HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 53,
Na het geëxperimenteer met de leds weer even wat “timmermanswerk” gedaan.
De deuren van de sailroom gemaakt en opgehangen.

full

Foto: Deuren van de Main Sailroom, open en dicht.

Dat was het.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Boeiend om zo'n doorsnede te maken met alles erop en eraan (erin)
Ik vind het wel leuk en niet eentonig om te maken.
Zeer mooie hoor

groetjes
Ward
 
Update 54,
Deze week heb ik de sailroom afgemaakt en geplaatst.
Nu nog afwerken.

full

Foto: Vooraanzicht van de kruitopslag met daarnaast de kabelopslag. De sailroom zit hierachter. Een marinier staat al op wacht voor de nog aan te brengen toegang tot de kruitvulkamer.

De kabels moeten nog worden vervangen door links-geslagen kabel van 3mm dik.
Verdere details laat ik nu nog niet zien. In Duizel is alles live te zien.
Zie: ontmoetingsdag-te-duizel-2e-editie-4-april-2015-a
Volgende week, ná Duizel, plaats ik de details voor degenen die niet konden komen kijken.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 55, 6-4-2015
Voor degene die niet naar Duizel konden komen en daar het model in levende lijve hebben kunnen zien hier enkele foto's van de laatste stand van zaken.
Nieuw is de zeilkamer en alles daarom heen.

full

Foto: Stelling met zeilen en zeilrollen voor de zeilkamer.

full

Foto: Zeilkamer met stellingen van onder gezien.

Naast en boven de deuren naar de zeilkamer zitten twee klemmen waarmee het ankertouw kan worden vastgeklemd. Dit is namelijk de plek waar het ankertouw van het upper gundeck naar beneden naar de kabelopslag gaat. Met deze klem kan de ankerkabel in de hoek van de twee haaks op elkaar staande dekbalken worden vastgeklemd.

full

Foto: Deuren van zeilkamer met klemmen voor de ankerkabel. Ook de bedrading voor de ledjes is hier goed te zien.

full

Foto: Ankerkabels gaan door klemmen naar bovenliggend dek. Pal voor de deuren van de zeilkamer zitten de grote luiken voor het ruim. Hier niet aanwezig.

De kabels zijn nog niet de definitieve kabels. Die moeten nog worden gemaakt. Dit is ter demonstratie van de werking van de kabelklemmen.

full

Foto. Hier met gesloten luiken.

full

Foto: Zeilkamer van boven gezien, nog zonder dekbalken. Ik heb geen foto's van het interieur van de zeilkamer, Dit is dus zelf bedacht.

full

Foto: Overzicht van zeilkamer en kabelopslag, zonder dekbalken.

full

Foto: En nu met de dekbalken van de andere kant af gezien.

full

Foto: Doorkijkje in de lantaarnruimte van het kruitmagazijn wat achter de zeilruimte zit.

full

Foto: Het achterste deel van het orlopdek verlicht.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 56,
Dit heb ik donderdag al gepost maar vrijdag lag de site er de hele dag uit geloof ik. Ik vermoed dat er een backup is teruggezet waardoor er posts verloren zijn gegaan. Opnieuw dan maar.
De week na Duizel en Pasen heb ik weinig uitgevoerd, aan modelbouw tenminste. Daarom hebt u vorige week geen verslag van mij gezien. Daarom deze week een uitgebreide.

Ankerkabel
Voor Duizel heb ik nog een stuk linksgeslagen ankerkabel gemaakt. Hij werd echter te dik, 4,5 mm ipv 3mm. Dus ik moet het overdoen. Hier wil ik laten zien waarmee ik het heb gemaakt. Bron hiervoor was: http://shipworkshop.com/products/tools/prosak-30
Het daar beschreven mechanisme heb ik zelf gemaakt met wat technisch lego onderdelen.

full


Het middelste tandwiel wordt (handmatig) aangedreven en laat de andere drie tandwielen links of rechtsom draaien, resulterend in rechts of links geslagen touw. Deze tandwielen zitten opgesloten tussen twee plaatjes hardboard.

full


Onder aan de asjes die rond draaien zit een paperclip waar je een touw aan knoopt. Aan het eind van de drie touwen bevestig je een gewicht en met een stukje rond karton, met drie inkepingen houd je de drie touwen uit elkaar. Ik heb dit apparaatje in het trapgat opgehangen aan de balustrade en het gewicht lag op een trede 2 m daaronder.
Nu kan je de drie touwen “opwinden”, ongeveer 50 tot 100 omwentelingen per meter.
Als je dan langzaam het kartonnen rondje omhoog brengt zullen de drie strengen zich om elkaar heen draaien en het gewenste touw vormen.
Als je zo drie rechtsgeslagen touwen hebt gemaakt kun je die weer ineen slaan tot een linksgeslagen kabel.

Invulling van voordek
Het voordek van het orlopdek moet nu worden ingevuld. De plattegrond daarvan is dit.

full

Foto: Plattegrond van voordek van orlopdeck.

Als je goed kijkt, zie je 14 deuren. Voorzover ze in het echt zichtbaar zijn, dit deel is niet voor publiek toegankelijk, zijn het dezelfde type deuren als op het achterdek.
Deze 15 deuren (één reserve) heb ik als volgt gemaakt.

full


Op reststukjes van 1 mm triplex 15 deuren afgetekend (10 x 22 mm) en gat geboord voor de raamopening.

full


Alle ramen uitgezaagd.

full


En deuren losgezaagd.

full


Per paar van de onder en boven “dorpel” één laag van het triplex weggesneden.
De deuren zijn zo uit het triplex gezaagd dat de nerf van het hout in de lengte van de deur loopt.

full


Met gewone houtlijm korte stukjes ijzerdraad (0,5 mm dik) ingelegd en beide helften op elkaar gelijmd.

full


En geklemd.

full


Overtollige stukjes ijzerdraad weggevijld en deuren verder afgewerkt.

full


En eerste verfbeurt gegeven.

Uitdaging
In Duizel had ik voor de bezoekers nog een uitdaging in petto.

full


Hierbij daag ik de lezers van dit verslag uit, dit ook eens te proberen. Neem hiervoor een jampotje of een groenteblik en een gewoon stuk touw. Als u het zo rond de “ton” kunt knopen dat het stabiel blijft hangen bent u geslaagd.
Maar..... een gewicht van een ton tilt u niet zomaar op. De ton (blikje of pot) moet dus rechtop blijven staan. Het enige wat u kunt doen is het ietsje schuin houden zodat het touw eronder geschoven kan worden. Meer niet.
Forum leden kunnen hierna, in dit bouwverslag, hun ervaringen vermelden.

Volgende week zal ik een eenvoudige oplossing geven.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 57,
Vorige week heb ik u een uitdaging voorgelegd.
Hier een eenvoudige oplossing.

full

Foto 1: Begin met een gewone knoop.

full

Foto 2: Knoop dan de uiteinden met een platte knoop aan elkaar.

full

Foto 3: Houd dan de ton iets schuin zodat u het onderste deel van de lus eronder kunt schuiven.

full

Foto 4: Trek de gewone knoop iets uit elkaar en haal de helft over de ton naar voren.

full

Foto 5: Trek de knoop zo aan dat de gewone knoop rondom de bovenkant van de ton loopt.

full

Foto 6: Stevig aantrekken en ophangen.

full

Foto 7: En zo hangt de ton op de Victory zelf.

Zo dan nu weer verder met de Victory
De vorige week heb ik een aantal deuren gemaakt, nu enkele schotjes voor de carpenters cabin.

full

Foto: Schotjes voor de carpenters cabin

full

Foto: In één van de schotjes zit een, met glas afgeschermde box voor een lantaarn.

full

Foto: Schotjes dry fit op hun plaats gezet.

Volgende week ditzelfde maar dan voor de bootsman en aan de andere kant.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 58,
Bij het verder uitwerken van de structuren op het voordek van het orlopdek stuitte ik op verschillen in de tekeningen van McKay in zijn boek en de tekeningen die Henk van hem heeft gekregen.

full

Foto: Verschillen in McKays tekeningen. Links uit het boek, rechts van Henk.

Ik heb gekozen voor de tekeningen die Henk heeft op grond van onderstaande foto van de echte situatie nu.

full

Foto: Carpenters room gezien vanaf plaats X op vorige foto.

Redenering:
Ten eerste zit de plaats van luik 42 (Blauw in linker tekening) bij mij iets meer naar stuurboord, vanwege de plaats van de ladder in de kruitruimte eronder. Dit is niet meer aan te passen. Daardoor moet de wand van ruimte 27 ook iets verschuiven naar stuurboord. In plaats van de rode lijn wordt het dus de groene lijn. Wanden in rood worden dus niet gerealiseerd, wel de groene.

A: Op de foto hierboven is te zien dat bij A er geen rechte hoek is maar een afgeschuinde hoek. Dat staat niet op de tekeningen maar ga ik wel realiseren. Dat wordt dus de korte gele lijn bij A op de rechter tekening. Zie ook de laatste foto.

B: Dit is de achterwand van de carpenters room waartegen een ladenkast staat. Deze wand staat duidelijk verder weg dan hoek A. Op de tekeningen uit het boek is die wand gelijk met A.

Dit pleit dus voor de tekening van Henk.

C. Dit is het rack dat op beide tekeningen is aangegeven maar een kwart slag gedraaid t.o.v. de huidige situatie. Dit is logischer als de achterwand B een stuk verder naar achter (de boeg) staat.

De situatie gaat dus worden zoals op de rechter tekening.

Realisatie van deze week:
Achter op het orlopdek is de plaats voor de “surgean”. Daar staan enkele van zijn attributen opgesteld.

full

Foto: Expositie van de “operatiekamer” op de Victory.

Ik doe een gok en veronderstel dat de scheepsarts, William Beatty genaamd, daar tijdens een slag zijn spreekkamer / behandelkamer / operatiekamer had.
Dat heb ik weergegeven met twee tafels, één met attributen en één als operatietafel.

full

Foto: Attributen voor de operatiekamer.

full


full

Foto: Scheepsarts in operatiekamer in actie op het model vanuit twee kanten gezien.

Bij het verder uitwerken van de structuren bleek dat een luik precies onder een wand terecht zou komen in plaats er van er net naast. Op de eerste foto met oranje aangegeven en een pijl met 3mm ernaast. Verplaatsen was mogelijk omdat eronder geen trap zit. Het werd gebruikt om kruittonnen in en uit de kruitruimte te hijsen.

full

Foto: Verplaatsing van een luik naar links met 3 mm.

Verder laat ik u de stand zien van de wandjes tot nu toe.

full

Foto: Linksboven 4 palen die op een hoger dek de “riding bitts” vormen waar de ankerkabel om wordt geslagen. In het midden de afgeronde hoek, hierboven beschreven en rechtsonder wat meubilair voor de carpenters room.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top