HMS Diana - Caldercraft model

Dag Eduard, we hebben afgelopen zaterdag even kennis mogen maken. Zeer mooi model had je meegebracht. Wat me erg aanspreekt zijn de details op je schip. Ik vond vooral het geschut mooi. Zeer getailleerde paarden met bijbehorend tuig. Klopt het dat de mastvoet die je zojuist gemaakt hebt, iets was wat alle Britse schepen uit die tijd hadden? Dus wellicht ook de Bounty? Typisch een voorbeeld wat ik zoek op een dergelijk forum. Details waarin een kit niet voorziet maar die weldegelijk aanwezig waren op het betreffende schip.

Dag Eduard, we hebben afgelopen zaterdag even kennis mogen maken. Zeer mooi model had je meegebracht. Wat me erg aanspreekt zijn de details op je schip. Ik vond vooral het geschut mooi. Zeer getailleerde paarden met bijbehorend tuig. Klopt het dat de mastvoet die je zojuist gemaakt hebt, iets was wat alle Britse schepen uit die tijd hadden? Dus wellicht ook de Bounty? Typisch een voorbeeld wat ik zoek op een dergelijk forum. Details waarin een kit niet voorziet maar die weldegelijk aanwezig waren op het betreffende schip.
Leuk om kennis te maken idd! en dank voor je complimenten!

wat betreft de mastvoet weet ik dat eerlijk gezegd niet zeker. Zu Mondfeld zegt daar niets over. Het lijkt er eerder op dat het standaard praktijk was, maar ik heb er in andere boeken niets over kunnen vinden. Misschien dat iemand anders het weet?
Dit is in ieder geval wat Zu mondfeld erover zegt
982356BF-EC33-417B-B34B-79FB64A2024A.jpeg
CAF870E0-C8EE-4D02-935D-B7C55D2C487F.jpeg

@Eduard Renger ,

Dit gaat helemaal goed komen!
Leuk detail om de mast.
Ik hoop dat de lijm bevalt, ik wil niet anders meer
Zeker bevalt hij Sjors. Ook al gebruikt bij de mastvoet.

Laatst bewerkt:
Dank voor de mooie foto’s! Ik ga nog een tweede
exemplaar maken gebaseerd op deze foto’s en wat andere foto’s die ik vond. Kijken wat mooier is. dank ook voor de link naar de gelagkamer die had ik nog niet gevonden.

Zoals gezegd. Heel veel dank voor de mooie foto's ik was zelf al op zoek geweest naar foto's van de mast coat van de Victory, maar kon die niet echt vinden. Precies wat ik zocht dus. Toen maar weer aan de slag gegaan om de mast coat van de laatste foto te repliceren. Bijgaand mijn poging.
Schermafbeelding 2021-10-09 om 17.05.04.png

Hier een fotootje waarin ik het voorbeeld en mijn exemplaar naast elkaar zet.
Schermafbeelding 2021-10-09 om 17.02.23.png

Helemaal perfect is het niet, maar ik vond het voor een eerste poging best aardig.
Nu de hamvraag. Wat is mooier. Hier de twee exemplaren naast elkaar.
Schermafbeelding 2021-10-09 om 16.54.50.png
Ik ben er zelf nog niet uit. Een mogelijkheid zou bijv. kunnen zijn dat ik voor elke mast een verschillend exemplaar maak. Zo'n beetje zoals op de foto's van de victory te zien is. Maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.
Hier nog een fotootje van een wat grotere afstand, omdat het ding nu wel erg kolossaal lijkt, maar dat valt nogal mee.
IMG_5577 2.jpeg

Het maken van die plooien was overigens wel een klus. De gebruikte stof is trouwens voeringstof. Die ik geverfd heb.

Persoonlijk vind ik de 2e uitvoering mooier omdat je de inkepingen van de spiën minder ziet,
Hierbij nog een leuke fote van de kruismast (bezaan) van de victory, op het "poopdeck. (voorgaande was op het "quarterdeck)
Over het algemeen kan gesteld worden dat de bovenrand tegen de mast zelf wordt bevestigd, althans op dekken die volledig aan weer en wind zijn blootgesteld.
2017 Walktrough poop - mizzenfoot.jpg

De verkleuring is waarschijnlijk te wijten aan de vele bezoekers die niet opletten waar ze hun voeten zetten :)

Dank Herby voor de foto. Even een kleine aanpassing gedaan en dan ziet het er alsvolgt uit.
7F2DA4BA-C550-48F1-B9CA-2712B8028BEE.jpeg

de zwarte vegen op de mast is van het teren :-)

Dank Koos en Peter voor jullie voorkeur. Ik denk dat de stand 2-1 is. Ik zeg nog niet dat het een democratisch proces wordt overigens ;-) maar ik vind de onderbouwing van waarom het een mooier is dan het ander erg interessant. Leuk ook om het verschilt te zien. De een wil de inkepingen juist zien, de ander weer niet…

Ondanks dat je de werkelijkheid (op de foto) knap hebt weten te benaderen, vind ik rechts toch mooier op je model staan. De inkepingen zouden mijn persoonlijke voorkeur hebben. De kleur overigens ook.

Ok heren dank! De stand is daarmee 4-1. Dus da’s wel duidelijk. Maar…. Ik vond zelf de rechtse wel mooi, maar nog niet het gevoel geven van echt een “coat”. Dus heb ik me nu gebaseerd op de masten van de victory die in weer en wind staan zeg maar. Hier het resultaat.
B76E4EE9-F6DA-4123-A79A-6B2C6C1F9A0C.jpeg

Het modelletje is overigens hierop gebaseerd.
A2DA27CA-CE48-4ACC-8D59-421D382783D7.jpeg

met dien verstande dat ik de spieën nog wel enigszins zichtbaar heb gelaten.
Het oogt wat rommelig van dichtbij. Van een afstandje geeft het mij precies het effect dat ik zocht. Voor nu dus tevreden.
Two to go!

de zwarte coat is overigens naar het geschutsdek verhuisd. Het geval wilde dat het ringetje daar was losgekomen, dus die kon ik nog mooi vervangen. Bijna niets van te zien daarom geen geschikte foto kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Back