HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel success jan
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 211
    Even een update.
    De galerijramen aan bakboord heb ik er weer afgehaald. Ging vrij makkelijk zonder noemenswaardige schade.
    Ik heb eerst de vloer van alle vier de galerijen geplaatst, beplankt, het gemak en een trapje geplaatst.
    Op onderstaande foto zie je dat ik de buitenwand verlaagd heb om daar de vloer tegenaan te kunnen zetten.

    [​IMG]
    Foto: Schotje tegen buitenwand gezet om vloer tegenaan te kunnen zetten.

    Hoe het er uit ziet als je de dekken scheidt zie je hier.

    [​IMG]
    Foto: Situatie bij gescheiden dekken. Duidelijk is te zien hoe de vloeren langs de scheepswand eronder schuiven.

    Hieronder is te zien hoe de vloeren van de galerijen eruitzien na plaatsing van meubilair.

    [​IMG]
    Nu nog de ramen ervoor.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, pietsan, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is weer mooi opgelost Jan, succes met het vervolg
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt jan prima oplossing
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tis net of de zooi vanuit het gemak recht naar beneden valt maar daar zal vast wel een bochtje PVC tussen gezeten hebben. Denk je niet Jan?

    Hingen daar ook van die kwasten naar beneden?;)
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nou onder de gemakken in de zijgalerijen zal inderdaad wel een of andere buis hebben gelopen. Niet van PVC denk ik :koud:
    Daar zullen daarom ook geen kwasten hebben gehangen. De admiraal billetjes zullen wel met iets chiquers zijn afgeveegd. :koud:

    Deze week heeft in de Modelbouwer weer een artikel gestaan over de bouw van de Victory binnenste buiten, Nu over uppergundeck.

    [​IMG]

    Een los exemplaar hiervan is te bestellen op www.modelbouwmagazines.nl
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Marc w, Hoosterw, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gaat ik dat vanavond eens op mijn gemakkie lezen.:)
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi artikel jan
     
  9. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Wat een geweldig mooi project! Ben er even stil van :)
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat was weer een fraai artikel in de Modelbouwer Jan :thumbsup: :thumbsup:
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag de modelbouwer eens gelezen, weer een mooi verhaal Jan, ondanks dat we het al kende van dit forum, maar witdruk blijft toch nog steeds een mooi en speciaal medium.
    Daar mag je best wel trots op zijn:)
    Op de Vic zelf ook natuurlijk:D
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 212
    Aan stuurboord zitten nu op drie niveaus de zijgalerijen erop.

    [​IMG]
    Foto: Stuurboord zijgalerijen zijn geplaatst. Bovenop komt nog het dak.

    Er is nog genoeg op aan te merken, maar enkele dingen zijn te wijten aan de Caldercraft onderdelen. Daar kan ik niets doen of ik moet ze niet gebruiken, maar ik heb geen alternatief. Ik zie het niet zitten de spijltjes en de raamstijlen zelf te maken.
    Het belangrijkste verschil is de hellingshoek. De spijlen staan steiler dan de spiegel zelf. Als ik dat gelijk maak moet de vloer van de galerijen horizontaal lopen terwijl ze iets moeten aflopen.
    Het meest opvallende is dat de middelste rij ramen iets te ver naar voren zit.
    Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Eerst de andere kant. Als die beter lukt dan … ???
    Ook nog even een foto van de dekken apart.

    [​IMG]
    Foto: Zijgalerijen apart van elkaar. Hier is goed te zien dat de galerijen een heel kwetsbare punt hebben die onder het dek uitsteekt.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, als bouwer kun je misschien nog wel wat vinden om op aan te merken, maar als kijker zeg ik, knap gedaan Jan, want zo'n schip is natuurlijk niet ontworpen om in plakken tentoon te stellen. Daarom moet je natuurlijk op verschillende plaatsen concessies doen.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Is er niet eventueel de optie om dit 3D te laten printen in de juiste maten? Of wanneer je ieder spijltjes individueel lossnijdt en weer opnieuw aan een basisstrip zet in de juiste hoek?
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Alle spijltjes loszagen en weer opnieuw ergens oplijmen zou kunnen, maar wordt het daardoor mooier? Je zal ze nooit zo mooi strak ten opzichte van elkaar kunnen krijgen. Dan wel in de juiste hoek maar toch.. mooier?
    Lastiger zijn de spijltjes van de ramen. Een optie zou zijn om elk raampje zo in het vlak te zetten dat de spijlen evenwijdig aan de spiegel helling lopen. Maar dan loopt de bovenkant van de ramen niet in één lijn wat nu wél zo is. Breng ik dat ook in lijn dan loopt de rij ramen naar voren toe omhoog in plaats van iets naar beneden. Dat is helemaal geen gezicht.
    Het is dus een keuze tussen verticaal evenwijdig met spiegel en horizontaal niet in lijn of horizontaal wel maar verticaal niet. Ik kan natuurlijk ook de hele spiegel ietsje rechterop zetten. (Nee dus...)

    En ja 3D printen. Dat zou kunnen. Afgezien van de vraag of dit nog modelbouw is. Maar hoe kom ik aan de juiste maten? Alles is nu heel erg ad hoc gedaan. De schotten waar de ramen in zitten heb ik drie keer opnieuw gemaakt. Eén keer liep de houtnerf niet goed, één keer had ik de raam openingen op kant uitgezaagd. De schotjes wat ingekort, weer verlengd. Net zo lang aanpassen dus tot het acceptabel past.
    Als je dit proces ingaat met 3d printen en het drie / vier keer opnieuw moet laten doen is het eind ook zoek.

    En ik kan altijd terugvallen op mijn allereerste stelling/uitgangspunt, dat het gaat om de binnenkant, desnoods ten koste van de buitenkant.

    Nu eerst de andere kant en dan zien wel verder.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik nog wel eens doe is het in CAD tekenen en dan laten lasersnijden. Maar dat is ook niet werkelijk een makkelijke optie.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja dan moet ik eerrst CAD aanschaffen en dan nog daarmee leren tekenen etc.
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als ik deze foto's bekijk kan ik enkel vaststellen, dat de achterkant nog veel moeilijker gaat zijn dan de de reeds gedane zijde, plus je nog rekening moet houden met het schuiven van de dekken.
    Alvast veeeel moed en geduld, al zijn we er wel van overtuigd dat het in jou handen wel goed gaat komen.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 213
    De stuurboord galerij heb ik heb ik even met rust gelaten en ben begonnen met de bakboord galerij. Ik heb eerst van karton schotjes pas gemaakt en daarop de raampartij afgetekend, zodat ze in lijn lagen. Daarna de ramen uitgesneden. De onderste raampartij die er al enige tijd in zat heb ik losgehaald om met de andere in lijn te kunnen leggen.

    [​IMG]
    Foto: Onderdelen van de bakboord galerij.

    Nadat de kartonnen mallen op het model ook goed zaten heb ik ze uit 1mm multiplex gezaagd en de ramen erop afgetekend en uitgezaagd en op maat gevijld.

    [​IMG]
    Foto: Definitieve raampanelen.

    Nadat de ramen erin zaten, en tussendoor, steeds gecontroleerd of ze in lijn lagen.

    [​IMG]
    Foto: Panelen met plakband in lijn op het model geplakt.

    En ook of ze op het model in lijn blijven. Daarna geverfd.

    [​IMG]
    Foto: Geverfde raampanelen, los en op model geplakt.

    Vervolgens de panelen bevestigd op het model, de pilarenstrips erop gelijmd, en enkele latjes al of niet met zwarte biezen geplaatst.
    Met die latjes heb ik mooi de dekscheidingen kunnen wegwerken.
    Vervolgens nog wat schilderwerk uitgevoerd voor de versiering helemaal onderaan de galerij.

    [​IMG]
    Foto: De versiering onder aan de galerij. Boven op de Victory, onder mijn “kunstwerk”.

    Deze versiering heb ik eerst nagetekend op zwart papier en daarna ingeschilderd. Dit soort schilderwerk is niet mijn specialiteit. Daarna het papier op het model gelijmd.
    Het uiteindelijke resultaat is als volgt:

    [​IMG]
    Foto: Eindresultaat.

    De galerijen zitten erop. Hé hé. Dat was een hele klus. Het is lang niet perfect maar beter dan dit is niet haalbaar.
    Ik ga nu verder met nog een heftige klus. Het galjoen. Maar daarover later.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er toch netjes uit Jan:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina