Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

1. Yup, helaas kan t niet anders.
2. Ligt eraan wat je 1e toestel was. Dit ding is wel erg goedkoop, dus crashen is geen ramp. :D Mijn 2e kist was een picojet. :P
3. PDFje zou inderdaad handig zijn, al waren et alleen de ribben maar.:P

Hmm,

Dit toestelletje is goed als tweede kist te vliegen. HEt hangt er helemaal vanaf hoe groot je de roeruitslagen maakt. Woensdag as. komt één van mijn clubgenoten een planckje plakken en vliegt dit als tweede kist. Mijn OFB vliegt deze planck als tweede kist. Ik heb zelf bijna 80 jaar geleden leren vliegen met een plank! (Inderdaad....dat gekke schuimding van Han...swry Han)

mijn eerste toestel is een Easystar en ik ben lekker aan het droogklooien met Aerofly
verder nu een parkflyer aan het bouwen; ben benieuwd!
zie ook www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=379969#379969
mocht ik 'm afschrijven in de eerste 5 meter, is dit wel leuk om te proberen; de hardware heb ik al liggen!

http://www.volny.cz/aerodynamika/profily.htm
hier heb ik wat profielen gevonden in dwg-formaat; 'ga ik morgen eens even bekijken op m'n werk (heb Autocad van de thuis-pc afgehaald, want Aerofly had te veel mb's nodig)

Ha profili is geweldig.
Stuur 10 euro op naar italie en een week later heb je het programma op een cdtje.
Je krijgt er wel een personlijke computercode bij.
Op een tweede doet die het niet.
Je kan een tweede code aanvragen.

Op een pc met windows 95 en of 98 met een ketting papierprinter kun je tot 110 cm lange profielen maken.

Het leuke is dat ik nog een oude pentium 133 heb.
Duurt even maar dan heb je ook wat.

Groeten Han.

Wat ervaringen :

"Alles" vliegt beter dan de Naca symmetrische profielen.
Eppler 182 vliegt goed.
De MH series vliegen beter dan vorige profielen.
MH45 vliegt minder dan MH60.

Voor de wat zwaardere plankjes vliegt het in deze draad gebruikte profiel wat beter (300 gram+)

Plankjes met grote root koorde tov van tipkoorde hebben een groter senlheidsbereik. (langzaam-->snel)

Té smalle tipkoorde levert sneller wegvallen over één vleugel op. noem dit nerveus vlieggedrag.

Een goed gebalanceerd vluegeltje valt niet weg over één vleugel.....valt plat naar beneden.

Licht bouwen betekend groooot snelheidsbereik en meer fun! Het vliegt beter en heeft minder schade met crashen. Een planck van 180 gram 'leeft' over het algemeen langer dan een van 330 gram.

Taps toelopende elevons vliegen stabieler dan rechte elevons.
(koorde elevon = "evenredig" met koorde vleugel)

Zelfs de zwaardere planck (vliegt snel) vliegt met 3,5 grams servo's goed.

Planckjes met een gewicht/vermogen verhouding van 1kg/500wat vliegen pas écht lekker. Licht bouwen dus !

Plankjes houden van realtief kleine propjes en veel toeren. Grote props (ook die met véél spoed) vliegen over het algemeen niet zo lekker.

Theo's bouwwijze van zijn Devine is mijn (ahum) inspirator voor deze plankjes-manier van bouwen :)

ron van sommeren zei:
@sceptic
Waar vlieg jij?
In de achtertuin met mijn x-twin (zo is het begonnen). In huis met mijn bladerunner heli en op staddijk liggen twee mooie kunstgrasvelden van ZOW naast elkaar achter een mooi bosje uit de wind, daar vlieg ik met een depron tiger moth dubbeldekkertje en een hangglider model. Zo gaan we steeds wat groter totdat ik bij jullie kom:)

Zo we zijn er weer.

We tekenen eerst een 5mm ruimte af vanaf de TE.

IMG_2180.JPG

Hierna tekenen we de plaats af van de ribben, én bepalen we de plaats van de ligger. Ik neem ca. 30% vanaf LE gerekend.

IMG_2183.JPG

Check of je alles goed heb afgetekend. Ik leg altijd even de ribben uit, zo zie je vanzelf of je iets fout hebt afgetekend.

IMG_2184.JPG

Zoals je op onderstaande foto ziet is de onderkant van de ribben niet vlak. Dit vraagt om een iets aangepaste manier van lijmen. Ik kom daar nog op terug. Houd er rekening mee dat de vleugel niet hélemaal naukeurig conform profiel wordt, dat is echter niet een groot probleem.

IMG_2185.JPG

Ziet er duidelijk uit allemaal.
Misschien ga ik ook maar eens beginnen aan een planck.
fietsbel erop..moet werken.
Ga zo door franck. :p

Steven en ik gaan dr komende week ook tegenaan met dit ontwerp. :P We zullen nog laten zien hoe et afloopt.

@Leon : boefje

Ok,

We snijden nu de "top"covers van de vleugel. Snijdt de topcover oversized zoals getoond op de foto's. Doe dit voor beide vleugelhelften

e0012.jpg

e0013.jpg

Wat je nu doet is het afschuinen van de boven en onderkant vleugel bedekking. Dit doe je omdat je met het straks dichtvouwen van de bedekking, een vooral RECHTE en SCHERPE neuslijst krijgt. Schuur zachtjes met een schuurblokje onder een hoek van pak em beet 45 graden.

Zie de foto's

IMG_2191.JPG

IMG_2192.JPG

IMG_2193.JPG

Franck, even een tipje, maak van je begin post je bouwverslag door de edit knop te gebruiken. Dan is et wat overzichtelijker om et er even bij te pakken zon ding gaat bouwen. Nu moet je al 4 pagina's door roeren om halverwegen de bouw te komen. :)

Plak op de buitenkant van de onderplaat brede packing tape. Laat de tape 25% uitsteken.
IMG_2196.JPG

Plak nu de een bovenplaat op de uitstekende 25% van de tape.
Zorg ervoor dat de bovenplaat strak tegen de onderplaat ligt.
IMG_2197.JPG

Druk de bovenplaat goed aan op de tape. (even vinger erlangs)
IMG_2198.JPG

Draai de plaat om en ga met een mesje over de tape. NOOIT van links naar rechts, maar van boven naar beneden (steeds kleine stukjes). Doe je links naar rechts dan loop je het risico een kromme vleugel te maken.

Nadat je de eerste strook tape heb "ge-mest" (zie foto onder) plak je een tweede strook tape maar met 75% van de breedte op de bovenplaat en 25% op de onderplaat. Op deze manier heb je dubbel tape geplakt over het neuslijst gedeelte.
IMG_2200.JPG

IMG_2204.JPG

Wanneer je deze procedure heb toegepast op beide vleugelhelften , dan houd je de vleugel tegen het licht, en je controleert of beide helften gelijk aanliggen tegen de bodemplaat. Is dit niet het geval, trek de tape dan los en doe bovenstaande procedure opnieuw.
IMG_2205.JPG

Even proefvouwen, Je kan nu de bovenplaat zonder problemen dubbel vouwen. Doe dit met beide helften.

Het moeilijkste is achter de rug !!!!!!!!
IMG_2206.JPG

Back