Update 56,
Dit heb ik donderdag al gepost maar vrijdag lag de site er de hele dag uit geloof ik. Ik vermoed dat er een backup is teruggezet waardoor er posts verloren zijn gegaan. Opnieuw dan maar.
De week na Duizel en Pasen heb ik weinig uitgevoerd, aan modelbouw tenminste. Daarom hebt u vorige week geen verslag van mij gezien. Daarom deze week een uitgebreide.
Ankerkabel
Voor Duizel heb ik nog een stuk linksgeslagen ankerkabel gemaakt. Hij werd echter te dik, 4,5 mm ipv 3mm. Dus ik moet het overdoen. Hier wil ik laten zien waarmee ik het heb gemaakt. Bron hiervoor was:
http://shipworkshop.com/products/tools/prosak-30
Het daar beschreven mechanisme heb ik zelf gemaakt met wat technisch lego onderdelen.
Het middelste tandwiel wordt (handmatig) aangedreven en laat de andere drie tandwielen links of rechtsom draaien, resulterend in rechts of links geslagen touw. Deze tandwielen zitten opgesloten tussen twee plaatjes hardboard.
Onder aan de asjes die rond draaien zit een paperclip waar je een touw aan knoopt. Aan het eind van de drie touwen bevestig je een gewicht en met een stukje rond karton, met drie inkepingen houd je de drie touwen uit elkaar. Ik heb dit apparaatje in het trapgat opgehangen aan de balustrade en het gewicht lag op een trede 2 m daaronder.
Nu kan je de drie touwen “opwinden”, ongeveer 50 tot 100 omwentelingen per meter.
Als je dan langzaam het kartonnen rondje omhoog brengt zullen de drie strengen zich om elkaar heen draaien en het gewenste touw vormen.
Als je zo drie rechtsgeslagen touwen hebt gemaakt kun je die weer ineen slaan tot een linksgeslagen kabel.
Invulling van voordek
Het voordek van het orlopdek moet nu worden ingevuld. De plattegrond daarvan is dit.
Foto: Plattegrond van voordek van orlopdeck.
Als je goed kijkt, zie je 14 deuren. Voorzover ze in het echt zichtbaar zijn, dit deel is niet voor publiek toegankelijk, zijn het dezelfde type deuren als op het achterdek.
Deze 15 deuren (één reserve) heb ik als volgt gemaakt.
Op reststukjes van 1 mm triplex 15 deuren afgetekend (10 x 22 mm) en gat geboord voor de raamopening.
Alle ramen uitgezaagd.
En deuren losgezaagd.
Per paar van de onder en boven “dorpel” één laag van het triplex weggesneden.
De deuren zijn zo uit het triplex gezaagd dat de nerf van het hout in de lengte van de deur loopt.
Met gewone houtlijm korte stukjes ijzerdraad (0,5 mm dik) ingelegd en beide helften op elkaar gelijmd.
En geklemd.
Overtollige stukjes ijzerdraad weggevijld en deuren verder afgewerkt.
En eerste verfbeurt gegeven.
Uitdaging
In Duizel had ik voor de bezoekers nog een uitdaging in petto.
Hierbij daag ik de lezers van dit verslag uit, dit ook eens te proberen. Neem hiervoor een jampotje of een groenteblik en een gewoon stuk touw. Als u het zo rond de “ton” kunt knopen dat het stabiel blijft hangen bent u geslaagd.
Maar..... een gewicht van een ton tilt u niet zomaar op. De ton (blikje of pot) moet dus rechtop blijven staan. Het enige wat u kunt doen is het ietsje schuin houden zodat het touw eronder geschoven kan worden. Meer niet.
Forum leden kunnen hierna, in dit bouwverslag, hun ervaringen vermelden.
Volgende week zal ik een eenvoudige oplossing geven.
Wordt vervolgd.