Hobbyking Pursuit

@ Jan, thanks het was een leuke ervaring zo in de frisse mistige buitenlucht maar zeker gaaf :D ik heb de schroeven uit de bling bling gehaald want mijn doel is toch naar die 80 plus.

@ sam het is precies het zelfde als een fiets afstellen, eerst het zadel iets omhoog dan proberen, dan het stuur aanpassen ;)

Hebben jullie nog een adres waar je het "beste" props kunt kopen? Welk materiaal kan ik het beste nemen?

Dit zit er nu op, ik kan daar geen wijs uit worden qua aansluiting?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je prop maat is 3/16" (4,76mm) normale maat voor (dog-drive)props tot zo'n 55mm , daarna wordt 't 1/4"(6,35mm).

Zo te zien is die prop NIET gescherpt/geslepen , dat scheelt al 'n héle jas.

Andere props : MBP en PMB

Grimracer 4466 en Prather 220(RVS) en TFL 4462 zouden ook kunnen

Laatst bewerkt:
ja en als ik dan de K serie bekijk zit daar een eind punt aan dat daat bij mij toch niet passen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik noem het altijd graupner k props. Maar als je het lijstje van 2br bekijkt zijn dat idd niet de goede. Uit dat lijste moet je de carbon hydropropellors hebben met dog drive.

Wel even van te voren bellen want ze hebben niet altijd de juiste maten op voorraad (en niet alle beschikbare maten staan op de site zo te zien).

Nu heb ik 2 brothers gebeld, en ik heb dus nu een 42 (zie foto) zeg ik dat goed? Dan zou ik van graupner de 2317 serie moeten hebben, maar die hebben ze niet op voorraad in 45. Dus of bestellen of even verder snuffelen denk?

Hallo Coen,

De dogdrive props van Graupner is inderdaad de 2317.xx serie, als ze een 2317.42 hebben, dan zou ik daar mee beginnen, een 45mm lijkt me vragen om (thermische) problemen met zo'n korte motor.

Ik zou, zoals ook drkdgglr al aangeeft, gaan testen met de Graupner props en als je weet welke prop je moet hebben, daarvan een metalen versie nemen,

Dat scheelt naast een boel aanschafkosten, ook nog eens een boel werk voor het scherpen (het eventueel dunner maken van de bladen) en het balanceren van een metaalprop.
Lees je even in met betrekking tot het Beryllium, dat in sommige legeringen is verwerkt, het bewerken van dit materiaal is niet zonder gevaar voor je gezondheid...

De leverancier heeft niet voor niks een prop met smalle bladen gekozen, die krijgt de standaard motor gemakkelijk rond.
Zoals al gezegd, door Hendrikx, scheelt het scherpen en balanderen van je huidige prop een slok op een borrel wat rendement betreft.

Groeten, Jan.

Ha Jan die 42 hebben ze ook nog niet op voorraad jammer genoeg, dan maar even mijn eigen schroef bewerken. Dat zeg ik wel makkelijk maar verder als schaatsen slijpen ben ik nog nooit gekomen. Maar ook daar kan ik vast wel wat van vinden op internet? Groetjes

Coen

ik pb u zo :smile: ...
Coen, een handigheidje voor het werken met PB's, bespaart je typewerk en je ziet geen PB meer over het hoofd:
Gebruiksinstellingen
-> opties wijzigen
-> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten
en/of
-> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten

Ergens heb je iets geschreven over as schuren met korrel 200 (ik kan dat bericht niet vinden???), is dat niet beetje (te?) grof? Of ben je daarna verder gegaan met fijner schuurpapier?

Coen, een handigheidje voor het werken met PB's, bespaart je typewerk en je ziet geen PB meer over het hoofd:
Gebruiksinstellingen
-> opties wijzigen
-> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten
en/of
-> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten

Ergens heb je iets geschreven over as schuren met korrel 200 (ik kan dat bericht niet vinden???), is dat niet beetje (te?) grof? Of ben je daarna verder gegaan met fijner schuurpapier?

Ik ken me niet heugen dat ik 200 geroepen heb, ik heb zelf 1500 in huis liggen, maar daar heb ik geen as mee gedaan, dat heb ik met een messing borsteltje gedaan :D

hoe bekijk je of een schroef links of rechts is? van de schroef naar de motor toe kijken of van de motor naar de schroef kijken ? Ook altijd zo lekker met auto's als je voor de motorkap staat of in de auto zit ;)

hoe bekijk je of een schroef links of rechts is? van de schroef naar de motor toe kijken of van de motor naar de schroef kijken ?
Hallo Coen,

De 'hele wereld' bekijkt de draairichting vanaf de spiegel richting motor, wat er nu onder/achter zit is dus een linksdraaiende prop.

Graupner ('de Duitsers') benoemen de draairichting van de prop vanuit de motor gezien richting spiegel, bij hen is het dus een rechtsdraaiende prop.

Waar heb je nog 2317 props gevonden als ik vragen mag (linkje)?

Groeten, Jan.

Back