Hallo allemaal,
Op aanraden van wat forumleden ben ik begonnen met een bouwverslag van mijn tweede houtbouwschip. Dit verslag maak ik met terugwerkende kracht aangezien de eerste foto's uit 26 december stammen.
In ieder opzichte voel ik mij nog als een echte beginner wat betreft houtbouw en wil graag nog veel leren. Schroom er dus niet voor om tips te geven, want die ontvang ik met harte!
Ah fijn, laten we beginnen!
Na mijn eerste (de Albatros 1840 van Constructo) heb ik gekozen voor de HMS Bounty aangezien de vorm van een dergelijk koopvaardij schip mij erg aansprak. Tevens wou ik een stapje groter qua formaat, maar wou het niveau niet te veel opschalen, Constructo scheen wel beginners gericht te zijn.
Het pakket zag er mooi ingedeeld uit. Opvallend waren de voorgenaaide zeilen die ik bij mijn vorige model nog zelf moest naaien en de grote hoeveelheid houten planken.... Dit wordt nog wat!
Daarnaast heb ik een elektrische plankenbuiger gekocht. Ik weet dat niet iedereen daar even enthousiast over is, maar ik wil dit graag proberen. Als test heb ik wat overgebleven plankjes van mijn oude model gebruikt en dit leek positief als ik kijk naar het gemak van buigen.
Uiteraard ben ik direct bezig gegaan met het plakken van de spanten op de valse kiel. Voor de zekerheid nummerde ik de spanten en de juiste positie op de valse kiel om verkeerde plaatsing te voorkomen.
Mijn kit bevatte twee luiken waarin een stukje van het middendek zichtbaar is. Ik heb daarbij besloten om dit ook even te beplanken met wat latjes van mijn vorige kit.
Het vele bijschuur werk moest nu toch maar eens beginnen. Tussen kerst en oud en nieuw heb ik me daarvoor af en toe even afgezonderd. We noemen het maar 'op rust komen'.
Om ervoor te zorgen dat ik de achterkant van het schip juist bijschuur heb ik alvast de ruitjes van de kapitein/officieren kajuit(?) gemaakt en geplakt. Hierdoor weet ik precies tot welk punt ik door mag schuren. Ik moet zeggen dat ik het maken en toevoegen van dit onderdeel echt een grote toevoeging vond aan het geheel. Het gaf mij wel het gevoel dat deze kit van een heel andere niveau was in vergelijking met mijn vorige.
Het was nu tijd voor het meest gevreesde onderdeel voor mij: het beplanken. Bij het buigen merkte ik direct dat de plankjes van de kit aanzienlijk dikker waren dan de plankjes van mijn vorige boot. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal plankjes had gebroken. Dit zorgde af en toe voor enige baal-momentjes, maar naar verloop van tijd kreeg ik het werken met de plankenbuiger ook door en werd het buigingsproces een stukje makkelijker (maar altijd spannend haha).
Na de eerste paar plankjes ben ik ook begonnen met de eerste planken voor de reling te maken. Achteraf gezien was dit niet het meest intelligente idee aangezien ik beter eerst het dek had kunnen beplanken, nu moet ik dit op maat uitsnijden. Ach ja, het mag niet te makkelijk worden denk ik maar...
Als leuke extra heb ik nog even mijn vorige model erbij gepakt om het verschil in maat te laten zien. De Albatros was 1/55 met schaal en de Bounty is 1/50. Op de foto's zie je het enorme verschil in formaat. Persoonlijk schrok ik van de breedte en hoogte van de romp. Na even een tijdje bezig te zijn met de Bounty was ik compleet vergeten hoe klein de Albatros eigenlijk was....!
Hier hou ik het voor nu bij. Er zullen meer berichten volgen met uiteraard nog veel meer foto's!
Op aanraden van wat forumleden ben ik begonnen met een bouwverslag van mijn tweede houtbouwschip. Dit verslag maak ik met terugwerkende kracht aangezien de eerste foto's uit 26 december stammen.
In ieder opzichte voel ik mij nog als een echte beginner wat betreft houtbouw en wil graag nog veel leren. Schroom er dus niet voor om tips te geven, want die ontvang ik met harte!
Ah fijn, laten we beginnen!
Na mijn eerste (de Albatros 1840 van Constructo) heb ik gekozen voor de HMS Bounty aangezien de vorm van een dergelijk koopvaardij schip mij erg aansprak. Tevens wou ik een stapje groter qua formaat, maar wou het niveau niet te veel opschalen, Constructo scheen wel beginners gericht te zijn.
Het pakket zag er mooi ingedeeld uit. Opvallend waren de voorgenaaide zeilen die ik bij mijn vorige model nog zelf moest naaien en de grote hoeveelheid houten planken.... Dit wordt nog wat!


Daarnaast heb ik een elektrische plankenbuiger gekocht. Ik weet dat niet iedereen daar even enthousiast over is, maar ik wil dit graag proberen. Als test heb ik wat overgebleven plankjes van mijn oude model gebruikt en dit leek positief als ik kijk naar het gemak van buigen.

Uiteraard ben ik direct bezig gegaan met het plakken van de spanten op de valse kiel. Voor de zekerheid nummerde ik de spanten en de juiste positie op de valse kiel om verkeerde plaatsing te voorkomen.





Mijn kit bevatte twee luiken waarin een stukje van het middendek zichtbaar is. Ik heb daarbij besloten om dit ook even te beplanken met wat latjes van mijn vorige kit.

Het vele bijschuur werk moest nu toch maar eens beginnen. Tussen kerst en oud en nieuw heb ik me daarvoor af en toe even afgezonderd. We noemen het maar 'op rust komen'.



Om ervoor te zorgen dat ik de achterkant van het schip juist bijschuur heb ik alvast de ruitjes van de kapitein/officieren kajuit(?) gemaakt en geplakt. Hierdoor weet ik precies tot welk punt ik door mag schuren. Ik moet zeggen dat ik het maken en toevoegen van dit onderdeel echt een grote toevoeging vond aan het geheel. Het gaf mij wel het gevoel dat deze kit van een heel andere niveau was in vergelijking met mijn vorige.


Het was nu tijd voor het meest gevreesde onderdeel voor mij: het beplanken. Bij het buigen merkte ik direct dat de plankjes van de kit aanzienlijk dikker waren dan de plankjes van mijn vorige boot. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal plankjes had gebroken. Dit zorgde af en toe voor enige baal-momentjes, maar naar verloop van tijd kreeg ik het werken met de plankenbuiger ook door en werd het buigingsproces een stukje makkelijker (maar altijd spannend haha).


Na de eerste paar plankjes ben ik ook begonnen met de eerste planken voor de reling te maken. Achteraf gezien was dit niet het meest intelligente idee aangezien ik beter eerst het dek had kunnen beplanken, nu moet ik dit op maat uitsnijden. Ach ja, het mag niet te makkelijk worden denk ik maar...




Als leuke extra heb ik nog even mijn vorige model erbij gepakt om het verschil in maat te laten zien. De Albatros was 1/55 met schaal en de Bounty is 1/50. Op de foto's zie je het enorme verschil in formaat. Persoonlijk schrok ik van de breedte en hoogte van de romp. Na even een tijdje bezig te zijn met de Bounty was ik compleet vergeten hoe klein de Albatros eigenlijk was....!


Hier hou ik het voor nu bij. Er zullen meer berichten volgen met uiteraard nog veel meer foto's!