HMS Bounty 1/50 van Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Velasque, 2 jan 2021.

  1. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Vandaag het enige geschuurd en gesneden van de achterkant van de boot. Ik zit nog een beetje in twijfel hoe ik hier de planken van de beplanking netjes kan fabriceren. Een deel van de planken moet horizontaal en een deel moet vervolgens verticaal tegen de bevestigingsdeel van het roer (stukje van de valse kiel?) geplaatst worden.

    [​IMG]
     
    Lafiora vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Misschien makkelijker antwoorden als je even een foto van de bouwbeschrijving laat zien Velasque
     
  3. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Hallo Pingu,
    De afbeelding in de handleiding laat het volgende zien, de tekstuele instructie voeg ik eronder toe.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Brugge
    Ik denk dat je er zo iets van moet maken

    poi_2-b-1.jpg s-l1600.jpg
     
    Velasque vindt dit leuk.
  5. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Bedankt voor de reactie Herby, maar ik bedoel meer de vorm van de planken waarbij ik eerst de planken moet ombuigen naar horizontaal (groene pijl) en vervolgens weer terug moet gaan naar verticaal (blauwe pijl). Het zal wel lukken, maar ik heb nog niet in me hoofd hoe ik dit precies ga doen. :)

    [​IMG]
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zou beginnen met een blokje Balsa hout tussen het laatste spant en het holle wulf te zetten, en de vorm zoals je bouwbeschrijving aangeeft daarin te schuren, dan zie je ongeveer hoe je planken moeten gaan lopen. Dan zul je waarschijnlijk zien, dat je inderdaad iets moet gaan maken zoals Herby liet zien op de foto's hierboven.
     
    Velasque en Herby63 vinden dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Velasque vindt dit leuk.
  8. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Bedankt voor de reacties. Ik heb je even een berichtje gestuurd Jan, want ik ben zeer benieuwd naar dat boek!
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Komt er aan.
     
  10. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Vandaag een volgende laag planken gedaan. Helaas krijg ik wel wat moeite met de voorkant van het schip, aan de linkerzijde van het schip komt het latje met een aardige afstand niet tegen spant aan. Ik heb hier wat ander hout tussen gedaan om ervoor te compenseren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De achterkant van het schip ben ik bezig geweest met het krijgen van een horizontale kromming. Dit hoop ik met de volgende laag planken netjes voor elkaar te krijgen.

    [​IMG]
     
    Lafiora vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je de plank aan de voorkant nu iets meer bocht geeft met het plankenbuigertje Velasques??
    En de planken aan de achterkant iets verjongen, dan kun je de bocht beter maken, na de bocht weer wat breder maken,.

    Nog beter is om even wat verslagen van Pietsan te lezen, daar laat hij haarfijn zien hoe het moet.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  12. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Met een grotere bocht zou ik nog meer afstand krijgen vanaf de eerste spant en zou de lat niet meer netjes aan sluiten op de vorige planken ben ik bang.

    Ik had net even gelezen in een topic van Pietsan, daarin stond dat hij verloren gangen aanbracht, is dit ook handig voor dit model?
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je bij het laatste spant waar de plank nog goed aansluit, als je daar vlak achter het plankje wat verder doorbuigt, dan komt hij weer tegen het volgende spant aan, waar je nu die opvulling hebt zitten.
    Zo buig je het plankje steeds verder, tot hij op elk spant goed aansluit.
    En de verloren gangen, die kom je vanzelf tegen. Als je de planken niet meer bij elkaar kunt krijgen zonder te forceren, dan wordt het tijd om de verloren gangen van Pietsan te bekijken.
     
  14. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Het buigen van het latje is nog niet zozeer het probleem, maar de spant aan linkerzijde lijkt daadwerkelijk minder ver uit te steken, zou dat kunnen?
    Op de onderstaande foto heb ik even geprobeerd te tonen dat de buiging er nog wel in zit, maar het kan zijn dat jullie zien dat de buiging mogelijk anders had gemoeten.
    [​IMG]
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Als ik zo naar je foto kijk, lijkt het of je de tweede spant van voren aan de rechterkant op de foto wat minder (niet) afgeschuind hebt tov links. Als je dat meer had afgeschuind had je lat daar al meer naar links gebogen en had hij waarschijnlijk wel de eerste spant geraakt.
    Of daar nu nog wat aan te doen is ?????
    De hoeken die de linker en rechter lat maakt ter hoogte van de tweede spant met het midden zijn heel verschillend. Daarom komt het niet uit denk ik.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De buiging aan de linkerkant lijkt anders als aan de rechterkant.
    Heb jij het in het verslag van Pietsan gelezen hoe hij het spantenraam voorbereid voor de plankjes??
    Als je een dun ( 0,5 mm.) plankje even tegen de spanten aandrukt, dan kun je precies zien waar je nog iets moet opvullen of weghalen.
    Als je spant aan de ene kant korter lijkt als aan de andere kant, dan moet je dat even opmeten, en eventueel wat opvullen, of aan de andere kant wat weghalen , tot je mooie vloeiende lijnen krijgt.
    Het is vreselijk belangrijk om de weetjes van Pietsan en anderen, en wat verslagen goed door te nemen, zodat je weet waar je mee bezig bent.
     
  17. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Wellicht kan ik dit compenseren met het volgende latje.
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Misschien. Maar dan moet je wel wat meer gaan afschuinen, denk ik.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.206
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat latje er tussen is eigenlijk niet zo'n goed plan, omdat je nu ook problemen krijgt met de volgende lat op dat punt. Beter was geweest als je geen andere optie ziet om het latje in de lengte op het spant te lijmen en dan naar onderen toe steeds wat dunner schuren, zodat de beplanking langzaam weer richting het spant gaat. Nog beter is om voor je begint met beplanken met een voor gebogen lat controleert of alle latten de spanten overal goed raken. Dan kun je er eventueel nog wat materiaal bij plakken en/of afschuinen. Nu is dat in feite iets te laat:rolleyes:. Maar het is helemaal niet erg hoor, het is een leer proces en zeker niet het makkelijkste onderdeel van het bouwen, om de huid netjes te beplanken. Door dit soort foutjes word je alleen maar wijzer;)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Velasque en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.206
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als ik goed naar je foto kijk, dan staat het bewuste latje toch wat verder weg dan de andere kant. M.a.w. de romp is op dat punt nu wat boller als aan stuurboord al is het maar weinig. Wat je ook nog kan doen in zo'n geval is de lat ter plaatse vast slaan met een spijkertje wat je dan later als de lijm droog is weer verwijderd het gaatje schuur je dan wel weer dicht. Dus een beetje naar het spant forceren als het ware. Iets vroeger beginnen met verjongen bij de boeg maakt het vaak ook wat makkelijker.
     
    Velasque vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina