HMS Bounty 1/50 van Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Velasque, 2 jan 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik adviseer ook om de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' eens op je gemak helemaal door te nemen, er staat nog meer in over het beplanken en allerlei tips waar je als beginner zeker je voordeel me kunt doen.
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik zeg niks meer want het meeste is tot nu toe al gezegd, dus ik reageer even met niks om te gaan volgen. Leuke bouw en welkom en veel plezier met bouwen.

    ps. Zeg ik toch nog iets, die spijkertjes waarmee je de raampjes van de achter partij hebt vast gezet mogen echt kleiner.
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.
  3. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Altijd gezellig. De spijkertjes bij raampjes haal ik er later nog uit om het geheel nog eens te beplanken.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    gelukkig ;) :thumbsup:
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.
  5. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Momenteel heb ik het eerste latje verjongt (zie foto, het verjongde latje bovenop een originele). Het snijden van het latje heb ik gedaan door met een scherp mesje door het houten heen te duwen en dit over de gehele lengte van de streep te doen. Vervolgens heb ik dit geschuurd, maar ik krijg niet het gevoel dat dit allemaal met veel nauwkeurigheid kan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Als je de foto's na het uploaden nog even in je verhaal zet, hoeven wij hem niet aan te klikken om het te zien. Zeker ik ben nogal lui aangelegd ;)
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Keulen en Aken zijn natuurlijk ook niet op één dag gebouwd, dus neem je tijd, leg de lat niet te hoog voor jezelf en je zal zien dat het steeds beter gaat. Je kan de lat na het buigen altijd nog wat bijschuren moest dat nodig zijn. (je lat op je foto ziet er goed uit:thumbsup:)
     
    Velasque vindt dit leuk.
  8. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Haha, ja dat gevoel ken ik wel. Ik zal het voortaan doen!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  9. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Inmiddels heb ik me gewaagd aan het buigen en het bevestigen van de verjongde plank. Het buigen doe ik zoals ik al eerder heb vermeld met een elektrische plankenbuiger. De plankjes bevochtig(?) ik middels kokend water in een wijnfles (deze is niet tijdens de bouw genuttigd ;)).

    [​IMG]

    Het is nog lastig te zien of het plankje er goed strak en netjes op zit door de lijm, maar we gaan het wel meemaken denk ik...!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Lafiora, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Ik laat alle spijkets zitten in de. Romp
     
    Velasque vindt dit leuk.
  11. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Schuur jij dan achteraf de koppen van de spijkers af? Ik heb weleens gehoord van mensen die dat doen om het realisme van de nagels in de planken van echte boten na te bootsen.
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik laat alles zitten doe ik al sinds 2004 mijn eerste boot voor de rest geen reden het beplankt sneller vind ik . en ik vind ook dicht is dicht , iedere boot is anders , liefst gebruik ik volle plank lengte waar mogelijk is.

    ik hou mijn eigen manier van beplanken aan . wat het handigste is op dat moment
     
    Marcus Botanicus en Velasque vinden dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Mijn bouwverslagen staat op pagina 7 enz
     
    Velasque vindt dit leuk.
  14. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik had de romp van jouw HMS Victory gezien. Dat zag er netjes uit! Ik kon de spijkers er niet in terugzien. Heb je dat dan op een manier weggewerkt?
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Al mijn schepen hebben een 2 de laag hout
    Dus de spijkers zie je nooit terug
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    2 de dunne laag is gelijmd op de eerste
     
    Velasque vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben hier eigenlijk een beetje te laat mee, maar hou je er wel rekening mee dat straks de eigenlijke kiel en stevens nog op de valse kiel moeten worden gelijmd. Want ik zie dat je de planken bij de boeg aan stuur- en bakboord netjes tegen elkaar aan laat sluiten, terwijl op de punt straks de voorsteven moet komen waar de planken tegen komen, dus het zou beter zijn om daar een kleine opening te houden die je dan aan de steven kan aanpassen. Op deze manier moet je straks dus veel meer materiaal weghalen. Een foto maakt het wat duidelijker,
    27_bewerkt-1.jpg
    Bij de rode lijn moet dus een opening te komen voor de latere voorsteven, die komt tussen de beplanking en niet er op, iets waar je dus een beetje van te voren rekening mee moet houden, dit geld voor de hele kiel + voorsteven.
    M.a.w, stel dat de de kiel en voorsteven 5 mm dik zijn dan zou je hier minimaal 3 tot 4 mm ruimte moeten houden, waarna je de laatste mm met een vijl of schuurblokje aanpast aan de steven/kiel.
     
    TIMBERWOLF en Velasque vinden dit leuk.
  18. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Daar dacht ik inderdaad ook nog aan. De handleiding is daar een beetje vaag over. Maar het is verstandig om daar nu alvast rekening mee te houden. Ik zal wel even wat wegsnijden en schuren om wat speling te creëren. Bedankt voor de tip!
     
  19. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ah, dat is dus een belangrijk voordeel van een tweede laag beplanking!
     
  20. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Op aanraden van Pietsan ben ik vandaag nog even aan de slag gegaan om wat ruimte te maken voor de steven. Ik heb tussen de aansluiting van de plankjes het enige gesneden en geschuurd. Dit kost in ieder geval nog enige tijd, maar het begin is er alvast.

    Daarnaast heb ik ook de eerste twee verjongde planken toegevoegd en laten drogen.
    [​IMG]
     
    Lafiora, Flying Scotsman, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina