Het Wilco reparatie draadje.

Bas,
Leuk om de Wilco weer in actie te kunnen zien!

Die aandrijving is uitermate efficient, met slechts 425W ging hij er vlot vandoor.
Aan de waarden te zien vlieg je nu op 3S?

De gemeten temperatuur zal wel de regelaartemperatuur zijn en niet de motortemperatuur mag ik aannemen. 54 graden inwendig in de regelaar gemeten is netjes. Als ik me niet vergis zit de beveiliging bij 110graden bij een Spin, daar zit nog veel ruimte in.

Groet,
Gerben

Hollo jongens,
Dank voor de bijval!
425W, Is ook eigenlijk helemaal niks hé! Piepklein buitenlopertje en een slim planeetje en de juiste prop.
En dan nog zo gladjes en stil omhoog.
Maar toch niet geheel budget... wegens AXI 2217/9D + PG3
Wellicht valt er nog een budget receptje uit te destilleren?

@Gerben. Ja, 3S. Ik heb nog even de Spin 44 manual snel nog even doorgevlooid.
Inderdaad! Er wordt niet over motortemperatuur gesproken, wel over de periode dat de motor aan staat. Dus regelaar temperatuur!.
Daar ben ik dan wel blij mee, want dan is de regelaar ooit 85c geweest, en niet de motor.... naar ik hoop. (magneetjes)
Die piek temperatuur was gemeten na een tijdsspanne met afgeregelde loop en niet voluit. Normaal doe je dat niet met zo een kist.

@GJ. Ja hij ging mooi, en dat geeft de burger moed.
Ben nog niet blij met de schakelprotocollen via de BEC. Ik blijf het ook link vinden.
De Graupner DES 428 die nu ingekleefd zitten, gaan tot 6v. Dus dan moet er een BEC tussen en een 2S mini Lipo of Lifepo... (Lader is een Ultramat 16)

@Ruud. Ik ga nog even verkennen of ik ook de butterly op de leerlingzender kan zetten. In een kopietje van de huidige... die laat ik onaangeroerd voor de volgend sessie.

Over de afstelling... Wel de reparatie heeft mogelijk toch wat invloed gehad op de stand van het stabilo? Ieder geval met jullie tapejes-truck weer te compenseren.
Rol rate te hoog? Kan je nagaan! Zelfs bij die uitslagen.

De romp met inhoud weegt vliegklaar 762 gram. Vleugel niet meegeteld.

Inspiratiebron was deze... (drie jaar geleden...)
http://allthingsthatfly.blogspot.com/2008/06/hobby-lobby-f5b-tiger-review.html

Laatst bewerkt:
Bas,

Wat weegt je Wilco vliegklaar?

Voor wat betreft de BEC: in de B1L vloog ik met een 350mAh 2s lipo, gekoppeld aan een Castle Creations 10A BEC. Beiden heel klein en heel licht. (iets van 12 gram voor de CC Bec en 40 voor de lipo zo uit het hoofd). Functioneert uitstekend. Na 4 F5B vluchten moest er 144mAh bijgeladen worden...

Met de stromen in jouw Wilco, zou ik me er niet te druk om maken en gewoon op de BEC van de regelaar vliegen. Boven de 100A wordt het verhaal anders...

Groet,
Gerben

Dank je voor de tips, Gerben. Top!

De vleugel doet all in 425 gr. Romp 726gr, dus totaal incl. staart reparatie vliegklaar 1187gr.

Weer even een updeetje

Gister heeft de Wilco weer het luchtruim in het Odoornse gekozen.
Natuurlijk meer dan prachtig weer, om 6 uur 's avonds nog zinderend warm. om 10 was het nog steeds 33 graden! Magisch!

Zelf eerst geoefend met de thans perfect uitgetrimde eHawk 1500 van Thunder Tiger.
Er moest nog een laaste teepje onder de staart op de 'up' er uit te trimmen.
Een echte hotliner in slow-motion. Kan nu even niet beter voor mij.
Ik wist niet dat electromodelzweven zo leuk kon zijn.

Clubgenoot Ibel heeft de Wilco even gestresstest, RC1 waardig.
Er zat echter stevig venijn in de staart!

Op zekere snelheid, met maximaal up, een ongecontroleerde snaprol uitbraak.
Het was de bedoeling een scherpe loop te trekken.
Een grote looping gaf het uitbrekend effect niet.
Klinkt als 'Strömungsabriss' van het stabilo.

Gerben en Gert-Jan. Hadden een van jullie Hawkjes dat soort gemene streken?

Nu is de Wilco gerepareerd in de staart zoals jullie gelezen hebben.

Hebben de kist gisteren nog eens even goed nagezien met diverse timmermansogen.
De staart staat iets uit het verticale lood naar rechts, gezien van achter naar voor.
Maar tevens de staat de staart fractioneel naar links in het horizontale vlak. (dat... zou gunstig voor propwash moeten zijn.)
Je moet goed kijken wil je het zien.

Verder heeft Ruud de kist een maand geleden iets down moeten trimmen.
Ofwel het vlak heeft niet meer de juiste instelhoek.

Veel kisten trekken zich van dit soort kleine niet al te gortige onvolkomenheden amper iets aan.
Echter... deze kistjes vliegen zo scherp op de snede dat dit wel degelijk van enorme invloed kan zijn.

Graag wat adviesjes.

Zelf resten mij een aantal opties...
1) Repareren. Richtbank op vlakke plank, stevige stalen hoekstukken, vast schroeven en de staart heet stoken. Epoxy is immers een thermoplast (althans bij deze hawkjes). Uiteraard doe je dan weer een stukkie ervarings leer op. Baat het niet... de schade is toch al geschiedt.
En wellicht kan het uit het blote handje...
2) Niet mekkeren en doorvliegen tot het allerlaatste laatste rak.
3) Mezelf een Surpise rompje Cadeau doen (tuurlijk in RAL oranje), omkatten.

Dan nog even de een accuvraag.
3s 3250 mAmp accu. Wat is een safe/verstandige cut-off voltage om op de Jeti Spin 44 in te stellen?
Een van de gister gebruikte accu's heb ik op 28 a 29% vol staan, en gemiddeld per cel 3,7V op de AKKU CHECK PRO gemeten.
ontladen-bij-hoeveel-volt-per-lipocell-stoppen

Verder heb ik de regelaar op de rem gezet. (Medium brake). De prop blijft nu niet meer doorfladderen.

Hoort't graag

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, ik denk dat hij iets te achterlijk is.
Wij hebben nog nooit met de Hawk een highspeed stall gehad, helaas.. en ik heb het wel geprobeerd.
Ook heb ik dit soort dingen niet van anderen gehoord, dus het moet wel in het zwaartepunt liggen.
2 mm naar voren zetten kan veel helpen.

Ik zou gewoon met de Wilco doorvliegen, niet aan gaan rommelen.
Mocht je romp weer een keertje breken dan kan je aan een S14 of S16 romp gaan denken.

Wat cutoff betreft, zoveel stroom trek je niet dus ik zou de cutoff aan de veilige kant zetten, 3,2 volt per cel moet goed gaan.
Als je hogere stromen gaat trekken dan kan je naar 3 volt per cel, of.. een logger kopen en de limiter aanzetten.

GJ

Hallo GJ,
Dank voor je snelle reactie.
Heej... te achterlijk? Alles staat op 'fabrieks'
Ik zet em weer op de waag. Checken.
Stabilo niet tape trimmen? Of wil je dat zaterdag 17 nog even doen?
Morgen verder testen op het veld met Ibel.

Regelaar programmeer ik dan ook verder af.
Groet Bas

Als je CG goed ligt en je krijgt een snap dan zouden ook de uitslagen te groot kunnen zijn.
We zien het zaterdag wel even.

Ik ga weer in mijn pierebadje liggen!

GJ

Wat schrijft het Wilco-manual-orakel in de throws....
+6/-6 mm!

Na het eten ook nog even voor het donker wild gevlogen.

Laatst bewerkt:
Gemeten... 1.8 mm down getrimd. Dat is aanzienlijk.
De slag naar full up is 2.2 mm
Volledig down is 2.6 mm

Ik heb gemeten van bovenzijde/bovenzijde vlakken. Niet echt grote uitslagen.
Ik denk dat de staart door de verkeerde instelhoek overtrekt, onmiddellijk druk verliest.

Verder is mijn romp ook niet kaarsrecht maar iets krom... over de hele lengte van onder bij de 'las'naad... niet specifiek bij de breuk.
Wel heb ik het gevoel dat deze bij de romp iets omhoog is getrokken vanuit hetzijanzicht.
Kan door de krimp van de epoxy zijn gebeurd....

Laatst bewerkt:
1,8mm is enorm.
De voorkant van het stabilo staat dus te laag.
Misschien kunnen we er een Hawkrompje naast houden ter vergelijking.

GJ

Ja het is niet al te best die stand.Ik heb wel een stalen lineaal van 1 meter die ook echt recht is. Ik leg hem er morgen eens even langs. Maar mijn oog bedriegd niet.
De kromming is vanaf de vleugelbevestiging achter. Mogelijk zelfs krom uit de mal.

Sprak gister nog even met Patrick (een van de timmermansogen). Een onderdeel van zijn jet, een epoxy klep of flap wordt ook te warm. Trekt krom. Naderhand föhnt hij het weer recht...
En... staat zelfs in de manual van een van mijn P-40 ARF's... hoe met hitte de motorkap in model te kneden... het kan...

We kijken er zaterdag wel naar. Dan kunnen we eens gaan afwegen wat voor grappen we kunnen uithalen. Ik denk toch aan verwarmen...
Anders moet ik hem toch weer doorsnijden en richten. Een koolstof mof aan de binnenzijde dmv ballon.
Instelhoeken moet ik dan wel hebben.
Nieuwe romp is de kortste klap.
Kan ik deze oude zonder risico herzien.

Laatst bewerkt:
Een zijwaartse verbuiging is niet zo'n ramp, gewoon laten zitten.
Die instelhoek moet veranderd zijn bij de reparatie van de staart.
Is ook gewoon te repareren, zonder de romp weer open te snijden.
En de boel heet stoken, zou ik niet doen.
Je gaat de epoxy verzwakken door het heet te stoken, dat kan je op een kleine plek doen om een luchtopening of zo te maken maar niet om een romp te verdraaien.

Ik kan zaterdag wel polyesterplamuur meenemen en lossing, dan kunnen we de instelhoek meteen definitief instellen.

GJ

Ja, zou best eens kunnen. Eerst de easy fix.
Plamureluurs is prima. Heb hier ook nogt een forse pot automotive. Maar ik weet niet wat de toestand hier van is.
Neem aan eerst test-teepen? Neem het zwikje geheel mee.
Maar vergeet niet dat het een drukke dag is. We zien wel hoever we komen.

Huh... buienradar.... volgens mij gaat dat verfrissende onweer hier aan onze neus voorbij... puf, puf, puf... het is hier nog snikheet!

Laatst bewerkt:
Ailerons: 12mm up, 6mm down
Hoogteroer: 3mm up, 3 mm down
Rem: Ailerons 17mm up, Hoogteroer: ? down

Dit staat in de staufenbiel handleiding

Vanmiddag even een daluurtje. Onder het mom van... meten is weten.
Heb de Wilco maar eens in een -draagbare- bankschroef op de waterpas tekentafel geplaatst. Reuze makkelijk.

De bankschoef als stabiel platform om wat metingen te verrichen. Loden gietstukken op de kist om de zaak te borgen. Houtjes onder de vleugel om de zaak te stellen.

Als voorbeeld

full

full

Instelhoek van de vleugel op 0 graad gezet, hoogteroer geborgt met papiertape, netjes gecentreerd. Stabilo gemeten op -2 graad.

De staart geeft dus 2 graden up tov de vleugel, wat met aanzienlijk down uit getrimt moest worden. Verder stond het iets stabilo scheef tov de vleugel in het horizontale vlak.

3 laagjes zwarte iso-tape in aflopende lengtes a-symetrisch op de staart (in het profielgevormde stabilo-bed) geplakt. (Methode Gerben/GJVO)
Instelhoek zo tot een verschil van -0,5 graad terug gebracht. (Waarden van het grote Hawk-draadje op RC-Network, met dank aan GJVO)

Je zou kunnen stellen dat zo de instelhoek van het stabilo weer -zo goed als- in lijn ligt met de datumlijn, feitelijk de vleugel aan de voorlijst, met een instelhoek van om en nabij +0,5 graad omhoog staat.

En verder wezen meten...

De staart in het verticale vlak. Staat de zaak nog haaks?
Vleugel eraf. Dwarslatje op het vleugelbed van de romp geschroefd.
Zaakje weer in de bankschroef gelegd. Romp exact vlak gemeten/gesteld/gechecked en vervolgens de staart met een hellingshoekmeter op de scherpe achterrand. Hmmm... aardig 90 graden... tot op een halve graad nauwkeurig... dus die staat wel redelijk snor.
Het bed waarin het stabilo geschoefd wordt, trekt niet haaks aan. Mogelijk is dit van nieuw af aan al zo geweest? Maarja... een kleine afwijking... laat zich wel aflezen in een andere tip-stand

Testvliegen met de teepjes en dus, uiteindelijk definitief een laagje epoxy vulling voor een permanentere stand.

En hopelijk breekt de kist dan niet meer uit. Ik geloof dat ik al wat begin te leren :mrgreen:
We komen ergens!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo! Ik heb gisteren avond de staart kunnen fixeren op de nieuwe instelhoek.
Stabilo gemonteerd op staart. In gedept met parafine (met een kwastje en een gesmolten kaars) tot er een stevige klomp aan hing. Had geen DAS synthetische klei of ander kneedspul aan boord. Regelmatig koelen, opdat alles niet te heet wordt. Prima mal!

Stabilo los genomen, teepjes eruit, zaak goed ontvet. De basis geëtst met CA. Geen PVA gebruikt als losmiddel, doch cellofaan genomen. Goed vlak over het stabilo gestreken.
De PVA wilde niet goed hechten aan het spekgladde gelcoat. Dan niet.

30 minuten epoxy + schep glasparels tot een soort giet plamuur.
Ingebed. En het zaakje snel weer gemonteerd. Boutjes flink in de vaseline.
Toch was ik na een her-meting niet geheel te vree, en heb toch nog een aantal 3M Magic teepjes aangebracht (tekenkamerplakband).

Wellicht iets te enthousiast aangedrukt, en is de was iets weggedrukt...
Edoch... eindresultaat mocht er wezen.

En ben met een gemiddelde meting nu op iets minder dan een graad instelhoek uitgekomen. Sluit de zaak nog mooi aan, staat het stabilo recht t.o.v. de vleugel. De EWD meter is ook niet zo nauwkeurig.. en zit er aardig wat flex in de romp.

Heb geen foto's gemaakt

Morgen maar eens even vliegen op Odoorn.

Wel zat ik nog te hannesen met het CG.
Gert-Jan had bij een staffe wind het toestel getest, en na een hengst aan de accu, en een balanstest op de vingertoppen... was hij pas happy.

Uiteraard vloog de kist wonderschoon... echter hier op de waag.. (Great-Planes CG machine) nog achterlijker dan de 70 mm! Nah!

Nu begrijp ik er niks meer van...
Boekje zegt 70mm.
Gerben schrijft: tussen de 68 en 65 mm voor een stabiel vlieggedrag.

Laatst bewerkt:
Ik vind een achterlijk vliegtuig lekker vliegen, wat mij betreft mag hij nog wel wat achterlijker, denk dat ik hem zelf nog zo'n 5mm verder naar achteren zou leggen.
Gerben zegt inderdaad 65-68mm, dat klopt, we houden er rekening mee dat iedereen er veilig mee moet kunnen vliegen.
En jouw kistje weegt helemaal niks, ik zou haast willen zeggen dat hij te licht is.
Je vleugelbelasting is dus heel laag, dan is je model ook wat minder kritisch.

GJ

Back