HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Hallo Rogers,

De prop moet aansluiten bij de drivedog, dat betekend dus óf de vertanding op de drivedog inkorten, óf de sleuven in de prop dieper maken.
De verstoring van de flow is op deze manier storend, maar niet vreselijk merkbaar in de snelheid (het is wél een lelijk gezicht).

Het dikker zijn van de moer is wél een probleem, want dit verstoort de stroming rond de prop aanzienlijk en dat is niet goed voor je snelheid.
Vergelijk het met een (klein) emmertje, dat achter je boot aan sleept...

Met enige handarbeid kun je de moer verkleinen tot 'ie de afmetingen van de propnaaf heeft.
Wees voorzichtig met mechanische hulpmiddelen; de warmte die op een schuurband, slijpsteen o.i.d. ontstaat, vernielt de kunststof ring die voor de borging zorgt.

De leading edge van de prop lijkt bot, maar dit kan ook van de foto komen; een alu prop kun je maar beperkt scherp maken, als de rand te dun wordt heb je gauw last van butsen door zooi in het water.

Groeten, Jan.

43fa349cba28ab60fda3f099f6d3bc24.jpg

Hoe ziet dit eruit?

Hallo Rogers,

Netjes!
De flow over de prop wordt nu niet verstoord.

Wees er attent op dat PVC slangen glad zijn; dat is van voordeel omdat de inwendige weerstand lekker laag is, maar het schuift ook gemakkelijker van de nippels af.
Om een waterballet (of erger) te voorkomen zet ik ze altijd vast met een knevel van ijzerdraad, of een tie-wrap.

Groeten, Jan.

De boot heeft nu een paar minuten in het water gelegen, met haar volledige gewicht. Het bekende lek zit er nog steeds, enkel druppelt het water sneller naar binnen omdat die zwaarder is geworden. Ik heb een nieuwe Teflon Liner en flex as in geplaatst, maar de lek blijft echt komen vanuit de liner en koperen buis.

Wat zijn goede oplossingen hiervoor? Kan ik bijv rubber ringen om mijn teflonliner plaatsen die de ruimte tussen mijn stinger en liner sluiten? Of iemand anders een goede oplossing?

Ik heb nog een compleet nieuwe liner liggen ongebruikt, kan ik daar iets mee?

Hallo Rogers,

Heb je een strak passend (en aansluitend) stukje siliconenslang tussen de spiegel en het eind van de stinger gefrummeld?
Dat zou de lekkage moeten stoppen.

De draairichting van de flex werkt tot op zekere hoogte als een vijzel en zal het water naar buiten werken, dus ga eerst eens varen en zie hoeveel water er dan naar binnen komt.
Sowieso een stuk opgevouwen keuken papier er onder leggen, zodat het water niet de hele boot door kan 'klotsen'...

Groeten, Jan.

Hi Jan ik heb vanmorgen de liner er compleet uit gehaald en aan het uiteinde siliconentape erom heen gedraaid, precies zo dat die net in m'n stinger past. Dit tape moet de meeste lekkages wel kunnen verhelpen, hoop ik.

Vandaag einde middag ga ik de Pursuit voor het eerst hier bij mij om de hoek te water laten. Ben zo benieuwd!

Ik ga nu even een complete amateur/noob vraag stellen. Maar wat word er precies bedoeld met de spiegel?

Ik ben terug van m'n eerste vaart.... yup ik ben volledig verliefd op m'n Pursuit!

Alleen ze stuitert als een gek op het water! Helaas hierdoor niet echt volgas kunnen varen.

Trimtabs naar beneden afstellen neem ik aan?

Alleen ze stuitert als een gek op het water!
Hallo Rogers,

Definieer stuitert.
- hoe lag het water erbij, vlak, golfje, of golven?
- hoe lag de boot erbij; zwaartepunt op 28%, of verder naar achteren?
- hoe is de stinger afgesteld; parallel aan de kiellijn, naar boven wijzend, of naar beneden?

Om een Amerikaans gezegde te quoten: "Trimtabs Are A Bandaid For A Poor Set-Up".

Oftewel; trimtabs óf hoger stellen dan de bodem van de boot, zodat ze niks doen, óf er domweg af halen tot de basisafstelling deugt.

Bij een boot van dit formaat heb je onder de 75-80 km/h niks aan trimtabs, pas als je daar (fors) boven komt kunnen ze assisteren de boot op het water te houden.

Als je bijvoorbeeld een verkeerd zwaartepunt (te ver naar achteren), of een te hoog afgestelde stinger, compenseert door de trimtabs naar beneden te stellen, houdt het stuiteren wel op, maar vaart je boot beroerd.
Eérst je basis afstemming goed, dan eventueel met toeters en bellen gaan klooien.

Groeten, Jan.

Mocht ik u zijn gooide ik die goedkope hardware er gewoon af en koop bv. Duitse kwaliteit
Nu lekt het en binnen een paar weken zijn die bushings versleten......
Neem eens een foto van de romp langs de zijkant op een tafel met de stinger duidelijk zichtbaar zodat we kunnen zien hoe je stinger staat ingesteld

Bij mijn pursuit heb ik maar een minimale negatieve hoek ,eventueel zelfs neutraal op vlak water

Anders ook de romp zelf eens nakijken,mijne kon wel een extra laagje glasweefsel gebruiken als versteviging en was ook niet echt foutloos met slecht vaargedrag tot gevolg

6a94439e9e097af0476c6112d4200222.jpg

cb5f1afaa4214838a914a91c46252e1c.jpg

Hier een tweetal foto's. De boot staat vlak op tafel. Ik denk dat de stinger iets te hoog staat afgesteld?

Het lek is inmiddels verholpen.

Hallo Rogers,

Ik zou inderdaad de stinger vlakker zetten, e.e.a. afhankelijk van de watercondities die je aantreft natuurlijk...

Waar ligt het zwaartepunt? Gemeten vanaf de spiegel naar voren.

Groeten, Jan.

Ok gaan we doen. Wat betreft het zwaarte punt moet ik hier op terug komen. Daarvoor moet ik weer de badkuip even laten lopen.

Nee hoor, niet nodig. Boot op het keukenblad met de schroef/stinger over de rand.en een ronde stok/staaf onder de romp. Dan kijken waar het kantelpunt zit.

Back