hms Beagle uit 1820

In de vorige update schreef ik onderaan dat de grote mast volledig was getuigd op de brassen na, maar dat was iets te voorbarig, want de toppenanten en de schoten waren nog niet gezet en dat heb ik vandaag gedaan;

Op de foto, zijn de toppenanten gemarkeerd met een T (geld altijd voor beide kanten) en de schoten met S,
IMG_1010kopie.jpg


De toppenanten belegd op de grootmars,
IMG_1011kopie.jpg


en de schoten zijn belegd op de nagelbank waar ook andere schoten op zijn belegd,
IMG_1012kopie.jpg

(nu is de mast helemaal getuigd op de brassen na)
 
Nu kon ik ook de laatste brassen zetten van de fokkemast, nl. die van de fokkera,

B is het brasblok en de kleine B's zijn de brassen waarvan het vaste part aan een ring op de grootrust is vast gezet (gele pijl)
IMG_1019kopie.jpg


Het halende part van de bras(B) is belegd op de 1e korvijnnagel van de nagelbank naast de trap, (blauwe B)
IMG_1018kopie.jpg


De voor- of Fokkemast is nu compleet getuigd.
 
Eén van de 2 bij-boten heb ik weer terug gelegd op de boothouders en ik overweeg om de andere niet meer terug te leggen omdat het teveel zicht ontneemt van alle details aan dek, kompas, stuurwiel en dekhuisjes vallen helemaal weg wanneer beide boten op de houders zijn geplaatst,
IMG_1013kopie.jpg


IMG_1017kopie.jpg
 
Eén van de 2 bij-boten heb ik weer terug gelegd op de boothouders en ik overweeg om de andere niet meer terug te leggen omdat het teveel zicht ontneemt van alle details aan dek, kompas, stuurwiel en dekhuisjes vallen helemaal weg wanneer beide boten op de houders zijn geplaatst,
Bekijk bijlage 555460

Bekijk bijlage 555461
Mooi om te zien dat je er in 2e aanleg zoveel energie in steekt om haar compleet te maken. En dat de gezondheid dat toelaat.
Gr. Peter
 
Kun je de tweede sloep dan niet ergens ophangen Piet, aan de zij- of achterkant???
Zou jammer zijn om hem niet te gebruiken
 
Kun je de tweede sloep dan niet ergens ophangen Piet, aan de zij- of achterkant???
Zou jammer zijn om hem niet te gebruiken
Dag Koos, ik heb inderdaad de mogelijkheid om de davits te gebruiken en de sloep daar aan te hangen en daar denk ik ook over na. Dus ik tuig nu eerst de bezaan mast, waarna wat mij betreft het model af en goed genoeg is en dan zie ik wel of ik nog wat met de laatste sloep doe. (aan de achterkant hangen dat gaat niet, want daar hangt er al een;))
 
Kun je die sloep niet in de voorste leggen? Is er ook bekend hoeveel sloepen de Beagle aan boord had?
Top werk!
Constant
De Beagle is eigenlijk gebouwd voor de Royal Navy als Brik/sloep van de Cherokee klasse en had aanvankelijk maar één grote sloep aan boord. Ze is echter voornamelijk gebruikt als expeditie vaartuig en om die reden zijn er meerdere bij-boten aan boord gezet, zie onderstaande tekening, (bron wikipedia)
Plan_of_the_Beagle_Wellcome_L0003832.jpg

De grote sloep, een cutter werd aan dek gezet, een kleine jol hing achter aan de davits en 2 cutters/whale boats achter op de boothouders en deze laatste hing men tijdens gebruik aan de Davits aan weerszijde van het poopdek, die ook pas later aan de scheepshuid zijn gehangen/bevestigd. Op de onderste tekening, het zij-aanzicht zie je één van de boten op de boothouders liggen zoals ik het heb gedaan, voornamelijk omdat ik eigenlijk de davits niet wilde gebruiken, ze zijn kwetsbaar en het scheepje hou ik zelf, dus bouw ik het zoals ik dat in gedachte had. Ik kan altijd alsnog de davits plaatsen en daar de 2e sloep aanhangen, maar wat mij betreft geeft dat geen meerwaarde aan het model, omdat ik voornamelijk de nadruk wilde leggen op het tuigen zonder zeil.

En om je vraag te beantwoorden, kan ik natuurlijk één van de boten in de voorste leggen, maar ook dan gaan er veel details verloren, dus dat is niet echt een optie.

Uiteraard neem ik alle goed bedoelde adviezen ter harte en denk ik er over na, met als kanttekening dat ik niet perse historisch correct hoef te bouwen. Ik weet dat velen onder U dat wat hoger in het vaandel hebben staan, maar ik ben vaak al tevreden met een leuk model met een persoonlijk tintje. Al mijn modellen hebben wel iets van mezelf en het gaat mij hoofdzakelijk om het plezier van het bouwen en als dat wat afwijkt van het origineel dan heb ik daar geen moeite mee, zolang het in het redelijke blijft.

Als ik de laatste mast ook gereed heb en alle brassen zijn gezet dan zal ik nog eens kijken of ik nog iets met de 2e boot op het achterschip doe, maar het kan dus ook zijn dat ik het zo laat.
 
Laatst bewerkt:
Het is altijd leuk om te lezen wat er in het hoofd van de bouwer omgaat als het gaat om persoonlijke keuzes. (wel, niet, hoe, waarmee enz). Mooie toelichting van de Beagle.
Ik heb ooit in een ver grijs verleden bij de bouw van de plastic variant een sloep in de davits gehangen aan de zijkant van het schip. Dat ziet er wel mooi uit en geeft een beetje dezelfde uitstraling als je bij de spiegel gedaan hebt. Ik zie dat dit idee ook al eerder geopperd is....:)
 
Ik heb ooit in een ver grijs verleden bij de bouw van de plastic variant een sloep in de davits gehangen aan de zijkant van het schip. Dat ziet er wel mooi uit en geeft een beetje dezelfde uitstraling als je bij de spiegel gedaan hebt. Ik zie dat dit idee ook al eerder geopperd is....:)
Ik ben het helemaal met je eens Peter, ik denk er nog over na...
 
Inmiddels ben ik begonnen met het aankleden van de bezaan mast en als 1e heb ik de bezaan boom gemaakt van een 4 mm dik rondhout en 105 mm lang waarvan het laatste stukje naar de nok is afgeschuind tot 3 mm. (ik ben vergeten foto's te maken van de constructie)

De boom is al afgehangen en op de foto is het verloop te zien van de Dirk (X) die door een gat in de nok met een stoppersknoop is bevestigd (S)
IMG_1030kopie.jpg


Er zijn 2 schoot uithalers gezet (gele X) en de boomschoot (rode X)
IMG_1027kopie.jpg


Aan de klauw is het rak met klootjes bevestigd en de gele X is weer de Dirk die aan de voet van de mast aan een ring is vast gemaakt (blauwe X)
IMG_1028kopie.jpg


Een plaatje vanaf de achterkant,
IMG_1031kopie.jpg


en een plaatje in het daglicht met de juiste kleur,
IMG_1033kopie.jpg
 
Vandaag de gaffel voor de bezaan gemaakt en afgehangen;

De gaffel is gemaakt evenals de boom van 4mm dik rondhout en is 75 mm lang en voorzien van een klauw en ook hier is slechts de top een beetje afgeschuind. (de klauwen zaten in de kit en alhoewel ik die meestal zelf maak van noten, heb ik ze deze keer gewoon gebruikt) In de klauw is een gaatje geboord voor het blok van de klauwval en in de top een gaatje voor de piekeval (geen foto van :()
IMG_1034kopie.jpg


Op de foto is de rode P de piekeval, de gele P's de geleide blokken en de witte P leid de val naar het belegpunt aan de voet van de mast. De rode K toont de klauwval,
IMG_1037kopie.jpg


de beide geerden,
IMG_1039kopie.jpg


De geerde is vast gezet aan een ring op het potdek van de spiegel/hakkeboard (rode X) en het halende part van de geerde is belegd op een ring aan de davit (witte X)
IMG_1041kopie.jpg


Het rak is ook weer op de zelfde manier gemaakt als dat van de boom, eigenlijk een klein tikkie slordig met een simpele knoop aan weerszijde, terwijl een klein bindseltje hier toch een stukkie mooier was geweest. Misschien dat ik dat nog aanpas tzt,
IMG_1045kopie.jpg


Het laatste plaatje in daglicht laat o.a. de beleg punten zien aan de voet van de mast, van klauw- en piekeval, waarbij de ring boven de rode X voor de piekeval is en de witte voor de klauwval,
kopi 2.jpg


Het einde van het optuigen is in zicht, nog een laatste kleine langsscheeps geplaatste ra voor het scheizeil aan de steng van de bezaanmast, de brassen voor de ra's van de grote mast en dan zit het er op :) en kan ik eindelijk van mijn pensioen gaan genieten... (de laatste opmerking is een beetje 'galgen' humor:D)

ps, ik zet ook nog 2 vlaggen, ziet er altijd wel aardig uit...
 
Laatst bewerkt:
Het laatste rondhout, is de ra voor het scheizeil en komt aan de bezaan steng. Deze ra voor dit zeil heb ik nog niet eerder op een model gehad en daar weet ik dan ook niet veel van.
De ra is gemaakt van rondhout van 4 mm dik en 50 mm lang en aan weerszijde naar de uiteinden afgeschuind.

De ra is al afgehangen en op de foto is het zicht van stuurboord te zien, waarbij P de piekeval is en R is een takel die vast is gemaakt aan het rak waarmee de ra gehesen en gevierd kan worden, S zijn de beide schoten
IMG_1046kopie.jpg


Zicht van bakboord laat het rak van touwwerk wat beter zien (alhoewel het zicht hier ook niet echt optimaal is, omdat het rak van blank touwwerk is),
IMG_1047kopie.jpg


de schoot aan de achterkant van de ra is vast gezet aan een ring op het dek (X),
IMG_1048kopie.jpg


en de voorste schoot aan een ring aan de davit,
IMG_1049kopie.jpg


Plaatje in daglicht,
IMG_1051kopie.jpg


en het hele plaatje, met alle rondhouten aan de masten en getuigd, behalve de brassen aan de ra's van de grote mast, die hoop ik morgen te zetten,
IMG_1050kopie.jpg
 
Back
Top