HMS Diana - Caldercraft model

Oh ja dat is een goede tip! Want die verschansing is nog alles behalve heel stevig ... ga ik zeker voor zorgen!
En dank voor de complimenten!
 
Hoi Eduard, ik was van plan om mijn verslag van de Diana weer compleet te maken met de ontbrekende foto's. In plaats daarvan zal ik het bouwproces op mijn website (nieuwe naam, staat hieronder in mijn handtekening) langzaam af gaan maken. Ik probeer dagelijks enkele items in het album te plaatsen. Tevens behandel ik daar de tuigage in een nieuw album, 'tuigage- hms Diana'. Dus m.a.w. je kan de nodige info over dit schip voortaan vinden op mijn website, welliswaar niet zo uitgebreid als in een verslag hier, maar ik denk dat je er aardig mee uit de voeten kan.
Het verslag hier compleet maken vergt zo'n uitzoekerij, dat daar te veel tijd in gaat zitten. Uiteraard kun je hier ook altijd je problemen cq vragen stellen en indien mogelijk zal ik je altijd helpen.
 
Piet, dat is goed nieuws! Ik had gisteren je nieuwe website al even bekeken. Ziet er mooi uit! En heel fijn dat je tuigage gaat behandelen. Daar zie ik nog wat tegenop nl :-).
Veel dank alvast!
 
De eerste kant zit tot boven de geschutspoorten dicht. Alhoewel ik het echt zo netjes mogelijk probeer te doen zie je op de foto toch altijd weer onvolkomendheden. In het echt valt het gelukkig allemaal niet zo op.
Hieronder in ieder geval het resultaat. Vanaf de volgende baan de tip van Piet erin verwerken om de overgang naar de verschansing precies op de helft van een plank te krijgen. Overigens heb ik ook alle poorten na beplanking nogmaals geschilderd omdat bij het plaatsen van de beplanking af en toe de verf toch beschadigt. Daardoor heb ik overigens nog niet echt goed geschuurd.... natte verf enzo
03A9803D-80BC-4E53-B48C-AAD89ADBC2CF.jpeg

CD3F6C6A-92F0-4795-B51D-0AEA32E0F48E.jpeg
770CACD2-C52F-4BBB-B1EE-997F2557B599.jpeg
FA1F869A-EB64-4FD6-A2D0-9026A4FD5AE8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Goed opgelost zo te zien. Nog een tip voor de volgende keer; Je ziet dat door de zeeg van je model de ruimte voor je beplanking naar achteren toe steeds wat smaller word. Dit kun je oplossen door je gangen (latten) op tijd iets te verjongen, zodat je niet met kleine stukjes moet gaan werken.
Als je bijv. de 1e gang boven de laatste geschutpoorten al wat had verjongt (smaller maken) dan had je waarschijnlijk net iets beter uitgekomen bij de overgang van beplanking en triplex verschansing.
Is geen kritiek hoor Eduard, maar slechts een goed bedoeld advies, want zoals het er nu uitziet kan het ook heel goed als je maar oppast dat je straks niet met een heel klein stukje je laatste gang moet gaan aanbrengen bij het achterschip.
 
Wel aan gedacht om te verjongen, maar ik wilde ook wel eens zo’n dropplank (of hoe heet zoiets?) proberen. Wel slim om aan de bovenkant inderdaad iets te verjongen zodat ik wel een beetje fatsoenlijk uitkom.
 
Hoi Eduard, ik was van plan om mijn verslag van de Diana weer compleet te maken met de ontbrekende foto's. In plaats daarvan zal ik het bouwproces op mijn website (nieuwe naam, staat hieronder in mijn handtekening) langzaam af gaan maken. Ik probeer dagelijks enkele items in het album te plaatsen. Tevens behandel ik daar de tuigage in een nieuw album, 'tuigage- hms Diana'. Dus m.a.w. je kan de nodige info over dit schip voortaan vinden op mijn website, welliswaar niet zo uitgebreid als in een verslag hier, maar ik denk dat je er aardig mee uit de voeten kan.
Het verslag hier compleet maken vergt zo'n uitzoekerij, dat daar te veel tijd in gaat zitten. Uiteraard kun je hier ook altijd je problemen cq vragen stellen en indien mogelijk zal ik je altijd helpen.
Piet,
Ik ben er ook heel blij mee. Ik hou dan wel geen bouwverslag bij. Maar ik loop ongeveer gelijk op met Eduard.
Jou ervaring en mening wordt aan mijn kant zeeeeeeer gewaardeerd.

Gr Johan
 
Wel aan gedacht om te verjongen, maar ik wilde ook wel eens zo’n dropplank (of hoe heet zoiets?) proberen. Wel slim om aan de bovenkant inderdaad iets te verjongen zodat ik wel een beetje fatsoenlijk uitkom.
Dit is een zogenaamde 'verloren gang' welke je alleen bij de boeg vind en niet op deze plaats. Op het achterschip bij de steven heb je het over 'instekers'. Normaal gezien moet je dus je latten gewoon verjongen als je niet goed uit gaat komen.
Het beplanken van een model is zeker niet het makkelijkste onderdeel van de bouw en ik heb al heel wat verschillende manieren voorbij zien komen, dus in feite maakt het niet echt zo heel veel uit. Straks na het schuren zal het er zeker netjes uitzien en daar gaat het tenslotte om....
 
Oh ja ‘Verloren gang’. Ik had die term in Monsfeld gezien inderdaad. Als ik wat beter had opgelet had ik idd ook gezien dat ze alleen bij de boeg worden gebruikt. Hmmm nu twijfel ik weer of ik het opnieuw doe. Maar ik denk dat ik dat dan voor de andere kant bewaar. Breken lijkt me niet zo’n goed plan in dit stadium. Wel weer wat geleerd in ieder geval! Dank weer Piet!
 
Leuk! Ziet er goed uit! Leuk om dezelfde vorderingen te zien. Nog maar een paar jaar en dan kan hij op de schouw staan pronken... of waar dan ook :banana:
 
Piet,
Dat lukte me dus niet. Hou heb jij dat geflikt?
Gr Johan
Ik kan een beetje toveren:koud:

Is natuurlijk maar een geintje.... ik heb de foto even in mijn eigen foto app van windows geplaatst, daar zit een knop om hem recht te zetten, waarna ik de juiste (rechte) foto hier weer heb terug gezet. Is dus eigenlijk vrij simpel.
 
Laatst bewerkt:
Goed opgelost zo te zien. Nog een tip voor de volgende keer; Je ziet dat door de zeeg van je model de ruimte voor je beplanking naar achteren toe steeds wat smaller word. Dit kun je oplossen door je gangen (latten) op tijd iets te verjongen, zodat je niet met kleine stukjes moet gaan werken.
Toch dit advies maar opgevolgd. Ik kwam in het midden zo beroerd uit dat ik echt splinterplankjes overhield. Leek me niet zo’n feest. Ik kreeg de planken er gelukkig gemakkelijk af. Nu toch maar verjongd en een extra gang gebruikt zodat ik ook het midden gevuld krijg en alles netjes doorloopt.
5D1BA0B7-8F17-427D-88CE-6D96A279723F.jpeg
 
Back
Top