HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Wat betreft het zwaarte punt.....
Hallo Rogers,

Men neme een duimstok, rolmaat, lineaal en mete vanaf de spiegel 22,96 cm uit, zet een streepje op de dekselrand, zodat 'ie uit het zicht is als de kap er op komt.
Dat is 28% van de romplengte.
Doe nu hetzelfde met 26,24 cm, dat is 32% van de romplengte

De boot moet vaarklaar tussen deze beide streepjes balanceren; ik zet gewoon m'n vingers aan weerszijden onder de rand van de boot.
Valt de boot naar voren, dan heb je teveel gewicht vóór het zwaartepunt, dat corrigeer je door de lipo verder naar achteren te schuiven.
Valt de boot naar achteren, dan heb je teveel gewicht achter het zwaartepunt, de lipo kan een stukje naar voren.

De marge tussen 28 en 32% gebruik je om de boot af te stellen voor de water- en windcondities; waait het (hard) en staan er golven den het zwaartepunt méér naar voren, zo voorkom je (in de meeste gevallen) een blow-over bij het vol gas tegen de wind in varen.
Is het water als glas en waait het amper, dan het zwaartepunt meer naar achteren, zodat de boot op topsnelheid op de laatste centimeters van de romp vaart.

Al doende krijg je vanzelf gevoel voor welke plaats van het zwaartepunt past bij welke vaaromstandigheid.

Groeten, Jan.

Jeetje wat fantastisch uitgelegd. Ik ga dit vanavond gelijk even doen.
Het enig wat ik momenteel enkel voorzie is dat de lipo die ik gebruik niet nog meer naar achter kan.
Deze zit al praktisch tegen de motor aan en een enige oplossing zou kunnen zijn om 2 x 2s te gaan varen in serie.
Zodat deze aan de zijkanten van mijn motor geplaatst kunnen worden.

Ik ga het zeker opmeten en laat weten wat de uitkomsten hiervan zijn.

En om op de volgende vragen terug te komen:

Definieer stuitert.
- hoe lag het water erbij, vlak, golfje, of golven? Ligt golvend
- hoe lag de boot erbij; zwaartepunt op 28%, of verder naar achteren? Meer naar achteren
- hoe is de stinger afgesteld; parallel aan de kiellijn, naar boven wijzend, of naar beneden? Iets naar boven wijzend

Een andere vraag, mag er ruimte zitten tussen mijn drive dog en mijn telfon ring? Ik heb mn Stinger iets naar beneden geplaatst, maar merk op dat de telfon ring nu iets vrijer ligt dan daarvoor.

Laatst bewerkt:
Hallo Rogers,

Met de strut iets omhoog wijzend en het zwaartepunt te ver naar achteren is het stuiteren geen wonder.
Bij voldoende wind riskeer je een blow-over zodra je vol gas tegen de wind in vaart.
(Mijn Arowana's, met het zwaartepunt op de goede plek doen dat bij harde wind ook nog wel eens, spectaculair om te zien, harde klappen bij het weer neerkomen [= haarscheuren in een onversterkte romp] en vrijwel altijd op z'n dak, daarom hebben ze ook een kantelkamer...)

Schuif de lipo meer naar voren tot het balanspunt in het 28-32% gebied komt, vandaar testen en uitvogelen wat het beste werkt onder welk omstandigheden.

Afhankelijk van de lengte van de flexas moet je minstens(!) een nageldikte ruimte houden tussen de drivedog en het achterlager; een flexas wordt onder last 'opgewonden' en daardoor wordt 'ie korter.
Zonder speling vreet dan je teflon ring op en in het ergste geval baant de flexas zich een weg door de teflon liner, de boel loopt heet en wellicht vast...

Groeten, Jan.

Ik heb het balans punt weten te vinden. Ik heb de lipo meer naar voren geschoven en gelijk gemarkeerd. Ook heb ik de stinger iets laten zakken, maar dit heb ik minimaal gedaan. De speling die ik nu op mijn teflon ring heb staan is idd een nageldikte oftewel nog net geen mm. Binnenkort maar weer een test vaart.

Trouwens, mocht de Pursuit verkeerd om in het water terecht komen zijn hier trucjes voor om vanaf de kant de boot weer goed te plaatsen in het water? Ik weet bij een aantal modellen, dien je de reverse stand te gebruiken en dan weer vooruit en de boot draait om. De Pursuit lijkt mij te breed hiervoor, maar alles beter dan er naar toe zwemmen.

Trouwens, mocht de Pursuit verkeerd om in het water terecht komen zijn hier trucjes voor om vanaf de kant de boot weer goed te plaatsen in het water? Ik weet bij een aantal modellen, dien je de reverse stand te gebruiken en dan weer vooruit en de boot draait om. De Pursuit lijkt mij te breed hiervoor, maar alles beter dan er naar toe zwemmen.
Hallo Rogers,

Als het binnen je bereik gebeurt; een werphengel met een tennisbal aan de lijn; over de boot heen gooien, hopen dat de lijn achter het roer blijft hangen en de hele boel (op de kop) naar de wal halen.
Zoals je zelf al zegt: Alles is beter dan ernaar toe zwemmen!
Als je de fora er op naleest, verdrinkt er regelmatig een bootjevaarder bij het ophalen van z'n stilgevallen boot.
Niet doen, we hebben er geen behoefte aan om zulke berichten te lezen!

Groeten, Jan.

Ach het wordt mooi weer, beetje zwemmen gaat niemand dood van.. heb nog nooit gelezen dat er imand in nederland is verzopen omdat ie een rc bootje ophaalde.

Nog beter is een tweede bootje met een lijn erachter of eenoud sleepbootje met een duwstaaf

Hier de 1e poging 2 in een klap. De duwconstructie is reeds geoptimaliseerd en lichter gemaakt.

Bijlagen

• IMG_0382.JPG
    IMG_0382.JPG
    231,1 KB · Weergaven: 182
Wat een opties, afgelopen zaterdag was mn Pursuit dus idd ondersteboven terecht gekomen. Er kwam een sloepje voorbij en ik dacht dat het wel leuk zou zijn om over die golven van die sloep te springen (!) fout van mijn kant, met haar onbalans direct met de prop naar boven wijzend. :(
Gelukkig draaide het sloepje (gevuld met jongeren) om en heeft de Pursuit weer overeind geplaatst. Dat was voor mij tijd om te stoppen en heb rustig mn bootje naar binnengehaald.

Dus ik had wel gelijk het gevoel, stel als daar geen sloepje gevuld met jongeren (?) in de buurt is wat dan? Een 2de rescue mini bootje kopen? In de hoop dat die alles naar mij toe kan duwen... Ik vaar bij mij thuis om de hoek dus ben gelukkig niet ver van mijn voordeur. Alleen het water bij mij om de hoek heeft al snel een doorsnee van ruim 20 meter rondom de stad. En mocht de boot aan de overkant terecht komen is dat toch best een flink blokje om.

Laatst bewerkt:
Hallo Rogers,

Ik vaar overwegend in de gracht vlak bij m'n huis, voor boten die niet betrouwbaar terug kantelen heb ik een kleine gele ankerboei aan een 25 meter Ø3 mm gevlochten nylon lijn bij me.
Daarmee haal ik de overzijde van de gracht, dus haal ik een op de kop liggende boot altijd binnen, ik heb inmiddels dusdanig veel ervaring, dat meestal de eerste of tweede worp raak is...

Voor groter water ben ik afhankelijk van externe middelen (mensen in sloepjes bijvoorbeeld) maar daar vaar ik zelden met boten zonder betrouwbare kantelkamer.

Groeten, Jan.

Haha idd op YT staan genoeg ideeen voor een klein rescue bootje. Leuk nieuw projectje erbij ik hou ervan! thx mannen

Laatst bewerkt:
Om een rescue bootje te maken, zoek je als eerste een klein rc bootje uit. En ga je daarna richting de plaatselijke bouwmarkt voor het nodige buizen werk. Dat laatste is het minst belangrijke, maar welk bootje te nemen...mhhh.

Ik dacht aan deze:

https://nl.aliexpress.com/item/New-...lgo_pvid=2db118c5-18a3-4302-9743-6826e018aaff

De body van deze boot verleend zich prima om vast te maken aan het buizen werk. Je kan zelfs een recht stuk schuimrubber gewoon aan de voorkant vast maken? Wat jullie?

Ik denk dat dit bootje niet sterk genoeg is. Ik zelf heb een MHZ jetboat (met keerklep), door de jet kan hij bijna overal komen en komt hij zelden vast te zitten, daar heb ik een tennisbal aan vastgemaakt met een drijvende vislijn (vliegvislijn) van een paar meter. Rondje om je boot varen en je haalt hem zo binnen. Ik heb er een 700 motor (borstel) in zitten op 4s lipo en trek hiermee zelfs zware electro cats met twin aandrijving (12s lipo) naar de kant. Bootje gekocht op E-bay voor 135 euro en doet al jaren dienst (gebruik hier mijn oude lipo's in en die voldoen prima voor het ophalen van bootjes).

Ik zat meer aan deze opstelling te denken.

Want als mijn boot op zn dak ligt, waar moet het touwtje zich dan aan vast maken als ik er een rondje omheen vaar?

Daar gaat het door jou voorgestelde bootje te klein en licht voor zijn, ik zou zelf eerder een Springer Tugje maken. Niet snel, wel robuust en super eenvoudig in elkaar te zetten.

Das ook wel een inventieve oplossing, een duwbak :) Ik zit eigenlijk met een zelfde idee mbt het ophalen van een bootje in problemen. Ik heb een niet al te grote vrije zeiler die ik vroeger altijd uit het riet kon plukken.
Met de gedachte aan een rescue bootje heb ik een graupner carina setje gekocht om deze af te bouwen en met een wat zwaardere moter en trekkracht te vullen.
mijn idee is meer gelinked aan het inhaken op de railing draad (van het model in problemen....) en dan weg slepen.
soort hengel constructie met een enter haak....
Maar dat gaat alleen werken in combinatie met het zeilbootje waar het voor bedoeld is natuurlijk.

Als je bootje op zijn kop ligt, steekt er altijd nog wel een roerblad, turnvin of as uit. Ik heb echt best een aardige collectie bootjes en zelden dat je na een paar rondjes om je boot varen niet ergens achter blijft hangen en de boot terug naar de kant te slepen is (heb dit bij mono's, eco's, riggers, catamarans etc gedaan).

Back