HMS Diana - Caldercraft model

@Eduard Renger Je paaltjes zijn best toonbaar :) Het feit dat ze niet 100% identiek zijn toont dat het handwerk is en geeft de voldoening dat je het zelf gemaakt hebt.
Mocht je alsnog andere zuiltjes willen, ik heb er wel nog enkele liggen in diverse maten. Als je wil dat ik, geheel vrijblijvend, er enkele meebreng naar Hillegom, moet je eens de hoogte opgeven.
Bekijk bijlage 460148
Mvg,
Dank voor het aanbod! Deze heb ik zelf idd ook liggen, maar heb ik nog nodig voor iets anders. Ik ga toch voor de zelf gemaakte. Het is precies de voldoening van het zelf gemaakte :) en dat ze niet helemaal identiek zijn zie je echt alleen op de foto. In het echt zie je dat niet.
Ik moet ze idd nog wel goed rechtzetten. Denk dat ik onderin een speldepuntje lijm zodat ik ze vast kan prikken.

Poging nummer 2. De vorige paaltjes kwamen vandaag in Hillegom halverwege de dag al snel los en ik wilde even kijken hoe het zou staan als ik ze van notenhout zou maken. Nu even gedaan en ik denk dat ik dit toch mooier vind dan die zwarte. Het staat ook wel sjiek met die messing ringetjes. Zal wel niet zo horen en misschien maak ik ze nog wel zwart. Het zijn trouwens de ringetjes die aan de kleinste haakjes zitten die Caldercraft heeft. Die waren voor mijn geschut alleen nog te groot dus daar had ik er nog een smak van liggen. Komen nu wel van pas. Ik vind ze in ieder geval beter dan die zwarte ringetjes. Waarvan ik vandaag inderdaad ook de tip kreeg dat die wel erg groot waren. Dit is beter zo :-)

EABD786B-DB04-4B9B-8C15-110B1A9BD1D4.jpeg

Dank voor het compliment! Mooi was het, maar nu is het mooier :-) tenminste dat vind ik. Poging drie dus. Deze keer de paaltjes precies gemeten op hoogte dikte en plek van de rondingen. Ze zijn nu aardig gelijk. In ieder geval ben ik nu wel helemaal tevreden. Nu staan ze dus vast.
op naar het volgende werkje. Nog even puzzelen wat dat moet worden.

C4DFE0D5-606C-4A05-8130-8A351FD4A3B4.jpeg

Hier nog wat fotootjes van het maakproces.
BCA56DFD-C33B-4B1F-941C-70A7700E406E.jpeg

eerst draaien. Ik gebruik nog steeds wat laatste restjes van mijn standaard.
F5FE19DA-1AAD-4E07-AD8E-373C2FCF1486.jpeg

dan vergelijken en nog wat bijwerken
0CE425D4-D6AD-40FF-941B-DC1243D5FCD2.jpeg

vervolgens boven en onderin gaatjes geboord. Onderin spelden gelijmd die ik natuurlijk weer heel kort heb afgeknipt. Gaatjes in het dek geboord en dan vallen de paaltjes mooi op hun plaats. Voor het ringetje heb ik ook eerst gaatjes geboord en ze vervolgens met een miniscuul drupje secondelijm erin geduwd.

Dit is een hele verbetering. Gisteren mocht ik je schip zien en ziet er zeer verzorgd en netjes uit!
Ik zou hier proberen als laatste het touw wat nat te maken en ze ietsie nog te vormen zodat ze dan gaan hangen. Desnoods met wat witte lijm vermengd zodat ze die vorm aanneemt?

Dank weer voor de conplimenten en de tip! Ga ik zeker doen. Het touw zit er wel redelijk strak tussen, dus veel zal het niet zijn, maar zoals het nu staat is het idd niet zo realistisch.

Netjes gedaan zo hoor.
Mooie oplossing met dat touwtje.
Ik had een stukje meegenomen naar Hillegom maar glad vergeten!
En dat was zwart dus misschien was het wel niets.
Maar ik blijf je volgen.

Dank :-) Ik heb inderdaad ook zwart touw geprobeerd. Maar toch voor het bruin gekozen. Maakte niet veel verschil overigens. Alleen mijn zwarte touw was gewoon minder mooi...

Het volgende klusje is de mastvoet (masthiel?). Of mastvoeten, want het zijn er drie. Nu las ik in Zu Mondfeld dat die dingen uit aparte keggen bestaan. Nu is dat natuurlijk wat veel werk dus heb ik het bijgeleverde ringetje zo bijgesneden dat het aparte keggen simuleert. In het echt werd dan nog zeildoek overheen gelegd volgens Zu Mondfeld en geteerd. De afzonderlijke keggen zie je dan dus niet meer. Daarom zie je op de meeste modellen de mastvoeten maar een beetje ingekeept. Mijn ringetje klopt dus ook niet meer. Dus heb ik wat zwarte stof “geleend” uit de stoffenvoorraad thuis en er overheen gespannen en vastgelijmd. Nu zie ik dat eigenlijk nooit op andere modellen. Wel weer leuk om te proberen dus. Maar of het uiteindelijk zo blijft wacht ik even af.
hier de kale mastvoet:
35D15E5F-90E6-4802-808B-7BA9D7AF62C1.jpeg

en hier de mastvoet met de stof eroverheen gespannen. Misschien moet er nog verf overheen om de stofstructuur er wat uit te krijgen.
D03010CB-B2E3-4F96-84F8-CCB9CE632C88.jpeg

Wat vinden jullie is dit een beetje een goede oplossing?

Laatst bewerkt:
Back