Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

@Johan
Is het mogelijk dat je foto albums op het forum op privé staan? Ik zie dat er foto's uit albums in je berichten staan, maar als ik naar je profiel kijk zie ik daar geen albums. Resultaat is dus dat ik in je berichten ook geen foto's zie, ze zijn dan alleen zichtbaar voor jezelf en je "vrienden".

Groet,

Ad
 
Vragen kun je altijd hier stellen ook ik heb zo'n trainer 1600 in elkaar geplakt waar mijn vrouw mee leert vliegen, ook voor een ander heb ik zojuist nog een vleugel gebouwd omdat de persoon zelf te weinig tijd had.

ITuur
Van die venture zal je geen spijt krijgen ik heb er zelf ook een die vliegt ook heel lekker.
 
Ach ach, de volgende weer. hij kon af en toe lekker stevig uit de hoek komen, maar weer een ban, jammer hoor. Was een grote bron aan info en hulp.

Mijn mening,

Freek
Ik deel je mening. Als ik het goed begreep ging het er meer om dat hij spulletjes openlijk verkocht via het forum, maar pin me d'r niet op vast. Ik vind het jammer!

@Johan
Is het mogelijk dat je foto albums op het forum op privé staan? Ik zie dat er foto's uit albums in je berichten staan, maar als ik naar je profiel kijk zie ik daar geen albums. Resultaat is dus dat ik in je berichten ook geen foto's zie, ze zijn dan alleen zichtbaar voor jezelf en je "vrienden".

Groet,

Ad
Dat zal er mee te maken hebben met het feit dat hij van het forum is verwijderd. Foto's zullen dan ook wel geblokt zijn.

ITuur
Van die venture zal je geen spijt krijgen ik heb er zelf ook een die vliegt ook heel lekker.
Hij heeft nu al twee dagen gevlogen met errug veel wind, maar dat ging al erg goed. Ben benieuwd hoe het wil met wat minder wind...

grt,
Arthur
 
Hallo!

Welke soort lijm wordt over het algemeen aangeraden bij de bouw van balsa bouwpakketten?

Mvg,

Michel
 
Bison houtlijm, de gewone versie of de 5 minuten (blauw en lichtblauw)

Bedankt voor je reactie!

Ik ben van plan de Climaxx Evolution van Höllein te gaan bouwen deze winter. Het pakket bestaat onder andere uit hout maar heeft ook enkele onderdelen van koolstofvezel en nikkel.

Heb ik dan naast houtlijm nog andere lijm nodig voor onderdelen die niet van hout zijn?
 
Houtlijm werkt het beste op hout-hout verbindingen, voor andere materialen kan je bijv epoxy, belizell, secondenlijm enz gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Houtlijm werkt het beste op hout-hout verbindingen

Ik weet niet of het gebruikelijk is bij vliegtuigen, maar ik zou voor alle zekerheid toch de watervaste (D3) variant nemen. De niet watervaste (D2) is behoorlijk kwetsbaar wat vocht betreft.

Groet,

Ad Bakker
 
Vliegtuigen komt nagenoeg geen vocht bij in de buurt, dus watervaste lijm is overbodig ;)

Heb mijn Kadet ooit met gewone houtlijm gebouwd en die staat nogsteeds stevig in elkaar :)
 
Lijm is van bison construktielijm polyurethane PU lijm.
Bruist lekker op tussen naden kieren.
Deze gebruikte Johan ook voor deze trainer.

Beschrijving met alle foto's van Johan heb ik als Word document bewaard.
Wie interesse heeft stuur een pb met e-mail adres.
 
Vliegtuigen komt nagenoeg geen vocht bij in de buurt, dus watervaste lijm is overbodig ;)

Heb mijn Kadet ooit met gewone houtlijm gebouwd en die staat nogsteeds stevig in elkaar :)

Tot je een keer in een sloot(je) terecht komt.
Ben ook begonnen met de niet watervaste houtlijm in een heel ver verleden.
Stukje van het toenmalige modelvliegveld lag een sloot.
Hele prestatie om midden in een sloot terecht te komen.
Ja, kan een keer gebeuren natuurlijk.

Sindsdien altijd de watervaste houtlijm.
O ja de eerste vliegtuigen zette ik in elkaar met Uhu Hart.
Tegenwoordig een combinatie van CA-lijm ( sekonde lijm) witte houtlijm, de pu lijm ( bruislijm), en hier en daar wat epoxy lijm.
O ja en om een cockpit vast te lijmen de Zap Canopy Glue.
 
Je kan de starter van het topic benaderen via het Jet-Forum.De man is gebrouilleerd geraakt met het MBF (altijd jammer). Hij kan je verder helpen.

Verder staat er een schat aan bouwtekekeningen... gratis... op The Outerzone.
Zoek via Google, en gij zult vinden!

Daar zitten heel wat leuke goed vliegende trainers tussen. Die vlogen 30 jaar gelee al rete goed, nu nog steeds. Alleen denken 'wij' thans dat je zonder 'leuke' ARF niet vliegen kan. Niets is minder waar.

Zoek op de trainers van RCM, Joe Bridi heeft in de jaren 70 een heel goed vliegende ontworpen. Verder trainers van Svenson.

De kist van de topic-starter was een licht gemodificeerde Calmato trainer, zo doorontwikkeld dat deze te laseren was, en snel te bouwen zonder rare fratsen.
Nja... gewoon een kopie dus...

Je aanpak is prima, eerst bouwen dan vliegen.
Je kan ook een goede Calmato-trainer op de kop zien te tikken.
Die een beetje oplappen als dat nodig is.
Dan kan je direct doorpakken met leren vliegen, als dat is wat je wil. Niks mis mee. Het bouwen komt vanzelf, als je er de lust tijd voor hebt. Zelf bouwen is thans zeer duur gehorden. Onnodig duur!

Sluit je aan bij een vliegclub. Het motiveert in alle opzichten.

Wildvliegend, zelf lerend op een open vlakte is sterk af te raden. 99% gaat het mis.
Aan brokken wil je niet denken. Aan letselschade al helemaal niet. Het loopt altijd anders dan je denkt, en hoe je het net niet wilt.
De omgeving zal al helemaal niet positief reageren. Niet in Nederland, niet in België! Wees bewust van wat ik hier schrijf. Het is echt niet mals.

Verder welkom op het forum met je eerste berichtje.

Es is volop starters informatie. Zoek er naar (zo leer je omgaan met het vinden van de informatie) en lees je gewoon weg in, en wordt stukken wijzer. Het wiel is veelal al 100x uitgevonden, dat hoef je niet te doen. Moderne wiskunde hoef je ook niet uit te vinden, alleen te leren om er profijt van te hebben.

Gr Bas
 
@Bas
Dankje voor al de nuttige info en tips ik g eens hoornen en dan het nodige materiaal bestellen. Een beginner ga ik me niet noemen op het gebied van RC vliegen. Ik vlieg namelijk al een jaar of drie met quadcopters dus weet het belang van legaal vliegen.
 
Back
Top