HMS Bounty 1/50 van Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Velasque, 2 jan 2021.

  1. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Bedankt voor de tips! Het is inderdaad ook zo dat het even wat lastiger wordt met het volgende latje, maargoed we gaan het wel proberen.

    Uiteraard is het een (lang) leerproces waarin fouten worden gemaakt. Als ik van iedere fout weer iets nieuws leer word ik ook tevreden ondanks een minder eindresultaat. ;)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Waar zou je die spijker precies in slaan Pietsan? Is het een andere positie waar het nu staat?
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kijk, dat is een goede instelling :thumbsup:. Er komt ook nog bij dat de latten die je gebruikt van notenhout zijn zo te zien en dat is niet het beste hout voor een 1e beplanking omdat het behoorlijk stug is. Een zachtere houtsoort zoals bijv. linden had een stukje makkelijker geweest.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In plaats van het latje wat je er tussen hebt gelijmd had je de lat ter plaatse met een nageltje in het spant vast kunnen zetten, maar dat is nu te laat, of je moet de lat er voorzichtig afslopen en het nog eens proberen. Maar let wel het nageltje is uiteraard ook een nood oplossing. Volgend keer gewoon wat meer aandacht besteden aan de voorbereiding van je spanten voor je gaat beplanken, dit is allemaal uitvoerig te zien in diverse bouw verslagen. Ook in mijn verslag van de Royal Caroline laat ik dit weer uitgebreid zien, ik zal even de link opzoeken en dan hier plaatsen.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Velasque vindt dit leuk.
  6. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik zie hoe jij het afschuinen van de spanten hebt gedaan op pagina 3. Dat ziet er inderdaad heel handig en gemakkelijk uit! Hmmm en dan te bedenken dat ik het teveel op mijn (onhandige) gevoel heb gedaan...! :frustie:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bij een ander ziet het er altijd veel makkelijker uit Velasque.
    Maar je hebt 1 voordeel, het is allemaal hout, dus je kunt van alles aanpassen en herstellen.
    En wat je gevoel betreft, dat komt vanzelf wel tevoorschijn.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  8. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Misschien een tweetal stomme vragen, maar ik zie dat voor opvullen van bepaalde ruimtes door velen gebruik gemaakt wordt van blokken balsa hout. Waarom balsa hout en waar is dit te vinden (bouwwinkels, online)?
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er zijn geen stomme vragen Velasque, Balsa hout is heel zacht hout, wat je heel makkelijk vormgeeft. Als je na het vormgeven het balsa goed insmeert met lijm , dan wordt het wat steviger.
    Het is te koop in modelbouw winkels, ook online.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Het opvullen doen we om meer "vlees" te hebben aan uiteinden van de romp, waar de latten sterke buigingen maken, EN om beter de vorm van de romp op die plaats te kunnen inschatten.
    Balsahout is zeer zacht en laat zich heel gemakkelijk en vlug in vorm schuren. Het gaat om blokken en niet om dunne latjes, dus het te verwijderen volume is veel groter en dus arbeidsintensiever, en met balsa gat dat net iets vlotter :)
    Ik bevestig dus wat Peter publiceerde terwijl ik dit aan het typen was.
     
    Pingu57 en Velasque vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Hubo bouwmarkt
     
    Velasque vindt dit leuk.
  12. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik heb het plankje op de linkerzijde deels eraf gesloot, het brak wat sneller dan verwacht. Zou het nu een idee zijn om een nieuw plankje te gebruiken en de lat iets meer richting de spant te buigen? geheel gaat waarschijnlijk niet (netjes) lukken.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is misschien wel een goed idee, om een plankje los te maken kun je de lijm weer week maken met wat water Velasque. Even inweken, en daarna kun je je plankje voorzichtig loswrikken, omdat de lijm weer week is geworden.
    Ik zou de rest van het plankje zo ook weghalen, en dan inderdaad een nieuw plankje buigen
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Hans Groenenberg en Velasque vinden dit leuk.
  14. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Het plankje is er redelijk gemakkelijk afgekomen en zou het volgende plankje zometeen beginnen te buigen
    16099539262096279784122839667753.jpg

    Bedankt allen voor de tijd en moeite om met mij mee te denken. Het wordt gewaardeerd!
     
  15. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Met een nieuw plankje heb ik niet het idee dat ik goed uit kan komen. Ik heb óf goede aansluiting aan de spant, maar geen aansluiting met het vorige plankje in de bocht of ik heb geen aansluiting met de spant maar wel met de vorige plank.

    16099553903973130847941968736462.jpg
    IMAG0641.jpg

    IMAG0644.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Echt goed ga je dit niet meer krijgen, omdat de oorzaak van het 'probleem' eigenlijk al veel vroeger is ontstaan en word langzaam groter na iedere plank,
    IMAG0637_bewerkt-1.jpg
    Bij de witte pijltjes zie je dat vanaf A de planken enigszins schuin aan de boeg zijn gelijmd, dit noemen we het zogenaamde 'schotelen'. waarbij je ziet dat dit verschijnsel steeds een beetje groter word naar beneden toe (respectievelijk op de foto naar boven). Dit voorkom je door de latten wat beter te buigen en balsa aan te brengen bij de boeg zodat je wat meer lijmoppervlak krijgt. Ook het verjongen van je latten in een vroeger stadium helpt om dit te voorkomen. Ik weet niet of er één laag huidplanken op komt, of twee. Komt er een 2e laag dan kun je dit later weer weg schuren. Komt er maar één laag op dan zou je je latten niet helemaal tot de boeg moeten laten doorlopen, waardoor je dit langzaam oplost zie bijgevoegde foto;
    JPG_8129_4178_bewerkt-2.jpg
    bij de rode pijltjes eindigt de 1e lat, bij de blauwe de 2e enz. tot je bij de boeg bent waarna je weer gewoon verder kunt beplanken en het schotelen is opgelost.
    Dus als je de laatste lat helemaal verwijderd en een nieuwe lat langs de voorgaande legt dan zie vanzelf dat de lat de neiging heeft om over de voorgaande te willen gaan liggen, tot dat punt schuin je de lat af (zoals bij de rode pijltjes) en ga je zo verder. Dat is misschien een stuk beter dan dat je alles er weer moet gaan af slopen. Succes!

    Nadat je dat gedaan hebt kun je beter de beplanking afmaken vanaf de kiel naar boven, want anders is de kans groot dat je bij de kiel niet goed uit komt.
     
    Herby63 en Velasque vinden dit leuk.
  17. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Dat klinkt als een hele goed tip Pietsan en dat ga ik proberen! De beplanking is enkel laags in mijn geval.

    Laat je de planken wel volledig naar achter lopen of kort je dit dan ook in?
     
  18. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Eerste poging alvast hier:
    16099612135187459792543851944069.jpg
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Aan het achterschip gaat één en ander wat anders door de vorm van het schip. Als de latten hier niet meer ongeforceerd door willen lopen gebruik je de zogenaamde instekers,
    Vaardigheden, tips en weetjes... | ModelbouwForum.nl hier te zien in post 5.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je 1e poging ziet er vrij goed uit, bij de witte pijl a de knik van het snijden wat vlakker schuren en bij b moet het een mooi puntje worden te zien op mijn voorbeeld foto hierboven anders sluit de volgende lat niet mooi aan, buiten dit denk ik dat je wel goed zit met je lat.
    16099612135187459792543851944069_bewerkt-1.jpg
     
    Velasque en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina