HobbyCity/KB45, Lehner jatwerk: troep, puin, ellende

Vergelijkende testen.................????????????????
Die kan je ook sturen!!! Ik werk in de engineering en testing branche, tell me about it!:rolleyes:

Zelf ben ik van sub-top mega's nu overgestapt op zo goedkoop mogelijke chinezen.
Nu heb ik gemerkt dat als ik in een vuistregeltje beweer: "max 3 watt/gram" dat iedereen zich daar wel in kan vinden. De mensen die met de uitzonderingen komen:
1. weten precies waar ze mee bezig zijn (bijv. Eric hier)
2. Spreken dan wel over gebruik van topmerken.

750 watt uit een motortj van 40g, ja, dat hoef je met een chineesje niet te proberen. Dat iets dikkere trafo blik, het wat slordiger giwikkeld draadje etc... maakt dan ineens wel veel uit.

Zelf had ik laatst een negatieve ervaring met een goedkope binnenloper.
De 2845-1300. Een motor die heel erg lijkt op de mega 16/25-4.
Zelfde gewicht en Kv.
De fabrikant beveelt een 9x6.5 prop aanop 3S voor 14A.
Nu vind ik dat slapjes klinken 14A uit een motor van dit formaat, du ik zet er een 10x8 op om aan de 25A te komen. Boel start rottig op (ik dacht eerst regelaar) en de boel word snel warm en begint te roken. Dan gebruik ik net 2 watt/gram.
De mega heeft geen enkel probleem met deze setup.

Mischien een probleem met een individueel exemplaar, maar mischien ook niet.
Normaal bij goedkope buitenlopers geen problemen, maar daar kan je ook zien hoe het gemaakt is.

Vraag: zou het kwaliteits probleem voor binnenlopers meer spelen dan voor buitenlopers?
In dat geval zijn de gevolgen gering, want veel mensen gebruiken alleen buitenlopers.

Laatst bewerkt:
Het maximale vermogen dat je uit een motor kan halen is natuurlijk toerental afhankelijk. Dus theoretisch klopt 3W per gram niet helemaal. Maar het is natuurlijk wel een heel goede vuistregel.

Vraag: zou het kwaliteits probleem voor binnenlopers meer spelen dan voor buitenlopers?
In dat geval zijn de gevolgen gering, want veel mensen gebruiken alleen buitenlopers.
Goede vraag. Aangezien buitenlopers makkelijk te wikkelen zijn, denk ik dat daar de kwaliteits verschillen tussen A-merken en B/C-merken minder groot is. Bij buitenlopers moet de constructie wel beter doordacht zijn, om het mechanisch nog degelijk te maken. Maar bij de doorgaans kleine Chinese motoren is dat nog niet niet aan de orde.

Zelf had ik laatst een negatieve ervaring met een goedkope binnenloper.
De 2845-1300. Een motor die heel erg lijkt op de mega 16/25-4.
Zelfde gewicht en Kv.
De fabrikant beveelt een 9x6.5 prop aanop 3S voor 14A.
Nu vind ik dat slapjes klinken 14A uit een motor van dit formaat....

Dan zou je beter voor een kleinere en lichtere motor van een betere kwaliteit kunnen gaan. De prestaties van een model wegen bij mij zwaarder dan de kwantiteit. De specs van die motor waren dus wel juist ;-P

Dat geloof ik wel ja. Windingen zijn makkelijker netjes te maken en moeilijker te "verstoppen". Bovendien zijn de toeren lager en zullen de verschillen zich derhalve minder openbaren.

Ook een vraag: hoe moet ik de betere aziatische merken zoals Hyperion dan plaatsen?

Ik draai ook een kleine Axi op 750W/52.000 rpm en heb ik een zelf gewikkelde buitenloper van 23 gram op 350Watt/55.000rpm (0.6mm koperdraad). Lage toeren voor buitenlopers gaat dan ook niet meer op. Met een vertraging erop krijg je een mooi concept ;-P

Laatst bewerkt:
Maar waarom zou je dat willen? Anders wikkelen zodat het in 1 keer gaat zonder vertraging is dan toch interessanter? Vertragingen kosten alleen maar vermogen, maken herrie, hebben onderhoud nodig, gaan kapot..

Wat is het voordeel van zoveel toeren?

Rendement van een goede vertraagde snelle buitenloper met hetzelfde ingaand vermogen en prop edg is gewoon hoger dan ene langzamere buitenloper die het direct aan kan. Direct zit je aan de 85%, vertraagd boven de 90.

Wat is het voordeel van zoveel toeren?

Het voordeel van zoveel toeren is dat je enorm veel vermogen uit een lichte motor kan halen.
Vermogen = hoeksnelheid*koppel. (om hoeksnelheid om te rekenen naar toerental is een vaste omrekenfactor nodig)
Dus kort door de bocht:
"vermogen = toerental*koppel"
Elektrisch:
Vermogen = spanning*stroom.

Het mooie is: De spanning bepaalt dus het toerental. De stroom het koppel.
Om meer vermogen uit een motor te halen moet dus de spanning(toerental) of stroom(koppel) omhoog. Aangezien de koperweerstand van een motor redelijk hoog is, is er dus een maximale stroom. (dus ook een maximaal koppel)
Dus de enige manier om meer vermogen uit dezelfde motor te halen is de spanning omhoog te gooien. En daarmee gaat het toerental ook omhoog.

Om dat onpraktisch hoge toerental toch nog praktisch te willen gebruiken heb je dus een vertraging nodig. (tenzij je een EDF gebruikt, of een heel kleine prop) Een vertraging snoept ook nog wat vermogen ervan af, maar vaak hou je toch meer vermogen op de as over.
Nadeel is dat een vertraging slijt, je motor bij een hoog toerental goed gebalanceerd moet zijn, en dat de regelaar de commutatie aan moet kunnen.
Alleen geschikt als je dus het uiterste uit de motor wilt halen.

Laatst bewerkt:
Grotere props hebben beter rendement als kleinere props dus met een vertraging kan je toch nog een (veel) beter rendement krijgen als direkt aangedreven. Aangezien buitenlopers in de regel een slechter rendement hebben als een binnenloper kan je zo dus je rendement opschroeven. Aangezien een buitenloper meer koppel heeft als een binnenloper kan je met een hoogtoerige buitenloper erg hoge prestaties neerzeten als je het toerental nuttig kan verlagen. Kijk maar naar een elektro heli waar de motor en rotorbladen helemaal niet in verhouding staan. Toch worden de buitenlopers in de helis vaak niet eens warm.

Met een 40gr buitenloper op 60.000rpm en een vertraging van 1:6 maak je die motor dus 6x zo sterk bij 10.000 rpm en is dan vergelijkbaar met een motor die 6x40gr=240gr is. Door een hoge kV motor te kiezen gaat de interne weerstand gigantisch omlaag dus ook minder warmteontwikkeling.een vertraging is echt geen 200gr zwaar. Zou me niks verbazen als je met een kleine buitenloper een 10cc kist kan vliegen. Moet je wel creatief zijn en gaat dan ook ver buiten de standaard specs.

Ik ben meer dan tevreden met mijn goedkope Chinese setje, vergelijkbaar met een Axi 4120/14 en een Hi-model regelaar.
Dit setje kost nog geen 100 Euro, en dat 2 jaar geleden toen de dollar er nog wat beter voor stond. Ik vlieg er regelmatig mee en ben 1 probleempje tegen gekomen, de 2 maden schroefjes die de rotor aan de as moeten bevestigen zaten na 2 seizoenen wat los, dit was niet zo gek want er zaten helaas geen platte kantjes op de as, meteen maar een geharde as erin gezet met platte kantjes toen het spul toch los was.
Het rendement heb ik in een calculator vergeleken met die van een Axi, was vrijwel gelijk en zeker niet slechter. Ik gebruik dit motortje van ongeveer 300 gram tot 1000 W, maar nooit langer dan 10 sec.
De Chinese elektronica ben ik ook zeer tevreden over, goed en eenvoudig in te stellen en bij maximale belasting tot nu toe geen problemen. De duurste Europese regelaar die ik gebruik, een Hacker 120 A regelaar is 8 X zo duur, maar ik kan niet zeggen 8 X zo goed.

Als je kijkt naar een zware buitenloper tov een binnenloper met vertraging dan kan de binnenloper een rendement hebben van 95% terwijl de buitenloper op 80% zit. Bij een aandrijving van 4kW heb je dan bij een binnenloper 0.05x4000=200Watt verlies en bij de buitenloper.25x4000=1000Watt. is dus even 1000Watt aan warmte die je af moet zien te voeren. Aangezien koelen altijd een probleem is loop je bij een buitenloper dus het risico dat de magneten loslaten in de bel waardoor je motor kan blokkeren onder vollast. Dan is een zware regelaar en motorschot zwaar overbalast waar je niet vrolijk van wordt. 1000Watt verlies is ook een aanzienlijk kortere vliegtijd dus de keuze voor een binnenloper met vertraging(met meer onderhoud) of een buitenloper een serieus punt van discussie en rekenwerk. Een kleine ,hoge kV buitenloper met flinke vertraging kan het beste van beide hebben.

Hoi Ben,

Je weet dat ik mijn motoren bijna altijd op continu vollast draai en daar ook de setup op uitreken. een 300gr/1000W/10sec setup is niet helemaal te vergelijken met een 40gr/750W/5 minuten setup maar de verhoudingen zijn bij beiden heel erg zoek LOL!

Onderdelen als van Hacker en Shulze regelaars wil niet altijd zeggen dat ze veel beter presteren als de chinezen. maar een regelaar van 120A wordt in de meeste gevallen toch in serieuzere bouwprojecten geplaatst waar erg veel tijd in gestoken wordt en daar is een zeer hoge betrouwbaarheid mischien wenselijker als een bodemprijs. Wel heb ik gemerkt dat vooral de goedkopere clonen niet extreem hoge toerentallen met name in buitenlopers aan kunen houden. Een keuze voor ieder dus. Gelukkig maar!

grtz! Erik

Een buitenloper heeft vaak meer polen dan een binnenloper, de regelaar moet het wel bij kunnen benen. Ik heb zelf een buitenloper gemaakt met 8 magneetpolen en 6 stator polen, die werkt prima op 2 lipos maar 3 is net te veel voor hem, bij 2 lipos zit ik op 60.000 toeren per minuut, dat fluit aardig. Ik zou dit toerental wel 2 X zo groot kunnen krijgen door er 4 polen uit te slopen.

:offtopic:
Die motor die op 2 cellen werkt heeft op een piepschuim Mirage gezetten met een 3 X 3 propje, die ging zelfs vertikaal met badkuip vliegen.
In de toekomst bouwen ze misschien wel een regelaar zodat ik hem met vertraging en 4 cellen kan gebruiken.

Het moge duidelijk zijn: als je topprestaties(Erik) wil dan zal zo'n motor niet voldoen. Voor de doorsnee "zondag" vlieger, misschien ruim voldoende. You get what You pay for.

De dure motoren hebben één erg nadeel. Na enkele jaren zijn ze misschien nog in topconditie maar verouderd (qua ontwikkelingen...). Je schrijft dus enorm af.
Je krijgt er dan geen spreekwoordelijke "zak" meer voor bij 2e hands verkoop. Mja, wat houdt zijn waarde wél in de modelbouw overigens....
Ik heb mooie Graupner Ultra's (toen toch echt een dure klasse, gekocht voor harde Marken) bijna weggegeven met het model. En die motoren lopen over 20 jaar nóg....

@Ben,
WOW! 3x3 is wel erg klein! Dat zal wel een herrie gegeven hebben. Heb er ooit een met 16/15/2 op 4 cellen gezien en dat was best aso!

Het is natuurlijk wel zaak om goede motoren in populaire klassen aan te schaffen zoals in bijvoorbeeld in speed400 klasse of vervangers voor 6.5cc of 10cc. Dan ben je letterlijk tijdloos aan het investeren en heb je gigantisch veel keuze in modellen dat die motor nooit de verkoop in hoeft. Als je een model kiest die buiten de standaard valt betekent het vaak ook dat de regelaar en servos specifiek voor een model zijn en dan weet je dat die later slechter in de markt zijn te verhandelen. Op mijn Calmato40 gebruik ik nog steeds een binnenloper met vertraging omdat die onverslijtbaar is en die heeft de NiCd,LiPo en de A123 met succes overleeft. Is dan wel iets rekenwerk voor de proppellor maat te verzetten.

Het verschil van borstel en borstelloos is erg groot, maar toch zou een Ultra in een hoogdekker zijn leven goed kunnen slijten. Een speed 600 in een zwever voldoet ook nog goed terwijl niemand die motor wil hebben toch? Het hogere gewicht en minder vermogen is dan van minder belang. Je moet echter wel een beetje inzicht hebben in de toepasbaarheid van de motoren anders is elektro een afrader. Voor beginners is dat een grote obstakel waar veel begeleiding voor nodig is maar dat hoort ook bij de hobby LOL!

Als je een goedkope motor aanschaft en de prestaties vallen tegen ben je ook verder van huis. Met een blije smile van het veld aflopen maakt de aanschaf weer goed.

... Ik ben geen electroman zoals jij, ik weet echt niet wat wel en niet kan. "Wat is het probleem" was een serieuze vraag. ...
Ha, terwijl ik juist dacht dat het een retorische vraag was.

Tsja, die wikkeling. Volgens mij hebben ze die erin geschoven zoals mijn opa vroeger tabak in zijn pijp duwde (een tevreden roker is geen onruststoker).

Laatst bewerkt:
... Ron, kan je dat misschien eens met al jouw (kennelijke) know-how eens uitleggen, i.p.v. zo veel draadjes met weinig meer dan een linkje starten?
Dan staat de informatie natuurlijk in de link. Maar je vraag is mij niet duidelijk, wat uitleggen?

Paar dagen niet op forum geweest (hard disk crash) en inmiddels een verdomd leuke discussie.

Laatst bewerkt:
Back