hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Wow, twee weken weg en er staat een model.....
Het vele extra werk wat je er aan doet ( balsa vulling ) gaat zich later echt wel uitbetalen.
Geschuts poorten zijn pijnlijk netjes gedaan Piet !
Complimenten !!!!!!
 
geschutpoorten



Alle 28 poorten zijn uitgesneden, was een behoorlijke klus! Nu de kozijntjes nog aanbrengen aan stuurboord en dan kan ik verder met de 1e beplanking.
 
poorten en binnenverschansing gereed



Alle poorten zijn voorzien van kozijnen en geschilderd.
Kan ik nu verder gaan het beplanken van de 1e laag huidplanken
 

Achterkant nog even dicht gemaakt, ik had toch nog plankjes genoeg. Je ziet er later wel praktisch niets meer van, maar ik vond het gat niet echt mooi. Een deurtje maken heeft geen zin omdat het topdek het zicht ontneemt.
 
Ben benieuwd naar de rest. :D

Ben inmiddels begonnen met het beplanken, de romp (zonder het galjoen ) is 76 cm lang, dus dit gaat wel ff duren. De rest zal daarom even op zich laten wachten.

In de bouwbeschrijving worden hele latten gebruikt voor de 1e beplanking, maar ik ga ze in tweeën delen hetgeen ik makkelijker vind werken, de helft van de planken van boeg naar middenschip en de andere helft van achterschip naar het midden.
De eerste 6 planken waar de geschutpoorten zijn uitgesneden zijn wel hele planken.
 
huid beplanking


Niet veel gedaan de laatste paar dagen (beetje warm), maar inmiddels verder gegaan met beplanken. De plank bij het achterschip waar je als het ware de hoek omgaat, tordeerd in de lengte richting en maakt op het eind een hoek van zo,n 45 graden. Ik heb de planken voor bijde kanten een minuut of tien in de waterkoker gezet, waardoor ze zacht genoeg waren om de moeilijke hoek te maken. Met klemmen en prikkers vast gezet een nacht en het resultaat is naar tevredenheid goed gelukt. dit zijn wel zo,n beetje de lastigste planken.

bakboord.

stuurboord
 
verder met beplanken

Er zitten nu 12 planken op, zowel aan bak- als aan stuurboord. Eén en ander gaat niet zo snel ivm hoge temperaturen en rugpijn. Maar langzaam komen we waar we wezen moeten.

Voor heb ik al het één en ander moeten verjongen, maar tot nu toe lopen de planken netjes om het achterschip.

Ik ga nu eerst (als de lijm droog is) de planken (2e zes) schuren. Want als ik daarmee wacht tot ze er allemaal opzitten dan is het een hele dag schuren.
 
geschuurd


Gisteren de eerste 14 planken geschuurd, nu is goed zichtbaar dat al mijn voorbereidend werk nu vruchten afleverd. De planken zitten mooi strak om de spanten en de romp is symetrisch.

De puntjes bij het achterschip zijn spijkertjes, die meegeschuurd zijn en blijven zitten. Er komt nog een 2e laag op van notenhout, dus is dit geen probleem.

Bij het achterschip moet ik nu ook enkele planken aanpassen om het natuurlijke verloop van het hout.
 
over de helft


Het beplanken gaat niet snel, maar dat gaat het natuurlijk nooit. Soms drie, soms 4 latten (hele lengtes) per dag. Maar het grootste gedeelte zit er nu op!


De boeg.


Het achterschip.
Nog ongeveer 12 latten te gaan. Het is een behoorlijk groot schip, ze meet straks 118 cm.
 
Back
Top