Wat is het voordeel van zoveel toeren?
Het voordeel van zoveel toeren is dat je enorm veel vermogen uit een lichte motor kan halen.
Vermogen = hoeksnelheid*koppel. (om hoeksnelheid om te rekenen naar toerental is een vaste omrekenfactor nodig)
Dus kort door de bocht:
"vermogen = toerental*koppel"
Elektrisch:
Vermogen = spanning*stroom.
Het mooie is: De spanning bepaalt dus het toerental. De stroom het koppel.
Om meer vermogen uit een motor te halen moet dus de spanning(toerental) of stroom(koppel) omhoog. Aangezien de koperweerstand van een motor redelijk hoog is, is er dus een maximale stroom. (dus ook een maximaal koppel)
Dus de enige manier om meer vermogen uit dezelfde motor te halen is de spanning omhoog te gooien. En daarmee gaat het toerental ook omhoog.
Om dat onpraktisch hoge toerental toch nog praktisch te willen gebruiken heb je dus een vertraging nodig. (tenzij je een EDF gebruikt, of een heel kleine prop) Een vertraging snoept ook nog wat vermogen ervan af, maar vaak hou je toch meer vermogen op de as over.
Nadeel is dat een vertraging slijt, je motor bij een hoog toerental goed gebalanceerd moet zijn, en dat de regelaar de commutatie aan moet kunnen.
Alleen geschikt als je dus het uiterste uit de motor wilt halen.