pompebled
Forum veteraan
Hallo Rogers,Wat betreft het zwaarte punt.....
Men neme een duimstok, rolmaat, lineaal en mete vanaf de spiegel 22,96 cm uit, zet een streepje op de dekselrand, zodat 'ie uit het zicht is als de kap er op komt.
Dat is 28% van de romplengte.
Doe nu hetzelfde met 26,24 cm, dat is 32% van de romplengte
De boot moet vaarklaar tussen deze beide streepjes balanceren; ik zet gewoon m'n vingers aan weerszijden onder de rand van de boot.
Valt de boot naar voren, dan heb je teveel gewicht vóór het zwaartepunt, dat corrigeer je door de lipo verder naar achteren te schuiven.
Valt de boot naar achteren, dan heb je teveel gewicht achter het zwaartepunt, de lipo kan een stukje naar voren.
De marge tussen 28 en 32% gebruik je om de boot af te stellen voor de water- en windcondities; waait het (hard) en staan er golven den het zwaartepunt méér naar voren, zo voorkom je (in de meeste gevallen) een blow-over bij het vol gas tegen de wind in varen.
Is het water als glas en waait het amper, dan het zwaartepunt meer naar achteren, zodat de boot op topsnelheid op de laatste centimeters van de romp vaart.
Al doende krijg je vanzelf gevoel voor welke plaats van het zwaartepunt past bij welke vaaromstandigheid.
Groeten, Jan.