HMS Bounty 1/50 van Constructo

Hallo allemaal,
Op aanraden van wat forumleden ben ik begonnen met een bouwverslag van mijn tweede houtbouwschip. Dit verslag maak ik met terugwerkende kracht aangezien de eerste foto's uit 26 december stammen.
In ieder opzichte voel ik mij nog als een echte beginner wat betreft houtbouw en wil graag nog veel leren. Schroom er dus niet voor om tips te geven, want die ontvang ik met harte!

Ah fijn, laten we beginnen!

Na mijn eerste (de Albatros 1840 van Constructo) heb ik gekozen voor de HMS Bounty aangezien de vorm van een dergelijk koopvaardij schip mij erg aansprak. Tevens wou ik een stapje groter qua formaat, maar wou het niveau niet te veel opschalen, Constructo scheen wel beginners gericht te zijn.

Het pakket zag er mooi ingedeeld uit. Opvallend waren de voorgenaaide zeilen die ik bij mijn vorige model nog zelf moest naaien en de grote hoeveelheid houten planken.... Dit wordt nog wat! :hammer:

01.jpg


Daarnaast heb ik een elektrische plankenbuiger gekocht. Ik weet dat niet iedereen daar even enthousiast over is, maar ik wil dit graag proberen. Als test heb ik wat overgebleven plankjes van mijn oude model gebruikt en dit leek positief als ik kijk naar het gemak van buigen.

02.jpg



Uiteraard ben ik direct bezig gegaan met het plakken van de spanten op de valse kiel. Voor de zekerheid nummerde ik de spanten en de juiste positie op de valse kiel om verkeerde plaatsing te voorkomen.

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg



Mijn kit bevatte twee luiken waarin een stukje van het middendek zichtbaar is. Ik heb daarbij besloten om dit ook even te beplanken met wat latjes van mijn vorige kit.

08.jpg


Het vele bijschuur werk moest nu toch maar eens beginnen. Tussen kerst en oud en nieuw heb ik me daarvoor af en toe even afgezonderd. We noemen het maar 'op rust komen'.

09.jpg

10.jpg

11.jpg


Om ervoor te zorgen dat ik de achterkant van het schip juist bijschuur heb ik alvast de ruitjes van de kapitein/officieren kajuit(?) gemaakt en geplakt. Hierdoor weet ik precies tot welk punt ik door mag schuren. Ik moet zeggen dat ik het maken en toevoegen van dit onderdeel echt een grote toevoeging vond aan het geheel. Het gaf mij wel het gevoel dat deze kit van een heel andere niveau was in vergelijking met mijn vorige.
12.jpg

14.jpg


Het was nu tijd voor het meest gevreesde onderdeel voor mij: het beplanken. Bij het buigen merkte ik direct dat de plankjes van de kit aanzienlijk dikker waren dan de plankjes van mijn vorige boot. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal plankjes had gebroken. Dit zorgde af en toe voor enige baal-momentjes, maar naar verloop van tijd kreeg ik het werken met de plankenbuiger ook door en werd het buigingsproces een stukje makkelijker (maar altijd spannend haha).

15.jpg

16.jpg


Na de eerste paar plankjes ben ik ook begonnen met de eerste planken voor de reling te maken. Achteraf gezien was dit niet het meest intelligente idee aangezien ik beter eerst het dek had kunnen beplanken, nu moet ik dit op maat uitsnijden. Ach ja, het mag niet te makkelijk worden denk ik maar... :hammer:
17.jpg

18.jpg

19.jpg



Als leuke extra heb ik nog even mijn vorige model erbij gepakt om het verschil in maat te laten zien. De Albatros was 1/55 met schaal en de Bounty is 1/50. Op de foto's zie je het enorme verschil in formaat. Persoonlijk schrok ik van de breedte en hoogte van de romp. Na even een tijdje bezig te zijn met de Bounty was ik compleet vergeten hoe klein de Albatros eigenlijk was....!

20.jpg

21.jpg


Hier hou ik het voor nu bij. Er zullen meer berichten volgen met uiteraard nog veel meer foto's!
 
Netjes Velasque,
Als je op het dek een watergang wil aanbrengen, dat is een plank die rondom het dek ligt, is het nog zo gek niet dat je eerst de borstwering (gedeeltelijk) optrekt, dan kan je de watergang er netjes tegenaan leggen.
Ik zie ook dat je veel nageltjes gebruikt om onderdelen vast te zetten. Het is meestal niet nodig deze er helemaal in te duwen, en makkelijker om terug te verwijderen.

veel modelbouwplezier
 
Netjes Velasque,
Als je op het dek een watergang wil aanbrengen, dat is een plank die rondom het dek ligt, is het nog zo gek niet dat je eerst de borstwering (gedeeltelijk) optrekt, dan kan je de watergang er netjes tegenaan leggen.
Ik zie ook dat je veel nageltjes gebruikt om onderdelen vast te zetten. Het is meestal niet nodig deze er helemaal in te duwen, en makkelijker om terug te verwijderen.

veel modelbouwplezier
Hallo Herby,
Bedankt voor de tips! Mijn neiging om veel nageltjes te gebruiken en die er ver in te duwen is wel een beetje gebaseerd op een (ongegronde) angst dat de beplanking ineens los zou schieten. Het zou inderdaad al heel handig zijn om niet ieder nagels tot ver aan de kop toe erin te duwen, scheelt weer zwaarder trekwerk om het eruit te krijgen (als ik mij kan inhouden).
 
Ik gebruik wel altyd soijkers op alle rompen die ik heb gebouwd .
Mijn modellen hebben ook altyd 2 lagen .
Spijkers laat de plank niet los en beplank je sneller
 
Welkom op het forum! Het werken met een plankenbuiger moet je inderdaad onder de knie proberen te krijgen en hier heb je een hoop gemak van. Zelf pin ik de huidlatten wel vast met een punaise waarvan de kop de lat op haar plaats houd. Als je lat goed gebogen is dan hoeft dit maar voor een half uur en kan je om en om doorwerken. Ik zie wel dat je nu moet gaan verjongen bij de boeg. Wordt dit een enkellaags beplanking?
 
De eerste huidlaag doe ik met spijkers door de latten, half er in gedrukt, de 2e laag deed ik vroeger met spijkers net onder de lat in het spant gedrukt, en over de lat gebogen, maar dat laat een heel kleine indruk op de zijkant van de plank na, dus recentelijk heb ik "pushpins" aangeschaft ( een soort luxe duimspijkers) die ik onder de plank in de spant duw, eventueel met een resthoutje ertussen om geen indruk achter te laten in de beplanking. De nageltjes van de eerste beplanking worden na een lat of 5 verwijderd en voor de volgende lat gebruikt.
Kijk maar eens in mijn verslag van de Royal Caroline - kitbashing - werfregister, daar zie je foto's van deze systemen.
 
Welkom op het forum! Het werken met een plankenbuiger moet je inderdaad onder de knie proberen te krijgen en hier heb je een hoop gemak van. Zelf pin ik de huidlatten wel vast met een punaise waarvan de kop de lat op haar plaats houd. Als je lat goed gebogen is dan hoeft dit maar voor een half uur en kan je om en om doorwerken. Ik zie wel dat je nu moet gaan verjongen bij de boeg. Wordt dit een enkellaags beplanking?

Mooie tip met de punaise. Dat wil ik op een volgend project ook wel eens proberen.

De beplanking is inderdaad enkel laags. Als ik het goed bekijk is het bij dit model de bedoeling dat ik nu een plankje bevestig halverwege de valse kiel en de laatst bevestigde plank. Dit zou er dan voor zorgen dat de onderste beplanking een andere 'look' hebben dan de eerste planken onder het dek.

Qua verjongen van planken ben ik nog wel echt een leek, vooral met deze vorm van romp. Is het de bedoeling dat de bovenkant van de latten afgeschuurd worden of de kielkant?
 
Naamloos.png
Je doet dit waar de gele streep staat dus aan de bovenzijde die tegen de vorige lat aansluit. De groene lijn is dus de niet gesneden kant. ( Deze afbeelding heb ik even gestolen uit het verslag van Arjen Spiek waar Hans deze afbeelding plaatste)
Deze verjonging snij ik er altijd aan langs een liniaal en schuur de overgang nog wat bij. Kijk maar ook even in het verslag van de Willem Barentz van Pietsan. Hij heeft net een mooie uitleg geschreven. De laatse afbeelding is uit mijn verslag van de ZP met het vastzetten Bij een enkellaags beplanking komt er beslist geen spijker aan te pas:)
20180907_194335.jpg
 
Ik heb het bekeken en het zag er wel netjes, maar ook complex uit. Het idee bij verjongen is toch dat je de grootste spant opmeet en dit deelt door de lengte van de plankjes om vervolgens deze verhouding om te zetten bij de kleinere spanten?
 
Ik heb het bekeken en het zag er wel netjes, maar ook complex uit. Het idee bij verjongen is toch dat je de grootste spant opmeet en dit deelt door de lengte van de plankjes om vervolgens deze verhouding om te zetten bij de kleinere spanten?
Dat klopt. Maar je bedoelt denk ik de breedte van de plankjes.
 
Na het opmeten (zie afbeelding) van de grootste spant kwam ik op 17,67 planken uit (106mm spant : 6mm plank). De kleinste spant voor is 60mm, dus dan kom je uit op 3,4 mm.

Zou dit dan betekenen dat ieder lat gelijk gesneden móet worden op deze berekening?
 

Bijlagen

  • IMAG0611.jpg
    IMAG0611.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 331
Op deze pagina vind wat Herby bedoeld, hoe en wanneer je moet gaan verjongen, succes. Vaardigheden, tips en weetjes... | Pagina 6 | ModelbouwForum.nl
Bedankt voor de link. Ik zat het toevallig net ook te bekijken.

Je uitleg lijkt redelijk helder. Bij het verjongen zie ik niet dat je zozeer gebruik maakt van berekeningen. Mijn beeld van de methode is dat je het plankje vast klemt aan de spanten en meet tot waar de plank over de vorige plank zou vallen bij de kleinere spanten. Vervolgens wordt een streep gezet op het plankje om dit op maat te snijden. Is mijn gedachtegang correct of loop ik op een dwaalspoor?
 
Je uitleg lijkt redelijk helder. Bij het verjongen zie ik niet dat je zozeer gebruik maakt van berekeningen. Mijn beeld van de methode is dat je het plankje vast klemt aan de spanten en meet tot waar de plank over de vorige plank zou vallen bij de kleinere spanten. Vervolgens wordt een streep gezet op het plankje om dit op maat te snijden. Is mijn gedachtegang correct of loop ik op een dwaalspoor?
Volgens mij zit je zo aardig in de goede richting. Het is natuurlijk een kwestie van oefening en zal met de tijd steeds beter gaan, zolang je niets forceert en de latten de natuurlijke loop laat volgen moet het goed komen.
 
Wel een belangrijk struikelpunt is het feit dat ik de plank bij de boeg niet kan meten voor het verjongen gezien het feit dat de buiging zo fors is (zie afbeelding).

Moet ik in dat geval de plank al buigen met de plankenbuiger en daarna verjongen?
 

Bijlagen

  • IMAG0614.jpg
    IMAG0614.jpg
    153,8 KB · Weergaven: 340
Wel een belangrijk struikelpunt is het feit dat ik de plank bij de boeg niet kan meten voor het verjongen gezien het feit dat de buiging zo fors is (zie afbeelding).

Moet ik in dat geval de plank al buigen met de plankenbuiger en daarna verjongen?
Daarom zou ik toch zoals je het deed de berekening aanhouden als een richtlijn. Je zal inderdaad wat Piet aangeeft wel eens moeten herberekenen. Maar het aantal plankjes even uitzetten op de beoogde breedte bij de boeg zou ik zeker doen.
Je zal wel voor het buigen moeten verjongen.
 
Wel een belangrijk struikelpunt is het feit dat ik de plank bij de boeg niet kan meten voor het verjongen gezien het feit dat de buiging zo fors is (zie afbeelding).

Moet ik in dat geval de plank al buigen met de plankenbuiger en daarna verjongen?
Je hoeft de plank niet helemaal rond de boeg te buigen om te zien waar je moet verjongen, als je de lat een klein beetje aan het einde naar de steven drukt zie je meteen waar hij over de vorige lat wil gaan. Dit staat ook in mijn tekst (zie link in post 15) dus of de buiging groot of klein is maakt niet zoveel uit. En Hans liet het al weten, wel verjongen voor het buigen omdat je een gebogen lat een heel stuk moeilijker kan bijsnijden.

Je kan wel één lat in de vorm van de boeg buigen om te zien hoe ver je moet verjongen, die lat kun je dan een aantal keren gebruiken. Pas wel op dat je in principe nooit meer verjongt dan een halve plankbreedte aan het eind.
 
Back
Top