HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Timberwolf,
    Blijft een mooi schip, de Victory.
    En iedereen geeft er toch weer een eigen interpretatie aan.
    Paul
     
  2. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ook vanuit Hoevelaken welkom hier Paul, je hebt 'n mooi pakket en ik ga je zeker volgen.
    Veel succes met de bouw en maak er wat moois van.
     
  3. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Weer eentje om te volgen :D wordt druk hier.
    Veel succes met de bouw.
     
  4. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het wordt hier zeker druk met HMS's Victory. Maar dat is ze wel waard. Bedankt Dick en Ed. Zoals gezegd: het uitpakken, de houtgeur en de boeken lezen gaf al erg veel voorpret.
    Gr. Paul
     
  5. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    De geur van hout blijft lekker. Bij mijn andere hobby traditioneel boogschieten maak ik de pijlen zelf van cederhout als je de schaften zaagt blijf je eraan ruiken, zou bijna een boot gaan bouwen van ceder;)
     
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Een snelle update van boeg en spiegel onderdelen.

    [​IMG]

    Boegdelen voor de beplanking in de klemmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En klaar. Dit wordt opgevuld met balsahout voor een goede ronding en houvast van de beplanking.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hetzelfde idee aan de achterzijde voor de galerijen. Eerst in de klemmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En dan klaar. Past allemaal precies:D

    [​IMG]

    Dan de strips met de uitgefreesde geschutpoorten.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ze komen met afgeronde hoeken uit de freesmachine, maar dan passen de sponningen niet lekker.

    [​IMG]
    Een stuk of honderd poorten met een kleine driehoekige vijl echt vierkant gemaakt.

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er zeer netjes uit, oog voor detail dat zie ik graag!
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Goed bezig Paul.
    Alles haaks, recht, goed passend, en steeds weer meten zorgen er voor dat de rest mooi aansluit.
    Daar hou ik ook wel van:cool:
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank jullie, Germt en Piet voor het compliment.

    Het begint een beetje op een schip te lijken. De eerste strip met geschutpoorten kan geplaatst worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelijmd en geklemd, op het eerste spant na. Dat spant heeft net een andere richting dan de 2e, en zonder verwarmen de juiste vorm blijft 'ie niet zitten (teveel spanning).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu blijft 'ie ook zonder lijmklem zitten:D.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu alle ruimtes achter de geschutpoorten mat zwart geschilderd, omdat ik later niet meer bij kan(met dank aan dit forum).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het 17e spant heeft heel weinig ruimte om de volgende strip met geschutpoorten te ontvangen. Iets opgedikt dus maar.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En, zoals beloofd, de voorzijde gevuld met balsahout. Dat daar nog wat gaatjes en sleufjes zitten is geen enkel probleem. Het gaat om de lijn en stevigheid. De strips en beplanking komen hier nog overheen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Stuurboordzijde (hier links) in vorm gevijld en geschuurd. Bakboordzijde in de lijmklem. Dat wordt bewerkt als het goed droog is. Het gaat er dan vooral om een perfect symmetrische vorm te krijgen, want dit bepaald de vorm van de boeg. Met een proeflatje de vloeiende vorm controleren op verschillende hoogtes en goed kijken. Of heeft iemand nog een suggestie?

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  10. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Beste Henk,

    Ik weet wat je bedoelt. Was alleen bang dat je de tanden van de kam te gemakkelijk in een andere vorm zou duwen. Ga er toch maar een halen. Het lijkt wel de beste manier. Dank.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2014
  12. Germt

    Germt Guest

    Mooi hoor, zo'n kam is inderdaad een zeer praktisch hulpmiddel.

    Persoonlijk vindt ik het wel leuk dat er steeds meer Engelse schepen gebouwd worden op het forum hoor;)
     
  13. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Paul,
    Ze begint al mooie lijnen te krijgen en ik vind dat je verdraaid netjes werkt :thumbsup:.
    Persoonlijk zou ik de boeg volledig hebben opgevuld met balsa: geen extra moeite en veel plezier / gemak bij het leggen van de huidgangen, hoewel het eindresultaat waarschijnlijk identiek zal zijn.
    Het kammetje wil ik ook al een tijdje aanschaffen, weer een goeie tip!
    Ik ben het met Germt eens dat de Engelsen mooie schepen hebben gemaakt en hoewel ik zelf met een Fransman bezig ben gaat mijn voorliefde nog altijd uit naar de Hollanders ;).
    Grt
    Diederik
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Je kan ook bij de praxis of zo kijken. Daar heb ik hem vandaan. Ik weet niet meer wat hij kostte, maar het zal ongeveer hetzelfde zijn geweest.
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, Engelse, Franse of Nederlandse schepen. Ik had heel graag een mooi retourschip willen bouwen. Vooral het hoog oplopende achterdek vind ik erg fraai. Probleem is de kwaliteit van de kits. Caldergraft maakt nu eenmaal de mooiste en historisch meest correcte kits, en dat zijn dan geen retourschepen. Mochten ze ooit met een 7-Provincien op de markt komen, dan wordt dat mijn volgende project (over 10 jaar:D)

    Vanmiddag even naar de doe-het-zelf voor de kam. Je hebt gelijk Diederik, dat het opvullen van de boeg niet veel uitmaakt voor het eindresultaat. Bij de HMS Victory bestaat het grootste deel van de boeg uit brede triplex strips met de geschutpoorten. Ik laat het maar zo.

    Twijfel nog een beetje of ik de triplex strips zacht zal maken door ze te weken (dat zegt de handleiding) of te verwarmen (waar ik zelf goede ervaring mee heb). Ik ga denk ik voor het laatste. Het is bovendien een snellere methode (hoewel...snelheid is bij dit model van ondergeschikt belang;)).

    Gr. Paul
     
  16. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    je kunt deze profielkammen ook bij de lokale parket/laminaatwinkels halen.
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Op de kwaliteit van de Prins Willem van Corel is weinig aan te merken, de bouwbeschrijving is summier maar de uitgebreide tekeningen maken dat helemaal goed. Ik kan je dit model echt aanraden als je een retourschip wil bouwen.
    En ook niet onbelangrijk de prijs is veel lager als van de modellen van Caldercraft

    Andy :pim:
     
  18. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Klopt helemaal, bouwbeschrijving van Corel is erg matig maar de tekeningen zijn wel weer goed, ook de hout kwaliteit is top maar daar staat Corel ook om bekend.
     
  19. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Zo zie je maar weer, de Prins Willem die jij maakt is inderdaad erg mooi, Andy, maar ik begreep uit je bouwbeschrijving dat er wel wat technische probleempjes waren. Wel fijn om te horen dat het toch een prima model is. Hetzelfde geldt voor de Wasa.
    De prijs is een terecht punt dat je maakt. Ik heb het, om het voor mezelf en het thuisfront acceptabel te maken, de prijs per uur bouwplezier berekend, en die is uiteindelijke erg laag.
    De retourschepen die (over een tijdje) te bezichtigen zijn (Batavia en 7-Provinciƫn), zijn niet als houten kit verkrijgbaar. Ik heb heel veel bewondering voor de mensen die ze scratch bouwen, maar dat is voor mij een brug te ver, vooral wat betreft de ornamenten.
    Kortom, en dat wilde ik eigenlijk zeggen: ik leer er elke dag weer wat bij:D.
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Klopt allemaal, maar alleen jammer dat je vaak naar de winkel moet om bijv. zwart touw en andere zaken bij te kopen.
    Dan wordt het natuurlijk ook weer duurder;)
     

Deel Deze Pagina