HMS Victory, Binnenste buiten.

Al vanaf het begin vond ik de dekbalken heel nadrukkelijk aanwezig. Te nadrukkelijk.
Toen bedacht ik me te gaan experimenteren met kleur. Ik heb over de dekbalken strookjes zwart papier gelegd.



Foto: Links dekbalken licht en rechts donker gekleurd. (Heeft niets met Zwarte Piet te maken. )



Vergeleken met de lichte balken vallen ze nu veel minder op.
Ik ga dus de bovenkant ervan zwart verven.


Wellicht is dit ook voor Klaas en tip, als je de dekbalken minder wil laten opvallen.


Heeft onze verf specialist, Chris, hier misschien ook een theoretische verklaring voor?


Wordt vervolgd.

Ajaj.... da's een sterke Jan :yes:
Ik worstel er ook een beetje mee, maar vondt geen altenatief, Paul stelde al voor om ze rood te maken, dus het valt op.....
Het lijkt er op, gezien jouw beide foto's, het creeëren van een duidelijk contrast de oplossing is, maar dan komt de Historische verantwoording weer in het geding :confused:
Ik hoop dat Chris hier een antwoord op heeft, dus ik wacht even...
 
Door het contrast zijn ze inderdaad minder overheersend. Ik zat eerder aan verouderen te denken dan aan zwart schilderen.

verftechnieken-verniswas-grijs-notelaar_thumb.jpg


Dat lijkt me beter in het geheel passen dan effen zwart. Ook een kwestie van smaak natuurlijk.
 
Ja, verouderen (= donker maken) heeft hetzelfde effect.
Maar het lijkt echt. En deze kant van de balken is nooit zichtbaar. Effen zwart suggereert geen echt oppervlak. Eerder iets van "Het is er maar het hoort er niet te zijn"

Begrijp je wat ik bedoel?
 
Update 27
Weer even een update. Is al weer twee weken geleden maar ik heb toch niet stilgezeten.
Alle inwendige details zijn nu gefixeerd.
De pompput rond de grote mast is geplaatst, pompen moeten er nog in.

full

Foto: Pompput. Pompen en grote mast moeten er nog in.

Enkele extra details zijn aangebracht.

full

Foto: Bodem bedekt met ijzeren staven als ballast. Matroos heeft mand gevuld met grind.

De laatste dekbalken zijn aangebracht.

full

Foto: Huidige situatie.

De buitenbeplanking is opgetrokken tot de rand van het ruim.

full

Foto: De buitenwand is iets hoger dan de bovenkant van de dekbalken. Het orlopdeck (koebrugdek) valt hierin.

De rand is afgewerkt, dwz:

– De binnenwand is tussen de dekbalken opgevuld.

– De ruimte tussen binnen en buitenwand is opgevuld met plamuur en op gelijke hoogte gebracht met de dekbalken.

– Alle knieën zijn geplaatst tegen de dekbalken en de binnenwand.

( Even tussendoor: Hierbij is een afwijking (foutje?) ontdekt in de bouw van Alexandru t.o.v. McKay, waardoor ik wat moest improviseren.)

full

Foto: Aanpassing als gevolg van verschil Alexandru / McKay. Rood: de doorsnede van doorlopende deel van de bodemwrang.

De bodemwrangen bestaan uit twee delen, waarvan het ene eindigt onder de dekbalken van het orlopdeck en het andere er doorheen gaat en eindigt onder het lower gundeck.
De dekbalken zitten dus boven de lagere bodemwrang-deel. Bij de middelste wrang zit het doorlopende deel aan de verkeerde kant waardoor hij door de knie moet gaan. Wat in werkelijkheid dus niet zo is. Jammer.

Dan is het nu tijd voor het volgende dek.
Het dek is uitgezaagd uit 1mm triplex, zodanig dat het tussen de buitenbeplanking valt. Hierop moet de bovenbouw weer worden gefixeerd, en de buitenbeplanking verder worden voortgezet in een vloeiend verloop.
Met name bij de boeg en de achtersteven moet er nog wat worden bijgewerkt.

full

Foto: Het verloop van de buitenbeplanking bij de boeg is nog niet wat het wezen moet. (Understatement)

full

Foto: Orlopdeck en bovenbouw staan los op het ruim.

Als de bovenbouw is gefixeerd op het dek, waarbij het dek een flink stuk wordt beplankt om stijfheid te verkrijgen, ga ik de buitenwand zoveel mogelijk beplanken. Ook weer om stevigheid te verkrijgen. Daarbij sla ik ter hoogte van het dek een gang over, om het weer te kunnen doorzagen.

Ik ga vol goede moed verder.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 28
Laat ik beginnen met te zeggen dat er een verschil bestaat tussen de tekeningen van McKay en de bouw van Alexandru. Laten we het nog geen fout noemen.
Ik heb de twee in onderstaande foto onder elkaar gezet.

full


Bovenaan zie je de eerste 6 bodemwrangen van Alexandru aan bakboord.
Onderaan het dekplan van het orlopdeck van McKay aan stuurboord. Maar dat kan je spiegelen.
In de rode rechthoekjes is met een kruis het deel van de wrang aangegeven dat door het orlopdeck heengaat, het lange deel.
Het korte deel van de wrang eindigt onder de dekbalk, dus in het deel zonder kruis.
Als we kijken naar de voorste delen van de wrangen dan is dat bij McKay resp: kort, lang, lang, lang.
Bij Alexandru: kort, lang, kort, lang.
Bij de derde wrang van voren is dus het lange en korte deel verwisseld.

Dat heeft dus consequenties op de plaats van de dekbalk, en daarmee op de vorm van de knie etc.
Ik heb op foto's niet gezien hoe Alexandru dat heeft opgelost. Moet ik nog eens goed naar zoeken.

Is het duidelijk geworden ?
 
Laatst bewerkt:
Iupdate 29
Ik heb gevonden hoe Alexandru het heeft opgelost.

full


Het speelt bij hem maar aan één kant, want de andere laat hij open.
Ik heb hier weer de overeenkomstige wrangdelen met lijnen met elkaar verbonden.
Dan zie je het korte deel aan de verkeerde kant van de lange wrang zitten.
De dekbalk heeft hij een balkdikte verschoven naar achteren, met als gevolg dat het aantal smallere dekbalken tussen de dikke ook is aangepast.
Waar McKay er drie heeft zijn er bij Alexandru 2, en verder naar achteren 3 i.p.v. 4.

Welke toeschouwer zou dit opvallen ?
Mij dus want ik nam Alexandru's foto's als leidraad en kwam later bij gebruik van het plan van McKay dus verkeerd uit.

Henk: Opletten dus.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht.
Daarom wil ik het ook geen fout noemen, maar een verschil. Je zou op de Victory moeten gaan kijken wie het het best benadert.
 
Back
Top