Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

Klemtijden weet ik niet zoveel van, zo'n haast heb ik meestal niet. Maar ik koop een (kleine) gele pot PU-lijm (volgens mij van Bison) en verdeel die vervolgens over spuitjes die ik bij de apotheek haal. 10ml of 25ml. Lekker makkelijk doseren en je kan er overal mee komen.

Maar die tube Belizell zal ook goed werken.

Verder een mooie trainer Johan!
 
Ondertussen is het stuk gedroogt en kunnen we het bewerken om het raampje in te lijmen.

full


Dit kunnen we allemaal met een balsames doen.
Potlood lijntje helpt ook om te zien waar nog wat weg mag . ;-)

full


Maar stukje voor stukje , en niet proberen het in 1 keer te snijden .

full


Het fijne werk word dan met het schuur blokje gedaan of je neemt de vijltjes.

full


Als het raampje mooi past zonder ergens te klemmen kunnen we het inlijmen en laten drogen .

full


Hier nemen we weer een paar klemmen voor en een gewichtje .

full


Resultaat na droogtijd en het te veel weg geschuurt met het schuurblokje .

full


Word vervolgt ....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijmtangen die je bedoelt (denk ik) heb ik ook .
Gebruik ze nooit voor de modellen , meer om iets vast te zetten bij het zagen of boren.

Ze zijn te zwaar voor de modelbouw en vastzetten moet je ze met 2 handen terwijl je het te klemmende stuk ook moet vast houden.
En je moet er niet teveel kracht me moeten zetten.
We willen niet elke tang straks in het model terug vinden. :nooo:

De klemmen van Wolfcraft is wel het beste maar die kosten ook iets.

Mvg Johan

Er bestaan modellen die beter werken dan jouw klemmen ;).
maar over de handen heb je wel gelijk maar daar zijn oplossingen voor ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de voorruit er in zit komt als volgende de onderkant van de romp.

Deze bestaat uit 2 delen die we al eerder aan elkaar hebben gelijmt.

Deze moeten we ook eerst aanpassen en eerst zonder lijm op zijn plaats zetten .;)

Dit aanpassen doen we beginnend bij de motorspant om en om .
(dus niet eerst alles aan 1 kant en dan aan de andere kant)

full


Kijken waar wat weg moet (of niet) en weer aantekenen met een potlood.;)

full


Als we de eerste 3 uitsparingen op maat hebben drukken we de onderkant het eerste stuk direkt tussen de zijkanten en beginnen deze ook met klemmen vast te zetten (nog zonder lijm).

Als we de hele onderkant op zijn plaats hebben zetten we er ook zoveel klemmen op als nodig om alle kanten aan te drukken.

full


Voor werken we met gewichten en/of lijmtangen .

full


Dit alles nog zonder lijm .

Hiermee kunnen we duidelijk zien hoeveel klemmen we nodig hebben en hoe we die moeten zetten , we kunnen de beste manier van klemmen en ook de makkelijkste manier voor iedereen zo uitproberen zonder dat er iets fout kan gaan .

De goedkoopste manier van klemmen zijn de ouderwetse houten wasknijpers .
De klem berijk is ook makkelijk te vergroten als je er 2 aan elkaar lijmt en na drogen de 2 binnenste klemkanten wegzaagt .
Zo heb je een waskneiper met dubbel berijk .


Word vervolgt ......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor we de onderkant loshalen zetten we eerst weer een streepje in de hoek aan de binnenkant .

full


Zo is weer mooi te erkennen waar de lijm komt .

full


Omdat de Belizell (10 min) toch snel aantrekt en we misschien iets langer nodig hebben heb ik een spuitje gehaalt met zo,n kromme kanule er aan.

Hiermee zuig ik lijm uit de PU pot om het dunner te kunnen doseren.

full


Wel zorgen dat er geen lucht mee in blijft , de vocht in die lucht is de 2de komponent waar door pu kan uitharden.

Hier mee de onder plaat insmeren bij het lijntje en dan de komplete onderkant op zijn plaats brengen en de klemmen / gewichten er weer op.

full


Dit overnacht laten drogen .

Word vervolgt ....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als alles nu lekker is door gedroogd kunnen we de 4 spanten aanpassen en in de romp zetten .

Ook deze 4 moeten er in gaan zonder de romp te verspannen.

Als ze passen en er in zitten (nog zonder lijm) kijken we of de romp nog mooi recht is .

Is dat zo kunnen we de spanten inlijmen en ook vast klemmen .
(Is de romp verdraait leggen we de onderkant op de bouwtafel en richten we hem eerst uit voor we de spanten inlijmen)

full


Dit laten we ook goed drogen.

Word vervolgt .....

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik raden, mag ik raden?!?!?!?!?

Sorry, geintje... Mag ik wel weten wie hem ontworpen heeft?

Hugo
 
Ik denk ook wel te weten wie...

Het is in ieder geval ontworpen door mensen met verstand van zake.
Zoveel dat ook ervaren bouwers ook nog iets opsteken.
Daar reken ik mezelf absoluut niet bij, ik zit op het forum om te leren.

Ook van mij complimenten Johan!
 
Achter deze ontwerpen zit zon 50 jaar aan bouwervaring en dan is het helemaal geen probleem een ontwerp te maken .
Fouten of onpraktische dingen kunnen we gelijk aanpassen.

En we kunnen veel lichtere kisten maken door het Gammahout.

Het omzetten is iets lastiger.

Er moet een tekening voor een CNC frees gemaakt worden.
De CAD tekening maakt Sanka .
Ik maak van die CAD tekening een CAM bestand die bij mijn maschine past.

Door dat we bijde dan een maken hebben we ook snel de fouten te pakken waar we dan direkt op kunnen reageren.

Ook de delen moeten goed passen en als lego in elkaar te steken zijn .

En beginner vriendelijk.

Iemand die zelf een kist bouwt kan hem bij schade ook gemakkelijk zelf repareren, hij weet hoe die er van binnen uitziet .;)

Mvg Johan
 
klinkt allemaal goed Johan, dus dit zou leuk kistje zijn om te bouwen na een EZ (naja in elkaar lijmen) en een zabarak. wil je de specs ook eventueel hier vermelden van dit kistje.
of heb ik niet goed gelezen :sleepy: en staan die al vermeld hier.

GrtZ Roland
 
Back
Top