het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Heet worden ze zeker, heb me gisteravond lichtelijk gebrand aan 1 van de motortjes :rolleyes:
Met een Gmax accu (via Ebay gekocht) heb ik ongeveer 5 minuten kunnen vliegen.

Vraag, waarom microdeans stekkertjes? de stekkertjes die er nu aan zitten klikken toch stevig in elkaar?
En waar haal ik die stekkertjes, heb eens gekeken op internet maar kan niet echt een shop in Nederland vinden die ze heeft.

En dan toch nog maar een keer een vraag over een Graupner Ultramat 6 lader.
Ik denk toch dat ik een andere lader wil hebben omdat ik het vermoeden heb dat de bijgeleverde laders niet optimaal laden.
Is de ultramat 6 een goede lader? Incl. of excl. balancer?

Ik merk niet veel verschil met de microdeans qua vlieggedrag maar ik al wel wat van de orginele kapotgetrokken. Ik heb ze bij towerhobbies besteld en al mn laders, heli's en lipos voorzien van deze stekkertjes.

Ik ken de ultramat 6 niet maar je hebt inderdaad geen balancer nodig voor een enkele cel.

Maarten

ik werk zelf al mijn hele hobbytijd (nu bijna 5 jaar) met Graupner Ultramat 10 acculaders.
Heb even gekeken naar de specs van die Ultramat 6 lader.
Ziet er goed uit en zal zekers geen miskoop zijn.
Let wel op 1 ding bij aankoop van een acculader...............
Indien je in de toekomst Lipo packs wenst te willen gaan laden die bijv 4S of meer zijn, dan is dat dus NIET mogelijk met die Graupner Ultramat 6 acculader.
Vr GR Erwin

Erwin dank je wel voor deze uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan.
Ik heb ook 2 cell accu's 7,4V (voor de Graupner 47G).
Ik heb ergens gelezen dat in de Ultramat 6 een balancer zit, klopt dit?
Als ik het goed begrijp dan zorgt de balancer ervoor dat beide cellen gelijkmatig geladen worden?
Groeten, Henk

Ik merk niet veel verschil met de microdeans qua vlieggedrag maar ik al wel wat van de orginele kapotgetrokken.

Maarten

Ja, soms zitten de originele stekkertjes goed vast en ze zijn zo lekker plat en klein.
Ik zal eens kijken op de website waar jij je spul vandaan hebt.
Dank je voor de info.

Groeten,

Henk

Ultramat 6 zit geen balancer en hij kan maar tot 1ampere laden. Hij heeft ook geen display wat ik als nadeel zou zien. Altijd fijn om te zien hoeveel mah er in de accu gaat.
Dus als je later accus wil gebruiken met meer dan 1000mah moet je rekenen op lange laadtijden.

Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort (volgende week) alles voorzien van micro deans. Zal dan gaan laden met mijn x-peak 3-plus. (daar zit ook geen balancer in, maar heb een losse :) )

Wat voor verschil heeft dit bij jou gemaakt?

Ik heb net weer de accu's geladen met de originele lader, bij de zilverkleurige accu's was het per accu binnen 10 minuten gefikst.
Bij de Gmax duurt het tussen 30 - 45 minuten.

Wat mij opviel toen ik de zilverkleurige accu oppakte terwijl hij nog aan de lader zat, dat het lampje op de lader begon te knipperen van groen naar geel naar rood, als ik het draadje of de stekker vast pakte.

Vliegtijd; deze verdubbelde in het ergste geval. De oude stekkers konden de stroom niet leveren, waardoor m'n 4#3B V2 brushless na 1,5 minuut naar de grond zakte. Op m'n Ultramat 14-lader hoefde ik vervolgens maar een fractie van de capaciteit bij te laden. Het verbruik was dus prima, maar het ging dus net niet door die stekkertjes. Die eerste 1,5 minuut wel; waarschijnlijk omdat dan de spanning net ff hoger is, waardoor er minder amps gevraagd worden. Met de Microdeans had ik een veel constantere vliegtijd (per lipo) van minimaal 6 minuten.
Dat een coax meer stroom gebruikt kan ik niet bevestigen; mijn Lama 2#1 vliegt 9 a 10 minuten op de zelfde lipo's.

Microdeans koop je bij aircraft-world.com; shipping 2,50 usd uit Japan!

Dat zou het dan idd ook kunnen zijn. Ben benieuwd wat het verschil maakt bij mij met micro deans!

Heb ook een (officiele) walkera koffer te pakken (thnx Freak) :)

Om nog even te reageren op het “waarom Microdeans?”-verhaal:

De originele (Losi-)stekkertjes zijn niet gesoldeerd aan de draadjes en daar zit het zwakke punt van die stekkertjes. Na verloop van tijd (en veel getrek aan die dingen) gaat die verbinding wat losser zitten, waardoor er niet meer zoveel stroom doorheen kan lopen. De Microdeans worden gesoldeerd, hebben goudverbindingen en zijn van zichzelf ook veel degelijker en daarmee de betere keuze.
Korte-vliegduur-stappenplan:
1) check je gearing (meestal het probleem niet)
2) Microdeans
3) vervang motor – heb ik ook wel voorbeelden van gelezen op RCGroups (dit geldt OOK voor de brushless motor van Walkera!)
4) vervang brushless regelaar (voor zover aanwezig)

Mijn vliegduur is nu (met zowel gebruikte als nieuwe accu's) zeker meer dan 5 minuten :) Dus mijn motortje (walkera bl) blijft lekker zitten :P

microdeans verwacht ik van het weekend te monteren :)

Er komt ook een 2e x-peak 3 aan, dus dan kan ik duo laden :P

Vliegtijd; deze verdubbelde in het ergste geval. De oude stekkers konden de stroom niet leveren, waardoor m'n 4#3B V2 brushless na 1,5 minuut naar de grond zakte. Op m'n Ultramat 14-lader hoefde ik vervolgens maar een fractie van de capaciteit bij te laden. Het verbruik was dus prima, maar het ging dus net niet door die stekkertjes. Die eerste 1,5 minuut wel; waarschijnlijk omdat dan de spanning net ff hoger is, waardoor er minder amps gevraagd worden. Met de Microdeans had ik een veel constantere vliegtijd (per lipo) van minimaal 6 minuten.
Dat een coax meer stroom gebruikt kan ik niet bevestigen; mijn Lama 2#1 vliegt 9 a 10 minuten op de zelfde lipo's.

Microdeans koop je bij aircraft-world.com; shipping 2,50 usd uit Japan!

Dank je wel ZamBeZi, dat zou het 1 en ander verklaren.
Ik ga er eens achteraan.

Gr,

Henk

Om nog even te reageren op het “waarom Microdeans?”-verhaal:

De originele (Losi-)stekkertjes zijn niet gesoldeerd aan de draadjes en daar zit het zwakke punt van die stekkertjes. Na verloop van tijd (en veel getrek aan die dingen) gaat die verbinding wat losser zitten, waardoor er niet meer zoveel stroom doorheen kan lopen. De Microdeans worden gesoldeerd, hebben goudverbindingen en zijn van zichzelf ook veel degelijker en daarmee de betere keuze.
Korte-vliegduur-stappenplan:
1) check je gearing (meestal het probleem niet)
2) Microdeans
3) vervang motor – heb ik ook wel voorbeelden van gelezen op RCGroups (dit geldt OOK voor de brushless motor van Walkera!)
4) vervang brushless regelaar (voor zover aanwezig)
Beste 4#3b vliegers,

Ik zie dat het item "Losi versus Micro deans connectors" weer actueel is geworden.
Zie ook mijn post 1378 van 21 mei 2009 en de post van Fuelflow van 22 mei 2009.
Nu velen overgaan op Micro deans zou ik graag willen weten hoe jullie de polariteit kiezen. Fuelflow heeft volgens mij gesoldeerd volgens de standaard, dwz. bij de connector aan de lipo zijde is het uitstekende pennetje de min.

Hoe je dit kiest maakt in principe niet uit, als je de gekozen polariteit maar konsekwent volhoudt. Het gaat zeker mis wanneer je van iemand anders een lipo leent die andersom is gesoldeerd. De 4 in 1 geeft onmiddellijk de geest bij verkeerde polariteit.

Het lijkt mij dus handig wanneer hier enige standaardisatie in acht wordt genomen i.v.m. de uitwisselbaarheid van lipo's, laders en heli's. Zelf heb ik de stap naar Micro deans nog niet gezet, maar ik overweeg het nu toch te doen omdat de Micro Deans een nog beter contact maken dan de nagesoldeerde Losi-T conenctors en dit ook blijven doen.

Karel

Bij alle connectoren die ik soldeer, waar pinnetjes bloot uitsteken (deans, micro deans) soldeer ik het zo, dat de plus van de accu NOOIT bloot ligt. Dus ik soldeer iig net als jij ;)

Bij alle connectoren die ik soldeer, waar pinnetjes bloot uitsteken (deans, micro deans) soldeer ik het zo, dat de plus van de accu NOOIT bloot ligt. Dus ik soldeer iig net als jij ;)

De plus is niet veel gevaarlijker dan de min... het probleem begint pas wanneer ze bij elkaar komen.

Ik heb daarom de boel precies andersom. De enige plek waar plus en min bij elkaar kunnen komen is bij de lader. Mijn lader heeft een metalen behuizing die volgens mij geaard is. Als de plus van de lader dan het mannetje (en het vrouwtje dus de plus van de lipo) is en je legt de stekker per ongeluk tegen de lader dan heb je kortsluiting.

Ik weet dat er op rcgroups wel een aardige discussie over was..

Op het zakje staat overigens precies dezelfde polariteit als jullie doen.

Helaas kunnen we dan nooit lipo's uitwisselen BadBert:(... hoewel ik best wel een genderchanger in elkaar kan knutselen;)

Maarten

Laatst bewerkt:
Back