HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 30
Het valse Orlopdeck is uitgezaagd en pas gemaakt. Met twee boutjes M4 kan uk het op de bodem vastzetten zodat het niet kan verschuiven.
De bovenbouw moet nu op dit valse dek worden bevestigd.
Helaas is de bovenbouw uit elkaar gevallen.

full

Foto: Bovenbouw in drie delen uit elkaar gevallen.

Maar eerst nu ik er nog goed bij kan het dek grotendeels beplankt. Als de bovenbouw erop zit kan ik tot de binnenwand verder beplanken. Maar dan moet eerst ook weer de bovenbouw aan de buitenzijde verder zijn beplankt en boven het orlopdeck zijn afgezaagd.

full

Foto: Orlopdeck grotendeels beplankt in 5-planks systeem met 1x4 en mét koningsplank in het midden van 1x5. (Ik wil geen ruzie met admiraal “K” ;-) ). Aan de beide uiteinden is het M4-boutje te zien waarmee het dek vastzit.

De bovenbouw is vastgezet op het dek door stukjes triplex tussen de spanten te lijmen en op het dek. Géén spijkertjes.

full

Foto: Detail van bevestiging bovenbouw op dek. Het blijkt opmerkelijk stevig te zijn.

Tijdens drogen vastgezet met dwarsbalkjes en elastiekjes.

full

Foto: Drogen van bovenbouw op orlopdeck.

Nu nog bakboord vastlijmen

full

Foto: Stuurboord staat er weer op. Nu nog bakboord.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ja, ik had wel verwacht dat het een uitdaging zou zijn. Maar dit had ik toch ook niet allemaal verwacht hoor.

Hoewel ik de discussie Alexadru-McKay niet helemaal snap:confused:, geniet ik erg van de details.
Gr. Paul

soms verloopt de bouw niet altijt zoals geplant jan maar voor alles is een oplossing.
het gaat zeker goed komen 8)

Update 31
Opeens bedacht ik me dat ik met mijn mobiele telefoon, door hem in het model te steken, foto's kan maken van het inwendige alsof je er in staat.
Dit is het resultaat:

full

Foto: Aan het werk met verplaatsten van grind.

Die ladder gaat nergens heen hoor. Een trapleer werd vaak gebruikt aan boord van dit soort schepen. Echter is deze wat langer, wat kan.. Ik zelf zou deze wat korter hebben gehouden. Denk maar eens in hoe je met deze lengte moet manoeuvreren op zo'n schip.

full

Foto: Opslag van tonnen.

full

Foto: Kruitkamer, zonder en met verlichting.

full

Foto: Doorkijkje langs pompkamer naar achteren.

full

Foto: Op platform met links een kogelput en rechts tonnen.

Een impressie.

Laatst bewerkt:
zijn mooie sfeer foto's.
Maar..... (sorry, niet boos worden hé) de deur op de 4e foto is "timmermans technisch" niet juist.
De diagonaal in de deur staat verkeerd; de deur kan nu verzakken.
De diagonaal hoort van bovenbuitenkant naar benedenbinnenkant te lopen; dan is verzakken van de deur onmogelijk.

Nee zeker niet boos.
Ik wist het al voor ik hem erin zette. Ik had het goed kunnen doen maar dan zat de diagonaal aan de buitenkant en gladde kant aan de binnenkant van de pompput. Dat leek me helemaal niet correct. Ik was dus weer eens te snel met dingen in elkaar knutselen. Later bedacht ik me dat het leuk zou zijn de deur op te hangen in twee oogjes als scharnieren, dan kan hij gewoon open en dicht.
Dan zal ik ook meteen de balk andersom zetten.
Je was overigeens de eerste en enige die het opviel.
Was van mij ook een beetje een test naar de opmerkzaamheid van alle kijkers.

Dus voor iedereen: Valt je iets vreemds op? Direct reageren a.u.b.

Als het niet anders kan dan OK. Maar in de echte wereld zou ik zo'n deur van een echte timmerman ook niet accepteren. Dus ja, consequent zijn hé.

zijn mooie sfeer foto's.
Maar..... (sorry, niet boos worden hé) de deur op de 4e foto is "timmermans technisch" niet juist.
De diagonaal in de deur staat verkeerd; de deur kan nu verzakken.
De diagonaal hoort van bovenbuitenkant naar benedenbinnenkant te lopen; dan is verzakken van de deur onmogelijk.

Hè, Klaas, z*kerd!

Je weet toch wel dat timmermanstechnisch één woord is!;)

En als we toch technisch worden - ook met deze diagonaal zal de deur niet verzakken (mits de verbindingen goed aan elkaar zitten), maar normaal maak je dit wel andersom ja.

Back