HMS Peregrine (1704)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Peter., 31 okt 2020.

  1. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Aan de Peregrine heb ik het volgende kunnen doen:
    De spanten geschuurd, zodat de planken er netjes oppassen. Ik heb in een verslag van Piet gezien hoe hij dat doet met een plankje om te zien of deze overal netjes over de hele breedte "contact" heeft met de spant. Ik heb er mijn best op gedaan.
    20201106_212029.jpg
    Als jullie onregelmatigheden / problemen zien, dan hoor ik dat graag.
     
  2. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hier de achterzijde, spantjes afgeschuind. Tevens heb ik een vraag voor jullie over de achterzijde: kijk naar de kiel (4mm dik) ten op zichte van de rest van het model, is al best aan de maat hè? Nu komt er ook nog aan beide zijde een latje van 2mm. Daarna de 2e beplanking. Wordt dat niet veel te dik???
    Inked20201106_212225_LI.jpg
     
    Hoosterw en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  3. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Verder ben ik een beetje de 1e plank aan het passen... deze moet nogal precies geplaatst worden, anders passen de kanons niet. Zie tekening:
    20201106_212447.jpg

    Thans ben ik wat aan het proberen, dit weekend proefstukje met de nieuwe plankenbuiger
    20201106_212433.jpg

    Dat was het voor vandaag.
     
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ter plaatse wordt je kiel niet dikker aan de achterzijde. De beplanking stopt met de achterzijde van je spiegel. Hierdoor houd je kiel de zichtbare dikte als ik het goed zie.
    Je zou de overgang van je eerste beplanking bij de kiel behoorlijk dunner kunnen of moeten schuren in een overgang?
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2020
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hierbij ter verduidelijking van de Friesland. Je ziet de eerste beplanking veel eerder stoppen.
    Friesland 1.jpg
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  6. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Aha! Ja ik zie het. Ik dacht dat ik de planken helemaal door tot einde kiel moest leggen... Dus ik zal die lijn met potlood aftekenen, zodat ik weet hoever ik moet gaan en dan vlak met de kiel schuren
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hier zie je de tweede beplanking komen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Peter. vindt dit leuk.
  8. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    En dan leg je 1 zo'n fineer latje over de kiel zodat hij hetzelfde wordt? Ik begin het te snappen. Duurt ff haha :hammer:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Bedankt Hans!
     
  10. Goed begin Peter, gaat je lukken :)
     
    Peter. vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zoek ook maar eens op "zandstrook" bij je tweede beplanking zou je de onderste huidgangen wel kunnen laten doorlopen gelijk met je achterste kieldeel.
     
    Peter. vindt dit leuk.
  12. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Bedankt Henk! Ik doe het rustig aan. En stel heel veel vragen... Ik vind het leuk om te doen en te leren hoe dit moet. Daar gaat het om toch? Ik ga maar voor de Olympische Gedachte! haha. Jij gaat ook mooi met je schip!
     
  13. Zo is het:rofl:
     
    Peter. vindt dit leuk.
  14. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Daar ga ik naar kijken Hans. Ik vroeg mij al af hoe dat te doen. Die lijkt mij heel lastig. Ik zal eerst eens e.e.a. goed bekijken over die zandstrook. Ik denk dat ik eerst die 1e plank plaats, daarna de zandstrook en als die 2 goed zijn, mij pas druk maak over de rest. Ik hak uitdagingen graag in kleine stukjes... :)
     
  15. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ik had reeds een paar gangen op het model gemaakt, maar ik was er niet tevreden mee. Ook de zandstrook lukte me niet goed. Ik heb hier lindenhout 2,5 x 5 mm. Is dat niet wat dik en breed voor een model van 30 cm? Nou ja. Ik ben gewoon niet zo goed hier in, want dit is de eerste keer. Hoe zei Pipi Langkous dat ook al weer: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat het me wel lukt!" :) Ik heb gisteren 2 balsa latjes gehaald en besloten de ruimten tussen de schotten aan de boeg en spiegel op te vullen. Daar ben ik thans mee bezig. Het scheepje is zo klein dat ik bijna het hele ding zou kunnen opvullen! :koud: Hopelijk gaat het beplanken straks beter. PS: in een lege platte doos schuren en zagen, scheelt een hoop rommel op mijn werfje! 20201110_193103.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, 2,5 mm is inderdaad wel redelijk dik. Bij de Kolderstok dozen zit hout met een nominale dikte van 1,5 mm (soms wat dunner - soms wat dikker) en dat laat zich redelijk goed buigen en verwerken. Je hebt dan ook nog wat dikte om eventuele oneffenheden weg te schuren.

    Aanvulling: de post van Piet hieronder ging tegelijk met de mijne :)
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    TIMBERWOLF, Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Latten van 2,5 mm dik is is inderdaad wel beetje aan de ruime kant, zelfs voor een enkele beplanking. Voordeel is dat je wat 'vlees' hebt als je de romp na het beplanken gaat schuren;). Ik zou dunnere latten gebruiken, die zijn ook makkelijker te vormen en te buigen. De breedte van 5 mm kan in principe wel, alhoewel voor zo'n klein model had 4- of zelfs 3 mm genoeg geweest. Dus m.a.w. 1x4 mm was beter geweest en werkt ook een stuk beter...

    ps, ik had de post van Hans hierboven niet gezien, waarschijnlijk tegelijk gepost, maar zoals hij schrijft is 1,5 uiteraard ook veel beter, dan heb je nog wat ruimte in de dikte om te schuren. 1x 4, is misschien te dun als je voor de 1e keer een romp beplankt.
     
    Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Twee zielen één gedachte
     
    Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  19. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hans, Piet. Bedankt voor de reactie! Ja, ik zit wel een beetje te prutsen hier. Bij de zandstrook moet ik van horizontaal op het spant na ongeveer 90 graden draaien op de kiel in 6 of 7 centimeter afstand. Hans, ik heb hier 40 latjes van 2,5 x 5 mm, circa 35 cm lang. Kan ik bij jou voldoende latjes van 1,5 mm bestellen?
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het hout goed nat maken (20 minuten in het water) - dan laat het zich al een stuk makkelijker torderen. Dan op het model klemmen en in de goede vorm laten drogen. Dat duurt wel een dag.

    Ik heb de maat 1,5 x 5 mm niet standaard liggen, maar kan deze wel zagen uit een grotere plank die ik heb.
     
    Herby63 en Peter. vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina