HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt mannen, inmiddels zijn alle senten er weer af.
    In de genoemde handleiding staat dat je halverwege de markeringen die je op de spanten (boven en onder de senten) hebt gezet een nieuwe markering moet zetten, om die te gebruiken voor de uitlijning van de planken. Ik heb steeds de onderkant (van het schip;wat nu de bovenkant is, omdat het schip op z'n kop ligt) van elke kruising van spant en sent gebruikt bij mijn maatvoering. Dit ga ik ook aanhouden bij de beplanking. Zoals gezegd, alles verdwijnt later onder een laag van 2600 koperplaatjes, maar het is een goede oefening, en geeft mogelijk ook een beter resultaat. Ik ga beplanken volgens het Engelse systeem (de Victory is ten slotte een Engels schip) wat betekent dat de planken nooit eindigen op het (denkbeeldige) berghout, zoals bij Nederlandse schepen, maar altijd op de boeg of de kiel.
    Ergens op het forum staat daar een fraaie tekening van. Kan 'm nu zo snel niet vinden.
    Gr. Paul
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dit plaatje bedoelde ik dus

    [​IMG]

    Met dank aan eagter, geplaatst op verslag van Stp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Begonnen met de beplanking.
    Eerst nogal veel rekenwerk om de breedte van iedere plank bij elk spant uit te rekenen. Dit zit er voor stuurboord zo uit:

    [​IMG]
    Horizontaal de spanten 18 t/m 1, verticaal de afstand van de senten, waar elke keer midscheeps precies 4 planken passen (4x6mm=24mm). Vervolgens die afstand door 4 gedeeld en de breedte van de planken eronder gezet. Bij de achterste spanten loopt de afstand op tot 39mm. Daar heb ik instekers gebruikt.

    [​IMG]
    Een voor-achter aanzicht van de eerste planken. Ik heb de eerste twee overgeslagen, waarvan 1 de kielgang is (garboard). Die worden aan het eind geplaatst.

    [​IMG]
    Overzicht.

    [​IMG]
    De uitwaaierende beplanking achter

    [​IMG]

    En een detailopname van de instekers achter. Er komt in dit segment nog 1 plank bij, dus achter ben ik van 4 naar 7 plankbreedtes gegaan (4x6 en 3x5).

    [​IMG]
    Hier een detail van de markeringen op de spanten. De overblijvende ruimte is waar de laatste plank van dit segment moet komen. Zo kun je de breedte per segment goed in de hand houden, en niet aan het eind veel overhouden of tekortkomen.

    [​IMG]
    Als laatste een detail van de boeg. Daar ziet het er altijd wat rommeliger uit. Geen probleem met wat plamuur, tweede beplanking of koperplaatjes.

    Ik zal jullie niet vervelen met een foto-update van elke nieuwe plank, maar af en toe de vooruitgang laten zien.
    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    duidelijke foto's zo. vergeet niet om na ca 5 latjes opnieuw te bereken hoe je uitkomt, het wil wel eens wat verlopen
     
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dat gebeurt zeker Jan, helemaal strak komen de latjes niet tegen elkaar en er zit wat lijm tussen. Bedankt voor de tip.
    Gr. Paul
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad, goede uitleg van het gebruikelijke systeem.
    Even opnieuw uitmeten kan meestal geen kwaad;)
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Zoals mijn opa zaliger al zei: met passen en meten, wordt de meeste tijd versleten
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Dat zijn mooie oude wijsheden, ik ken deze uitspraak ook van mijn opa zaliger:)
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn buurman had er ook zo eentje:

    "één keer meten is twee keer zagen"
     
  10. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    Meten is weten...
    1 keer is voldoende dus! :)
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Als we nu toch bezig zijn: eenmaal is geenmaal.
     
  12. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De beplanking zit er ongeveer voor de helft op, dus tijd voor een update.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Twee overzichtsfoto's. Ik ben net voorbij de (wat spannende) hoek tussen achtersteven en dwarsbalk. Het verloopt redelijk vloeiend, maar dat wordt beter met wat plamuur.
    Het lijkt erop of er op de plek van de spanten wat knikjes zitten. Dat valt mee gelukkig, maar het wordt nog vloeiender.

    [​IMG]
    En een onderaanzicht van de voorsteven. De beplanking is niet helemaal symmetrisch, maar gelukkig maakt dat in deze fase niet zoveel uit. Wel op letten bij de tweede beplanking en het koperwerk.

    [​IMG]
    Detail van de voorsteven.

    [​IMG]
    De beplanking richting de voorsteven (die zit rechts). Hier moest ik tweemaal een plank laten vallen, om van 2 naar 1 plank (en uiteindelijk van 4 naar 2) te gaan. Dit kon niet op hetzelfde spant, zie hieronder.

    [​IMG]
    Dan nog wat details van de achtersteven:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na elke plank vijl ik deze gelijk met de vorige. Dat is makkelijker dan dat allemaal aan het eind te doen. Bovendien, als je over de beplanking heenkijkt, dwars over het schip, en je kijkt naar de laatste plank aan de andere kant (je kijkt ahw over de kiel heen), dan zie je goed of er een golf naar boven of beneden in zit. Dat is dan nog goed te corrigeren.

    Nu eerst de beplanking helemaal afmaken, ook het lastige hoekje aan het uiteinde van de dwarsbalk. Maar daar hebben we dan het goede voorbeeld van Germt weer voor:D.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Even een vraagje tussendoor: als je je foto's uit een album verwijderd, verdwijnen die dan ook uit het bouwverslag? Het aantal foto's in een album is beperkt. Of maak je gewoon meerdere albums aan?
    Verder krijg ik op al mijn postings rechts boven een rood kruisje. Ook op die van vandaag. Moet ik daar iets mee?
    Gr. Paul
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Als je foto's uit je album verwijderd, zijn ze ook weg in je verslag.
    Je kunt "vriend van het forum" worden (€ 17,50 per jaar) dan kun je 750 foto's plaatsen.
    Het rode kruisje geeft je de mogelijkheid om berichten uit je verslag te gooien.
    Zo kun je je verslag "schoon en to the point" houden;)
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zodra ik mijn foto's "opgebruikt" heb zal ik ook vriend worden. Ik heb nu nog iets van 25 foto's credit.
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Goed idee, vriend worden. Zomaar ineens een heleboel vrienden erbij;)
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Verdorie, ja gaat wel een heel stuk sneller als ik hoor:cool:
     
  18. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Na een tijd van radiostilte hier een update van de HMS Victory.

    De lat wordt erg hoog gelegd door mijn collega modelbouwers, en punniken is nooit mijn ding geweest;).
    De eerste beplanking is gereed, met om te beginnen een dikke laag plamuur.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier en daar schemert er wat groen doorheen. Dat is kneedbaar hout om de ergste dalen op te vullen. Na het schuren van de plamuurlaag heb ik vooral geprobeerd de originele beplanking zoveel mogelijk zichtbaar te maken. Dat maakt de tweede beplanking weer een stuk makkelijker.
    Dit is het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Misschien nog niet perfect, maar het is een aardig eind in de goede richting.

    Volgende stap is het gladplamuren van het gedeelte boven de waterlijn, waar de geschutpoorten zitten. ik hoop dat de hele romp dan echt 1 geheel is.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Germt

    Germt Guest

    Persoonlijk heb ik géén problemen met plamuur, het is tenslotte om een glad en strak oppervlak te krijgen voor de 2e laag.
    Netjes gedaan:D

    PS: Punniken is volgens mij best leuk, ik hou het als achterdeur als ik Henk niet kan bij houden;)
     
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er uit als een goede basis voor de 2e laag
     

Deel Deze Pagina