hms Diana, Engels Fregat uit 1794

verschansing campagne

Normaal gezien lijm je de verschansing tegen de bovendste stukken van de spanten die later verwijderd dienen te worden.
Het hout is 5 mm dik, dus later weghalen is niet eenvoudig en schade niet ondenkbaar. Ik haal eerst de stutten weg. De verschansing laat ik weken in warm water en zet deze nat op het model. Met klemmetjes pas ik de vorm aan en laat het zo 24 uur drogen. Als het triplex droog is, heeft het exact de zelfde vorm als de rompbeplanking waarna het kan worden vast gelijmt. Binnen en buiten beplanking zorgen later voor een stevig geheel.
Op deze manier hoef je dus niets te slopen als de verschansing vast zit.

verlijmen verschansing campagne

De verschansing aan stuurboord is verlijmt, bakboord ook, maar is nog niet droog dus zit nog in de klemmen. De truc met het voorvormen is goed gelukt en nu hoef ik geen stutten weg te slopen!

De zelfde truc doe ik ook met de verschansing voor de bak, de lat is nat en droogt in de juiste vorm.

Je hebt wel een hoop lijmklemmen nodig!

Helemaal met je eens Piet,
het lijkt me overigens een vrij smalle boot in vergelijking met de "Victory" of geeft de foto een vertekend beeld weer ??

A3

Helemaal met je eens Piet,
het lijkt me overigens een vrij smalle boot in vergelijking met de "Victory" of geeft de foto een vertekend beeld weer ??

A3

De boot heeft ongeveer de zelfde afmetingen als de Victory. De Vic. was 125 cm lang (over alles) en de Diana meet 118 cm. De breedte van de romp zonder rusten en ra,s is 18,5 cm, de romp breedte van de Victory weet ik niet zo gauw uit mijn hoofd, maar dat zal niet veel schelen.
De grote Ra meet 38 cm (zonder lijzeilspieren) en die van de Vic. meet 40 cm. Dus al met al zullen de maten niet veel met elkaar schelen.
Ze oogt zeker niet smal hoor, dat zal wel een vertekening zijn van de foto,s.
(de foto van het dek op pagina 11, permalink 154 is met een gewone lens genomen, geen groothoek. Kijk daar maar eens.)

Om even te reageren op de discussie over de verschansing van de campagne. De Diana heeft een lange diensttijd gehad van maar liefst 45 jaar en oorspronkelijk had ze een manshoge verschansing op de campagne, met hangmatnetten er op.
Resentelijke foto,s laten haar echter allemaal zien met de halfhoge verschansing met de reling . Dus is het goed mogelijk dat deze is aangepast in een later stadium, info hierover heb ik niet kunnen vinden. Maar ik heb al besloten om de halfhoge verschansing te bouwen met de reling, zoals de plaatjes van Diederik tonen.

verschansing bak en campagne gereed

campagne

bak

Voor aanzicht boeg.

Nu dit klusje is afgerond is het tijd voor de tweede beplanking. Ik ga eerst de plaats voor het berghout aftekenen, en dan vanaf daar naar boven beplanken met noten latjes van 1 mm dik en 4 mm breed.
Onder het berghout komen latten van 1x5.

2e laag huidplanken

De eerste lat (tevens de moeilijkste) zit er op. Ik heb eerst de positie van het berghout afgetekent en van voor naar achter tape geplakt waarna ik de eerste latten precies boven de tape heb gelijmt. Het berghout komt straks onder deze lat. Ik breng de latten in delen aan in dit geval 4 delen de rest gaat er op in wildverband.
De moeilijkheid zit hem in het feit dat deze latten aan bijde kanten exact op de zelfde hoogte zitten, hetgeen aardig is gelukt.

Vanaf hier werk ik naar boven en als dat klaar is (kan ff duren) dan word de onderkant beplankt.

De eerste lat (tevens de moeilijkste) zit er op
Moi Piet,

Misschien is mijn vraag al eens beantwoord maar ik kon het niet vinden:
De eerste plank (2e huid) lijkt me nou inderdaad de moeilijkste en ik vroeg me nou ook af wat voor lijm je hiervoor gebruikt en moet deze lijm eenzijdig worden aangebracht of dubbelzijdig.
En is de "open tijd" voldoende om nog correcties aan te brengen of is het "vast is vast"

A3

ps.
Open tijd. Dit is tijd waarin de lijm nog niet reageert en je nog corrigeren kan.

Moi Piet,

Misschien is mijn vraag al eens beantwoord maar ik kon het niet vinden:
De eerste plank (2e huid) lijkt me nou inderdaad de moeilijkste en ik vroeg me nou ook af wat voor lijm je hiervoor gebruikt en moet deze lijm eenzijdig worden aangebracht of dubbelzijdig.
En is de "open tijd" voldoende om nog correcties aan te brengen of is het "vast is vast"

A3

ps.
Open tijd. Dit is tijd waarin de lijm nog niet reageert en je nog corrigeren kan.

Ik gebruik klassieke houtlijm van pattex (D2), breng de lijm aan op de lat in een dunne laag waarna ik het ongeveer 1 minuut laat indrogen daar na lijm ik de lat op de 1e laag en druk de lat geleidelijk aan waarna hij praktisch direkt vast zit. Je hebt een klein beetje tijd om eventuele correcties uit te voeren. Belangrijk bij deze techniek is dat de lijm dun en gelijkmatig over de lat verdeeld word, dit doe ik meestal door er met een vinger over te gaan of een kwastje. Doe je er teveel lijm op dan plakt het niet direkt, want hoe meer lijm hoe langer de droogtijd. Het voordeel van mijn techniek is dat je géén spijkers of punaises nodig hebt. Het is even zoeken en aanvoelen voor je de juiste slag te pakken hebt.

sponningen poorten

De 2e beplanking is van notenhout, dit is redelijk stug hout en splintert vrij makkelijk. Maar daar laat ik me niet door ontmoedigen! Het is echter niet makkelijk om de sponningen uit te snijden voor de poorten. Maar wederom met veel geduld en toewijding kom je een heel eind!

Ik heb besloten om dit verslag af te maken, ik zal dagelijks wat up-dates plaatsen tot ik weer helemaal bij ben.

2e huidlaag

Na het bepalen van de plaats voor het berghout, word vanaf hier met latten van 1x4 naar boven beplankt.
(ik ga hier maar ff snel doorheen, want inmiddels ligt het 2e dek er al op)

Vanaf (bovenkant) berghout, worden de latten 1x5 mm naar de kiel.

Omdat ik niet van rekenen hou, beplank ik ook op een gegeven moment vanaf de kiel om daar niet met een halve lat ofzo uit te komen.
Bij de steven zijn wel wat stealers (instekers) gebruikt.

Eindresultaat van de 2e beplanking!

Laatst bewerkt:
Prachtig Piet, ben je nog voornemens om deze romp een kleur te geven of alleen een eindbewerking met bijv. olie of blanke lak?

Ik ben er natuurlijk een tijdje tussenuit geweest, dus zoals ik al liet weten ga ik hier maar ff snel doorheen. De volgende foto,s geven wel antwoord op je vraag.

Back