het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Maarten,

Kijk ook even of de lagers van de hoofdas geen speling vertonen. Bij twijfel vervangen. Het zou misschien ook nog in een onzuivere tuimelschijf kunnen zitten.
Bij mij veroorzaakte dit eerder eens een toilet-bowl effect.

Een goede test om te controleren of alles zuiver loopt is het toestel in de hand te laten proefdraaien zonder rotorbladen maar met de flybar. Als het OK is hoor je enkel een suizend geluid zonder enige trilling bij elk toerental. Als dit goed is, dezelfde test met rotorbladen. Als dit nu niet goed is zijn waarschijnlijk de bladhouders verbogen.
Het zwakke punt bij de 4#3b rotor is dat bij een crash de bladhouders kunnen verbuigen, waardoor de zuivere loop er uit is. Daarom ben ik overgegaan op de 4#3a kop. Die kan alleen breken maar nooit verbuigen.

Succes,
Karel

Vandaag de lagertjes vervangen.. dan gaf geen verbetering.. daarna de bladhouders vervangen.. ook geen verbetering.. dan blijft de swashplate alleen nog over en heb ik volgens mij alles vervangen...:rolleyes:...

Maarten
 
Vandaag de lagertjes vervangen.. dan gaf geen verbetering.. daarna de bladhouders vervangen.. ook geen verbetering.. dan blijft de swashplate alleen nog over en heb ik volgens mij alles vervangen...:rolleyes:...

Maarten
Maarten,

Als er een tikje in het proefdraaien zit, dan kan het ook nog zijn dat er een tandje uit het hoofdtandwiel is gebroken. Hoewel de aandrijving meestal wel blijft werken treedt er een ongewenste onbalans op. Controleer dit eens.

Succes,
Karel
 
Ik zal het inderdaad eens checken. op het eerste gezicht ontbreken er geen tandjes maar helemaal gelijk zijn ze ook niet meer..

Maarten
 
Zou een cb100 (stabieler als de 4#3b) te tam zijn voor iemand die verder ook heli vliegt?

Blijf twijfelen, en nu is er de cb100 nog bij gekomen ook :( Wordt er niet makkelijker op

(nog steeds op zoek naar iemand die wil ruilen voor mijn overcomplete minium edge 540! evt kleine bijbetaling van mijn kant)
 
dat tamme is alleen maar fijn zo in de huiskamer. Buiten in de wind is het lastiger ja maar je gaat met je fiets ook de snelweg niet op.
 
Naja, het moet wel een beetje heli vliegen blijven, TE tam is ook weer niet goed, vandaar dat ik twijfel.... keuzes keuzes...
 
Goed, het begint steeds meer naar de 4#3b te nijgen, maar dan wel met main brushless.

Kan de brushed staart dat een beetje bijbenen? die main brushless?

Welke vliegtijden halen de mensen met een brusless main en brushed tail? (400 mah accutje)
 
CB100 vliegt als een coaxiaal heli. Kan iets meer voorwaartse snelheid maken maar verder een tam beestje. Als je daarna weer met een CP heli gaat vliegen is het weer wennen. Denk juist dat je met de kleine heli wil oefenen zodat je de andere ook beter kan vliegen. Zou dan de 4#3B nemen als je nog een echte beginner bent. Als je een CP heli al goed kan hooveren en de techniek begrijpt neem dan de 4G3 Full brushless.
 
Techniek begrijpen: ja, veel ervaring ermee: nee...
Kan met mijn 400 klasse cp heli al redelijk hooveren (nog niet full nose in).
Maar de 4#3b vliegt dan in principe toch hetzelfde? Zit namelijk ook met het idee dat je sneller een rotorblad sloopt omdat die toch vrij fragiel zijn bij de 3g4...

Het is nu nog de vraag hoe goed de brushed tail het houdt t.o.v de brushless main bij de 4#3b. Dat de main brushless moet worden, daar ben ik al wel aan uit.
 
Het gaat er ook om dat de borstelmotor staart een tandwiel gebruikt, en heel waarschijnlijk is de borstelloze versie direct drive.
Dat is in veel opzichten een stuk beter.
Het slijt totaal niet, iets energiezuiniger, wat er niet op zit kan niet breken, en met DD ook een bak meer extra vermogen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg ook niet nose in nog.
Maar wel linksom en rechtsom en zo heen en weer.
Bladen van de 4G3 zijn standaard schuimspul. Is redelijk snel kapot. Denk dat ze dat doen om de rest te beschermen. Heb nu carbon blaadjes besteld die niet kapot gaan.
Ik crash gelukkig zelden. Maar de paar keer dat ik crashte was er geen schade.
 
Beste RiconL...............
Hoe houdt je staart het dan van de HM4G3??
Als je punch outs doet met je heli, blijft de staart dan strak?
Hoe houdt de staart zich met achtjes vliegen en dan in beidde richtingen?
Hoor graag je relaas.
vr Gr Erwin
 
Voor mij was voornamelijk de levensduur van het geborstelde motortje een reden om hem te vervangen door een brushless..

Alleen door die brushless motor regeerd hij heel vervelend op de vibratie die er inmiddels in mn helietje zit waardoor de staart niet goed recht te houden is. Maar goed da's weer een ander probleempje..

Maarten
 
Voor mij was voornamelijk de levensduur van het geborstelde motortje een reden om hem te vervangen door een brushless..

Alleen door die brushless motor regeerd hij heel vervelend op de vibratie die er inmiddels in mn helietje zit waardoor de staart niet goed recht te houden is. Maar goed da's weer een ander probleempje..

Maarten

Kun je de gevoeligheid niet regelen dan?
 
Kun je de gevoeligheid niet regelen dan?

tot op zekere hoogte wel.. ik had de gevoeligheid van de Gyro behoorlijk terug gedraaid en dan werd hij wat rustiger maar dan was de staart ook niet echt goed op zn plaats te houden..

De vibratie moet er dus uit... ik hoop/denk dat ik nu weet wat het probleem is(main gear niet meer helemaal lekker) en ik hoop dat ik het morgenavond opgelost heb en dan kunnen we weer lekker vliegen.:thumbsup:

Maarten
 
Iets waar ik niet helemaal aan uit ben, is de 4-3b nu altijd met alu kop, of issie standaard juist plastic?
Ik weet iig dat er plastic versies van zijn, maar op zogoed als alle fotos zie ik iig een rode kroon set.
Wat krijg ik nu precies als ik een 4-3b aanschaf?


Dat is het laatste dat ik wil weten voordat ik hem koop bij Jade, dus wie maakt me los? ;)
 
Volgens mij zijn er verschillende versies van.
Wat ik wel aanraad is een versie te nemen met minimaal een alu kop en Brushless hoofdmotor.
Dat de staart motor al dan wel of niet brushed of brushless is maakt bar weinig uit voor de vliegprestaties.
De mijne (HM433BV2) heeft dus een brushed staart motor erop.
Nu gebruik ik alleen wel de staart motoren van Terrence (Chinese Jade.Com) want die bevallen me erg goed.
Gaan gemiddeld een 150 vluchten mee.
Vind ik wel netjes voor een motortje van 4.50 euro.
Let wel...........dit zijn speciale staart motortjes voor een HM4#3B die voorzien is van een Brushless hoofdmotor.
Niet te gebruiken volgens Terrence voor een helemaal stock zijnde HM4#3B.(dus eentje die helemaal Brushed is)
Vr Gr Erwin
 
Back
Top