hms Beagle uit 1820

Ik was ‘even’ afwezig en zie nu je bouwverslag. Leuk dat je de Beagle voor het project gaat bouwen, Piet. En je hebt er de gang in, ik moest aardig wat bijlezen. Ziet er allemaal netjes en verzorgd uit.
Gr. Peter

Ik was ‘even’ afwezig en zie nu je bouwverslag. Leuk dat je de Beagle voor het project gaat bouwen, Piet. En je hebt er de gang in, ik moest aardig wat bijlezen. Ziet er allemaal netjes en verzorgd uit.
Gr. Peter
Dank je wel Peter, leuk dat je ook weer meekijkt. :)

Ze lijkt een echte uitdaging om te beplank. Zoals je al zei ... de dikte van de eerste laag planken stelt je in ieder geval in staat om de romp goed te schuren zonder de vrees om te veel te schuren.

Je gaat lekker Piet, die huidplanken zijn echt uit verhouding als je dit op werkelijke grootte plot. :rolleyes:
Die kitmakers nemen het soms ook niet erg nauw met de verhoudingen. Maargoed, je ziet er straks niets meer van, nu alleen wat extra zweten om het netjes tegen de spanten te krijgen.

Ze lijkt een echte uitdaging om te beplank. Zoals je al zei ... de dikte van de eerste laag planken stelt je in ieder geval in staat om de romp goed te schuren zonder de vrees om te veel te schuren.
Zo zie je maar weer Heinrich dat ieder nadeel ook wel weer een voordeel heeft...;) en eigenlijk is een beetje een uitdaging leuker dan wanneer alles makkelijk en zonder problemen gaat.

Vandaag maar 1 lat aan beide kanten omdat ik om 1600 uur naar de kapper ga, ook af en toe nodig en hopelijk knap ik er een beetje van op ;).

op de foto is goed te zien dat het extra buigwerk aan de achterkant nu een mooie 'holling' creëert, wat het uiterlijk van het model straks ten goede komt,
20220613_145843_bewerkt-1.jpg

nog een plaatje vanaf de zijkant,
20220613_145914_bewerkt-1.jpg

en de laatste lat(ten)zijn bij de boeg een behoorlijke lengte verjongt, vanaf de punaise met de x tot de boeg naar een halve plankbreedte,
20220613_145936_bewerkt-1.jpg

er komen nu aan beide kanten nog 3 hele latten waarbij het gedeelte rond de boeg verjongt word. Dan nog 1 insteker(tje) bij het achterschip en tenslotte nog 1 versneden lat om het laatste gat te dichten. Dus deze week is de romp dicht met de 1e beplanking, als er niets tussen komt...:)

Vandaag weer 4 latten gebogen, opmaat gesneden en verlijmd.

De romp is nu bijna dicht, nog één hele lat te gaan die bij de boeg nog verjongt dient te worden en één om het laatste gat te dichten,
20220614_171001_bewerkt-1.jpg

Bij de boeg is te zien dat de laatste lat nog een aardig stukje verjongt moet worden evenals de 3 voorlaatste gangen,
20220614_170821_bewerkt-1.jpg

en bij het achterschip komt nog een insteker en de hierboven genoemde latten, dus 1 hele lat, 1 opmaat gesneden lat + de insteker...
20220614_170935_bewerkt-1.jpg

Op de bovenstaande foto is ook te zien dat ik een stukje hout tussen de latten heb gezet tegen de achtersteven, dit is om de binnenkant van de huidgangen gelijk met de steven dikte te houden. Dit stukje zit niet vast maar is slechts een hulpstukje.

Vandaag de 1e romp beplanking dicht gemaakt, eerst bakboord en terwijl er aan stuurboord de laatste latten moesten drogen heb ik bakboord alvast een 1e schuurbeurt gegeven en alhoewel het gezien de lastige dikke latten geen schoolvoorbeeld beplanken is geworden, ben ik uiteindelijk toch dik tevreden met de vorm van de romp. Kleine kiertjes enz. zijn geen probleem en vallen straks weg met de 2e laag latjes,
20220615_145808_bewerkt-1.jpg

Zoals in de vorige update vermeld moesten er aan beide kanten nog 2 gangen + een insteker, na de 1e hele lat te hebben verlijmd is wat duidelijker te zien, dat de laatste lat opmaat moet worden gesneden en achter komt dan de insteker,
20220615_145943_bewerkt-1.jpg

de foto hieronder spreekt voor zich en vind ik net als de 1e lat altijd wel een plaatje waard:)
20220615_145913_bewerkt-1.jpg

en uiteindelijk is stuurboord dan ook dicht,
20220615_163334_bewerkt-1.jpg

Morgen het schuurwerk afwerken,
20220615_163512_bewerkt-1.jpg

De romp is volledig geschuurd, eerst met korrel 180 en afgewerkt met 320, ik heb de tijd niet bijgehouden, maar er zitten wel enkele uurtjes werk in. Ook het schuren van een romp vereist een goede dosis geduld waar je niet aan moet beginnen als je er geen zin in hebt. Belangrijk is dat de romp vrij is van oneffenheden zodat de 2e laag er mooi strak op komt te liggen, met als kanttekening dat kleine kiertjes minder als een mm niet te hoeven gevuld met plamuur omdat die wegvallen zonder problemen onder de 2e laag.

Enkele plaatjes van het behaalde resultaat,
bakboord;
20220616_144819_bewerkt-1.jpg

stuurboord;
20220616_144741_bewerkt-1.jpg

voorschip en boeg;
20220616_145006_bewerkt-1.jpg

achterschip, waar ik de eerder ontstane knikken van het buigen heb weggeschuurd;
20220616_144840_bewerkt-1.jpg

en op de laatste foto is te zien dat met name bij het achterschip een mooie bijna vrouwelijke vorm is ontstaan, het resultaat van het extra buigwerk;
20220616_145057_bewerkt-1.jpg

Mooie romp geworden Piet. Waar je nu die vrouwelijke vormen in ziet moet je toch eens uitleggen. Ik vind het wel wat hebben hoor, maar ik zou er zelf niet op komen denk ik.

Prima basis voor de tweede laag Piet. Vorm van de romp wordt heel mooi weergeven zo. :yes:
Volgende stap is het bepalen waar de berghouten moeten komen en dan erboven en eronder beplanken. Volgorde maakt weer niet zo veel uit.

Back