hms Beagle uit 1820

Weer eens uiters nette werk Piet. Ik neem aan de beplankte gedeelte is stewig as gevolg van de dikte van de latten.
Bedankt Heinrich en het is inderdaad behoorlijk stevig, met een digitale schuifmaat blijken de latten gemiddeld 2,2 mm dik en dat is behoorlijk vind ik. Ik begrijp ook niet goed waarom een fabrikant dit doet, zeker wanneer je bedenkt dat het model dubbel word beplankt...??

Zo kan je je eens goed uitleven bij het schuren van de eerste huidlaag zonder dat je moet bang zij erdoorheen te schuren.
Die fabrikant weet natuurlijk niet dat jij altijd zo netjes werkt dan schuren bijna niet nodig is. :)
Weer aardig geformuleerd Herby bedankt, maar in dit geval mag er best een laagje weggeschuurd worden...:rolleyes:

De volgende 2 huidgangen richting de kiel zijn beide versneden omdat het hout zich vrij moeilijk laat dwingen,

de 1e van de 2 latten (respectievelijk de 2e) heb ik aan de achterkant een half uurtje in het water gezet en nat vast gepind en laten drogen om de juiste vorm er in te krijgen. De 1e lat krijgt dan de vorm van de opening...
20220605_140541_bewerkt-1.jpg

De lat tordeert bij het hek/achterschip ongeveer 70 graden, vandaar het nat vast pinnen,
20220605_140459_bewerkt-1.jpg

Na verlijmen en wat bijwerken,
20220605_220830_bewerkt-1.jpg

20220605_220918_bewerkt-1.jpg

Beuken van 2 mm voor de eerste huidlaag??? Welke sadisten zijn die kitsamenstellers?:eek:
Of het beuk is, dat weet ik niet Herby, in de beschrijving staat 'limewood' hetgeen overeenkomt met linden. Feit is dat het zich behoorlijk moeilijk laat vormen en ik met lindenhout toch wel betere ervaring heb, de dikte van 2,2 mm speelt waarschijnlijk ook een rol. Maar goed, een beetje uitdaging om de latten zo netjes mogelijk om de spanten te krijgen heeft ook wel wat..

Of het beuk is, dat weet ik niet Herby, in de beschrijving staat 'limewood' hetgeen overeenkomt met linden
Op de kopse kant van de stuurboordbeplanking zichtbaar op je voorlaatste foto, zie ik korte donkere streepjes, die zo typisch zijn voor beuk. Linden is net iets bleker, volledig effen van kleuren laat zicht gewillig in vorm brengen.
Als je het hek met dezelfde latten bekleed hebt zou je normaal ook op het vlak die korte streepjes moeten zien, en dat is niet het geval, dus ik kan me vergissen, of ze hebben de bundel latjes gemengd.

Op de kopse kant van de stuurboordbeplanking zichtbaar op je voorlaatste foto, zie ik korte donkere streepjes, die zo typisch zijn voor beuk. Linden is net iets bleker, volledig effen van kleuren laat zicht gewillig in vorm brengen.
Als je het hek met dezelfde latten bekleed hebt zou je normaal ook op het vlak die korte streepjes moeten zien, en dat is niet het geval, dus ik kan me vergissen, of ze hebben de bundel latjes gemengd.
Het hek is ook met de zelfde latjes bekleed, er zijn er maar enkelen waarop de streepjes zichtbaar zijn. De latten lijken echter qua structuur allemaal gelijk.

Doorgaans is Lindehout veel gebruikt bij OcCre. Ziet er op zich ook wel uit als Linde. Met heet water wordt Linde heel buigzaam, maar 2,2mm is wel wat dik voor een dergelijke "kleine" romp. Heel begrijpelijk dat je aan het stoeien bent, vooral bij het torderen (draaien van het hout in lengterichting) dat zou ik ook hebben. :confused:
Aan de andere kant, je krijgt wel een heel stabiele romp als ze eenmaal dicht is. Ook heb je wat extra ruimte om te schuren....hehe :hammer:
Mooie update Piet, het beplanken is aan jou wel toevertrouwd. Een patroon volgen hoeft met de eerste laag nog niet, zolang het maar netjes dicht is en een goede basis geeft voor de tweede laag.

Dikke latjes of niet, het resultaat is netjes tot nu toe, zal inderdaad wel een beetje meer schuren zijn, maar ook weer niet, als je netjes werkt en dat doe je zeker !!

Ik heb nog één lat aan beide kanten verlijmd, die moest bij de boeg een klein beetje versneden/verjongt worden. Vervolgens ben ik begonnen bij de kiel waarbij de 1e lat behoorlijk wat aanpassingen nodig heeft.

Eerst de lat(ten) de juiste vorm gegeven, bij de boeg afgerond in een puntje en bij het achterschip welke evenals de kiel een beetje schuin naar boven loopt, op de foto is de linkse kant achter en rechts voor,
20220607_140618_bewerkt-1.jpg

Ook de dikte van de lat heb ik aan de achterkant waar deze weer sterk tordeert aangepast en afgeschuind tot ong. 0,6 mm, anders ligt dat stuk te ver van de kiel verwijderd,
20220607_140503_bewerkt-1.jpg

en tenslotte het voorste afgeschuinde stukje ook in dikte afgeschuind,
20220607_140905_bewerkt-1.jpg

hierna konden de latten verlijmd worden, waarbij te zien is vanaf de bovenkant waarom het achterste stuk dunner is geschuurd, (tussen de rode V's) wat evengoed schuin is gebeurd zodat de onderkant van de lat over de hele lengte nog steeds 2,2 mm dik is zodat de volgend lat weer mooi aansluit,
20220607_160504_bewerkt-1.jpg

20220607_154700_bewerkt-1.jpg

Bij het achterschip was een deuk ontstaan tijdens het torderen (waarschijnlijk) deze heb ik gevuld met een linden lat van 0,5 mm,
20220607_152747_bewerkt-1.jpg

zodat beide kanten weer gelijk werden,
20220607_152830_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Vanmiddag 4 latten opmaat gesneden en gebogen, 2 vanaf de bovenkant en 2 vanaf de kiel.

Omdat de volgende lat te geforceerd om de boeg en achterschip gelegd moest worden heb ik eerst een lat opmaat gemaakt omdat probleem te omzeilen, waardoor de volgende gang weer mooi aansluit straks. Daar er toch nog een 2e laag overheen komt speelt het geen grote rol hoe de 1e laag er uit komt te zien, belangrijker is dat alles mooi aansluit...

op de foto onder het model de 2 latten die als 2e vanaf de kiel worden verlijmd en al helemaal opmaat zijn en de versneden lat(ten zijn al verlijmd en nog vast gepind om te drogen,
stuurboord
20220609_173641_bewerkt-1.jpg

bakboord
20220609_173705_bewerkt-1.jpg

en alhoewel dat voor het oog later ook geen rol speelt ben ik toch altijd geneigd om zo symmetrisch mogelijk te beplanken en altijd om en om...

Vanmiddag weer een paar latjes gebogen,
20220610_142633_bewerkt-1.jpg

En ook al gaat het moeizaam met de dikke latten, die zowel bij de boeg als bij het achterschip in de juiste vorm moeten worden gebogen, gaat het uiteindelijk wel goed komen..:)
Een paar plaatjes van de laatste 4 aangebrachte gangen;
20220610_152555_bewerkt-1.jpg

20220610_152716_bewerkt-1.jpg

20220610_152738_bewerkt-1.jpg

20220610_152805_bewerkt-1.jpg

Ik zal straks wel iets meer moeten schuren dan ik gewent ben, maar daar er voldoende 'vlees' aan de latten zit word dat ook geen probleem...

Vandaag 4 latten in vorm gebogen, op maat gesneden en verlijmd;

De latten moeten rond de boeg gebogen worden, wat over het algemeen altijd moet en ook voor het achterschip gebruik ik de plankenbuiger omdat de latten simpelweg vastpinnen en lijmen eigenlijk niet gaat gezien de dikte van de latten.
De bovenste en onderste lat op de foto zijn de latten die vanaf de bovenkant worden verlijmd en moeten achter in 3 kleine bochten worden gebogen in de richting van de pijltjes en de middelste latten worden verlijmd vanaf de kiel en torderen een aantal graden tussen de x-en, hetgeen ik ook doe met de plankenbuiger;
20220611_140625_bewerkt-1.jpg

inmiddels verlijmd en vast gepind om te drogen,
20220611_152911_bewerkt-1.jpg

alhoewel de ruimte tussen de gangen niet over de hele lengte precies even breed is, is de gemiddelde breedte 35 mm wat neer komt op nog 7 gangen per kant, waarbij ik voor wat moet verjongen en achter nog 1 of 2 instekers moet gaan gebruiken...

De volgende 4 latten zijn voorbereid + 2 instekers.

Ook nu weer aan beide kanten één lat vanaf de bovenkant en één vanaf de kiel. Op de foto is de bovenste al verlijmd (onderste op de foto) en achter zijn de instekers eerst verlijmd en vastgepind om te drogen, waarna de volgende lat(ten) kunnen worden verlijmd. Velen doen dit andersom, eerst de lat en dan de insteker er tussen, maar ik vind dit makkelijker en geeft vaak net een iets strakkere afwerking,
20220612_162517.jpg

detail opname van één van de instekers,
20220612_163101.jpg

en een plaatje van de boeg waar de latten aan de bovenkant de kiel weer hebben bereikt,
20220612_162943.jpg

en de laatste plank ook verlijmd (beide kanten),
20220612_192232_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Back