het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Dennis........voor de Lipo's van 20C met die kabeltjes erbij is dat adres echt goed.Heeft alleen wel even wat tijd nodig.
Kan ook aan die lieve mensen bij de douane op Schiphol liggen hoor.
Die 20C Lipo's zijn bij mijn weten niet te krijgen hier in Holland.
Ebay werkt het beste.Echt.
Heb je alleen geduld voor nodig.Je houdt euro's in de zak.
Maar..........die 15C Lipo's zijn makkelijker te verkrijgen dan die 20C.
Ik denk dat het verschil tussen 15 en 20C niet groot is.Mede omdat we ze gebruiken in onze HM4#3B.
Het is geen dikke CP heli die in Idle up vol toeren loopt te janken.
Wat vreemd dat sommigen van ons toch nog de staart niet fris hebben.
Moet het toch nog even kwijt; afgelopen avond met windstil weer 14 Lipo packs leeg gevlogen op het ruime grasveld.
Wat een geweldige machine die HM4#3BV2.
Ik sta soms met open mond te kijken hoe dit kleine wonder zo groots kan vliegen.
En jongens............ik overdrijf toch echt niet hoor.
Het kan eigenlijk alles, behalve 3D.
Mijn HM4#3BV2 vliegt binnen en buiten met windstil weer erg, erg strak.
Staart behoeft nagenoeg niet bijgetrimt te worden tijdens het vliegen.
Zwalkt ook niet uit en na mijn laatste afstelling houdt de heli op hogere snelheid zelfs met het indraaien van bochten de staart STRAK.Breekt dus niet uit.
Als ik deze HM4#3BV2 vergelijk met de HM4G3 waarmee ik ook vloog dan is dat een wereld van verschil.
Nou doe mij dan maar een FP Micro heli die GEEN 3D kan.Inplaats van die boute HM4G3 met een staart die op instabiele elastiek lijkt.
Vr GR Erwin

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dylan welke mods heb je gedaan aan je 4#3B ?
Welke mods brengen volgens jou echt voordeel, las van het bic veertje om de slop uit de swash te halen, brushless zijn de ervaringen niet onverdeeld positief dus heb ik eerst maar een bruhed versie besteld.
Verder nog mods die veel brengen ?

Hoi Soul!!
Wat een goed idee dat je een HM4#3 hebt besteld.
Ondanks dat het een brushed versie is, zal het er niet minder om vliegen in tegenstelling tot de brushless variant.Dat weet ik nu eigenlijk al zeker.
Ik hou er graag contact met je over omdat ik zit te denken om zo'n brushed variant eens te gaan proberen.
Zou die 2 machines eens graag met elkaar willen vergelijken qua vlieggedrag.
Ik denk namelijk dat je dat vermogen van de Brushless versie niet eens echt merkt in vlieggedrag ten opzichte van de Brushed heli.
Maar dat, zou ik graag zelf eens willen meemaken.
Woon je in de buurt van Apeldoorn? Anders kunnen we tzt jouw Brushed versie en mijn HM4#3BV2 eens naast elkaar zetten en kijken hoe ze nu daadwerkelijk aan elkaar gewaagt zijn wat betreft vliegggedrag.Lijkt me een erg interesante vergelijking.
Wat Mods betreft..............
Misschien dat de meningen hierover ietwat verdeeld kunnen zijn.
Heb het gevoel dat bijv Paul en Jaap er anders over denken, maar kan je wel mijn mening en ervaring geven die ik baseer op nu reeds meer dan 200 vluchtjes met de HM4#3BV2.
Ten eerste dat BIC veertje om die Swash uit het slop te halen.
JA, dat is een modificatie die ik je echt aanraad.
Anders blijft die Swash kunnen bewegen.
Er zijn andere manieren om dit probleempje op te kunnen lossen, maar het BIC veertje methode is de beste om te doen.
Het is wel even priegelen, maar nadat je de MOD hebt uitgevoerd en dan voelt aan de Swash kop zul je wel degelijk het verschil ervaren.
De speling is er dan helemaal uit.
Let wel!!! Zet de spanning dmv dat BIC veertje NIET al te strak op de kop.
Erg belangrijk.
Ten Tweede: De Main Blades en Heckrotor van de HM4#Q helikopter.
Ik ervaar dat als een zeer fijne MOD.
De staart van mijn HM4#3BV2 is werkelijk zo strak als een huis.
Mochten we elkaar ooit 'live' tegenkomen, dan kun je dat meemaken.
Verder ben ik bezig geweest om het complete staart gedeelte van mijn HM4G3 over te zetten naar mijn HM4#3BV2.
Dat werkt!!
Maar het behoeft wel wat aanpassingen aangezien de Tail Boom van de HM4G3 vierkant is en niet rond zoals die van de HM4#3B.
Ik heb er al een tijdje mee test gevlogen.
Strak.............maar...........het staart gedeelte van de heli wordt na verandering wel iets zwaarder.
Dat probleem is te verhelpen door het zwaartepunt iets naar voren te leggen dmv de Lipo.
Ik heb nu weer even de originele staart erop gezet, omdat ik niet helemaal tevreden was met de aansluiting van die HM4G3 Tail Boom op het frame van mijn HM4#3BV2.
Ik had namelijk een schroefje in die vierkante Tail Boom van de HM4G3 gedraait en toen dat uiteinde van het schroefje rondgefreest.
Dat werkt wel, maar als je al iets on-rond freest dan hangt de tail Boom niet helemaal horizontaal in het verlengde met de heli.
(hoop dat je me kunt volgen)
Nu ben ik bezig om het anders te gaan doen, waardoor de Tail Boom dan helemaal net zo strak horizontaal hangt als de originele.
Maar dat resultaat post ik later wel als ik ermee ben uitgetest.
Deze Mod doet de heli absoluut NIET beter vliegen, maar optisch vind ik het pesoonlijk wel mooier.
Je bent met die HM4G3 Tail Boom af van die haaks geplaatste Tail motor van de HM4#3B.
Ten derde: heb ik de originele HM4#3B Tail Boom vervangen voor een Carbon staafje van nagenoeg dezelfde dikte.
Voordeel is dat je niet meer met een Tail Boom zit die kan splijten op het punt waar ie zit vastgeschroefd in het frame van de heli.
Ook heb ik dat Carbon staafje net een 3mm langer dan het origineel gemaakt.
Ik ben van mening dat de staart daardoor nog rustiger van wordt.
Heb dat nog niet uitgetest in hoever ik daarmee kon gaan, maar dat komt mede omdat ik nu al meer dan tevreden ben met het staart gedrag van mijn HM4#3BV2.
We praten dan echt over een strakke staart!!!
Verder heb ik een Heatsink geplaatst op de hoofdmotor.
Voor jouw Brushed versie zijn er speciale Heatsinks te koop.
Kijk maar eens op Chinese Jade.com
Terence verkoopt veel spul voor de HM4#3 heli en hij is echt zeer betrouwbaar in levering.
Dat zijn dus eigenlijk de zaken die IK verandert heb aan mijn heli.
Zoals ik al eerder schreef heb ik nog lopen denken aan optische Mods zoals een ander landings gestel en Tail vin en Tail struts.
Maar..............dat doe ik dus niet.
Allemaal extra gewicht en ik ben van mening dat het deze heli NIET beter doet vliegen dan dat ik em nu al heb.
Gisteravond was het buiten dus echt windstil.
Op het veldje voor mijn huis 14 Lipo packs leeg gevlogen met de HM4#3BV2.
Meer dan plezierig kan ik je vertellen.
Zonder te overdrijven vliegt deze heli met zijn slechts 50 gram als een grote heli.
Ik ken op dit moment geen andere FP heli (ongeacht formaat) die beter vliegt dan mijn HM4#3BV2.
De heli doet gewoon alles wat ik hem opleg.
En het belangrijkste voor mij: een strakke staart tijdens het vliegen ten alle tijden.
Hooveren: strakke staart
Rondvliegen: strakke staart
Op hogere snelheid rondvliegen: strakke staart
Linker en rechter bochten inzetten: Strakke staart
Je kunt je dus wel voorstellen dat als ik sta te vliegen met dat kleine geval, ik een glimlach heb van oor tot oor.
Omstanders begrijpen vaak niet eens dat zo'n kleine heli zo strak en goed vliegt.
Men kent bijna allemaal wel de vroeger PiccoZ (2 kanaals)
Maar deze HM4#3BV2 heeft het vlieggedrag van een FP heli van 400 gram.
Let wel: het moet inderdaad helemaal windstil zijn.
Vlieg wel eens met iets wind, maar dan is het vechten.
Net zoiets alsdat ik dan vlieg met windkracht 3+ a 4 en dan met mijn 450 gram zware 300 size CP heli.
Hoop je iets geholpen te hebben met info omtrend de HM4#3.
Je bent altijd welkom in Apeldoorn.
Laat je met alle plezier zien hoe strak mijn HM4#3BV2 kan vliegen.
En dat ligt echt niet alleen maar aan mijn skills hoor!!
Ze hebben deze heli gewoon doordacht ontworpen.
Tot later.
Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer...
schla01.gif

Misschien dat de meningen hierover ietwat verdeeld kunnen zijn.
Heb het gevoel dat bijv Paul en Jaap er anders over denken, maar kan je wel mijn mening en ervaring geven die ik baseer op nu reeds meer dan 200 vluchtjes met de...

Ik wil niet lullig doen hoor, maar zijn deze namen niet van de founders van een groot aantal modificaties hier in dit draadje?? :-)

Dylan bedankt voor je tips, ik ga hem eerst zonder mods vliegen accutje of wat en daarna probeer ik de blaadjes van de Q en daarna het bic veertje.

Die 4#3Q blades zijn dat deze :http://www.rcvliegshop.eu/product_i...=3456&osCsid=98f7f426f3e0cc450ad789f4c235c839 ?

Mischien nog 2 knightheads maken die de staart ondersteunen, las dat dat een zwak punt was en sommigen er een alu staartbuisje op zetten ?

Een 4#3G kopen voor een staartmod vind ik wat duur maar las dat jij hem toch had liggen. Als de 4#B bevalt koop ik wel een brushless variant erbij van deze heli.

Laatst bewerkt door een moderator:
Graag gedaan Soul!
Verstandig van je om het eerst helemaal stock te gaan proberen.Mods kunnen naderhand altijd wel.
We houden er contact over.
Ben op dit moment bezig om die staart van de HM4G3 eens flink uit te testen.
Fuelflow............wind je er niet over op kerel!! Het is de moeite niet waard! Echt!
Al mijn intenties en berichten die ik op dit Forum schrijf zijn van goede wil.
Ik probeer alleen maar mensen te helpen met mijn ervaringen.
Dat ik af en toe in herhaling val, bepaalde namen noem( lieden waar ik veel respect voor heb) of ellelange verhalen schrijf dat moet je me maar niet kwalijk nemen.
Het gaat er tenslotte toch om dat we allemaal schik hebben en baat hebben van elkaars bevindingen.
Als het je echt stoort op de manier waarop ik zaken omschrijf en ventileer, dan kunnen we wel een keer een 1 op 1 gesprek houden.
Ik ben vrij gangbaar en een erg makkelijk persoon.
Als ik iets wel heb geleerd in het leven, is dat druk maken om nietsonzeggende zaken erg zonde van je energie is.
Hoop dat je mijn insteek kunt waarderen en respecteren.
Indien er meerdere lieden dezelfde gedachtengang zoals jij volgen over mijn manier van doen, dan zal ik er eens hard over nadenken om de dingen anders te gaan doen.
Maar vooralsnog ben jij de enige met commentaar en helaas niet met iets wat daadwerkelijk bijdraagt aan het Topic omtrend de HM4#3B.(tenzij ik daar ook over heen heb gelezen.Zoja, mijn excuses)
Vr Gr Erwin

Misschien overbodig, maar toch: ik vlieg zonder enige modificatie en heb zelfs nog nooit geklooid met die potmeter op de 4-in-1. Mijn 4#3 Brushless vloog uit de doos gewoon prima. Met het aftakelen van de lipo’s werd de tail wat onrustiger. Als m’n 20C-lipo’s binnen zijn, hoop ik dat ie weer net zo strak vliegt als in den beginne en dan wil ik ook wel die 4-in-1 afregelen en die Q-bladen proberen; ik heb ze al klaar liggen.
De Walkera-lader gaat denk ik richting kliko; ik laad vanaf heden alleen met m’n computerlader.

Ik heb overigens wel de staartmotor moeten vervangen; bij een ongelukkige landing brak een van de draadjes en met uitnemen van de motor trok ik de hele achterzijde los. Mooi moment om ‘m maar gelijk te vervangen.

Erwin: van mijn kant wordt jouw enthousiame zeer gewaardeerd, dus lekker doorgaan.

p.s. in welke post staat die aansteker-veer-mod in detail?

Hoi Dennis, ik kan je helaas zo even niet vertellen in welk pagina topic dat verhaal van dat BIC veertje Mod staat.Maar indien je Paul of Jaap aanschrijft dan zouden die je dat wel kunnen vertellen.
Dat het veertje een verbetering is daar sta ik helemaal achter.
Ik had dat namelijk in het begin ook nog niet, en probeerde het eerst zonder.Namelijk best wel een werkje om dat veertje er in te krijgen.Kop moet los.
Ik vond mijn heli zonder dat veertje ook al best goed te vliegen.
Toen ik schade aan de kop kreeg, toch dat veertje erin gezet.
Nu achteraf met vergelijken, kan ik zeggen dat het toestel met veertje nog beter en stabieler vliegt.
Wat betreft jouw staart gedrag Dennis..........ik denk dat dat echt te wijten is aan die Lipo's.
Hoop dat je straks net als ik al deed, een behoorlijke positieve verandering zult zien als je vliegt met die 20C Lipo packs.
15C packs moet volgens mij ook wel kunnen.
De standaard Lipolader richting kliko doen, was een verstandig besluit.
Alhoewel bewaren ook geen kwaad kan.Doel dan op als je bijv met vakantie gaat en dan zo'n lader kan meenemen.Voor die paar Lipo packs kan het geen kwaad denk ik, want die zijn dan na je vakantie toch al gaar.
Merkte gisteren wel iets raars op.
Ik vloog vrijwel achter elkaar 14 packies leeg.
1 Lipo pack daarvan (15C met weinig cycles) deed de staart van de heli vanaf het begin met vliegen (dus volle Lipo) hevig doen zwiepen.(soort van hunten)
Kon dat fenomeen niet verklaren, want het deed het de hele vlucht door.
Ook met vliegen op rechte stukken en dan bochten draaien deed de staart instabiel zijn.Leek erg op het gedrag van de staart van mijn HM4G3.Het niet kunnen bijbenen als het lastig wordt.
Het Lipo pack daarna (ook 15C) had dat fenomeen niet.
De staart was toen gewoon weer rete strak.
Raar toch?
Misschien een Lipo cel die 'slecht' is.
Vond het namelijk erg vreemd omdat er wel genoeg vermogen in de heli zat.
Met een Lipo pack wat slecht zou zijn, zou er volgens mij al vanaf het begin minder vermogen voorhanden moeten zijn.
Affijn.........het is slechts 1 pack op de 14, dus ik hou het in de gaten.

Net toch weer even bezig geweest om dat complete Tail stuk van de HM4G3 uit te wisselen op mijn HM4#3B.
Wilde na gisteren nu echt zeker weten ofdat het hetzelfde vliegt.
Kan jullie vertellen dat het op MIJN heli NIET super werkt.
Oke, het vliegt.Het behoudt een redelijk sturende staart, maar...........niet zo strak als met de originele Tail Boom en motor holder van de HM4#3B.
Er zit iets een waggel in de staart tijdens hooveren.
Ook de punch outs zijn klote.
De staart trekt weg naar 1 kant.
Om de hele heli dan weer daarvoor af te gaan stellen vind ik eerlijk gezegd bulshit, want met die andere staart vliegt ie rete strak.Dat paar gramsverschil zou volgens mij niet de oorzaak heirvan mogen zijn.Zoja, dan heb ik pech gehad en blijf ik gewoon vliegen met de originele staart.
Heb daarom na het testen het zaakie terug gebouwd en de heli vliegt nu weer gewoon super.
Dus bij deze............die MOD om de HM4G3 staart erop te zetten, lukt bij mijn heli NIET echt.
Dan maar een heli die iets minder optisch mooi is maar wel strakker vliegt.
Soul..........volgens mij is dat linkje betreffende de HM4#Q bladen oke.
Maar ik hoop stilletjes dat je heli straks zo vanuit de doos gewoon al super strak vliegt.
Dan zijn zulke MODS ook niet nodig.
Vr GR Erwin

Erwin, gewoon lekker doorgaan met wat je doet. Ook ik heb veel respect voor iedereen die hier iets schrijft wat leuk is om te lezen en dus de moeite waard. Het in herhaling vallen vind ik af en toe idd wat hinderlijk. Het lijkt erg sterk op het te lui zijn iets te willen opzoeken via de search-engine. Zodoende lijkt het hier af en toe op Twitter.com...
Neem het mij niet kwalijk dat ik dit zo zie...

Stoor je dan ook niet aan mij als ik je vraag de ENTER-toets eens te gebruiken, leest het nog veel fijner...niet alleen voor mij. :-)

Als je werkelijk denkt dat ik niets heb bijgedragen het afgelopen jaar geef je hiermee zelf aan niet veel te hebben gelezen in deze threat. Geeft niet, je hebt je punt gemaakt en ik biedt bij deze mijn excuus aan als ik je heb beledigd door mijn reactie. Je vat het op zoals je wilt.

Vriendelijke groet,

Danny

Laatst bewerkt:
Danny! Excuses niet nodig.Echt!
Gaat mij erom dat we allemaal door 1 deur kunnen en dit Topic vooral aanvullen met nuttige info om de HM4#3B nog beter te laten vliegen dan dat ie al doet.
Even wat grappigs: vloog gisteren met vol gas mijn HM4#3BV2 de vijver in bij een helimaat van me in zijn tuin.
Toestel lag er wel een minuut in, omdat ik er slecht bij kon.
Viel zelfs bijna zelf de vijver in, omdat ik slecht bij de heli kon reiken.
Nadat ik de heli uit het water had gehaald, direkt de Lipo afgekoppeld.
Mijn helimaat kwam met het erg slimme idee om direkt met de lucht compressor de heli schoon te blazen.
Dit alles gebeurde binnen een tijdsbestek van 5 minuten.
Nadat ik de heli grondig had schoon geblazen met lucht, direkt een verse volle Lipo eraan gezet.Let wel, de heli lag dus helemaal onder water en kroost.
Jullie mogen me geloven op mijn woord: De heli mankeerde niets!!!
Het toestel vloog gewoon weer als vanouds.
Heb direkt nadat ik de heli had getest na aanvaring met het water alle beweegbare delen voorzien van rijkelijk naaimachine olie.
Ik kan het nog steeds niet geloven............maar de heli doet het dus gewoon super.
Heb ik nu dom geluk gehad, of...................
Vr Gr Erwin

vijver met gedistilleerd water? :P

Mazzel :)

ik ga nu 20C-lipo's bestellen, deze gewoon met m'n computerlader laden en op de timer stoppen met vliegen. Met een balanskabeltje kan je met gemak 3 lipo's in 1 keer laden.

Al binnen?

Vraag me af hoe ze vliegen. Zit te twijfelen een 4G3 te kopen en daar zou ik toch eigenlijk wel 20c op willen hebben.

Laatst bewerkt:
Ha ha ha ha ha ..............Jaap!! Grapjas.
je hebt inderdaad gelijk.Maar...........dat dolfijnen gedrag had ik er al een tijdje uit hoor.
Gisternacht op het werk in de pauze nog rond gevlogen met de heli.
Werkt gelukkig nog perfect na het vijver incident.
Was al bang dat het misschien na verloop van tijd mis zou gaan door bijv corroderen van elektronika.
Maar het blijft het goed doen.
Heb dus meer dan geluk gehad.
Fijn weekend allen.
Ga nu weer werken.Laatste nacht.
Vr GR Erwin

Lipo's zijn binnen.
Gisteren aardig zitten klooien om het lek boven te krijgen, want hij vloog niet gelijk goed met die nieuwe lipo's. Uiteindelijk heb ik de brushless hoofdmotor losgehaald en voorzien van een drupje olie (mijn theorie was dat de motor bij het opwarmen last kreeg van lagers die stroef worden) en zitten rommelen met de speling op de maingear. Eind van de avond vloog ie lang genoeg op de nieuwe lipo's, maar ik heb een vermoeden dat ik nu die oude lipo's ook wel weer kan inzetten - dit moet ik nog testen.

Voorlopige conclusie: lipo's die minder worden i.c.m. een motor die te stroef draait als ie warm wordt. Ik heb ook gemerkt dat het alleen zin heeft om de staart rustig te maken als je eerst alle, ogenschijnlijk niet-gerelateerde, andere probleempjes oplost. Elke onvolkomenheid: slechte lipo, speling op je pignon, stroef draaiende hoofdmotor, slecht zittende canopy heeft negatieve invloed op de staart.

Tjemmig Dennis. Dat wist ik niet.
Mag ik vragen WAAR jij dat drupje olie betreffende de Brushless hoofdmotor hebt geplaatst??
In de motor zelf een druppie olie??
Of op het asje??
Ik wist niet dat die motor zwaar kon lopen.
Wat ik ook heb gemerkt en met je eens ben is dat veel zaken van afstelling inderdaad samenhangen van deze heli om de staart zo strak mogelijk te doen zijn ja.
Hoor graag van je.
Vr Gr Erwin

Erwin,

Ik heb aan boven- en onderzijde op het lager gewoon een drupje teflonspray gespoten. Ik weet alleen niet 100% zeker of dit nou de oplossing is, maar gisteren heb ik met de nieuwe lipo's met een strak afgestelde maingear goed kunnen vliegen (na dat aanvankelijk de 20C-lipo's geen verbetering leken. Het zou mij niets verbazen als die 10C-lipo's nu toch nog wel even mee kunnen, maar ik ben nog niet in de gelegenheid om dat te testen; er is hier een mannetje van 5 maanden dat even aandacht nodig heeft ;-)

Even wat anders: hoe strak staan bij jullie de mainblades in de bladeholders? superlosjes, zodat ze ook lekker op en neer kunnen bewegen, of strakker?

Laatst bewerkt:
Hoi Dennis,

Ik heb de blades zo vastgezet dat ze nog net omlaag gaan hangen als ik de heli 90 graden om z'n lengte-as kantel, dus niet super losjes.

Groeten,

Paul

Back