hobao Hyper 8

hey michel, ik verwacht een uitgebreid verslag van je hoe de Hyper 8 het heeft gedaan tijdens de laatste wedstrijd voor de DBC cup.
misschien baseer ik mijn keuze wat te rijden voor volgend jaar wel aan de hand van dit verslag :)

graag even de set up vermelden, modificatie die je uigevoerd hebt etc......

Nou Paul bij deze dan.

We zijn zonder ook maar met de auto op een baan als Elmpt te hebben gereden , uitgegaan van de standaard afstelling zo uit de doos.
Ik moet zeggen dat we natuurlijk wel de auto voor die tijd weer helemaal hebben gedemonteerd en zelf volgens eigen gevoel hebben opgebouwd , dwz alle boutjes voorzien van locktite . De diffs hebben we geheel uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd.Verder heb ik de tip van Paul Coleman die terug is te vinden op de site van nitrohouse , om de steering ballends te vervangen door de ballends van de pcr h7 gezien deze sterker zijn.
De veren hebben we ook aangepast ,voor hebben we 14 mm gaatjes en achter 14 en 16mm gaatjes .( opgeboort)
De auto reed in het begin niet erg lekker en dat hebben we opgevangen door de stand van de shocks te veranderen en de auto iets hoger te zetten ivm de kuilen . Het resultaat wat een stuk beter.De auto was voorzien van de Ninja motor met de hyper 2059 uitlaat , dit zorgde voor lekker veel power onder in en toch nog veel topspeed op het rechte stuk.
Een zeer fijne motor , en wat ons betreft een blijvertje. Koppeling standaard met zwarte mugen schoentjes en mugen 1.0 veertjes en een 13 t klok.
verder :
voor shocks mugen oil 300cps
veren op shocktower onder en helemaal naar binnen, en op de arm naar binnen
Blaauwe standaard veren 13mm spacer
diff 3000 mugen

Middendiff 5000 mugen

achter:
schockoil 350 mugen cps
blauwe standaard veren 7 mm spacer
op tower boven en geheel naar binnen , op arm naar buiten
diff 1000 mugen

alle 3 standaart gewone diffs

Wel de dogbones zowel voor als achter uitvullen met brandstofslang

Ik moet zeggen we hadden niet verwacht dat de auto zo goed zou rijden , en we hebben daarom ook wel een gok genomen door de auto direct in te zetten in de laatste en beslissende DBC wedstrijd. Achteraf gezien een verstandige keuze geweest . Jordy eindigde als tweede achter Jeffrey en werd dan ook uiteindelijk de eerste DBC cup winnaar overall.

Elmpt_17_09_2006_002.sized.jpg

GR Michel

ik haal even een oud topic op

omdat ik van plan ben om een nieuwe buggy te kopen
rij momenteel met een hyper 7 pro met een LRP 21R

maar ik zit te twijfelen tussen een XB8R en een Hyper 8

het probleem dat ik in dit topic lees dat de dogbones eruit vallen heb ik bij de hyper 7 ook wel eens
is dit goed op te lossen

graag jullie mening over de buggy's en waarom welke keuze

groetjes Bas :D :D

kijk de XB8R is niet duur maar hier op het forum is van die auto bijna niets te lezen
en de onderdelen zijn ook redelijk duur
maar hij is met hudy staal en 7075 shock towers e.d.
ik weet niet hoe de diffs het houden maar ik neem aan goed

hyper 8 ook niet veel over gelezen wel dat de tank van slechte kwaliteit maar is goed in bochten en kan goed jumps maken

ik rijd op het cicuit in elmpt daar zijn redelijk veel jumps en is een behoorlijk moeilijk circuit

keuze tussen de hyper 8 en xray is volgens mij niet zo moeilijk, hyper 8 is wat goedkoper en volgens mij voor een 'beginner' wat makkelijker af te stellen dan een xray (en een stuk goedkoper). Dogbones vallen er niet uit, maar de meenemersasjes op de diff's. Dit zou komen door te korte aandrijfassen zodat de meenemers zich een paar mm uit het diff kunnen werken. Dit ga je tegen door een stukje brandstofslang in de meenemer te stoppen.

Toch Michel? :wink: :wink:

Inderdaad Matthijs, wij hebben een nieuwe H8 staan en die heb ik van de week weer opgebouwd .
De auto heeft diverse veranderingen ondergaan, nieuwe shocktowers zowel voor als achter
De dogbones lijken me inderdaad iets langer , voelt beter , ik zal dat in het weekend proberen en anders uitvullen met een stukje brandstofslang.
Wel hebben we de nieuwe chassisbrace en langere motorsteunen erop om het flexen van het chassis tegen te gaan , ook zit er een andere chassisplaat bij.
Ik heb wel gemerk dat de gewone hobaoshocks er nog steeds opzitten en niet de nieuwe big bore . Dit is echter geen probleem , deze functioneren prima , maar wij rijden toch standaard met de big bore van Hong Nor.

Gr Michel

dit is dus wel goed nieuws maar ik heb bij de hyper 7 ook de normale dunne shocks erop ik heb 1x pas gebroken shaft.
maar volgens mij zijn er wel veel onderdelen verwisselbaar

zoals shocks, steering nuckles.

past trouwens een hyper 7 body op een hyper 8 want ik heb net een nieuwe
en vind de hyper 8 body standaard niet erg mooi

nog een vraagje
hoeveel tands is de standaard clutch (ik neem aan zoals de hyper 7 13T)

en over het midden diff wat is beter een spider diff deze heb ik op mijn hyper 7 (lekt wel regelmatig)
wat is beter want die in de hyper zit is maar 6spider en een spider diff een 8spider

zijn er verder nog dingen die beter zijn om te weten

Bas, ik heb liever de gewone diff's , ze zijn makkelijker in onderhoud en werken naar mijn mening beter dan de spiderdiff's.
Er zit standaard een 13T klok bij .

gr Michel

Zaterdag en zondag weer een Brothercup wedstrijd gereden op de Duitse offroadbaan in Oberhausen ( Stopelhopser).
De duitsers hadden de hele winter gebouwd aan de nieuwe kleibaan, met een totaal nieuw layout .
We waren de eerste rijders op deze kompleet nieuwe baan , en dat was direkt goed te merken.
Het zoeken naar de juiste banden bleek het geheime wapen, gelukkig waren de banden die wij niet in het bezit hadden de Adheris de juiste , we konden ze terplekke aanschaffen.Toen kon het uiteindelijke rijden pas echt beginnen, dat bleek nog een heel gevecht , de ondergrond was knetter hard, en erg stoffig .
Jordy reed weer met de nieuwe Hobao Hyper 8 , we hadden hem het weekend ervoor op de baan in Purmerend klaargestoomt voor deze wedstrijd , en ik moet zeggen de setup bleek ook hier perfect te werken .
De auto was bijna niet om te krijgen , en hij sprong echt formidabel .
Tijdens de eerste kwalificatie reed Jordy echt super in het rond en het goede gevoel van de Hyper 8 was meteen weer terug , echter na deze ronde bleek een oude kwaal toch weer op te spelen , we waren weer niet getelt.Hoe dit nu weer kon gebeuren is nu echt voor iedereen een groot raadsel. Ik heb toen de transponder voorzien van een eigen accu , buiten de ontvanger om . Dit was even zoeken naar de beste oplossing ivm de balans van de auto, uiteindelijk kon ik het accupakket monteren bovenop de batterijbox, zonder dat dit de balans verstoorde. De tweede kwalificatie was het probleem niet meer aanwezig en bleek dat we met de top meededen , na drie kwalificaties eindigde Jordy als 4e , dus direct naar de halve finale.
De halve finale was goed bezet , en een beetje doorrijden was echt noodzakelijk om door te kunnen gaan, echter er deed zich het probleem voor met de banden ,
De auto had veel grip verloren omdat de baan erg was uitgereden en nog stoffiger was als tijdens de kwalificaties, de Adheris waren opeens niet meer de oplossing , maar uiteindelijk bereikten we toch nog gemakkelijk de finale.
Voor de finale , de auto nog maar eens uit elkaar gehaald om de boel te checken, echter dit was niet nodig geweest, de Hyper 8 was nog in de nieuwstaat .
Wel andere bandjes monteren GRP Atomics , dit bleek een beste keuze , tijdens de finale had de auto zijn grip weer terug en was erg prettig te rijden,
wat uiteindelijk resulteerde in een tweede plaats achter Rene van Schaijk.
Na ons uitstapje naar de Kyosho mp777 sp2 welke toch niet beviel bleken we nu weer "back in bussines " dankzij de Hobao Hyper 8.
Er was zelfs een duitse rijder die na de finale bij mij kwam , hij vroeg me of ik de Hyper wilde ruilen tegen zijn Mugen mbx 5r, hij had erg genoten van de prestaties van deze auto en de berijder :lol:

20 mei a.s rijden we in Purmerend weer een HMS /Brothercup in Purmerend , ik houd jullie op de hoogte .

gr Michel Velder

hoi michel

mooi verhaal

ik heb me gister de hyper 8 besteld dus die zal deze week wel komen
ik zie wel bij jullie die mooie proline body

weet je mischien welke banden je het beste kunt gebruiken in elmpt erg stoffig en kleine stukjes kunstgras
ik had om mijn hyper 7 de turbo's van medial pro

Hoi Bas,

Proline Crime fighters m2
GRP Atomics
Jolly's

En trouwens in het weekend van 24 juni rijden wij bij jullie in Elmpt weer een brothercup wedstrijd , kom kijken zou ik zeggen.

gr Michel

ik heb me hyper 8 binnen
maar een vraagje zitten er banden bij de kit en een uitlaat
ik ging er vanuit dat deze erbij zaten maar zitten er dus niet bij

verder auto ziet er erg goed uit en stevig foto's komen nog

groetjes Bas

Klopt helemaal Matthijs.
Bas wel de auto demonteren en opnieuw opbouwen hoor.
Metaalverbindingen goed in de locktite.
Dempers voor 500 en achter 450
diff's voor 3000 midden 5000 achter 1000.

veel plezier er mee ,

Michel Velder

Back