HighLight SAL van FrankenModellbau

yeps, heb er ook een gekocht. Veel info en tips gevonden ivm bouwen.
Dank zij jullie allicht!
Maar toch nog een vraagje. Kan iemand me advies geven over de vleugelverbinding met romp?
 
hoi,

Zo heb ik het gedaan,
Volgens de handleiding was het achterste bevestigings gat al getapt, maar dit was niet het geval. Dus daar even een M4 tap door gehaald.

Hierna heb ik de vleugel op de romp geschroefd met een nylon m4 bout.

Het gat voor de voorste pen (4mm cfk) afgetekend. Het boren van dit gat is een precies werkje. eerst de plek een beetje plat gevijld om de boor een center te geven. Pen met overvloedig epoxylijm bevestigd.

Het is te overwegen om het voorste bevestigingsgat in de romp nog te versterken met een plaatje mpx, ik heb het niet gedaan, maar als blijkt dat er speling ontstaat na een tijdje kan dit altijd nog.

verder heb ik het vleugelbed voorzien van twee 1,5mm balsa strookjes om de vleugel goed strak op de romp te krijgen.

Ik moet ook zeggen dat ik veel voordeel bij deze draad gahad heb, hoe meer info en ideen hoe beter.

Bedankt ieder,

G.J
 
kuip zei:
Het is te overwegen om het voorste bevestigingsgat in de romp nog te versterken met een plaatje mpx, ik heb het niet gedaan, maar als blijkt dat er speling ontstaat na een tijdje kan dit altijd nog.
G.J

Zou ik toch maar doen. Er komen behoorlijke krachten op en omdat de pen door de "las" van de romp loopt heb je kans dat het gaat scheuren.
 
Vraagje?

Kan iemand mij vertellen welke ontvanger jullie in de Highlight plaatsen, ik denk zelf aan een schulze alpha 5.35 deze heeft echter als nadeel dat er via een bijzondere manier 5 kanalen worden aangestuurd. Hebben jullie hier andere ideëen over??
 
Ron Beekes zei:
Vraagje?

Kan iemand mij vertellen welke ontvanger jullie in de Highlight plaatsen, ik denk zelf aan een schulze alpha 5.35 deze heeft echter als nadeel dat er via een bijzondere manier 5 kanalen worden aangestuurd. Hebben jullie hier andere ideëen over??

Hoi Ron,

Ik gebruik een Jeti Rex 5 plus, lekker klein weegt maar 9 gr. en heeft toch 5 kanalen. Past perfect

Roy
 
kuip zei:
hoi,

Zo heb ik het gedaan,
Volgens de handleiding was het achterste bevestigings gat al getapt, maar dit was niet het geval. Dus daar even een M4 tap door gehaald.

Hierna heb ik de vleugel op de romp geschroefd met een nylon m4 bout.

Het gat voor de voorste pen (4mm cfk) afgetekend. Het boren van dit gat is een precies werkje. eerst de plek een beetje plat gevijld om de boor een center te geven. Pen met overvloedig epoxylijm bevestigd.

Het is te overwegen om het voorste bevestigingsgat in de romp nog te versterken met een plaatje mpx, ik heb het niet gedaan, maar als blijkt dat er speling ontstaat na een tijdje kan dit altijd nog.

verder heb ik het vleugelbed voorzien van twee 1,5mm balsa strookjes om de vleugel goed strak op de romp te krijgen.

Ik moet ook zeggen dat ik veel voordeel bij deze draad gahad heb, hoe meer info en ideen hoe beter.

Bedankt ieder,

G.J

Een plaatje van 1mm carbon ter versteviging doet al wonderen!
 
Mijn Highlight SAL is bijna af, alleen de werpstift moet nog in de linkervleugelhelft.

Hoe kan ik het beste de plaats van de werpstift bepalen :?: (heb nog geen ervaring met de SAL techniek :!: )

Roy
 
R. Maas zei:
Mijn Highlight SAL is bijna af, alleen de werpstift moet nog in de linkervleugelhelft.

Hoe kan ik het beste de plaats van de werpstift bepalen :?: (heb nog geen ervaring met de SAL techniek :!: )

Roy

Erg leuke fimpjes. Ik heb gisteren ook een Highlight SAL besteld.
Ik zag dat men niet zo tevreden is over de MPX5/6 ontvanger. Wat zijn de problemen? Ik heb er zelf ook zo een.

Misschien kunnen we in Nederland zelf een DLG ontwikkelen. Ik heb alle mogelijkheden tot 3D frezen. Freesmachine met een bereik van 1000*600*100 mm (L*B*H). Ik neem aan dat er voldoende mensen zijn met ervaring in afmallen ed.
Heb ook alle software om vanuit een 3D tekening mallen te frezen.

Jammer van 11 Juni 2006, dan kan ik niet. Ik heb dan een wedstrijd in Duitsland voor lijnbestuurd combatvliegen.
 
@Roy,
Ik heb jou vraag gemist :oops: en denk dat je nu inmiddels wel al de werpstift geplaatst hebt. Mocht dat niet zo zijn, wat ga je plaatsen. Een stift of een Blade.

@Loet
Klinkt goed dat frezen uit een 3D tekening. wat moet ik me daarbij voorstellen? Rompje voor het afmallen?
 
Theo zei:
@Roy,
Ik heb jou vraag gemist :oops: en denk dat je nu inmiddels wel al de werpstift geplaatst hebt. Mocht dat niet zo zijn, wat ga je plaatsen. Een stift of een Blade.

@Loet
Klinkt goed dat frezen uit een 3D tekening. wat moet ik me daarbij voorstellen? Rompje voor het afmallen?

Je maakt een 3D tekening in b.v. SolidWorks, Inventor, HyperCad of een dergelijk programma. Van dit 3D model kan ik een plug frezen of een negatief in b.v. polyurethaan schuim, renshape oid. Ik heb laatst voor een schaalvlieger een rompdeel gefreesd. 2 delen van 10 cm dik, 35 cm lang.
Maar vleugelmallen e.d. zijn natuurlijk ook goed mogelijk. Mooie tipwings e.d., verzin het en het moet te maken zijn. 2D kan natuurlijk ook.

Ik heb even een pauze ingelast in het maken van mijn eigen verbrandingsmotoren dus er blijft een beetje tijd over. Kijk even op mijn site om te zien wat ik uitspook.

Voor mijzelf heb ik laatst een rompje voor een electrozwever gefreesd uit PU schuim en dit bekleed met glasmat.

Ik vlieg al 37 jaar lijnbesturing (en dat blijft zo) maar een nieuwe hobby erbij kan geen kwaad

Ik zet morgen wel even een paar foto's op mijn site. Ik zit nu helaas op een andere computer te werken.

Ik meld het hier wel even als de foto's op mijn site staan.
 
Vet! Hoelang doet je frees erover om 1 zo'n romp helft uit te frezen?
Maakt de frees slagen over de lengte, of over de breedte (hoogte) van de romp?
 
Joost zei:
Vet! Hoelang doet je frees erover om 1 zo'n romp helft uit te frezen?
Maakt de frees slagen over de lengte, of over de breedte (hoogte) van de romp?

De freesbanen kun je zelf instellen. B.V. in de lengterichting, breedte, of onder een hoek. Verder b.v. alleen snijdend als de frees nader beneden gaat of snijdend in beide richtingen. Van binnen naar buiten en omgekeerd, van boven naar onder enz.. Om het kort te houden, eigenlijk wat je zelf wilt. In ieder meer dan dat ik tot nu toe gebruikt heb.

De oppervlaktenauwkeurigheid is in te stellen. Stel dat je een bolkopfrees van 8 mm gebruikt, dan kun je je voorstellen dat als je de teruglopende baan 1 mm opschuift er een soort puntdakje tussen de 2 freesbanen blijft staan (de zogenaamde schelpghoogte). Hoe dichter de baantjes op elkaar des te lager de schelphoogte.

De motorkap zoals afgebeeld (1 helft) duurde 2 uur wat ik me nog herinner (Alzheimer light ) :D

Een kwestie van aanzetten en naar je werk gaan (als je het aandurft) .

Het echte tijdrovende werk zit natuurlijk in het ontwerp of het maken van de tekeningen vanuit foto's en eigen opmeetwerk (wat b.v. de schaaljongens doen. )
 
Theo zei:
@Roy,
Ik heb jou vraag gemist :oops: en denk dat je nu inmiddels wel al de werpstift geplaatst hebt. Mocht dat niet zo zijn, wat ga je plaatsen. Een stift of een Blade.

@Loet
Klinkt goed dat frezen uit een 3D tekening. wat moet ik me daarbij voorstellen? Rompje voor het afmallen?


Hoi Theo,

Nee, de werpstift is nog niet geplaatst.
Omdat het volgens mij het belangrijkste item qua kracht is, wil ik het 100% goed hebben.
Alle info is dus welkom.
Loopt b.v. de ligger helemaal door? (in het licht is de ligger in de tip niet meer te zien.
Heb nog rond 6mm en 8mm carbonstaaf (hol), welke kan ik beter toepassen.
Heb inmiddels 2 (rond 28mm) carbon plaatjes van ca. 1mm dik gemaakt voor de onder- en bovenkant waar de stift moet komen.

Roy
 
Back
Top