om even binnen te vliegen.
Bedoel maar dat het ook anders kan qua stabiliteit maar daar is inmiddels al zoveel over geschreven...........

Is dit niks?... MICRO STAR 400 V2

Groetjes,Inc

nee er is er geen zo klein als de 4#3 maar dan zul je toch je beperkingen voor lief moeten nemen......

klopt. punt.

Ter aanvulling: ik heb de hierboven genoemde HBFP omgebouwd naar belt-tail, maar dat is mede daardoor echt geen woonkamer-heli meer; het gewicht neemt toe en daarmee de rotorspeed en de kans op schade aan heli en interieur. Vliegt verder wel supergoed.

De T-Rex 250 heeft standaard een belt en is ook een maatje kleiner, maar daarmee wil je volgens mij helemaal niet onzacht met stoelpoten en dergelijke in aanraking komen.

Het wordt tijd dat Walkera een 4#3 met belt-tail uit gaat brengen; de echte knutselaart zou het zelf misschien wel kunnen, maar ik ga daar niet aan beginnen.

Met welke versie je ook mag vliegen , het "staart probleem" blijft bestaan.

Wat ik op zijn minst vreemd vind is dat ná de conversie naar brushless, de heli anders reageert vwb het staartje. Het is schokkerig, slingerend geworden. Het verlopen in het begin, dus het steeds meer naar rechts moeten trimmen, van de brushed version was berekenbaar. Zelfs simpel mee te leven door even opnieuw te paren met de zender. And off you go!
Deze twee staartproblemen zijn in mijn ogen niet met elkaar te vergelijken. Sinds de ontvanger bij de conversie hierbij ook wordt vervangen (RX2406A) is de opmerking van Paul niet geheel ontdenkbaar. Tenslotte is de gyro verantwoordelijk voor het rechthouden van zijn staart in flight. En dan wel op een wijze zoals hij dit ook kon doen bij de brushed versie.
Ik begrijp dat het binnen een bepaalde marge moet, de elektronica is uiteindelijk de beperkende factor. Hoewel ik durf te zeggen dat de beide ontvangers verschillend zijn en dus ook de gyro wellicht is veranderd tov RX2406.
Ik begrijp dat een groter model vliegtuig anders is uitgevoerd en meer (lees iets hoogwaardiger componenten) stabiliteit kent. Ik heb gevlogen met brandstof heli's met een rotordia van 140cm en 160cm. Ik ken de verschillen. De een had nog een mechanische mixer voor de heckrotor, de andere een van de eerste gyro's met flywheels op een as, en opnemers met comparators. Zelfs deze modellen waren fijn stabiel. Dit is een heel ander vliegtuig en idd niet te vergelijken.

Wat we graag willen weten is waar dit zwiepende staartje vandaan komt. Als we er niets aan kunnen doen, swah. Voorlopig vind ik de brushed version lekkerder vliegen met zijn staartprobleem dan de brushless... Het zou fijn zijn als er iemand met een verklaring komt waarom we een andere beperking hebben na de ombouw naar brushless. Het liefst natuurlijk met een technische een onderbouwing.

grt,

Danny

Wat ik op zijn minst vreemd vind is dat ná de conversie naar brushless, de heli anders reageert vwb het staartje. Het is schokkerig, slingerend geworden. Het verlopen in het begin, dus het steeds meer naar rechts moeten trimmen, van de brushed version was berekenbaar. Zelfs simpel mee te leven door even opnieuw te paren met de zender. And off you go!

Wat van invloed kan zijn is de aftakeling van je lipo's; de 10C lipo's op de standaard lader hebben niet het eeuwige leven; 10C is net aan qua "levering" en de lader laadt eigenlijk met net te veel spanning. De Brushless versie trekt misschien wat meer stroom waardoor het minder worden van de lipo's zich ook sterker openbaart.
Ik heb 3 stuks van die 10C-lipo's en ik merk een duidelijke achteruitgang na zo'n 30 vluchten (dus 10 per lipo); ik ga nu 20C-lipo's bestellen, deze gewoon met m'n computerlader laden en op de timer stoppen met vliegen. Met een balanskabeltje kan je met gemak 3 lipo's in 1 keer laden.

Dennis..........ik ben helaas geen techneut, maar volgens mij gaat dat niet lukken om met 1 computerlader via een verloopkabel 3 stuks van die Lipo packies te laden.
Als ik jou was dan zou ik het gewoon per stuk laden.
Ze zitten met het laden van 0.2C ongeveer na een 1.5 uur vol.
dat is toch te doen?
Moet je wel eerlijk bekennen dat dat 1 van de redenen was waarom ik in het verleden 5 stuks computer laders heb gekocht die nu naast elkaar staan om elk hun eigen Lipo pack te laden en eventueel te balanceren.
Dan schiet het wel iets meer op, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik kan nu met die 5 stuks laders in 2 sessies 10 Lipo's laden.
En dan ook nog eens met een heel gedegen laadsnelheid waarmee ik mijn Lipo packs liefdevol behandel.
Kan laden met een snelheid van 0.1C tot 2C.Dus alle keuze.
Dan nog even dit;
Ik heb mijn HM4#3BV2 gisteren gecrasht.
Helaas was toen dat tunneltje waarin dat pieletje van de Swash Plate in gefixeerd zit kapot gegaan.(sorry, weet effe niet hoe het heet)
Blijkt dat je dan het hele Frame moet vervangen indien je het weer als nieuw wenst te hebben.Dat is bij zijn grotere broers wel makkelijker.Maarja.
Enerzijds maakt het ook niet uit, want ik heb gisteren een schaalromp voor mijn HM4#3BV2 besteld.een Hughes MD500 schaalromp.
Moet dan toch de heli in die romp inbouwen, en dat zal wel enige improvisatie gaan eisen om het netjes en strak te willen doen.
Dan haal ik vooraf wel de heli heli uit elkaar om de zaken weer strak te maken.
Ik laat het jullie wel weten hoe het gegaan is tzt.
Vr Gr Erwin

zo... brushless upgrade setje aangeschaft. Wachten op het weer (en wind) om te kunnen vliegen begint toch weer te jeuken, maar de oude 4#3 ken ik nou wel. Gogo brushless!

Hoi Dennis,

Das wel een mooie romp die je besteld hebt die MD500. Waar heb je die besteld, bij die jongen die ze vorig jaar via het RCgroups-forum aanbood voor $10 of zo???

Ben benieuwd hoe dat bij jouw gaat vliegen. Ik heb hier al eens eerder over nagedacht, maar voordat ik geld ga uitgeven voor cosmetische aanpassingen, wil ik eerst een strak vliegende 4#3b (brushless) hebben. Zoals je in de vorige posts hebt kunnen lezen, wil dat bij Danny en mijzelf nog niet echt lukken....

Groeten,

Paul

zo... brushless upgrade setje aangeschaft. Wachten op het weer (en wind) om te kunnen vliegen begint toch weer te jeuken, maar de oude 4#3 ken ik nou wel. Gogo brushless!

He Styreta,

Heb je ons draadje wel gevolgd de afgelopen weken??? Niet iedereen is even gelukkig met de upgrade.

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt:
Hoi Paul,

Je bankstel wegdoen?
Grapje, ik weet hoe leuk het is om even binnen te vliegen.
Bedoel maar dat het ook anders kan qua stabiliteit maar daar is inmiddels al zoveel over geschreven...........

Is dit niks?... MICRO STAR 400 V2

Groetjes,Inc

Ja, Haha

Nee, dan kan ik beter m'n tuin overkappen en winddicht maken......

En die MICR STAR.... die is nog groter en zwaarder dan een HB FP

Groeten,

Paul

Weet het, maar ik heb er toch twee :P

Hoi Styreta,

Ik heb er ook twee...
Als ik vooraf wist dat het zou zijn zoals hierboven staat omschreven had ik daar dus wel twee keer over nagedacht. Op zijn minst wel heel even mee gewacht. Ik nam enkele zeer enthousiaste ervaringen van dit draadje mee in mijn keuze. Zoals vaker blijkt is niet alles even objectief. Ik hoop werkelijk dat jouw model met zijn ombouw precies doet wat je ervan verwacht.

@ Erwin
Geweldige body! Dit is echt mijn model welke je hebt gekocht. Ik ben erg benieuwd hoe het inbouwen verloopt. Als hij klaar is moet je even een foto plaatsen.

Vriendelijke groet,

Danny

Ik laat het je weten Danny!!
Graag je geduld.
Hoop de schaalromp snel binnen te krijgen en dan wil ik mijn HM4#3BV2 er netjes en strak inbouwen.
Hopen dat het gaat meezitten.
Je hoort het van me straks.
Ben erg benieuwd wat straks het totaal vlieggewicht zal zijn.
Vr Gr Erwin.

Ik laat het je weten Danny!!
Graag je geduld.
Hoop de schaalromp snel binnen te krijgen en dan wil ik mijn HM4#3BV2 er netjes en strak inbouwen.
Hopen dat het gaat meezitten.
Je hoort het van me straks.
Ben erg benieuwd wat straks het totaal vlieggewicht zal zijn.
Vr Gr Erwin.
Hoi Erwin,

Ik verwarde je even met Dennis, sorry, maar waar heb je em nou besteld???

Groeten,

Paul

Ook hier nog steeds toch wel tailproblemen. Het is echter wel zo dat ik ook totaal geen vliegtijd meer heb met m'n 3 stuks 10C-lipo's, dus ik ga maar eens wat 20C-spul bestellen.

Nog wat ontdekt: bij pirouetjes moet je even opletten of de tailblade niet te veel heen en weer kan op z'n asje > ietsje aandrukken in dat geval, want anders zitten de tandwieltjes niet meer op elkaar.
Ook ontdekt dat de tailmotor soms zwaarder draait, misschien als ie warm is. In deze gevallen is ook met geen mogelijkheid goed te vliegen. Ik heb een drupje WD-40 op het aslager laten lopen en dat hielp wel; zij het voor korte duur, want nu wil ie weer een drupje.
Herkenbaar?

Ook hier nog steeds toch wel tailproblemen.Ik heb een drupje WD-40 op het aslager laten lopen en dat hielp wel; zij het voor korte duur, want nu wil ie weer een drupje.
Herkenbaar?
Zeker aan te raden!.Maar alleen op de tand wieltjes en op de maingear.Niet in de lagertjes. Nog beter PTFE spray dat trekt geen stof en zandbakken aan.Gr jaap

Zeker aan te raden!.Maar alleen op de tand wieltjes en op de maingear.Niet in de lagertjes. Nog beter PTFE spray dat trekt geen stof en zandbakken aan.Gr jaap

PTFE-spray langs een ijzerdraadje op de tailmotor laten zakken; draait weer als een zonnetje. Ondertussen ook de 2 reservemotortjes, de bladen van de Q (main, paddles en tail) ontvangen en 3 stuks 20C-lipo besteld.

Zijn jullie ervaringen nog steeds positief over die bladen voor de brushless versie?

PTFE-spray langs een ijzerdraadje op de tailmotor laten zakken; draait weer als een zonnetje. Ondertussen ook de 2 reservemotortjes, de bladen van de Q (main, paddles en tail) ontvangen en 3 stuks 20C-lipo besteld.

Zijn jullie ervaringen nog steeds positief over die bladen voor de brushless versie?
Hoi Dennis.Ja hier nog zeer blij met deze setup:D geen centje pijn.Ik ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt.Gr jaap

heb de oude 10C-lipo's maar eens op de computerlader geladen nadat ze vrij snel in elkaar zakken als ik ze gebruik

wat blijkt: ik laad max 100 mah bij
conclusie: deze lipo's leveren momenteel geen 10C meer (vandaar dat ik na een paar minuten moet stoppen omdat ik niet meer van de grond kom) en kunnen richting kliko
voortaan laad ik m'n nieuwe lipo's wel op de computerlader en stop ik na een vaste tijd vliegen (zoals ik bij al m'n andere vliegspul ook doe)

Zeer verstandig Dennis.
Misschien zal niet iedereen deze mening delen, maar persoonlijk denk ik dat deze manier het beste is voor de levensduur van je Lipo packs.
Vr Gr Erwin

Back