hms Beagle uit 1820

Zaterdag niets gedaan omdat ik vrijdag wat teveel uurtjes had gemaakt, vanmiddag begonnen met het voorbereidend werk voor de huidbeplanking, tevens wat nieuw schuurpapier op een aantal blokjes gelijmd.

Als 1e heb ik een lat voor gebogen als hulpstuk voor het schuren van de spanten, daarvoor een mooie ronde kop in de plankenbuiger gezet, die ik altijd vast zet aan het aanrechtblad waardoor ik twee handen vrij heb om te buigen,
20220529_162056_bewerkt-1.jpg

vervolgens ben ik begonnen met wat balsa blokjes tussen de spanten bij de boeg, waardoor je niet alleen wat meer lijmoppervlak krijgt, maar ook een juiste vorm in de boeg beplanking,
(links op de foto de nieuwe schuurblokjes en rechts in het kopje zit koffie, géén verf ;))
20220529_162233_bewerkt-1.jpg

De reden dat er weinig of geen stof op mijn werktafel ligt, komt door de handige machine, te zien links onder op de foto...
20220529_162332_bewerkt-1.jpg

Weer een mooi overzicht van jouw keurige werkplek Piet. Zit er nu alleen lichtkleurige houtsoorten in de bouwdoos?

Zit er nu alleen lichtkleurige houtsoorten in de bouwdoos?
Er zit ook notenhout in de doos en de romp word uiteindelijk geheel van Afrikaans walnoot, wat ook een donkere tint heeft. Deze keer ontkom ik ook niet aan schilderwerk boven de waterlijn wat te zien is op de foto's in de 1e post van dit verslag.

De spanten e.d. zijn aangepast aan de huidbeplanking;

Tussen de 1e spanten bij de boeg is wat balsa gelijmd en alles is geschuurd zodat de latten mooi aansluiten op de spanten,
20220531_151306_bewerkt-1.jpg

omdat ik net iets teveel had weggeschuurd is er aan weerskanten een dun latje gelijmd en moet er nog een heel klein beetje worden bij geschuurd, te zien rechts op de foto,
20220531_151335_bewerkt-1.jpg

ook bij het achterschip is behoorlijk wat geschuurd en tevens is het hek beplankt en aangepast aan de spiegelplaat en de huid beplanking,
20220531_151220_bewerkt-1.jpg

De hele romp word straks voor een 2e keer beplankt met Afrikaans walnoot, ook het hek. Hier gebruikt de bouwkit ook weer 2 mm dikke latten voor de 1e laag, wat ik persoonlijk een beetje een nadeel vind, maar Ocre schijnt hier patent op te hebben :rolleyes:,
20220531_151240_bewerkt-1.jpg

Tot slot heb ik de kiel uit de bouwplaat gesneden en die past nagenoeg perfect, is slechts iets te lang aan de achterkant en de achtersteven dient te worden aangepast aan de beplanking van het hek. Normaal gezien plaats ik altijd eerst de kiel voor ik ga beplanken waarbij het voordeel is dat je zeer strak tegen de kiel kan beplanken en een nadeel is dat je de latten precies opmaat moet aanbrengen. Gezien de dikke latten denk ik daar nog een nachtje over na...
20220531_072102_bewerkt-1.jpg

Hoi Piet,
Alleen jij kan bepalen of je eerst de kiel aanbrengt of niet. Ik doe het meestal ook. Toch denk ik dat de bouwbeschrijving eerst zegt beplanken (1e laag) en daarna de kiel?
Dit zou ook verklaren waarom de kiel wat langer is.

Hoi Piet,
Alleen jij kan bepalen of je eerst de kiel aanbrengt of niet. Ik doe het meestal ook. Toch denk ik dat de bouwbeschrijving eerst zegt beplanken (1e laag) en daarna de kiel?
Dit zou ook verklaren waarom de kiel wat langer is.
De bouwbeschrijving zegt inderdaad eerst beplanken en dan de kiel zoals nagenoeg iedere fabrikant dat doet. En zeer waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat de kiel iets langer is, daar heb je helemaal gelijk in. Toch doe ik het altijd andersom omdat ik dat prettiger vind werken, maar misschien deze keer toch eerst de beplanking wegens de dikke latten die dan toch hier en daar een stukje aangepast moeten worden wat denk ik makkelijker is als de kiel nog niet is verlijmd...?
Ik doe nu eerst de bovenkant en daarna beslis ik hoe ik verder ga. De 1e gang komt gelijk te liggen met de onderkanten van de geschutpoorten volgens de beschrijving, wat ik ook ga doen.

Ik zou zeggen, volg je intuïtie in deze. Dat is je al die jaren al goed afgegaan aan al je modellen te zien. ;)
Met mijn Santa Maria heb ik de eerste laag ook eerst aangebracht en de kiel en scheg pas daarna toen de eerste laag erop zat. Ik zat toen in dezelfde overweging als jij. Met Cazador, mijn huidige project heb ik weer eerst kiel en scheg geplaatst en daarna de 1e en 2e laag. Ik heb toen in de scheg een "rabbet" gemaakt zodat de zandstrook en de stroken erboven netjes in de scheg vielen. Feitelijk maakt het niet zo veel uit.
Kortom, volg je onderbuik in deze. :thumbsup:

De 1e huidgang vind ik altijd wel een fotootje waard mede omdat deze lat vaak vrij precies moet worden uit gemeten daar het de basis is van het verdere verloop van de overige huidgangen.
In dit geval had ik een mooi referentie punt, namelijk de onderkant(en) van de geschutpoorten, wat het natuurlijk wat makkelijker maakt,
20220601_060421_bewerkt-1.jpg

Ik heb bij de boeg de voorsteven afgetekend en deze ruimte vrij gehouden wat uiteraard later een hoop snij- en schuurwerk scheelt, het natuurlijk verloop van de latten gaat rond de boeg iets omhoog, en scheelt zo'n 2 mm, was iets meer, maar de lat nog meer geforceerd de juiste richting indrukken resulteert dan in het openstaan aan de onderkant, dus met de 2 mm kan ik wel leven,
20220601_060507_bewerkt-1.jpg

Vanaf de 1e lat beplank ik eerst naar boven en om goed uit te komen met de poorten heb ik de 2e lat versneden naar 3 mm breed (rode x) zodat straks de 4e gang weer een hele lat word mooi aan de bovenkant van de poorten. Ook dit scheelt een hoop aanpassingen...
20220601_060644_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag zie ik de cardioloog en hoor ik het behandelplan, dus waarschijnlijk morgen weer verder.

Laatst bewerkt:
Vrijdag 17 juni nog één onderzoek, het onderzoek betreft een FFR (Fractional Flow Reserve)
Met een FFR meting onderzoekt de cardioloog, indien er een vernauwing is gevonden, hoe zeer het bloedvat is vernauwd. Hij meet de bloeddruk in de kransslagader vóór en ná de vernauwing. Ook dit gaat met een katheter via de slagader in de pols. Als blijkt dat er verschil is in bloeddruk dan word er nog een stent geplaatst. In feit geen groot probleem, maar wel iets waar je last van hebt omdat het hart bij vernauwing(en) minder zuurstof krijgt wat zich uit in een benauwd gevoel.

Vanmiddag de 1e 3 gangen aan bakboord afgemaakt. Bij de boeg liep de 1e gang een klein beetje naar boven en om de boel weer gelijk te trekken heb ik de versneden lat (X) een beetje taps gesneden zodat hij voor net iets smaller is als achter, het verschil is maar weinig, dus nauwelijks te zien op de foto. Het resultaat is dat de verschansing rond de bak nu overal even hoog is (blauwe lijntjes) waardoor ik straks de bovenste latten mooi recht om de boeg kan leggen,
20220602_172630_bewerkt-1.jpg

bij het achterschip maak ik de latten zo pas mogelijk wat later een hoop snij- cq schuurwerk scheelt,
20220602_172739_bewerkt-1.jpg

en inmiddels een begin gemaakt aan de stuurboord kant...
20220602_172752_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de bovenkant compleet gemaakt met de 1e beplanking en na een beetje licht opschuren vallen de dikke latten nog wel mee als ze er eenmaal opzitten :)

De laatste 2 latten respectievelijk de bovenste heb ik in geheel rond de boeg gebogen, waarbij de één na laatste loopt van de buitenboord ingang aan SB tot de ingang aan BB, de lat is ook voor montage opmaat gesneden, wat later een hoop schuurwerk scheelt om de lat gelijk te maken met de hoogte van de verschansing en de laatste is om de bovenkant van de bak gelegd.

Latten gebogen en voorbereid;
20220604_142656_bewerkt-1.jpg

Na verlijming en een beetje geschuurd, later word het pas helemaal goed geschuurd,
bakboord;
20220604_161955_bewerkt-1.jpg

stuurboord;
20220604_162048_bewerkt-1.jpg

de boeg;
20220604_162128_bewerkt-1.jpg

20220604_162212_bewerkt-1.jpg

Weer eens uiters nette werk Piet. Ik neem aan de beplankte gedeelte is stewig as gevolg van de dikte van de latten.

Back