HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 199
    De dag opde Bataviawerf komt al snel naderbij.
    Ik heb daarom mijn presentatiekist weer even tevoorschijn gehaald om te zien of alles nog past.
    Dat gaat nog goed, maar ik krijg straks problemen met de lantaarns en de boegspriet. Maar dat zien we dan wel weer.
    Verder ga ik alles eens nalopen. Beschadigde plekjes bijwerken, opvullen, schuren, verven etc,
    Schoonmaken is ook erg nodig. Ik bouw aan de bovenliggende dekken terwijl alles op elkaar staat. Dan heeft alles het beste houvast en staat alles stabiel. Maar dat heeft als nadeel dat allerlei stofdeeltjes en splinters naar beneden vallen. Maar ook losgelaten onderdeeltjes kom ik weer tegen.

    Alles bij elkaar wil ik het model zo goed mogelijk laten zien straks en ben ik nu dus alleen bezig met opknappen. Dat levert geen interessante foto's op. Dus die komen later wel weer.
    Nu eerst zien dat we 6 mei “overleven”.

    Wordt vervolgd.
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Je kan altijd getroffen worden door een afgezwaaide kanonskogel bij het kanonschieten wat ze die dag gaan doen, maar de kans daarop lijkt me gering.
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Maak het allemaal maar eens goed schoon Jan, zodat we al dat moois op 6 mei eens goed kunnen bewonderen:banana:
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 200
    In de afgelopen week heb ik naast het schoonmaken, repareren etc ook nog wat tijd gehad om iets visueel aantrekkelijks te maken. De reling rond het voordek.

    [​IMG]
    Foto: Zicht op de “luizenplecht.” In de ronde opening in het midden komt straks de boegspriet.

    Links en rechts aan de zijkant komt direct een “schildpadblok” (Volgens mij heet die zo). Dan een ronde opening voor een kanon of caronnade en dan weer een rij bolders. Het schildpadblok ziet er uit als hieronder.

    [​IMG]
    Foto: Twee schilpadblokken nog ongeverfdvoor de zichtbaarheid, de linker boven. Ze zijn 4 cm lang.

    En gemonteerd op het model met ter vergelijking links dezelfde situatie op de Victory.

    [​IMG]
    Foto: Het stuurboord schildpadblok op de Victory en op het model. Vanaf de ronde opening rechts lig alles nog los. De afmetingen zijn niet helemaal op schaal, hoewel de totale lengte dat wel is. Ik twijfel nog of ik het zo laat. Voorlopig (tot 6 mei) nog wel.

    Dit was het voorlopig. De volgende presentatie is live op de Batavia werf.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    SjorsZ, Hoosterw, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :thumbsup: Knap werk Jan
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 201
    Op de modelbouwersdag heb ik het heel druk gehad om alle belangstellenden het model te laten zien en er wat over te vertellen. De hele dag heb ik continu 2 á 3 mensen om me heen gehad.
    s' Avonds had ik bijna geen stem meer over.
    Daarom heb ik weinig tijd gehad om met andere modelbouwers over hun modellen te praten, dat vind ik wel jammer. Ik heb wel van bijna elk model een foto kunnen maken.
    Die kunt u hier bekijken: https://piwigo.janzwart.net/index.php?/category/9

    Na deze dag had ik wat moeite om weer op gang te komen en heb ik nu nog weinig te laten zien.
    Ik heb twee kraanbalken gemaakt met elk drie schijven in het eind. Hoe ik die heb gemaakt is goed te zien op de foto.

    [​IMG]
    Foto: Maken van kraanbalken. Eerst gat boren van 3 mm dan drie sleuven zagen en daarna stukje rondhout er in lijmen en stukje hout op de kopse kant lijmen.

    Het resultaat na een verfbeurt ziet er dan als volgt uit.

    [​IMG]
    Foto: Bakboord kraanbalk geplaatst.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Hans Groenenberg, SjorsZ, pietsan en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    Dank Jan,
    Beetje laat maar wel een hele mooie foto reportage zag zelfs mij bootjes.
    Trouwens mooie bouw
    groet Cees
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 202
    Met dit weer en de vakantietijd voor de boeg wordt de te besteden tijd aan modelbouw wat minder. Toch is er enige voortgang te melden.
    De reling aan de voorkant van de bak, met de klokkestoel, is gereed.

    [​IMG]
    Foto: Reling nog ongeverfd.

    [​IMG]
    Foto: Reling geverfd en geplaatst. Ook de fokkemast staat met rondom de pieken. De reling langszij staat nog los en moet nog wat worden ingekort.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Rob2, TIMBERWOLF, hgb1967 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit gaat weer mooi Jan. :):)
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ziet er weer netjes uit,
    en bedankt voor de how to van de kraanbalk,
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 203
    Nu ben ik begonnen met de fabricage van 14 rolpaarden.
    Het origineel uit bouwpakket van deAgostini 28 x nagetekend op 2mm triplex en daarna grof uitgezaagd.
    Vervolgens op maat gevijld met veel vergelijken en meten.
    Veel werk maar weinig te laten zien.

    [​IMG]
    Foto: Bovenaan ruw uitgezaagd en enkele passend gevijld. Onder allen passend en uitsparingen voor assen en “trunnions” uitgefreesd.

    Klaar voor samenstellen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Marc w, Jaques, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga een paar weken met vakantie dus even geen voortgang.
     
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Prettige vakantie Jan:)
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    pretigge en gezellige vakantie jan
     
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    prettige vakantie Jan
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 204
    Na een paar weken vakantie ben ik weer begonnen.
    Ik heb best wel weer veel gedaan maar nauwelijks iets nieuws.
    14 rolpaarden gemonteerd en geverfd klaar om de lopen erop te monteren. De lopen ook klaargemaakt om te monteren, dwz op maat gevijld, geverfd en voorzien van draaipennen en een oog en de mondopening uitgeboord. Ook 28 messing beugels gemaakt om de lopen op het paard vast te zetten, dwz. in de juiste vorm en voorzien van twee gaten voor de spijkers.
    Verder de reling gemaakt voor de achterkant van de bak. De spijltjes hiervoor heb ik zelf gedraaid. Bovenop de reling zit het net voor de hangmatten.

    [​IMG]
    Foto: Reling achter de bak met een net voor de hangmatten.

    In het dek zitten naast de grote mast enkele roosters. De grote mast is geplaatst met de lansen en achter de grote mast staat een beting met korvijnnagels.

    [​IMG]
    Foto: Grote mast met beting. In de staanders zitten drie openingen met schijven. De staanders zijn gemaakt door achtereenvolgens latjes van 0,5-1-0,5-1-0,5-1-0,5 mm dik op elkaar te lijmen. De korvijnnagels zijn puntjes van sate-stokjes.

    De beide zijkanten van het quarterdeck, tussen de kapiteinsverblijven en de grote mast zijn ook voorzien van “meubilair”. Hier komen nog drie kanons tegen.

    [​IMG]
    Foto: Binnenkant van de quarterdeck verschansing.

    Ik laat alleen maar een paar foto's zien van het eindresultaat want de tussenstadia heb ik al eerder laten zien. Daarom zal ik vanaf nu ook niet meer strak wekelijks updates geven maar alleen als er weer iets af is.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Rob2, TIMBERWOLF, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Omdat je over het algemeen historisch correct bouwt Jan en alles uitzoekt. Vraag ik me af of je weet dat de beugels (tappendekplaatjes) alleen op deze manier gemaakt worden in de modelbouw. Op de 'echte' schepen werd dit gedaan met een scharnier en borgpen. Waarschijnlijk is dit op deze schaal niet te doen, dus doen we het met gaatjes en spijkertjes. Bijgaand een tekening uit het boek van Mondfeld (pagina 161) van een tappendekplaat met borgpen,
    2015 05 18_0220_bewerkt-2.jpg (waarschijnlijk wist je hier wel van, want je zoekt nagenoeg alles uit, maar misschien leuk voor de volgers hoe zoiets er in werkelijkheid uitzag.)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Helemaal correct Piet.
    Hier een foto zoals het op een kanon van de Victory eruit ziet.

    [​IMG]

    Als het rechtse rondje 7 cm breed is en 2 cm dik is dan is het op schaal 1mm en 0,3 mm dik.
    Dus inderdaad met de hand niet te doen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Allemachtig wat een klus! Het ziet er prachtig uit allemaal!! Ik heb alles maar weer eens doorgebladerd en tegelijk een paar goede tips opgedaan waarvoor mijn dank.
    Groet Martin.
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina