HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. Jaques

    Jaques

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    3.706
    Locatie:
    Tilburg
    Het komt mij allemaal zeer bekend voor, maar hier zie je dan toch de grote verschillen ontstaan tussen het Caldercraft pakket en dat van de Agostini
    Maar het is allemaal weer heel mooi wat je hier tentoon spreid Paul, knap hoor :thumbsup::thumbsup:
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    Wat veranderingen:.

    De jufferblokken moesten closed heart blokken zijn

    Ik wilde toch even laten zien hoe ik dat heb gedaan, waarschijnlijk zijn er gemakkelijker manieren, maar dit werkt wel. De uitdaging is om de blokken op de goede plaats en een strak touw rond de boegspriet te krijgen.

    De eerste had ik al gedaan


    [​IMG]

    Wel even de afmetingen uitrekenen. Je weet de diameter van de boegspriet dus met omtrek = Pi x diameter weet je ook de omtrek.

    Een 0,25mm draad door een 0,40mm draad

    [​IMG]

    En terug op de juiste afstand voor de omtrek van het blok (plus de trens)


    [​IMG]

    Blok in een derde handje, met de dikke draad achter het blok


    [​IMG]

    Knoop maken en vasttrekken

    [​IMG]

    Beide einden in een klem

    [​IMG]


    Bindsel maken

    [​IMG]

    En de tweede is klaar

    [​IMG]

    De derde heeft een slip mechanisme om de draad aan te trekken als 'ie om de boegspriet zit

    Beide einden in klemmen
    [​IMG]


    [​IMG]

    een eind terug naar het blok, zodat er een lus ontstaat. Deze wordt meegenomen in het bindsel


    [​IMG]


    De lus.
    De draad door het bindsel is slippend

    [​IMG]

    Trek de draad aan bij het vrije einde, vastzetten met secondelijm en snij de restjes af

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    Gerko511, Flying Scotsman, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    En de masthoepels onder de schaal (rubbing paunch)

    [​IMG]

    De speren op hun plek. schachten bruin (hout) ipv zwart (zoals de bouwbeschrijving suggereert)

    [​IMG]
     
    Gerko511, Flying Scotsman, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    5.259
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fraai hoor, en een heel kunstig stukje knoopwerk om die blokken daar zo mooi te krijgen Paul
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Bleiswijk
    Een heel goede uitleg zo.
    Misschien iets voor de tips & tricks?
     
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    Wat vooruitgang met de fokkemast


    De verschillende delen (ondermast, fokkesteng, fokkebramsteng (met fokkebovenbramsteng), fokkemars, bramdwarszalingen, bramlangszalingenen handmast (Nederlandse benaming?)) zijn klaar. Veel zoekwerk, vooral wat betreft de schijven in de verschillende mast delen.

    De delen, met de onderkant van de fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd:



    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    De bovenzijde van fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd



    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    Details:

    Het ezelshoofd heeft 4 blokken: In het midden de toppenantblokken. Achter/onder: de bouwbeschrijving zegt voor de fore topmast yard cluelines, maar in Zu Mondfeld zie ik ook iets met stengewindreep. Iemand??

    De dwarszalingen (rechts) lopen taps toe aan de onderkant en de langszalingen ook en zijn afgerond.

    Schijven voor de voor de bramsteng boelijns zitten in het achtereind van de langszalingen en lopen schuin. (aan de grote mast zitten die schijven aan de voorzijde).



    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    De fokkesteng heeft twee schijven. De onderste in de hieling, diagonaal van voor-bakboord naar achter stuurboord. Daar boven een schijf van voor stuurboord naar achter bakboord. Daardoorheen liepen de stengewindrepen, voor het strijken van de stengen.


    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif
    .

    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    De fokkebramsteng geeft 4 schjijven. de onderste net boven de hieling; diagonaal van voor-stuurboord naar achter-bakboord.



    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    De rest van de schijven volgens McKay:


    [​IMG] upload_2021-2-8_9-28-29.gif


    Volgende: de mast opbouwen en schildpadden (schijvenblok), kardeelblok, latten voor de geleiding van de ra monteren.
     
    Gerko511, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Brugge
    Zeer verzorgd uitgevoerd weer.
    :thumbsup:

    Zijn dat standaardblokken van Caldercraft, of Kolderstok?
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2021
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    De 2mm blokken zijn van Syren. De andere van Clasicmodel (inderdaad met één s) Het zijn blokken uit Polen.
    Ik vond de blokken van Caldercraft te hoekig en Kolderstok had toen geen blokken
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    Ondertussen is de fokkemast klaar, en de grote mast bijna.

    Ik heb een vraag over de bezaansmast: moet daar een "rubbing paunch" op of niet?

    De bouwbeschrijving zegt van niet, en ook Longridge en McKay (in McGowan HMS Victory) schrijven en tekenen van niet.

    Maar James Lees zegt van wel, en ook in de tekening van McKay in The anatomy of......" zie je een rubbing paunch op de bezaansmast.
    Nogal verwarrend. Weet iemand het?

    Dezelfde verwarring wat betreft de fid hole en fid van de mizzen topgallant mast. BB en McKay zeggen van niet, maar Lees zegt van wel.....

    Iemand die het weet?
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Brugge
    neen, geen rubbing paunch op de bazaanmast PA040061.JPG

    zonder fid valt hij naar beneden, dus zeker aanbrengen
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    620
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Herby. Ik vermoedde al dat de bezaansmast geen rubbing paunch moest hebben. Toch wel gek eigenlijk, want ook bij die mast wil je mast en ra's beschermen.
    Over de fid: dat klinkt heel logisch, en zit de BB er een beetje naast.
    Ik kan weer verder!
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Brugge
    Aan de bazaanra, (cross jack yard) werd uiterste zelden of eigenlijk nooit een zeil gehangen, waardoor het ook niet nodig was om deze ra te laten zakken om het zeil te bevestigen of af te nemen, en bij het ophalen/neerlaten kon het zeil dus ook niet beschadigen bij het over de mastringen glijden.
    En daarom vermoed ik dus dat er geen nood was aan een rubbing pounch.
     

Deel Deze Pagina