High-Power Lipo's

Dank voor het advies. :) Echter bij een 3s2p Lipo vind ik het gewichtsvoordeel van 40 gram niet meer opwegen tegen het prijs nadeel van ongeveer € 60,- in vergelijking met een 8x1000NiMh.

Ik wacht nog even tot er 1000Mah LiPo's zijn die wel 15C of meer ruim aan kunnen. :wink:

En de prijs is gezakt.

Straks is het niet meer interessant om GSM's of Laptops te jatten omdat het een GSM of Laptop is, maar voor de Lipo(s) die er in zitten... :P

Oke daar zit ik dan. Eindelijk een holiday aangeschaft!!! Het ding zit in elkaar en als motor zit er een speed 280 race in. En....... daar komt het weer. Forum lezen wat ik er nu als beste in kan gooien. Kokams, E-Tech enz enz. Eerlijk is eerlijk, ik kom er niet uit. Momenteel zit ik met de creditcard in de hand om iets bij aircraft in japan te bestellen maar begin toch weer te twijfelen. Niet over dat Japanse bedrijfje hoor want binnen een week ligt het weer op de deurmat en E-Techs hebben ze op voorraad, maar wat moet er nu in. Ik dacht aan 1200 maar die zijn toch weer een stuk zwaarder als die 700. :help:
Ben de draad kwijt!!!

De 280 race zit er in en blijft er in!!

Joost, Rachen denk ik, wat betreft de LiPo's 700 E-Tec zou iets beter zijn dan 640 Kokam (alleen even geduld pas volgende maand weer leverbaar) beide kunnen genoeg stroom leveren voor een 280 achtig motortje...maar ook de 640 Kokam's zijn slecht leverbaar....techniek van gisteren voor SP280 class nog steeds oké Kokam 880 kan, zeker in een 3 pack... 1020'ers zijn bijna standaard in 3 pack lichter dan de aanbevolen 7x Sanyo 750 NiMh's, alleen 8x GP 350 NiMh's zijn lichter...

Zolang je Holiday maar rond de 200 gram blijft.... 700 Mah accu's geven 20 minuten plus vliegen ......
en de accu's liggen standaard precies op het zwaartepunt, dus......

Ik ben bang dat die 280 race met 3 Lipo's in serie er niet lang heel blijft!
Dit motortje is voor lagere voltages/korte loopduur bedoeld. Zelfs met twee lipo's in serie wordt hij vermoedelijk na 20 minuten al erg heet.

Maar.........., Je zou er natuurlijk een speed 300 7.2V in kunnen zetten. :wink:

Mischa, heb je ervaring met deze "dubieuze" SP280... mag in iedergeval 7,2V hebben en bij de juiste belasting ~4,8A verbruiken dus twee LiPo's moet altijd wel gaan...draait (onbelast) meer toeren dan een standaard SP280 6V maar minder dan de SP280 "Sport" de andere "dubieuze" 280...

Het nadeel van de 280's is dat ze géén koelopeningen hebben en een plastic endbell die behalve kwetsbaar is voor oververhitting (bij het lagertje) ook moeilijk te vertimen is....

Dat die 280 er in blijft bedoel ik maar mee dat ik niet een discussie wil starten over de meest mooie configuraties. Brushless begin ik niet aan, vind ik gewoon te duur. Speed 300 7,2V is bij mijn hobbyboer niet te krijgen vandaar gewoon de 280.

sp300 7.2 is bij 2Brothers tegen vooruitbetaling (goedkoper) of onder rembours (zonde) gewoon bij 2Brothers Bussum (powerpete) te bestellen.

Zoals je bij iedere {fatsoenlijke} hobbyboer Graupner spullen gewoon {zou moeten} kunnen bestellen..

Theo zei:
.....Speed 300 7,2V is bij mijn hobbyboer niet te krijgen vandaar gewoon de 280.

Klinkt als een hobbyboer, die nadat zijn kippen geruimt zijn op iets anders overgegaan is...
De SP300 7,2V is een normaal Graupner product, dat zo besteld kan worden (bestel nummer 7302, prijs ~ Eur 8,30)....

:D beetje :offtopic:
speed 280 open maken magneten er uit
gaten boren in voorkant en achter kant
eventueel zijkant net achter de magneten
wel even opletten met terugplaatsten van de magneten
dat je ze wel weer zo als je ze er uit haalt er ook weer in stopt.
en klaar koeling voor je 280er
doen we hier al meer
groeten wiebe

Ik heb geen ervaring met de speed 280 race. Ik weet alleen dat, uitgaande van de specificaties, met 3 cellen de motor te heet wordt.

Met 2 700 of 640 cellen, krijg je een superlichte aandrijving, met alle voordelen van dien. Zeker als je het rendement minder belangrijk vindt dan de vliegprestaties. Ik ben benieuwd hoe deze combinatie presteert.

@Dirk: Voorlopig ziet het eruit of het allemaal onderling weinig uitmaakt in Joules/gram.
De Kokams zijn een behoorlijk stuk lichter, maar bevatten dan ook een evenredige hoeveelheid minder energie. Ook het vermogen in Watt/gram is vergelijkbaar en de zwaardere E-Tec's kunnen dus meer vermogen leveren. 10A continue is echter wel wat te veel, ook voor de E-Tec's.

Als je het vermogen uit de cellen met 50% moet verhogen is het lichter om naar 3 cellen in serie te gaan en de prop/motor/gearbox aan te passen i.p.v. naar 2 parallel cellen te gaan. (2 x zo zwaar en 2 x zo duur!)

Bert, 3 cellen is net wat ik wil voorkomen (maar zal waarschijnlijk wel "moeten" , de Ramoser's kunnen officieel maar tot 6" pitch versteld worden en dan heb ik ~ 8000 rpm's nodig om de beoogde +50K te halen -> meer turns motor -> minder A's -> meer V's -> meer lipo's in serie)

hier off-topic

Ik hoop dat de romp en de staartbomen van de "Pond racer" (met meer opervlak dan de vleugels !!! ) nog zoveel lift geven dat de effectieve vleugelbelasting een stuk lager is en dat daarmee de noodzakelijke vliegsnelheid behoorlijk omlaag kan..

De aandrijving is nog maar een papieren ontwerp, dus de in-flight stromen zouden best mee kunnen vallen..

450 gram in goed gestoomlijnde verpakking 14,5m/s voortsleuren kost vast geen 140W, de helft lijkt me waarschijnlijker = 70W = 5A per accu continue... :-) vinden Kokam's of E-tec's toch wat prettiger neem ik aan ..... blijft alleen het rpm/pitch probleem dat nog roet in het eten gooit... :-( ...

laden

ff een vraagje tussen door....
Kan ik met deze lader kokam cellen laden????
afb1307.jpg

Groeten Martijn
www.pylonrace.cjb.net

Back