HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Vanavond begonnen aan de dikkere verticale staanders. Geen idee hoe ze heten. De ring waar het nu op staat moet nog omhoog komen op 1,5mm boven de grond zodat ze precies de bovenkant van het verticale deel van de staanders doortrekken. Zal nog klusje zijn ze op gelijke afstand te krijgen.
    Ik denk dat ik dit mooier vind dan de smalle varianten. Maar eerst maar eens kijken als het helemaal klaar is.

    719F0286-D8C1-4DEB-A020-55BE3653D780.jpeg
     
    Pingu57, Jaques, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Mooi resultaat Eduard, :)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klampen of schenen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het zal nog wel wat afwerking vragen, maar hier het voorlopige resultaat met de horizontale wedges ertussen. Wel een gepriegel. Zeker omdat de bovenste maar 1mm dik zijn.

    2D7B6362-B90D-4D0A-845F-A9C59913664A.jpeg
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooie kaapstander geworden Eduard:rofl::rofl:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    De zijkanten van het rooster waar de Kaapstander naast staat heb ik verlengd, zodat het een geheel vormt. Ook het trapgat heb ik als één geheel door laten lopen. Zal vast niet zo horen, maar ik vond het wel rustig en mooi zo.
    Het plaatje onder de kaapstander is ook van eiken (net als de randen van het rooster). In de kit zit een notenhouten plaatje, maar die was weer een andere kleur dan het notenhout van de kaapstander. Daarom zelf maar een plaatje gemaakt. Alles moet nu nog vastgelijmd en in de olie of lak gezet worden. Vanavond komt er een nieuw zaagje voor m'n cirkelzaag binnen dan kan ik ook de windbomen (?) maken. IMG_5376.jpeg

    IMG_5388.jpeg
     
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Eerste zes windbomen zijn klaar. Nu passen er twaalf in, maar in veel modellen zie ik er maar zes. Wat is historisch correct? Gebruikten ze alle twaalf of idd maar zes? En weet iemand iets over de lengte? Ik heb me nu gebaseerd op de tekeningen uit anatomy of the ship. Dan kom ik uit op iets meer dan 3m lengte. Op schaal 4,9mm. Dat zijn ze nu.
    En diezelfde vraag voor de dikte. Ik heb ze nu op zo’n 1,25mm dik. Dat is zo’n 8cm

    52A978AA-A57F-412E-B2D1-42DF41C90C8E.jpeg
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Lijkt me toch een mooie dikte zo
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik zou toch maar een roostertje voor op het trapgat voorzien, anders zullen de binnenste plaatsten niet lang bemand zijn :)
     
    Flying Scotsman en Eduard Renger vinden dit leuk.
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Haha… nee hoor ze springen maar :thumbsup:
     
    Herby63 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  11. Lijkt mij helemaal goed Eduard, :thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er goed uit Eduard, wat het aantal windbomen betreft; dat heeft volgens mij niet veel te maken met historisch correct. Op een model ziet een spil er met 6 windbomen er wat subtieler uit, wanneer je ze alle 12 monteert dan zie je door de bomen het bos niet meer...;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    haha Piet, dat vind ik een mooie! Misschien dat ik er toch twaalf maak en er dan zes in laat zitten en zes ergens op het dek leg. Dan voldoe ik ook nog een beetje aan wat Mondfeld erover zegt. Die geeft aan dat windbomen in een kaapstander alleen correct zijn als ze worden gebruikt... in mijn geval zijn ze ze er dan net aan het inzetten ofzo :) Ik zie nog wel... Maar dank voor de tip!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Jeej, hij is dan eindelijk af. Gelijmd en wel. Het trappetje staat er ook al in, alleen de paaltjes daarvoor moeten nog. De windboomgaten heb ik nog iets ingeboord zodat de windbomen er stevig inzitten ook al zijn ze niet gelijmd. Zo kan ik ze er nog wel makkelijk uithalen. Leek me niet praktisch ze nu al vast te zetten.

    1B50C3A1-CE3D-48CF-BDBD-BA434FBB5E76.jpeg
     
    Avado, TIMBERWOLF, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Prima resultaat Eduard, :thumbsup:.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel mooi geworden Eduard:rofl::rofl:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Twee avondjes zoet geweest met het maken van paaltjes. Eerst weer die vermaledijde sateprikkers gebruikt, maar dat is echt waaiboomhout. Geen succes dus. Gelukkig had ik nog heel veel ronde stokjes die wel wat te dik waren, maar na ze wat uit te dunnen was ik na vele pogingen redelijk tevreden met het resultaat. Nu even neergezet voor het zicht. Er moet zaterdag tenslotte wel iets staan in Hillegom. Of ik ze echt mooi genoeg vind weet ik nog niet. Zaterdag maar wat inspiratie opdoen voor hoe anderen dit hebben opgelost. De paaltjes uit de kit zijn van die messing spelden zonder enige vorm. Dus dat vond ik niet echt een optie. Ook het touwtje kan vast veel beter. Tips zijn welkom.

    4CA1CC31-7821-4FDA-A7B8-127F155C645E.jpeg
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die twee paaltjes vooraan bij het trapgat zou ik misschien wat rechter proberen te krijgen, verder ziet het er prachtig uit Eduard :rofl::rofl::rofl:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    @Eduard Renger Je paaltjes zijn best toonbaar :) Het feit dat ze niet 100% identiek zijn toont dat het handwerk is en geeft de voldoening dat je het zelf gemaakt hebt.
    Mocht je alsnog andere zuiltjes willen, ik heb er wel nog enkele liggen in diverse maten. Als je wil dat ik, geheel vrijblijvend, er enkele meebreng naar Hillegom, moet je eens de hoogte opgeven.
    IMGP4992.JPG
    Mvg,
     
    Eduard Renger en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina